České dráhy hlásí rekordní zisk z osobní dopravy, ČD Cargo propadlo do miliardové ztráty
ComfortJet. Foto: ČD

Zisk celé skupiny meziročně spadl o dvě třetiny. Firma hlásí rekordní investice.
Zisk celé skupiny meziročně spadl o dvě třetiny. Firma hlásí rekordní investice.
Skupina v zisku. Tak to by zas Havelková mohla nabídnout růst platů pro lidi z provozu o 0 % jako minule a zajet si s Krapincem a zbytkem party zase na fotbal…
To by se nesměly v Čechách strojvedoucí po####t a jít s
do stávky, tak jak to navrhovali strojvedoucí z MS kraje.
Účetnictví, přepočítání hodnoty majetku, odpisy, rezervy, nerozdělený zisk, investiční náklady, je to krásná věda.
ČD Cargo může mít problém i s havárií u Hustopečí: je 20% vlastníkem ODOS, která je viníkem nehody.
Podle jednoho nejmenovaného placeného severu má ODOS odpovědnostní pojistku jen na 50 milionů, což je extrémně málo. Škody můžou být klidně za miliardu, a stát je může na ODOS následně vymáhat. Pokud ODOS nebude mít na náhradu, buď ji akcionáři (druhým je BUDAMAR) pošlou do likvidace (což může být reputační problém) anebo do ní budou muset vložit stovky milionů korun…
Bylo by nevkusné chtít všechno po ODOSu, jestli část škody skutečně pochází ze špatného hašení.
By mě zajímalo, jaké jsou důkazy špatného hašení, kromě breptaů v diskusích, kromě toho hasiči nehodu nezpůsobili, ani něměli měsíc na to aby o tom dumali.
Jako přesně to měli hasit, smíme-li vědět.
Myslite ze se mely nechat bouchnout i ty dalsi cisterny?
Co vy jste za člověka…
50mio odpovednosti v pojistce by mi prislo malo i na treti auto do rodiny, kterym uz jezdim tak jen kolem komina …
Nikdo nedonuti 20% akcionare a.s. nepodilejiciho na rizeni se splacenym jmenim kryt ztraty takove spolecnosti.
Reputace je pro mimoritare maly problem a hlavne budamar to jiste nebude ochoten sanovat vibec, takze problem solved
Drážní inspekce už vydala závěrečnou zprávu? Můžete tady dát odkaz ?
Nějaká šeptanda o jakou investici do opravárenství v Hk se jedná? Zatím po zjištění že Foxy potřebuji údržbu i v Hk tak je nouzový a asi téměř trvalý plán údržby hradeckých Foxu v Trutnově.
Vzhledem k tomu, že Foxy potřebují údržbu po několika násobně více km než Hydry, tak je jedině logické mít jen základnu v Trutnově. V Hradci pro regionálku údržba Regin a Panterů, cokoliv jiného je plýtvání prostředky.
Logické to zdaleka není. Jednak se budou kvůli tomu Foxy v Hk navíc spojovat což jim nesvědčí a v Tu depo není vybaveno na extra Foxy. Kanály jsou krátké malo.
Tak hlavně, že každý rok zdražují! Pak lidi nemají jezdit radši autem, který je i se započtením všech nákladů (amortizace, dálniční známka, benzín,…) levnější.
Ale výkony v osobní dopravě rostou..
Náklady na cestu nejsou jediný parametr, který ovlivňuje volbu dopravního prostředku, zejména v relativně bohaté zemi, jako je ČR.
Jezdí se více a dále i vlakem, ale chtělo by porovnávat podíl vlaků a jiných prostředků na celkových dopravních výkonech, pokud není cílem (jen) jejich nekonečný růst.
To snadno umožňuje Ročenka dopravy. Podíl železnice zřejmě slabounce roste, ale mě připadá, že je tam nějaká metodická diskontinuita v určování výkonů MHD, což to srovnání v delším čase činí nemožným.
A jste si jistý, že cenotvorba je v režii ČD a ne např. objednatelů? Třeba u nás platí tarif ODIS. Komerční spoje Praha – Ostrava jsou menšinovou záležitostí.
V dálkové dopravě ne.
U linek objednávaných MD je určena maximální cena.
Přesně tak … dnes již asi většina jízd cestujících je v tarifu krajských objednatelů …
Poprosil bych, aby jste nám vaši ekonomickou rozvahu vašeho auta zde rozepsal. Nejak mi to pro rok 2025 nevychází.
