lot
Mimořádné události Železnice Železniční průmysl

První vyřazený Elefant. Jednotka poškozená v Uhříněvsi poslouží na díly

CityElefant po srážce s kamionem v Uhříněvsi. Foto: Drážní inspekce
CityElefant po srážce s kamionem v Uhříněvsi. Foto: Drážní inspekce
Nabídka na opravu jednotky po nehodě způsobené srbským řidičem převýšily účetní hodnotu, firma použije díly na opravu jiných.

České dráhy se rozhodly neopravovat elektrickou jednotku 471.065, kterou loni v září vážně poškodil při dopravní nehodě na železničním přejezdu v Praze-Uhříněvsi srbský řidič kamionu. Dráhy ukončily soutěž na jeho opravu, což vyplývá z písemné zprávy zadavatele.

Českým drahám se tak sníží počet aktuálně provozuschopných jednotek 471 na 81. Původně jich měly 83, nejasný je ještě osud jednotky z červencové nehody u Českého Brodu. Každopádně je mimo provoz. Dosud se všechny jednotky CityElefant na koleje vrátily, včetně například té poškozené při nehodě na Masarykově nádraží. Oprava vyšla na více než 74 milionů korun.

České dráhy odhadly cenu opravy na 50 milionů korun, přišla jediná nabídka, která výrazně převýšila zůstatkovou hodnotu jednotky. Od koho a za kolik dopravce neuvedl. Dráhy ale v písemné zprávě zadavatele vysvětlují, že za zrušením je i jiná nehoda jiné jednotky 471 (pravděpodobně u Českého Brodu). „Z ekonomických důvodů a z důvodu změny vozového parku zadavatele je nutné použít vozy k výzisku náhradních dílů a rozšíření výměnného systému,“ vysvětlily České dráhy.

České dráhy soutěž vypsaly loni v závěru roku. Odhadovaná cena výrazně přesáhla i původní odhady Drážní inspekce o výši škod. „Škoda je standardně nahlášená pojišťovně viníka a předpokládáme, že bude jako v jiných případech hrazena z pojistky. S pojišťovnou jsme v kontaktu,“ uvedl tehdy mluvčí Českých drah Radek Joklík. Při srážce byla poškozena celá jednotka, především ale hnací vůz.

Ke srážce došlo loni 6. září. Osm lidí se při ní zranilo a vlak se zhruba 220 cestujícími vykolejil. První odhady mluvily o tom, že škoda na vlaku, trati i nákladním vozidle činí zhruba 35 milionů korun.

Srbovi Uroši Andelovičovi, který kamion řídil, v létě odvolací soud snížil trest ze čtyř let vězení na dva roky. Zrušil mu také pětiletý zákaz řízení.

59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jirka

Když tak schází jednotky City Elefant, proč tedy tu havarovanou 065 se rozhodli zrušit. Opravou by opět účetní hodnotu získala, navíc by to bylo bylo hrazeno z pojistky toho řidiče, co zůstal na přejezdu.Ta souprava 040, co na Masarykově nádraží porazila betonový šturc a vjela až do budovy haly je také opravená, to samé platí o 005, která v Ústí nad Labem vykolejená dřela kamennou zeď. Když není na nové, je třeba opravovat, co je.

vagonář

Tak to mi hlava nebere…

Ján Novotný

To by mě zajímalo které Hliník je vybranej

pkajetan

Takže se ze dvou poškozených jednotek, u které je poškozen vždy jeden řídící vůz nedá zkompletovat jedna? To jsou na zrušení všechny vozy?

Honza D.

Byl by to atyp, ale nešlo by to poskládat M-V-V-M? Co na to kluci z ONJ?

Ondra

Kdyžtak M-V-V-Ř. V Uhříněvsi bourala mašina, v Č.Brodě řídící vůz.

