České dráhy chystají nové spoje proti rychlíkům RegioJetu. Úřadu oznámily plány na čtyři linky
V seznamu nových komerčních linek je spojení Opavy a Ostravy nebo Prahy s Břeclaví přes Olomouc.
České dráhy chtějí začít od prosince příštího roku provoz celkem čtyř nových komerčních linek mimo objednávku státu či krajů. V jednom případě budou konkurovat státem objednaným rychlíkům RegioJetu, ve třech plánují jezdit po trasách, kde už nyní jezdí. Dopravce nechce plány komentovat.
Plány na nová spojení oznámil dopravce Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který je zveřejnil na svých stránkách. Jde o předepsaný postup při spouštění komerčních vlaků. Nyní se k nim mohou vyjádřit především objednatelé, zda nová služba nepřinese snížení příjmů vlaků, na jejichž provoz přispívají.
Jde konkrétně o liny Praha – Olomouc – Břeclav, Praha – Bohumín, Brno – Bohumín a Ostrava-Svinov – Opava východ. Všechny 4 linky mají uváděny kapacitu 300–350 míst a vozy s rychlostí 160 km/h. Oznámení o nové službě není nijak právně závazné a není ani jisté, že se nové spoje vůbec rozjedou. V minulosti stejným způsobem konkurenční dopravci oznámili také nová spojení, která se nakonec nikdy nerozjela.
Před půlnocí z Prahy na Ostravsko
Zřejmě největší novinkou je plán na návrat na linku Brno – Přerov – Ostrava – Bohumín. Jde o rychlíkovou linku R8, kde od konce roku 2019 jezdí místo Českých drah RegioJet každou hodinu. České dráhy neuvádí, zda jde o stejnou trasu po jednokolejce přes Vyškov nebo delší přes Břeclav. Podle jízdních řádů by mělo jít o trasu přes Vyškov. Má jít o čtyři párů vlaků denně.
Dva nové vlaky chce dopravce nabídnout mezi Prahou a Bohumínem. Z Prahy má odjet vlak v 7:30 a 23:30, z Bohumína v 11 a 20 hodin. Zejména večerní vlaky tak zaplňují mezeru, kdy není v tuto dobu na trase žádné spojení.
Čtyři páry vlaků chtějí České dráhy nasadit na spojení Praha – Břeclav. Zatímco dosud jezdí přímé vlaky jen přes Brno, nově chtějí České dráhy zkusit i severní variantu přes Olomouc, Přerov a Otrokovice. Takové přímé spojení po této trase dosud neexistuje. V minulosti ho jako součást nové linky do Bratislavy plánoval Leo Express.
Poslední plánované spojení je mezi Opavou východ a Ostravou-Svinovem, kde chce nabídnout dopravce osm nových párů spojů. Dopravce na stejné trase nyní jezdí jak pro Moravskoslezský kraj, tak pro ministerstvo dopravy.
Plány nechtějí České dráhy komentovat. „České dráhy chystané obchodní záměry ve stavu projednávání dopředu nekomentují. O případném zavedení nových spojení budeme informovat v souvislosti se zavedením příslušného jízdního řádu,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.