České dráhy jsou potřetí v zisku, do plusu se poprvé dostala i osobní doprava
České dráhy loni vydělaly 984 milionů korun, potřetí v řadě tak dosáhly kladného hospodářského výsledku. Poprvé v novodobé historii je
České dráhy loni vydělaly 984 milionů korun, potřetí v řadě tak dosáhly kladného hospodářského výsledku. Poprvé v novodobé historii je v plusu i hospodaření za osobní dopravu.
Vyplývá to z dnes zveřejněných výsledků firmy. Za meziročním zlepšením je zejména růst tržeb i silná česká měna, zadlužení celé skupiny kleslo o 3 miliardy na 27,2 miliardy korun. Zisk celé skupiny stoupl z 882 na 984 milionů korun, tržby stouply na 33,97 miliardy korun (+ 682 milionů korun)
„Máme vyšší počet přepravených cestujících, roste nám dopravní výkon,“ komentoval výsledky předseda představenstva Pavel Krtek.
Hlavní růst tržeb přinesla skupině hlavně osobní doprava, kde tržby narostly o 538 milionů korun. Zhruba polovina z této částky připadá na vyšší tržby z prodeje jízdenek, zbytek na vyšší platby od objednatelů. Poprvé v novodobé historii firmy vykázala osobní doprava zisk: 6 milionů korun. Předloni firma prodělala v osobní dopravě 646 milionů korun. Počty cestujících dlouhodobě rostou, podle člena představenstva pro osobní dopravu Michala Štěpána k růstu došlo i v letošním prvním čtvrletí.
V případě nákladní dopravy v ČD Cargo zisk klesl z 935 na 743 milionů korun, tržby stouply o 163 milionů na 11,9 miliardy korun. „Mírný pokles ziskovosti je dán především investiční aktivitou ČD Cargo,“ uvedla firma v prezentaci výsledků.
„Dobrá kondice nám umožnila se více zaměřit na opravy a údržbu železničních vozidel za účelem zvýšení kvality cestování v osobní dopravě,“ dodal Krtek.
Podle Krtka je firma ve fázi obhajoby ratingu od agentury Moody´s. Dobré hodnocení potřebuje, firma bude řešit přefinancování svých úvěrů a dluhopisů: letos splácí korunové dluhopisy za 4 miliardy korun, příští rok další emisi v hodnotě 300 milionů euro. Firma si na jejich splácení chce opět půjčit, na nové emisi dluhopisů už pracuje. „Cílem je stabilizace skupiny,“ dodal Krtek.
Pro firmu bude klíčové, jak se podaří uzavřít s kraji smlouvy na provoz vlaků po roce 2019, kdy skončí stávající desetileté smlouvy. Podle něj čas nepracuje ve prospěch krajů. „Umíme prodloužit smlouvy, ale ne o rok až dva. To pro nás není zajímavé. Minimum je 3-5 let,“ dodal Krtek.