České dráhy budou zjišťovat, kdo by měl zájem investovat do lanovky na Ještěd

Zásah hasičů po pádu kabiny lanovky na Ještěd. Pramen: HZS Libereckého krajeZásah hasičů po pádu kabiny lanovky na Ještěd. Pramen: HZS Libereckého kraje

Z možných řešení se zatím jako nejpravděpodobnější jeví varianta nahrazení kyvadlového systému oběžným s menšími kabinkami pro osm až deset cestujících a s výstavbou ve dvou etapách.

Zpět na článek
53 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk

možná by mohli zkusit Zonky 😀

Doctor

Hořký konec národního dopravce České dráhy na této dráze.

Martin

Přesně

Stepan

To byla asi poslední česká dráha, kterou České dráhy provozovaly, když nepočítáme nějaké vlečky do dep.

Jiřik

Ne asi, ale určitě. Už před téměř třiceti lety byly nuceny odprodat všechny ostatní lanovky. Ještědská jim zůstala, protože tam se nenašel dostatečně vlivný „soukromý investor“ a pořád do toho kecalo město. 🙂

Martin

To je dobré…. Já taky asi začnu zjišťovat kdo by měl zájem investovat do mého nového domu… samozřejmě na mém pozemku, v mém vlastnictví a v mém výhradním užívání….starý dům se mi kvůli zastaralé stavební konstrukci a vlivem neúdržby zřítil…. To jsou modráci ještě větší komici, než jsem si myslel…

Martin1

Tady někdo nechápe ekonomický tržní systém?

Martin

Martine1, Alibabo, Y.K… já to právě chápu až moc dobře. To se to Českým drahám podniká, když mají peníze od státu, krajů…. Teď by k tomu nejspíše chtěli ještě aby např. provozovatel hotelu, sjezdovky, možná město Liberec, stát nebo možná i České radiokomunikace jako majitel Ještědu jim zaplatili novou lanovku s tím, že jim tam za to budou vozit zákazníky….. Pokud by to bylo jak říkáte čisté tržně, tak by si nejdříve udělali propočet, jestli se vůbec něco takového vyplatí a pokud by usoudili, že ano, tak by to prostě postavili a provozovali…. Vím, že je to nereálné, aby ČD… Číst vice »

Tomáš Záruba

Aneb rohatým zvířetem svépomocí, snadno, rychle, veřejně. 😉

Alibaba

Vlamujete se do otevřených dveří.
Obecně ten kdo jim peníze poskytne za to něco bude chtít. A i stát pokud se rozhodně lanovku modernizovat bude očekávat nějakou návratnost peněz.
Z mého pohledu se můžou složit všechny složky (firmy, správní celky, …) co jste vyjmenoval, protože každá z nich má jakýsi zájem na funkční lanovce.

Martin1

„To se to Českým drahám podniká, když mají peníze od státu, krajů“… btw, lanovka na Ještěd byla provozovaná čistě jako komerční záležitost. To jen aby bylo jasno. 😉

Stepan

Mám dojem, že v době, kdy ta lanovka byla postavena, byla veškerá veřejná doprava koncipovaná jako „komerční záležitost“, tedy jak služba placená zákazníky.

Alibaba

Tak kdy pak investorovy budete platit nájem, který se mu vyplatí, tak proč by nezainvestoval. Ono když si na opravu vezmete půjčku, tak taky ten kdo vám půjčil očekává ve splácení nějaký zisk.

Y.K.

Asi nechápete rozdíl mezi darem a investováním. Investor samozřejmě očekává, že svůj vklad (časem) zhodnotí.

nowas

To klidně zkusit můžete. Když pro někoho bude mít smysl do toho investovat, tak to udělá.

Stepan

Je nějaký speciální důvod, proč mluvčí Českých drah hovoří o municipalitách místo o obcích? Je to ta novinářka, co dělala kampaň Ivanu Langerovi a měla z toho v TV Nova potíže? Ale české reálie by snad znát mohla, ne?

