České dráhy chtějí jednotky na 200 km/h, chystají první velkou soutěž
Nové jednotky chce dopravce použít pro dálkovou a rychlou regionální dopravu.
České dráhy chtějí rozšířit svoji flotilu o nové elektrické jednotky, které zvládnou rychlost až 200 kilometrů za hodinu. Oslovily už výrobce v rámci takzvaných předběžných tržních konzultací, které mají pomoci připravit samotnou soutěž a podmínky zadávacího řízení.
Vyplývá to dokumentu na profilu zadavatele. České dráhy podle materiálu chtějí koupit až 100 jednotek v různých kombinacích podle velikosti a kapacity. Má jít o jednotky s 200, 300, 400 nebo 500 místy k sezení. Nejvíce jich zvažují koupit ve verzi se 300 sedačkami. Jednotky mají ČD koupit do svého vlastnictví.
České dráhy dosud pořizovaly jednotky jen na 160 km/h. Nové vlaky mají být určeny pro dálkovou a rychlou regionální dopravu na konvenčních a vysokorychlostních tratích do rychlosti 200 km/h.
Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského vyšší rychlost souvisí s tím, že se připravují vysokorychlostní tratě a na některých úsecích konvenčních tratí dojde ke zvýšení rychlosti na 200 km/h. „Předpokládáme, že v rámci budoucích výběrových řízení na základní dopravní obslužnost v dálkové a případně i regionální dopravě mohou objednatelé požadovat vozidla, která budou schopna provozu na obou typech tratí rychlostí do 200 km/h,“ uvedl Šťáhlavský.
Nové jednotky mají být 80 až 160 metrů dlouhé a schváleny pro provoz nejen v Česku, ale i sousedních zemích. Uvažované napájecí systémy jsou 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC a 15 kV 16,7 Hz AC a vybavení vlakovým zabezpečovačem ETCS a používanými národními vlakovými zabezpečovači.
Tržní konzultace mají Českým drahám ukázat situaci na trhu. Kvůli tomu se obrátily na všechny hlavní evropské výrobce. V seznamu oslovených je Alstom, CAF, Newag, PESA, Siemens, Stadler Rail, Škoda Transportation, ŽOS Vrútky, FPS Poznaň a také čínský CRRC.