M-V-V-M s oběma činnými el.vozy bez úprav nejde, vícečlenné řízení nepočítá s více HV v jedné jednotce, pouze se spojováním (až čtyř) jednotek, kde každá má svůj činný HV. Teoreticky by se měl nechat jeden 471 přepnout tak, aby se choval jako 071 a pak by skládačka 471(aktivní)-071-071-471(nečinný) měla jet.

Leinad

Vážně, 471-071-471 nejede?

Ondra

Jede, ale jen s jedním aktivním 471. Ono je tam víc věcí, kvůli kterým nejde mít oba 471 aktivní, vedle logiky řízení je to třeba i rozvod VN. Navíc, čistě prakticky, jednotka, kde je místo řídícího vozu druhý 471, bude mít míň míst – prostor ve 471 ubírá strojovna a navíc v patře je 1. třída.

vagonář

Já si myslím, že je to otázka softwaru, nic víc…

Olda

No…, diskuze se nám rozhořela ve dvou rovinách, a to srbský Nikki Lauda a co s „ešusy“. Já bych to viděl asi takto: a) byl bych si prvně osvěžil mého milovaného autora a to ságou „Ve stínu padišáha“, zvláště díla jako: „Z Bagdádu do Cařihradu“, „Divokým Kurdistánem“, a především „V BALKÁNSKÝCH ROKLINÁCH ROKLINÁCH“, „ZEMÍ ŠKIPETARÚ“ jsou mými oblíbenci. Možný Mehmed V. se jmenuje, tak nějak po modernu, Recep Tayyip a ládovačky nahradili neoblíbenějším přítelem, a to AK 47 v jakékoliv modifikaci. Jen výměna arabů za medvědy zřejmě skalním příznivcům nejde úplně pod nos. Vše ostatní má jen pozlátko současné doby… Číst vice »

Hajnej

To jsem netušil, že dráhy chtěly opravovat srbského kamioňáka a vypsaly na to soutěž…

vagonář

Tajná zednářská dohoda 😀

pavel

myslim ze toto je ale foto z nehody dvou vlaku ted z posledni doby a ne z prejezdu s kamionem…

Zapa

Je to z Uhříněvsi. Poznávací znamení minimálně dvoukolejka.

Mickey

Určitě je dobrá cesta hledat nástupce Ešusů, a to co nejdřív.

jan

Asi škoda chtěla moc peněz..

Jerry

Zadarmo ti to nikdy neudělá..tento typ se už nevyrábí.takze vyrobit novou skříň a některé komponenty co se zničily .

Graylag

Asi. Ale proč by měli chtít málo? Vy byste takovou zakázku udělal za nákladovou cenu?

Leinad

Moc proměnných, ale jsou situace kdy zákazníkovi udělám nějakou opravu nad rámec formální záruky a přesto pod běžnou cenou.

KarelF

Tak začněte třebas u vašeho domácího připojení k internetu . Nebylo tam něco za 1 Kč nebo mega super sleva?
Jinak pro vysvětlení a proč by to neudělali nejenže vydělali více než dost předtím, aby si to mohli dovolit. Ale hlavně byli by v lepším světle u dalších zakázek. A to jde hlavně. A pokud by někdo chtěl argumentovat, že zakázky na nové nebo opravy jsou jisté. Tak i v této branži není nic jisté.

Jakub

Tak jestli je škoda opravdu tak vysoká a ČD dostanou stejně vysokou kompenzaci od pojišťovny, budou mít takové štěstí v neštěstí.

ABC

Pojišťovna by si ovšem měla odečíst cenu toho vraku, zvlášť když ČD předem deklarují že si ho rozeberou na díly. Bude asi ještě zajímavé jak tu cenu stanoví.

Miky

Stanovení hodnoty zbytků je vždy problém, zvláště když není trh/nelze je prodat.

Radiátor

Se docela shoduje s informací, že ČD začínají hledat náhradu za Ešusy.

