České dráhy jsou potvrzeným vítězným dopravcem na Plzeňsku a v Českém lese
Oproti původní veřejné soutěži kraj ušetří přes půl miliardy korun, na tratích se objeví hlavně jednotky Pesa RegioShark.
České dráhy (ČD) jsou potvrzeným vítězným dopravcem na Plzeňsku a v Českém lese. Od prosince 2023 tak budou po deset let zajišťovat přibližně třetinu dopravního výkonu osobních vlaků v Plzeňském kraji. Neúspěšní soutěžitelé, jimiž byly společnosti Arriva a Leo Express, nepodali proti vítězné nabídce žádné námitky. ČTK to dnes řekl náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN). Vítězného dopravce pro obě oblasti schválili 6. června radní kraje. Desetiletý kontrakt s ČD je zhruba za čtyři miliardy korun.
„Teď začnou jednání o smlouvě na přímé zadání Českým drahám, která bude připravena do konce prázdnin,“ řekl Čížek. Kraj musí jednak prodloužit původní smlouvu do doby, než najedou nové vlaky, a dále uzavřít smlouvu novou. Teď se budou řešit právní věci a detaily, uvedl.
Smlouvu s ČD může kraj podepsat až po 15. říjnu. Důvodem je, že původně vyhlásil v obou oblastech veřejnou soutěž na dopravce, notifikovanou u EU, kterou ale nakonec kvůli vysoké ceně zrušil a šel cestou přímého zadání. „Museli jsme proto změnit notifikaci na přímé zadání, na což se musí čekat rok. Takže podepsat smlouvu můžeme až po 15. říjnu, kdy uběhne rok od změny notifikace,“ řekl Čížek.
ČD už teď podle něj zajišťují hlavně vozidla, aby je měly do nového jízdního řádu v prosinci 2023. Jako jediné přišly podle Čížka s nabídkou nových dvouvozových motorových jednotek od polské společnosti PESA, které postupně nahradí zhruba 40 let staré motorové soupravy. Pesy už v kraji jezdí hlavně ve směru na Domažlice a mají název RegioShark.
Konečné znění smlouvy bude podle mluvčí kraje Heleny Frintové ještě schvalovat zastupitelstvo. „Jejím uzavřením dosáhne kraj oproti předchozí neúspěšné veřejné soutěži desetileté úspory ve výši více než půl miliardy korun,“ uvedla.
V Českém lese najedou vlaky asi 500.000 kilometrů ročně, na Plzeňsku trojnásobek. Celkem jde zhruba o třetinu dopravního výkonu osobních vlaků, který kraj ročně objednává. V souboru Plzeňsko jsou tratě Planá – Tachov, Rokycany – Nezvěstice, Nýřany – Heřmanova Huť, Plzeň – Radnice, Plzeň – Bezdružice, Plzeň – Žihle a Klatovy – Železná Ruda. V Českém lese pak tratě Tachov – Domažlice a Poběžovice – Staňkov – Holýšov.
Loni v dubnu podepsal kraj smlouvu s českým železničním dopravcem GW Train Regio, který bude od prosince 2023 po deset let zajišťovat osobní dopravu v Pošumaví, tedy na tratích Horažďovice – Sušice – Klatovy se zajížděním až do jihočeských Strakonic a z Domažlic do Klatov. GW Train nabídl v elektronické aukci nejnižší cenu. Dosud tam jezdí ČD.
ČTK