Vlak Praha – Hodonín a zpět za 2400 Kč pro dvě osoby pátek tam a neděle zpět. (nepočítám do toho, že se člověk musí nějak dostat na a z nádraží)
Auto:
– Operativní leasing 400 Kč (6000 Kč / 30 * 2 dny)
– dálniční známka 13 Kč (2440 / 365 * 2 dny)
– benzín 1000 Kč
= 1413 Kč (samozřejmě záleží na využívání auta v rámci celého měsíce, tady pro porovnání s vlakem ale postačí)
Bolt drive:
– 2 dny 540 Km za 2370 Kč
Cim to je za 6kil jedna cesta do Göding? Ja s in50 jezdim do Brna za 170. In25 je tusim cca 250-270, idsjmk brünn göding fakt neni za 300. In25 skoro nic nestojí, navic kdyz pocitate dalnicni znamku na dny, muzete i in25 na dny.
Fakt nesmyslna kalkulace
Jasne, auto muzu mit taky levnější, jde o to ze ceny jízdenek jdou každým rokem do nesmyslů. Vindobona do Breclavi a pak rychlík. Pres Olomouc ještě dražší.
+ 3000 na rok za slevu
Jak nesmyslná kalkulace? Cesta Praha Letňany – Mažice (JČ, okr. Tábor.), čas odjezdu Pá 19h, čas příjezdu zpět do Prahy Ne 21h, osazení 2 dospělí a 3 děti 15-17 let, včetně všech zavazadel a věcí k přespání. Uděláte to veřejnou dopravou za méně než 2 hodiny a za celkovou cenu (tam i zpět) menší jak 1500 Kč (kompletní amortizace auta – 5 Kč/km)? Jen upozorním, že do Mažic jezdí autobus jen 2x denně, brzo ráno a odpoledne, večer nic. Jen nastřelím – v Letňanech pěšky na MHD, MHD a pak přestup na metro, pak přestup na vlak, když to nestaví… Číst vice »
Všude nevedou koleje. Ani spojení není vždy ideální . 90 procent jezdím vlakem a auto také vlastním. S jsou obce, kde bez auta být nemůžete. Jinak v Brně a z Brna se dobře jezdí hromadnou. Já tam bydlel 31 let.
Jednoduše není tam žádné pásmo nebo jen malé Včasných jízdenek nebo jak se to teď jmenuje. Je to skoro stejná cena jako u Oneticketu.
Jakože auto či dálniční známku si koupím na den za 413 Kč? Tomu sám nevěříte… nebo tím pendlujete každý den, aby to porovnání mělo nějaký smysl? Když takto chcete porovnávat tak OK: Cena leasingu auta: 6 000 x 12 = 72 000 Kč Dálniční známka: 2 440 Kč Benzín: ??? In 100 (pro dvě osoby): 2 x 21 990 Kč. Při tomto porovnání je naprosto jasné, že roční náklady jen na to, že máte to auto, jsou pro dvě osoby téměř dvojnásobné proti neomezenému cestování vlakem. A to je jen pořízení, nikoliv jeho provoz 🙂 Jistě namítnete, že „autem se… Číst vice »
Jasně IN 100 vychází v přepočtu na rok hezky, ale jinak to vychází za mě šul nul. Navíc ne všude ČD jezdí, auto ano. Asi se shodneme, že jízda autem je spíše jako jízda v 1. třídě, která je už úplně nesmyslně drahá v porovnání s Bolt drive.
No, jízda autem je jako jízda v 1. třídě, ale ve stresu a bez možnosti dělat cokoliv užitečného dělat. Já jezdím pravidelně relaci Zábřeh – Brno. Jezdím sám, takže ekonomicky auto nevychází a navíc mohu 2 hodiny strávit prací (nebo relaxem) (pravda – za předpokladu, že funguje wifi), nebo 1,5 hodiny řídit a doufat, že pak rozumně zaparkuju. I když občas na ČD si zanadávám, přesto mě to stále nedonutilo přesednout na auto, protože mi to za to nestojí. Ale je to o prioritách 🙂
A samozřejmě nejen o prioritách, ale také o tom, co kam jezdí. Já mám celkem štěstí. Jasně, z Horních Prčic do Dolních Prčic se jinak než autem pořádně nedostanete. P. S. Bolt drive upřímně neznám, ale předpokládám, že to bude podobné jako „spolujízda“. No, já na stopování nikdy moc nebyl 😛 😀
jasně, každému vyhovuje něco jiného. Chtěl jsem jen upozornit, že každoroční zdražování ČD je neúnosné. Navíc služby se zlepšují velmi pomalu (neustálé změny vozů, řazení, nefunkční klimatizace/topení, atd.). Bolt drive je carsharing, něco jako autopůjčovna, jen je vše přes apku a v ceně je pojistění i benzín.