Dan

Než ČD tu náhradu najdou, než se vypíše soutěž, než se soutež zruší a vypíše znova, než se uzavře smlouva, než to Škodovka vyvine a vyrobí…. To ten Esuš na těch 20 let ještě klidně mohli opravit 😀

Sinep Anigav

Přijde mi, že možná začíná nová kapitola dějin ešusů? Po nehodě 28.06.2010 , Ústí jih, byla (?pětka?) daleko víc na šrot, a byla opravena. Ale teď už mají vyježděno své a půjdou (?)

jozka

Asi opravdu veri, ze za sest let prijde prvni nastupce.

no name

Pro ešus z Ústí se vyráběla nová karosérie.

Jiří Kocurek

Což nebyl problém, Škodovka stejný typ v té době ještě vyráběla.

Graylag

U Ešusu je celkem jedno jestli je více nebo méně na šrot. Stejně musíte vyrobit znovu celou skříň i většinu vybavení. Nejde jen uřezat poškozenou část a navařit nový čumák.

Radek

U Brodu byl zničen řidičák. že by chtěli zbytek spojit?

Ten_z_Bíliny

Taky mě to napadlo 🙂

Ondra

To už se tu řešilo u jiného článku. Obě soupravy jsou ze stejné dodávky (stejná verze), takže nemožné to není. Navíc jednotka může obsahovat i dva vložené vozy (při konstrukci se na to pamatovalo), ačkoli trakčně to asi nebude nic moc.

Avlaky

Mohou být spojené i různé verze v MŠ kraji takhle jezdí 2 (mají prohozené ridičaky)

jozka

Soud mu jako fakt zrusil trest rizeni?

Struhadlo Spravedlnosti

Ty tresty v Čr by měly za něco zvýšit

jozka

Uprimne nemam problem se snizenim trestu. Pan je uz postarsi a nejspis si na nem nic nevezmeme, ale vzhledem k tomu, co vyplavalo o cele jeho jizde, nejen o poslednim paradnim cisle v Uhrinevsi by proste mel mit u nas pro jistotu dozivotni zakaz. Doma at si dela co chce, tam to neni nase vec.

Miloš

A fíra který vysypal vápno v Mariánských si to odnese natvrdo. A ten z Perninku.

ABC

Pan Uroš dostal natvrdo dva roky. To bude řevu pokud si půjde sednout i některý z výše zmíněných. Udělování zákazů činnosti pro chybující fírery bych tady raději nevytahoval (viz Brno).

jozka

Na rovinu… je trochu rozdil mezi nekym, kdo udela chybu (neuvedomi si omezeni, projede navestidlo) a nekym, kdo na pravidla programove sere.

Cimz nerikam, ze vapenik nebo Perninkar by nemeli neco vyfasovat.

ABC

no, že se chtěl programově nechat roznést vlakem o tom bych asi pochyboval

jozka

Programove sral na jakekoliv predpisy. Odpocinky, rychlosti, zakazy vjezdu, vystrazna znameni. Jednou za den clovek prehlidne jako nic, dvakrat za den se podari bezne. Ale desitky zarezu? Sorry, ten clovek mel vsechno v p… pazi. Byla jen otazka casu, kdy mu neco nevyjde. Kdyby se nenechal taranovat v Uhrinevsi mohl zachrapat na D8 a v lepsim pripade spadnout do Ohre. Moznosti si nastrdal dost.

Ony o nem dost vypovidaji i ty blaboly, kterymi se snazil pote obhajovat. Drzet nekoho takoveho pod zamkem na dozivoti nema smysl. Nepustit za volant niceho vetsiho nez detsky kocarek uz ano.

jarda V.

Persona non grata – doživotně.

Kamui

Já obecně v trestech vězení nevidím moc smyslu. Jen to stát stojí další peníze. Spíš nějaké alternativní tresty (tj. krumpáč a šupaj podbíjet pražce, zadarmo). A nenapravitelné jedince eliminovat úplně a navždy.

Dalibor

Viděl jste někdy svršek v Srbsku?? to opravdu tady nechete…Tak leda do kamenolomu nebo lepit pytrlíky. Srb a kvalitní práce – to nejde dohromady. Ten balkánský přístup mají v sobě geneticky zakořeněnej.

