České dráhy chtějí nové vlaky pro Prahu a okolí. Ropid řeší dilema: patra nebo jednopodlažní?

City Elefant připomíná vznik PID v roce 1992. Autor: Autor: Zdopravy.cz/Josef PetrákCity Elefant připomíná vznik PID v roce 1992. Autor: Autor: Zdopravy.cz/Josef Petrák

České dráhy chtějí v příštích letech zásadně obnovit vlaky pro Pražskou integrovanou dopravu. Zatímco několik let se mluví o tom,

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Zajímavé, vůbec se nebere v potaz, že by poptávané jednotky mohly být taky od jiného výrobce….

Martin

Určitě budou dvousystémové jednotky pro Prahu. Kvůli přípravy na přechod na střídavý proud v Praze. Zůstává otázka. Kde se vezmou ČD peníze na nákup nový souprav? Dnešní době CityElefant stojí asi víc než 200 milionů korun. Dojde přechod v Praze střídavýproud. Všechny CityElefanty vyřadí z provozu nebo prodej. Je možné všechny jednoty modernizace z stejnosměrný na střídavý. Neleze udělat CityElefantu na dvousytémovou.

Jen tak

Cesky by to neslo?

Martin

No, … kazdopadne Prazsky region je uz nyni dvousystemovy, takze se kupovat budou muset jednotky svousystemove.
Co se tyce ceny, tak zde se ty vlaky vyplati…
Spise by SZDC mela zacit resit infrastrukturu, ktera je v okoli Prahy prakticky hodne zanedbana, s vyjimkou koridoru a ty jsou zas na hrane kapacity…

Honza460

Proč by jako nešel ešus předělat na dvousystémový? Když na Slovensku jich mají 19? Než bude ale Praha střídavá, tak budou ešusy v muzeu.

Martin

Proč Esuš nejde předělat dvousystémový? Domývám se, že hlinková skříň je vržená na stejnosměrný systém. Kdyby to přidaly další střídavý systém, skříň neunesla vyšší hmotnost. Slovenské Esušy mají posílení skříň, aby mohla unést na dva systémy. Už jsem to psal, že mohou modernizovat jen střídavý systém. Možná mohli zrušit řídící vůz 971 a místo dát hnací vůz na střídavý systém jako jezdí řada 675 na Ukrajině. Taková realizace je nereálná. Mohlo vypadat stav jednotky 671+071+071+671.

Martin

Na konci jsem psal omylem. Správná sestava měla být tahle. Hnací vůz na stejnosměrný proudu+071+071+ Hnací vůz na střídavý proud.

Samuel

Na slovensku mame cityelefanty tiez a pramavaju na ramene zilina- nove mesto nad vahp, a v puchove sa meni napatie. Cize cityelefanty su aj dvojsystemove 😀

Ondrej

To by mě zajímalo jestli už budou dvojsystémové, nebo zase vtipně pouze 3kV DC.

Martin

Meli by byt dvousystemove, uz dnes jsou primestske trate ve dvou systemech, napr. trat do Benesova 3kV DC a dal do Bystrice 25kV AC 50Hz… + planovane prepinani soustav (otazkou je kdy bude)…

Milan

„obsluhovaly by je dvoupatrové soupravy“
Vážně?

Jakub

Samozřejmě, s výtahem a eskalátorama na každé straně. Jsme přeci v ČR.

petr

první patro a druhé, u vlaků se sklep nebo přízemí neznačí. Třeba u návěsu k tahači jsou třeba prasata ve třech i čtyrech patrách.

Jan

A třeba komické nebo tragické je, že Brno objednává soupravy bez první třídy 🙂 Přitom je to investice v ČR na 50let. Takže to je příklad té nové, „lepší“ krajské železnice. Ale prostě teď se k tomu dostanou noví, kteří rozhodují o investici na 50 let, ale nerozumí tomu. Čd už to před tím pochopila. Takže krok zpět. Ve Švýcarsku o by o tom nikdo ani nevedl debatu. Podle mě v 21 století je sklopná sedačka s odkládacím pultem na nootebok potřebná věc. A ne tramvajová sedačka a tramvajově stání lidí kolem sedačky (Anglie). V tom se někdy krajský pohled… Číst vice »

AAA

V Brně to snad má být jako metro, ne 🙂 V metru taky první třídu nemáte. Ani ve Švýcarsku.

Petr

chtělo by to nějaké fakta jestli někdo o tu jedničku má zájem okolo komína. podle mojeho zjištění tam jezdí jen ti co mají režijky a na moravě je jednička přelepená na dvojku aby se zvýšila kapacita sedadel.

Honza460

To je problém časem někam přilepit žlutý proužek a napsat tam 1. třída?