Dobrý, díky… Jako jasně, zdražují, ale zdražuje (skoro) vše. Oni zdražují přesně o inflaci, ať to dopadá na dopravce jakkoliv (někdy se zvedne cena práce/nafty/elektřiny nad inflaci, jindy je to naopak). Pokud nemáte žádnou slevu, tak ČD jsou drahé, ale pokud cestujete alespoň občas, můžete mít IN 25 zdarma (na body). Já mám IN 50 a jezdím za něco málo přes 200 Kč za cestu tam i zpět. Cena mi pak přijde úplně v pohodě 🙂
Opravdu všech nákladů? I pořízení auta?
Taky mě baví, jak kdekdo za volantem řeší zkrácení cestovního času o 5 minut, ale nevadí jim ztráta dvou hodin při řízení.
hodne lidi rozmyslí, jestli , pokud jde třeba o rozdíl hodina (vlak) vs hodina a půl (auto) jestli pojede ve /občas/ smrdicím, /občas/ zmalovaným, /v okolí praho velmi často/ natřískaným vlakem /občas/ se smrdícími spolucestujícími, a nebo pojede sice o půl hodiny dýl, ale v autě, kde si nastaví vzduch a teplotu (často) dle libosti, jede tam v klidu sám či s někým z rodiny. pohodlí auta je v porovnání s vlakem nesrovnatelné a tu „mez“ vyplatí/nevyplatí posouvá . a ohledně pořízení auta – auto je, a může si tvdit kdo chce co chce, v dnešní době celkem nepostradatelná záležitost.… Číst vice »
Přesně tak, cena auta se nedá jednoduše rozpočítávat na náklady na cestu. Sám třeba auto v podstatě nechci, je to majetek, o který se člověk musí starat a náklady nejsou malé. Ale bez něj bych musel mít hodně jiný životní styl a významně menší pohodlí – třeba většinu výletů a dovolených neudělám hromadnou dopravou ani přibližně tak jako autem. Navíc ani čistě cenově to zdaleka není tak špatné. Když se teď rozhodnu jet s rodinou do Prahy, tak jízdenka na vlak stojí 3x tolik co benzín do auta. A nemusíme se mačkat v nacpaném vlaku. Cca každé 2 roky zkouším… Číst vice »
ad ta cena – to je dost dulezity argument. obecne.
jel jsem dnes CD z prahy do kolina zpatky. 260 kc zpatecka.
cili stejne, jako nafta. casove to bylo o neco vyhodnejsi. o tom zadna, ale kdybychom byli treba 4, tak vyjde auto levneji. i s amortizaci.
Dá se vzít i za 240 Kč celokrajská PID a je to na 24 hodin.
Jak jinak by se udržely v plusu (i když podle zadlužení to je 13 miliard mínus, co v tom jsou nějaké 4 miliardy zisku). Přitom jízdenka je jen jakýsi regulační poplatek, větší část ceny platí stát (města, kraje…). Nevím jak u železnice, u MHD se považuje za standard, že cestující platí cca třetinu nkladů. Ono i na to auto náklady stoupají. No ale kdo auto má, bude používat přednostně je (právě vzhledem k vynaloženým fixním nákladům). Taky myslím, že náklady nejsou jediným parametrem. Ona i ta skutečnost, že autem jedete od dveří ke dveřím a zcela flexibilně je další mínus… Číst vice »
Tak takové auto, které má celkové náklady na kilometr cca 3 Kč bych chtěl vážně vidět. Možná Velorex 😁
To je tak, kdyz nejaky mudřec posuzuje cenu nafty idealne bez DPH jako jediny naklad na cestu samochodem
Záleží kam, pokud vlak jede v rozumných intervalech, má rozumné přestupy a cílová destinace je v docházkové vzdálenosti od nádraží tak volím vlak.
Pokud vlak jezdí podle toho jak se hodilo kostkou a cílová destinace s přestupem na bus tak volím auto.
Cenu počítat nemůžu, mám vlak zdarma jako benefit od zaměstnavatele takže mě ekonomicky vyjde vlak vždycky levněji.
A navíc pro děcka je jízda vlakem zpestření výletu.
Ale vždyť přece podle místních mudrců autobus může nahradit vlak.
