České dráhy chtějí vlaky vybavit zařízením, které při nehodě přivolá samo pomoc
Srážka vlaků u Perninku. Foto: Policie ČR
Podle Českých drah v Evropě dosud na železnici takové zařízení neexistuje.
Podle Českých drah v Evropě dosud na železnici takové zařízení neexistuje.
Bože to je nesmysl. Proč? Kindermanažeři to viděli u aut.
Objevovat objevené? Mám takovou malou krabičku v autě. když to funguje v autě, půjde to dát i do vlaku….jinak bezpečnost to nezvýší, zbytečná investice. Dnes má každý mobil a lokace je rychlá a snadná.
Jen ten mobil je v mnoha úsecích tratí úplně k ničemu.
Ale je možné, že v těch úsecích bude k ničemu i to zařízení CrashCall… Ale to už bude záležet, na jaké technologii bude založené, a jestli tyto úseky bez mobilního signálu budou při návrhu zohledněné…
V tom případě bude k ničemu i ta krabička.
Ale ten MT sám žádnou informaci nepošle, to musí udělat někdo, kdo ten MT bude ovládat – a když mu zranění nebo nějaké vnější podmínky to ovládání neumožní, je vlastnictví takového MT k ničemu. A i když bude strojvedoucí schopen MT ovládat, i jen to, než si v šoku uvědomí, co má dělat, nějakou dobu trvá!
Tak holt zavolá někdo z přeživších cestujících. Pokud ve vlaku teda nějaký cestující byl.
Nestacilo by tam prilepit chytry mobil?
Nebyl by lepší takový systém, který bude čelním srážkám předcházet? Mám na mysli něco jako radioblok nebo PZB, tam kde ETCS nebude.
PS: Něco mi říká, že při normálním provozu vlak nepřekročí přetížení 2G v žádné ose. A pouhé 2G ještě nezpůsobuje težká až smrtelná zranění všem přítomným. Takže akcelerometr a více než 2G = volej. Tolik k rozeznání nárazu od rychlobrzdy. Součinitel adheze více než 1,0 nehrozí.
Tak poskakování po výhybkách nebo rozjetých stycích může být i větší než 2G. Ale je to po kraťoučkou dobu.
Alespoň by byli nuceni ta místa po opakovaných výjezdech IZS konečně opravit 😁
Nebo to do software zadat jako výjimku (odtud při 2g nevolej, tady je to normální). 🙂
Podle pana Murphyho: A just se v tom místě srazí. Akcelerometr zaznamenal přibližně 20 G po dobu 50 ms v ose x (zpomalení o 36 km/h na dráze délky 25 cm). Ale nevolal. Byla tam výjimka.
Tak nebudem měřit přetížení na obvodu kola, ale až v kabině, kde ty 2G (i svisle dolů?) vyrovná vypružení.
Nakonec by stačil jenom software do dnešních tabletů. Jenže to by nebylo tak drahé.
Zajímavé, že ČD zahájilo konzultace s dodavateli, ze kterých má vyjít jestli něco takového vůbec má nebo nemá smysl, ale tady už je diskuze plná lidí, kteří vědí zcela přesně, že to je zbytečná blbost. Kdyby ČD oslovili místo firem diskutující měli by to levnější a „odbornější“ 😀 Osobně bych řekl, že protože to může být systém v hodnotě pouze desítek tisíc na vlak ale jednoho dne může někomu zachránit život, tak stojí za to to alespon prověřit. Umím si celkem dobře představit situaci, kdy nehoda vyřadí strojvedoucího a cestujícím bude nejdříve chvíli trvat než si uvědomí co se stalo… Číst vice »
Když už leckteré obce nebo neziskovky pomáhající seniorům jim nabízejí zařízení, která jim umožní například při pouhém pádu automaticky upozornit vybraného adresáta (příbuzného nebo záchrannou službu) na to, že s majitelem je něco v nepořádku, tak nevidím naprosto žádný důvod, proč by nějaké takové automatické upozorňovací zařízení na pravděpodobnost nějaké havárie neměly mít hnací vozidla! Jistě mohou nastat „plané poplachy“, ale k objasnění situace pak slouží právě ty MT, které umožní následný neprodlený pokus o slovní komunikaci adresáta té varovné informace se strojvedoucím – a mezitím už může zasedat do auta záchranné služby posádka, která tak může vyjet neprodleně po… Číst vice »
Předpokládám, že to výhodně dodá AŽD.