Jiřik

Je nějaký _zvláštní_ důvody, abyste používal slovo „speciální“?
Jakou „kampaň“ vedete proti slovu _úsilí_?
A jaká _skutečnost_ vás nutí používat slovo „reálie“? 😉

Stepan

Ony totiž výrazy jako obec, kampaň nebo reálie mají v češtině specifický význam, který těmi jakoby překlady zdaleka nevystihnete.

Tomáš Záruba

Více etap = zástěrka pro „prodloužení nebude“? Zvlášť pokud je důvodem změna ÚPn, což je na pár měsíců (když se chce).

Stepan

Nebo naopak salámová metoda, že když se podaří obnovit aspoň původní trasa, zvýší se tím pravděpodobnost budoucího prodloužení?

Alibaba

Technicky je to u lanovky blbost ji dělat na etapy. Lanovkové technologie na to nejsou dělané, přestupní stanice po cca 300 m by byla divná, vyhodit technologii prvního úseku a nahradit ji technologií přes celý úsek bude neekonomické.

Tomáš Záruba

Leda by se pak ta spodní stanice nějak „stěhovala“ (na odpis by pak byly akorát základy té přestupní stanice + práce na její první montáži), ale nevím zda je dnes reálné kalkulovat s „nastavovaným“ lanem.

Když si představím, že – je-li to zájmem města, což předpokládám – by změna ÚPn mohla projít zastupitelstvem během 1-2 zasedání, tak to právě moc nechápu.

Stepan

Představoval jsem si to tak, že u delších lanovek rozdělených na více úseků jsou ty úseky na sobě provozně relativně nezávislé.

Alibaba

Koncovou stanici na stěhování vidím tak akorát v podobě koncového napínacího sloupu, který by se po přestěhování nahradil. Akorát to napínání bývá často v základech. Hrozí výstavba polovičatého provizoria a zabetonování se do současných pozic. Co se týče ÚP, tak bych řekl, že tady bude zase obecné procento škodičů, co jsou vždy proti nějakému pokroku. Když jsem před cca 25 studoval, tak se mluvilo o prodloužení tramvaje pod dolní stanici, ale tohle je řešení vyloženě lepší. Pokud tam je na tom placu nad tramvajovou smyčkou prostor, byl bych všema deseti pro přesun dolní stanice sem, průsek lesem tam už z… Číst vice »

sheeva

Na etapy se lanovky staví úplně běžně, stejně tak mezistanice po 200-300 m (z různých důvodů) nejsou žádnou výjimkou.

Alibaba

Já tady ten důvod nevidím.
Podle mě by se dolní stanice měla přestěhovat ke konečné tramvaje. Jestli to bude oběhový nebo kyvadlový systém (tady přestupní stanici nechápu vůbec) je mě jedno. Teoreticky to může být kombinace oběhového systému od tramvaje k dolní stanici kyvadlového systému v současné podobě, ale zase nějak smysl nevidím.

sheeva

Kyvadlový systém to nebude. Nový spodní úsek, bude-li nová lanovka rozdělena, může sloužit např. pro začínající lyžaře. S velmi mírným svahem rozšířené Beranovy cesty. Takový je teď trend. Rozdělení na dvě části může umožnit vypnutí horního úseku např. z důvodu velkého větru (podobně jako u lanovky na Sněžku). Ale jsou to spekulace. Nemám pochyb o tom, že kolegové z TMR vědí, proč bude řešení takové nebo makové.

Tomas

České dráhy BUDOU zjišťovat, kdo by měl zájem investovat?! TO JAKO POŘÁD NEVĚDÍ NIC? TO UŽ MĚLI ZJIŠTOVAT TAK 14 PO PÁDU LANOVKY.

Gwann

Velká škoda že takhle dopadla.

Ale co mne opravdu motá…je úžasná rychlost řešení problémů…

Kamui

Je vážně ta lanovka pro ČD tak zajímavá, že si ji stále chtějí nechat místo toho, aby ji přenechaly městu a to ať si s ní pak už dělá co chce?

Karel

By mě zajímalo jak to pravé bude když do ní bude investovat někdo jiný. Zdali bude CD nebo teda soukromnika. Nyní je asi celkem bez cena a CD nemají co nabidnout

V. K.

Naopak. ČD jsou vlastníkem toho klíčového – stanic a pozemků pod lanovkou, takže bez nich to nepůjde.