To zní jako AXELOVINA.
Teď by to ještě chtělo zapracovat na konkurenceschopných nabídkách pro výběrová řízení, jinak z toho zisku moc nezbyde, když ČD přijde o většinu výkonů.
Je ale otázka, zda ČD dokážou udělat nabídku, která vyhraje a nebude prodělková, pokud to bude zakázka s požadavkem na nové vlaky. Ono i to podle nich super BAA2 už něco stojí, k tomu nábřeží, k tomu nahrávání jen vybraným dodavatelům.
Bývaly čas, kdy to bylo naopak a vydělávalo cargo
Cargo je mnohem citlivější na hospodářský cyklus a celkovou proměnu struktury hospodářství, než osobka, kde drtivá většina výkonů je pod veřejnou objednávkou.
Zvláště při zúžení své orientace na pár vybraných sektorů, a ani těch už ne úplně. Ještě, že máme alespoň ty kontejnery, byť samy o sobě něco váží a jejich překládka také není zadarmo.
To není nějaká volba dopravce, na co se bude soustředit, ale výsledek od pradávna probíhajících (a teď velmi rychlých) změn ve struktuře ekonomiky. Nedává smysl, aby dopravce provozoval činnosti, na něž bude doplácet z jiných, zisk generujících, aktivit.
Kontejnery se prosadily, právě protože jsou ekonomičtější, než když se překládá zboží po jedné paletě nebo jedné krabici.
Ano jistě čtyřnásobné zdražení jízdného v krátkém čase počátkem devadesátých let bylo odůvodňováno právě tím, že na to do té doby doplácelo kargo a osobní doprava byla ztrátová (i přes průměrnou vytíženost přesahující 100% (přičemž to asi bude nějaké statistické kouzlo, jak se dospěje k vytížení spoje např. 104%)).
Podobně se zdůvodňovalo zdražení poštovních známek (že na ně dosud doplácely telefony, které se ale pak taky zdražily, i když y se dalo čekat, že budou mít navrch, když nemusí doplácet na poštu).
No ale to byly ty přechody mezi starým a novým systémem.
Sólo vlak se obsadí úplně klidně. Počet cestujících/počet sedaček může být víc než 1. 😀
Ale je fakt, že je divné aby to byl průměr za víc vlaků, ráno jezdí lidi do Prahy, odpoledne z Prahy, proti špičce jsou vlaky prázdné.
A divíte se? To máte zrušenou vlečku na BVV – návoz exponátů, Liberty – tisíce tun materiálu, uhelné přepravy defacto skončily, Kůrovec taky, pivovar OClock, tramvaje, busy a trolejbusy vozí po silnici, ze Žižkova bude kulturní centrum, nakládací místa se ve velkém redukují, průmysl stagnuje a zatím nevymysleli čím to vše nahradit.
https://www.idnes.cz/olomouc/zpravy/jesenicko-svoz-dreva-kulatina-preprava-cd-cargo-zdrazeni.A250130_836989_olomouc-zpravy_stk
Navíc železniční přepravu opouští malé firmy, zkrátka železniční cargo nemá skoro žádné podpory a pobídky aby rostlo.
Je to hrůza s tou nákladní dopravou od roku 90 stále dolů
Ti kdo místo vození uhli vsadili na kontejnery do/z přístavů jsou docela OK…
Což je ale pořád menšina přeprav, byť už je v plánu vozit i běžné potraviny ve větším až z Argentiny (je ale otázkou, zda vůbec po moři)…
Co dělají ministři Kupka a Hladík pro nákladní vlakovou dopravu ? Kolik zrušili a kolik postavili nových vleček? Jak se přestavují nádraží, kde se ruší odstavné koleje na nakládku. Dálnice jsou přecpané.
On ten vrchol byl někdy v 80. letech, kdy už klesala přeprava tuhých paliv a rostl význam silniční přepravy. Ale jasně, chápu, že smyslem příspěvku byl říct, že dřív bylo líp.
Hlavně už rostla i infrastruktura pro hromadnější silniční přepravu na úkor železnice.
Tak to by měli zaměstnancům přidat alespoň deset, patnáct procent, když se fakticky už několik let nepřidalo nic (formálně tabulky sice rostou, ale škrtají se místo toho jiné položky).
Umite pocitat?
Konsolidovany PEREX 2023 byl 17mld Kc. 2024 byl tezko jakkoliv nizsi.
Takze po tomhle vasem 10% zvyseni…jsou ve ztrate.
Nejste odborar?