České dráhy chystají modernizaci kocourů za 644 milionů korun, vybaví je ETCS
Podle Českých drah půjde o kompletní modernizaci lokomotivy včetně například nové kabiny.
Po ČD Cargo se chystají k zásadní modernizaci svých lokomotiv řady 742 také České dráhy. Dopravce vypsal soutěž na rámcovou smlouvu na modernizaci všech 14 lokomotiv přezdívaných jako bangle či kocour, které má ve své flotile.
Odhadovaná cena zakázky je 644 milionů korun. Podle mluvčího Českých drah půjde o kompletní modernizaci. „Vozidlo musí být vybaveno novou kabinou, novým hnacím soustrojím, novými rozvody pneumatické a elektrické výzbroje, s nízkými kapotami zlepšujícími rozhledové poměry. Pomocné pohony musí být elektrické. Předpokládá se využití původních podvozků a hlavního rámu vozidla včetně provedení jejich úprav souvisejících s modernizací. Parametry modernizované lokomotivy musejí být nejméně na úrovni původní lokomotivy,“ vyjmenoval hlavní požadavky Šťáhlavský. Součástí je i vybavení palubní částí ETCS.
České dráhy soutěž vypsaly jen týden poté, co ČD Cargo začalo hledat dodavatele na modernizaci dalších až 30 lokomotiv stejné řady. U nákladní dcery ČD probíhá modernizace řady 742 dva roky. „Konkrétní provedení modernizace závisí na výsledku výběrového řízení, nelze tedy předem říci, zda bude lokomotiva podobná s modernizovanou lokomotivou ČD Cargo. Modernizace této řady je jedním se základních kamenů koncepce trakce 70 (nezávislá trakce),“ dodal Šťáhlavský.
České dráhy počítají s tím, že lokomotivy budou společně s řadou 750.7 určeny zajištění traťových výkonů na tratích vybavených ETCS. „Budou využívány např. pro zajištění vozby při napěťových výlukách, pro zajištění přepravy nehodových prostředků (nehodový vlak) a v neposlední řadě pro provozní dispozice a přepravy dopravce, případně další požadované výkony v nezávislé trakci,“ dodal Štáhlavský. Aktuálně jsou tyto lokomotivy v depech v Praze-Vršovicích a Libni, Hradci Králové, České Třebové, Liberci, Plzni, Valašském Meziříčí, Brně- Maloměřicích, Chebu a Havlíčkově Brodě. „Řada 742 v současné době slouží převážně pro zajištění provozních dispozic a přeprav Českých drah,“ upřesnil Šťáhlavský.