Kubrt

Existují různé formy spoluvlastnictví, třeba a.s. – ČD vloží stávající stavby a pozemky, investor peníze (spíš část peněz) na výstavbu nové lanovky a vydělávat budou všichni.

rozinka

No nevím, společný podnik se soukromým kapitálem, přece platí – nikdy se to tak nedělalo.

M19

A Ponty vznikly jak?

rozinka

No jo, ale v Pontech neplatí režijka, takže to jako by nebylo.

Stepan

Dělalo, ale někdy se to obtížně rozlišuje od tunelování státního/veřejného majetku. Třeba Praha s JCDecaux taky nekončí zrovna v přátelském duchu – vždycky se může najít někdo, kdo tu spolupráci bude napadat jako nevýhodnou.

rozinka

No jo, ale u ČD fans platí, že pak už to nebude složka státu, ale fuj-fuj soukromník.

Stepan

Na angažmá firmy Kapsch v elektronickém mýtném se taky dost lidí nedívalo zrovna pozitivně. A pronajímání veřejných dat o jízdních řádech soukromé společnosti CHAPS taky mělo své zádrhele, když ta společnost házela klacky pod nohy těm, kdo ta data chtěli využívat, protože měla pocit, že tu veřejnou databázi dostala jako pašalík.

Georg

ja to taky nechapu. namisto cviceni s jednou obskurni lanovkou by mohli sehnat prachy na vsechny regioshuttly, ktere se kde daji koupit…

Martin1

Ano je. Byla totiž výdělečná. Proto si ji taky jako jedinou lanovou dráhu nechali.

Georg

ono spousta veci je super vydelecnych, kdyz jsou davno odepsane a zijou z podstaty.
(a tady strategie ziti z podstaty teda skoncila krapet pruserem).

Martin1

Průserem bylo to, že byla brzda nelogicky nahoře. Jinak lanovka šlapala velmi dobře a lidé se o ni velmi dobře starali. Nešťastná nehoda však může lanovou dráhu posunout dopředu. I když z osobní zkušenosti vím, že právě visutá kyvadlová kabinka s průvodčím byl pro mnoho lidí zážitek. Asi tak nějak i tím, že to prostě k Liberci a Ještědu patřilo. Jinde v republice, pokud se nemylím, už to není.

Stepan

Na Větruši není visutá kyvadlová kabinka s průvodčím? A co na Macoše? A že ten doprovod se jmenuje „průvodčí“, to stejně normální lidé nevědí. Vzpomeňte si, jak nějaká tisková agentura plácla, že to byl „řidič“, a všechna média ten nesmysl tupě přepisovala.

JirkaM

Na Větruši s vámi nikdo nejede.

Stepan

No vidíte, člověk si všimne toho, že nějaká obsluha je u vstupu do kabiny, a jestli se pak připlete dovnitř mezi cestující, to už pak ani nevnímá. Snad jen že za tu záchrannou brzdu bych si pak asi musel tahat sám, ale na Větruši už by v případě utrženého lana stejně bylo zbytečné ji hledat.

Georg

ta lanovka byla skanzen jakym byla draha v devadesatkach – parta sikovnych nadsencu udrzovala technologii, ktera byla moralne zastarala uz dvacet let za konkurenci uz v dobe vzniku.

Blzx

Škoda, kyvadlová s velkou kabinkou měla prostě něco do sebe, ale asi se nedá nic dělat.

V. K.

Nová bude lepší i provozně, protože člověk nebude muset čekat na jízdu velké kabinky.

Martin1

Když byli lidi, tak kabiny jezdily pořád dokola. Takže to tak s tím čekáním nebylo zase tak hrozný. 😉

Ondrys

Oběžné lanovky také nejezdí nonstop, ale podle jízdního řádu.

Air Traveller

to sice nejezdi … ale pokud je dole/nahore dost lidi, tak jede celkem dlouho…

Stepan

Každá varianta provedení lanovky bude mít prostě něco do sebe. Velká padací kabina ovšem není úplně to pravé.