České dráhy byly loni pátý rok v řadě v zisku, do plusu se vrátila i osobní doprava
Skupina České dráhy loni zvýšila mírně svůj zisk z 1,185 miliardy korun na 1,315 miliardy korun. Po roce se vrátil
Skupina České dráhy loni zvýšila mírně svůj zisk z 1,185 miliardy korun na 1,315 miliardy korun. Po roce se vrátil do plusu i nejdůležitější segment státního dopravce: osobní doprava. Vyplývá to z dnes zveřejněné výroční zprávy. Firmě výrazně pomohly kompenzace za státní slevy pro seniory a mládež.
„Rostla průměrná přepravní vzdálenost i obsazenost vlaků. Více než desetiprocentní růst výnosů jsme zaznamenali zejména na klíčových dálkových linkách a v příměstských vlacích v okolí velkých aglomerací,“ uvedl předseda představenstva Českých drah Václav Nebeských. Firma loni přepravila 182,1 milionu cestujících.
V segmentu osobní dopravy se dopravce dostal loni do zisku 58 milionů korun, o rok dříve firma prodělala 230 milionů korun. Z velké části tržby vylepšily příjmy ze státních kompenzací za levnější jízdné pro studenty a seniory. Ty vzrostly ze 732 milionů korun (v roce 2018 platily slevy jen čtyři měsíce) na loňských 2,3 miliardy korun.
Podle člena představenstva a náměstka generálního ředitele ČD pro ekonomiku Patrika Horného však proti vyšším příjmům stály rostoucí výdaje. „V řádu stovek milionů korun meziročně vzrostly náklady na trakční elektřinu a zvýšily se také osobní náklady v souvislosti se situací na trhu práce. Segment osobní dopravy nicméně skončil v souladu s plánem,“ řekl Horný.
Dotace, tedy úhrada prokazatelné ztráty ze strany státu a krajů, ovšem zůstala zhruba na stejné úrovni – 14,3 miliardy korun. Zatímco stát drahám po zavedení slev úhradu snížil o zhruba 400 milionů na 4,26 miliardy korun, kraje drahám stejnou částku přidaly, když poslaly téměř deset miliard.
Hlavní podíl na loňském výsledku má nákladní doprava. ČD Cargo loni vydělalo 608 milionů korun (předloni 663 milionů). Pokles zisku byl podle drah ovlivněn růstem cen elektrické energie, zvýšením osobních nákladů v důsledku růstu reálné mzdy zaměstnanců, vyššími odpisy a náklady na financování nových investic. Tržby carga se snížily o 82 milionů na 11,787 miliardy. „Pokles ovšem není plošný, týká se jen určitých komodit (železo a strojírenské výrobky, dřevo a papírenské výrobky) zatímco u jiných
došlo k nárůstu (černé uhlí a koks, potraviny a zemědělské výrobky),“ píše skupina ve výroční zprávě.
Investice v celé skupiny loni dosáhly 8,7 miliard korun. Firma ale upozornila, že další rozvoj závisí na vyrovnání se s dopady krize vyvolané šířením COVID-19 v letošním roce a zda bude moci pokračovat v plánovaných investicích do vozidlového parku.
„Několikatýdenní výpadek tržeb v důsledku opatření proti šíření COVID-19 představuje negativní dopad do našich příjmů v řádu miliard korun, děláme však maximum pro to, aby se nepromítl do snížení počtu provozního personálu, ani do modernizace vozidel. Například v osobní dopravě začneme příští rok postupně nasazovat do provozu desítky nových vlaků, které se pro nás již vyrábějí. Jde například o dodávku padesáti nejmodernějších vozů pro dálkovou dopravu a také o 31 elektrických jednotek a 5 netrakčních patrových jednotek pro regionální dopravu,“ dodal Nebeský.
(Hospodaření Českých drah a detailnějšímu rozboru se budeme věnovat v dalších textech)
Meziroční vývoj základních přepravních ukazatelů ČD (2019 vs. 2018) |
|||
ukazatel |
2019 |
2018 |
rozdíl |
počet přepravených cestujících (mil.) |
182,1 |
179,2 |
2,9 (+1,6 %) |
přepravní výkon (mil. osobokilometrů) |
8 685 |
8 225 |
460 (+ 5,5 %) |
průměrná přepravní vzdálenost (km) |
47,7 |
45,9 |
1,8 (+ 3,9 %) |
Jan Sůra, Jan Šindelář