Jan

Elephant je mnohem pohodlnější souprava než panter. Navíc hliníková. A podle mě 2 patrová souprava je pro objednavatele nejlepší a pro Prahu úplně. Kraj bude nejmíň platit za dopravní cestu díky poměru cestující/ hmotnost. Navíc stejně do zatáček maximální rychlost je pro patrovou a běžnou soupravu stejná. V Anglii mají mají přízemní plečky. A samozřejmě se do toho nemůžou vejít. Navíc 5 vozové a pod. 🙂 Trochu jiné je to například pro trať Ostrava Frýdlant Frenštát. Kde objednávají patrové. Tam z toho nejsem úplně nadšen, protože trať je i z u Ostravy celkem klikatá i u Frenštátu velmi klikatá. A… Číst vice »

vagonář

Pantery jsou taky hliníkové.

vagonář

Myslím si, že patrové soupravy či vagony zvyšují atraktivitu cestování.

Honza460

By mě zajímalo, co je u elefantu pohodlnějšího než u pantera. Akorát prvních 17 kusů má ještě „komunistický“ pohodlný sedačky. Jinak elefant má neprůhledný skla, osvětlení který svítí do obličeje, zrcadlí se v oknech, nedá se to nějak legálně zhasínat, klimatizace buď chladí, že je v tom zima, nebo nefunguje a pak se tam nedá vydržet. Ledový vzduch z klimatizace fouká sedicím lidem za krk. Když je mlha, vlhko, začíná pršet, tak to tak klouže, že se to skoro nerozjede. V koncových vozech u dveří, při jejich otevírání, pískají ohlušujícím tónem jakésy nesmysli. A našlo by se toho určitě víc.… Číst vice »

Jakub

Jen to ne. Linkou Milovice – Praha Masaryk.n. jezdím denně a ve špičce už téměř nedostačuje dvousouprava Elefantů.

Proč se raději neprojektují delší nástupiště a nemodernizují stávající jednotky? Například Wi-Fi nebo zásuvky by měly být dnes již samozřejmostí.

František

I při delších nástupištích budou lepší dvojpodlažní jednotky. Starší se asi také budou omlazovat, ale nové je potřeba pořídit, jednak náhradou za vyřazované jednotky ze 60. let, jednak právě k prodloužení kapacitně nedostačujících souprav.

Martin

No to smerem na Dobrichovice take ne… a tam je to vazne na hrane, a to jezdi jeste posilove spoje Smichov-Radotin…

Grossák

Je důležitější wifi, nebo aby se lidi vešli?

PetrM

Nepochopím tu dnešní posedlost WiFi připojením… dnes kdy má každý data.

Honza460

Ono předělávat nástupiště na „nedávno“ udělaných koridorech se považuje za zmařenou investici. Proto tady u nás na Severu máme ještě skoro po 20 letech od „kopridorizace“ nízký peróny, ikdyž v té době už se to dělalo klasicky na 55 cm.

Vyhazování peněz za takové kraviny, jako je wifi a zásuvky, netřeba komentovat.

Jakub

To nemyslíte vážně, ne? Když se dnes montuje Wi-Fi i do tramvají, ve kterých lidé stráví obvykle jen pár minut, jakýpak nesmysl a vyhazování peněz by to byl u příměstských vlaků, ve kterých tráví v průměru více než půl hodiny? Data u nás máme téměř nejdražší v EU, klidně si vyhazujte peníze těmto oligopolistům a kupujte si nejdražší balíčky, kvůli takovým lidem však budou jen zdražovat. Jinak o kapacitě jsem právě nic negativního nepsal, nevidím ani důvod, proč by měla být kapacita na úkor bezdrátového připojení. Zásuvky jsou samozřejmost a během modernizace vozů jsou to opravdu minimální náklady. Sever samozřejmě… Číst vice »

Vlastimil

Jednopodlažní jednotky je blbost. Český cestující bude v houfu stát u schodiště podchodu, takže u dlouhých vlaků bude prostředek přeplněný a kraje prázdné.

železničář v důchodu

Nedělitelné sedmivozové jednopodlažní jednotky jsou zbytečné a neužitečné (ergo jejich nákup je hloupost), ale kratší a spřahovatelné jednopodlažní jednotky blbostí rozhodně nejsou blbostí – jen je třeba je nasazovat tam, kde vyhoví požadavkům frekvence: pitomost je třeba vozit osobní vlaky relace Praha – Ústí nad Labem „ešusy“, jejichž kapacita je jakž-takž využita mezi Prahou a maximálně Vraňany (a to ještě jen ve špičkách a kdyby tam byl terminál a parkoviště P+R) a mezi Lovosicemi a Ústím n/L., ale protože nejsou k dispozici vhodné menší jednotky, tak nic jiného nezbývá.

Luk

Nešlo by si článek po sobě alespoň přečíst? Tolik pravopisných chyb se jen tak nevidí… 🙁