A kdo jiný???
Něco vyvine (čti vykrade, jako kdysi Siemensovu Eleksu v Nové Pace) a za hodně velké prachy daňových poplatníků to prodá ČD.
Ostatně tohle a nejen tohle náš zkorumpovaný státní podnik vypiloval k dokonalosti. Veškeré náhradní díly na vozidla i tratě jsou brutálně předražené a když pak něco potřebujete na mašinu, tak vás tito zloději a jejich pohrobkové totálně oškubou.
Jede to jako dobře rozjetý maglev.
Jsme vždycky hledali zemi, kde lítají pečený holubi do úst.
A ono je to tady!
Kolikrát už se na evropské železnici (v éře mobilů, tj 1995+) stalo, že došlo k vážné havárii se zraněními a nebyla ihned přivolána pomoc?
Já vidím největší nevýhodu v tom, že detektor na nárazníku nemá šanci vyhodnotit závažnost nehody, počet zraněných atd…
bohužel tedy Krouna 06/1995 což je ovšem dáno tím že teprve v roce 1996 začal fungovat Paegas jenž tedy příblížil mobilní telefony i lidovým masám, nicméně aby to byla skutečně lidovka to trvalo dobře dalších 5 – 6 let
PS: nicméně v dnešní době je to samozřejmě zbytečné.
Nenašel jsem v análech žádnou zmínku o tom, že by u Krouny nějak zásadně přitížilo nepřivolání pomoci po nehodě. Tam to spíš bylo o tom, že nemožnost komunikace nedovolila zabránit vzniku nehody. Detektor na nárazníků by tam asi moc životů neušetřil.
Tam to spíš bylo o tom, že nemožnost komunikace nedovolila zabránit vzniku nehody.
no, tak snad tím hůř ne. nevím jak tam byla konkrétně přivolána pomoc, ale ta už stejně moc platná nebyla
No právě. Nemožnost komunikace zapřičinila … „vyřešeno“ zařízením, které zahájí v tom místě komunikaci, když se teda ta nehoda stane, protože se tam nedá dovolat.
A to byla zlá konkurence, kovaní sdělováci hrozili, že mezi jednotlivými sítěmi nebude možné telefonovat. Síť musí být jednotná!
Jo úředníka na nábřeží přestalo bavit chodit z kanclu ke kávovaru a zpět ,tak dostal nápad.Ale jo jednou to bude ,vše jde dopředu a nevracíme se k párám.Jde o to jak to bude fungovat Dám příklad ,měním loko ,blbě najedu a vrazím do toho a ono mě to ohlásí nehodu,nebo pojedu do kopce a klouže to ,tak si o 100 metrů couvnu (ne na autobloku ,to je jasné)a ono to vyhodnotí protisměrnou jízdu a nahlásí nehodu.Ale na motoráku ,kde je 5 lidí a strojvedoucí a všichni se zraní při nehodě je to může zachránit,no jinak mám názor že páni z… Číst vice »
Koukám že už se opět mažou komentáře…no jo,dovolit si napsat pravdu, že Suraweb píše v (nejen tomto) článku nesmysl jazykově i fakticky, je hned důvod k cenzuře! pane Sůro co třeba trochu sebereflexe?nebrat to jako osobní útok (což není) a předvést raději trochu kvalitnější práce? když už to nezvládá člověk sám, co třeba dát to někomu ke korektuře?:)a v případě odborných či faktografických si nechat zkontrolovat článek někým kdo ví, která bije, nikoliv poslat do světa nesmyslný blábol -i když třeba převzatý z jiného zdroje? O tom, že na úrovni by bylo za upozornění na chybu poděkovat a omluvit se… Číst vice »
P.s.a chyba se stane každému- mně kupříkladu utekl tvar slova případě- mělo být případech…a od toho právě je ta korektura, přečíst si to po sobě s odstupem… problém je, že na vašem webu člověk najde nějakou chybu téměř v každém článku, což úroveň dosti degraduje, obzvláště u ‚ odborného zpravodajství ‚…
Ty chytráku, tak se podívej jak píšeš ty, pak tady něco komentuj.