Vašek

Sváča v pytrlíku musí být pěkná lahvůtka.

ABC

A zvlášt sedmdesátiletej děda toho hodně fyzicky odpracuje

Jiří Kocurek

V kamenolomu je potřeba řidiče, bagristy… a v neposlední řadě pyrotechniky. jesti máte pocit, že 20 trestanců nahradí drtičku štěrku, tak máte špatný pocit.

Možná by mohl péct chleba, to by přínos mělo, čímž by si to z části odpracoval. Prací s nulovou přidanou hodnotou toho moc neodpracuje. A jestli mu je 70 roků, tak ho kamenolom zabije.
A zodpovězte si morální otázku, zda byste stejný trest vyměřil strojvedoucímu, který způsobil podobnou škodu. Zda tedy měříte stejným metrem.

Vašek

Kolik asi udělá přestupků průměrný český řidič při cestě 100 Km z domova na chalupu, jenom překračováním rychlostí? Pokud by měl tachograf v autě, tak se vyboduje cestou tam a zpět pojede vlakem.

Jiří Kocurek

Však proto se přesouvají značky dál od obce, aby přestupků bylo co nejvíc. Jasně, když to budou všichni doržovat, tak se tam dá 30 km/h. A když i tohle budou všichni doržovat, tak se tam dá 15 km/h. Mrtvých při nesprávném předjíždění neubude.

asdfr

Poznam. Krajske mesto. Cesta I. triedy. Zataz okolo 25 000 vozidiel za 24/hodin. na dvojpruhovu cestu. Najskor sa posunie koniec obce o 200 metrov, potom zrazu uz v obci vyrastie novy obchodak. Kedze k tomu obchodaku sa treba nejako dostat, tak ako pripojenie sa postavi svetelna krizovatka na tej najzatazenejsiej ceste. Potom sa vsetci velmi cuduju, ze skolabovala doprava v krajskom meste, ked zapli ten semafor. Takze riesenie. Pocas ranajsej a poobednajsej spicky ten semafor bude vypnuty, ale papierovo bolo vsetko vporiadku.

jozka

To musite na prumerneho ceskeho ridice… ja bych se teda nevybodoval (nerikam, ze bych obcas neco neprovedl). A to ze ma tachograf a stejne prasi je spis pritezujici okolnost. Vi, ze ho muzou kdykoliv sejmout a dlabe na to. Co k tomu rict, no…

Jiří Kocurek

Prasit se dá i bez překročení rychlosti. Vybržďovat, najíždět do protisměru, bránit předjíždění, najíždět na zadek, odbočovat bez blinkru, nedat přednost v jízdě o půl metru (a děláte losí test), zasekat křižovatku, přestože za ní se nedá pokračovat v jízdě… a troubit na toho, kdo tam nevjede, ikdyž má zelenou. Bezdůvodně pomalá jízda k tomu patří taky. Vpravo jede traktor, vlevo vedle něj vychovávač. Za nima kolona sunoucí se 15 km/h.

jozka

Vsak ja taky nepisu jen o rychlosti. Cokoliv z toho seznamu ma svou polozku seznamu udelovanych sankci, at penezni ci i bodovou.

Vašek

Položku to sice má, ale 99,9 % přestupků zůstane neodhaleno a nepotrestáno, neb je efektivnější měřit rychlost 5m za cedulí obce, než ležet někde celý den v příkopě a čekat, až někdo přejede plnou čáru při předjíždění traktoru.

KarelF

Nevybodoval…….. tak, aby jste se jednou nedivil jako já. V Praze není problém se vybodovat když policajt a magistrát chce.

Jerry

Nezlehčoval bych to ..jen díky firovi a štěstí se nestala katastrofa.ten Srb nadělal tolik přestupku..a v jeho letech už tady za volantem neměl co dělat.

Jaaaa

S tím soudcem bych si chtěl popovídat. Evidentně netuší, která bije.

Peter

RIP