České dráhy končí s rychlíky vyšší kvality. K rozdílům už není důvod, vysvětlují
České dráhy upustí od nového jízdního řádu od označení Rx, kterým pojmenovaly rychlíky vyšší kvality. Mělo jít o vlaky, které
České dráhy upustí od nového jízdního řádu od označení Rx, kterým pojmenovaly rychlíky vyšší kvality. Mělo jít o vlaky, které cestujícím slibovaly větší komfort, než běžné rychlíky, například klimatizované vozy nebo zásuvky na dobíjení drobné elektroniky.
Vyplývá to z konečné podoby jízdního řádu, kterou zveřejnila Správa železniční dopravní cesty. Nově budou jezdit u dálkových spojů vlaky kategorií R (rychlík) a Ex (expres), zůstává také označení SC (pendolino) a rj (railjet). Značku Rx zavedly poprvé v roce 2014.
„Díky postupující obnově vozidlového parku, nákupům vozů ze zahraničí a modernizacím, se nám daří plošně zvyšovat a sjednocovat kvalitu souprav. Takzvané koženky z rychlíků definitivně mizí. Prakticky všechny vozy řad B, A, AB a BDs jsou již čalouněné, mají opravená okna, stěny, podlahy i toalety. Proto se vracíme k dřívějšímu označení R a Ex,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Radek Joklík.
České dráhy už letos zhruba třicítku dálkových vlaků s označením Rx z jízdního řádu vyškrtly. Šlo o rychlíky z Prahy do Plzně a Klatov. Na nich se dopravce prakticky od začátku nového jízdního řádu potýká s výpadkem kvalitních vozů, které chtěl původně na rychlíky na západ Čech nasadit. Proto nakonec od označení vyšší kvality ustoupil. Aktuálně je v jízdním řádu 73 těchto vlaků, jde například o rychlíky z Prahy do Brna nebo z Brna do Olomouce přes Břeclav, na které nasazuje dopravce elektrické jednotky InterPanter.
Nejde o jedinou změnu v označování vlaků. Ještě větší revolucí bude změna jmen vlaků. Od prosince s novým jízdním řádem zmizí až na výjimky pojmenování jednotlivých spojů, názvy budou dráhy přiřazovat celým linkám. S tím už částečně začaly v minulých letech, letos v prosinci ale bude změna zřejmě největší. Dráhy to zdůvodňují lepší orientací cestujících.
„Ověřili jsme si, že zákazníkům pomáhá v orientaci v jízdních řádech i na stanicích při nástupu do samotné soupravy. Cestující si také zvykají na jednotnou kvalitu, která je se jménem konkrétní linky, tedy vlastně našeho produktu, spojena a na trati, kde je zavedeno více spojů, vyhledávají svůj spoj právě podle jednotného pojmenování,“ uvedl náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Michal Štěpán.