Přesně tak!
A proc ze sem chodite?
Já opravdu rád děkuji těm, co mě upozorní na chybu. Ne však těm, kteří upozorňují na chybu za pomoci vulgárních slov, spojeným obvykle s kázáním, co vše dotyčný dělá špatně. Proto byl váš příspěvek smazán. Btw, ta původní věta, dávala smysl, i když uznávám, že byla ne úplně vhodná a byla nahrazena.
Smazání třeba i trochu ironického příspěvku (ironického proto, že není první jen marnou kritikou namyšlenosti autora) je první fáze, druhá je „ban“ zamezující publikování i odborně kvalifikovaných komentářů, které by tu občas téměř močůvku v tomto debatním fóru aspoň trochu rozředily. A pak se nelze divit, že se tu občas objevují i nesouhlasy s faktickou cenzurou od těch, kteří nechtějí být součástí klanu řitilezců členů redakce.
Ale tak vy si umíte vždy poradit, ne? Jiná IP adresa, jiný mail, stále stejné namyšlené vystupování vůči jiným diskutujícím. Jednou Dopravák, jednou Pozorovatel, jednou jeden z postižených:-)
Jistě, nedivte se – když fungujete tak, jak fungujete, nezbylo mi než se přizpůsobit a začít fungovat stylem „na hrubý pytel hrubá záplata“, ačkoli to jinak moje přirozenost není: já mám lidi rád a snažil jsem se jim vždycky spíše sloužit, a to mi ke štěstí stačí – nepotřebuji se ukájet žádnými pocity důležitosti či nadřazenosti, které mi neoprávněně přisuzujete zjevně podle pravidla „podle sebe soudím tebe“.
Ano, to jste předvedl v předchozím příspěvku:)
Inu, statisticky zhodnotili MU za poslední rok a zjistili, že s jim ta věc vyplatí 😀
To je ale blbost poplatná úředníkům z Nábřeží.
Náhodou, dnešní trend si to vyžaduje. Lze to využít i komerčně. Ihned to budou vědět IZS a taky tééévéénova, téévééjojka, tééáátrojka, tíívíízrael, skáájňůůzšanel a pan Sůra… No a můžete průser sledovat téměř on-line.
Nebylo by lepší investovat do zařízení, které průserům zabrání? Nebo když už tak aspoň do komfortu pro cestující?
To je ale blbost poplatná úředníkům NEJEN z Nábřeží.
Tak je pravda že pokud je ve vlaku fíra, průvodčí a dva cestující, mohlo by se stát že po nehodě nebude schopen nikdo pomoc zavolat.
To vypadá jako by se na nábřeží schylovalo k propouštění a každý se snaží vyvíjet nějakou činnost i když zbytečnou aby bylo vidět že tam není zadarmo drahý.
Ty vyvíjené autonomní vlaky, přece něco takového musí mít. Ostatně to je to v čem by si měla dráha brát příklad od aut. Pro ŽKV je algoritmus pro automatické vedení, o dost jednoduší, než pro automobil.
Přijde mi, že nějaký „odborník“ zaslechl, že to v autech jde. Tak to chce do vlaku taky i když netuší co to vlastně je.
A vy myslite, ze nejde?
Že ten váš „nějaký odborník“ chce do vlaku také něco takového, je jen dobře – a je jen vaše (a vám podobných) hloupá představa, že i on si myslí, že stačí vzít to, co se montuje do automobilů a namontovat to na hnací vozidlo – navíc je tu i Drážní úřad ČR, který to bude muset určitě nejdřív na základě nějakých zkoušek schválit, protože půjde i o spolehlivost takového zařízení.
Že by řešení které je v autech nešlo upravit pro vlaky bych se divil. Akorát, nebylo by lepší primárně instalovat do vlaků ETCS, aby se zvýšila bezpečnost a nemuseli se řešit následky, které by tímto odpadly?
Třeba to vyjde levněji, jak ETCS, ale co je hlavní, ETCS potřebuje nějakou traťovou část, která ne všude je, či bude.
Zeptám se jinak? K9lik dopravců jezdí pod ETCS na tratí z Prahy do Břeclavy. Pokud vím, tak pravidelně zatím jen Metrans. Traťové jízdy v ČR absolvovalo možná ČD Cargo jinak nikdo.
Evidentně nechápete rozdíl mezi správcem infrastruktury a dopravcem. Jak může dopravce ovlivnit vybavení trati ETCS? K čemu by mu byl systém ETCS na trati, který nemá jeho traťovou část?
Ano Metrans, taky, kolik lokomotiv ČD a ostatní, které jsou vybaveny ETCS, mají?
Navíc, pokud se nepletu, lze nato jet pouze v úseku Kolín – Břeclav.
A při současném složení provozu, to má jakou výhodu? Na AB stejně mohu proti stůj pokračovat.
A jak ETCS zachrání vlak, který narazí třeba do skály?
Jak by došlo k tomu, že vlak má postavenou trasu přes skálu?
Nápad projet štruc se ETCS moc líbit nebude. A přes místa s nahnilými padajícími stromy ani podél nezajisťrnýcj skal s padajícími šutry přeci vlak dobrá správa koleje nevede.
Pokud bude v třeba režimu posunu, bude mu to fuk a klidně ho projede.
Při posunu se jezdí 50 km/h a více do šturcu?
Nejen. Z minulosti známe případy, kdy visící izolátor prorazil čelní okno a zdemoloval část stanoviště. Strojvedoucí stihli utéct. Poslední případ 2018 471 Velká Chuchle.
Jak systém zamezí tomu, aby na tratích s přenosem kódu bez ETCS jel vlak dál deset kilometrů se zraněným strojvedoucím, než se obrátí na bok v oblouku se sníženou rychlostí??? 🤔
U ETCS bude alespoň trvale aktivní kontrola bdělosti.
Vzhledem k tomu, že IZS nedokáže zahránit člověka, který si brokovnicí prostřelí hlavu, tak je vlasně celý IZS k ničemu.
Ony totiž skály jen tak ze sekunky na sekundu desublimují v průjezdném prostoru.
… kdyby si Šalinář aspoň vymyslel kamion.
Nešlo Tak třeba posun není to samý, jako parkování před Kauflandem. Navíc jaká bude hranice citlivosti senzoru zrovna na tratích Dobré správy? Pamatuju na fiasko s detektory vykolejení na nákladních vozech, kterak po průjezdu Kostomlatama považovaly celý vlak za vykolejený. Navíc pohyby lokomotivy z pohledu kinetiky jsou diametrálně odlišné od pohybu osobnich vozů, takže pokud ten, co to vymýšlel, možná i hypoteticky jel vlakem (sle spíš ne), tak ať si taky vleze na něco s podvozkama blízko sebe. Považovat vlak za auto je letitá chiméra některých pomatených dražních úředníků.
Proč to považujete za fiasko? Nebyla to pro SŽ elegantní zpětná vazba? Fiaskem bych to nazval, kdyby Kostomlaty vypadaly pořád stejně jako tenkrát. Vedlo to k nápravě?
Systém eCall primárně využívá data z hlavní řídící jednotky v autě. Ta v lokomotivě není, ale vyhodnocení přetížení není zas tak složité.
A lokomotiva nemá nějakou svoji „hlavní řídicí jednotku“ na niž by to bylo možné naroubovat?
Bobina nikoliv. Takže to nejde. A navíc se to tak nikdy nedělalo. A ikdyby to zabudovali do TRS, tak zlatý simplex. D3 je dostačující zabezpečení.
Jak která. Ale samozřejmě je možné využívat i jiný zdroj dat. Třeba i to historické tlačítko bdělosti.