České dráhy budou zjišťovat, kdo by měl zájem investovat do lanovky na Ještěd
Zásah hasičů po pádu kabiny lanovky na Ještěd. Pramen: HZS Libereckého kraje
Z možných řešení se zatím jako nejpravděpodobnější jeví varianta nahrazení kyvadlového systému oběžným s menšími kabinkami pro osm až deset cestujících a s výstavbou ve dvou etapách.
možná by mohli zkusit Zonky 😀
Hořký konec národního dopravce České dráhy na této dráze.
Přesně
To byla asi poslední česká dráha, kterou České dráhy provozovaly, když nepočítáme nějaké vlečky do dep.
Ne asi, ale určitě. Už před téměř třiceti lety byly nuceny odprodat všechny ostatní lanovky. Ještědská jim zůstala, protože tam se nenašel dostatečně vlivný „soukromý investor“ a pořád do toho kecalo město. 🙂
To je dobré…. Já taky asi začnu zjišťovat kdo by měl zájem investovat do mého nového domu… samozřejmě na mém pozemku, v mém vlastnictví a v mém výhradním užívání….starý dům se mi kvůli zastaralé stavební konstrukci a vlivem neúdržby zřítil…. To jsou modráci ještě větší komici, než jsem si myslel…
Tady někdo nechápe ekonomický tržní systém?
Martine1, Alibabo, Y.K… já to právě chápu až moc dobře. To se to Českým drahám podniká, když mají peníze od státu, krajů…. Teď by k tomu nejspíše chtěli ještě aby např. provozovatel hotelu, sjezdovky, možná město Liberec, stát nebo možná i České radiokomunikace jako majitel Ještědu jim zaplatili novou lanovku s tím, že jim tam za to budou vozit zákazníky….. Pokud by to bylo jak říkáte čisté tržně, tak by si nejdříve udělali propočet, jestli se vůbec něco takového vyplatí a pokud by usoudili, že ano, tak by to prostě postavili a provozovali…. Vím, že je to nereálné, aby ČD… Číst vice »
Aneb rohatým zvířetem svépomocí, snadno, rychle, veřejně. 😉
Vlamujete se do otevřených dveří.
Obecně ten kdo jim peníze poskytne za to něco bude chtít. A i stát pokud se rozhodně lanovku modernizovat bude očekávat nějakou návratnost peněz.
Z mého pohledu se můžou složit všechny složky (firmy, správní celky, …) co jste vyjmenoval, protože každá z nich má jakýsi zájem na funkční lanovce.
„To se to Českým drahám podniká, když mají peníze od státu, krajů“… btw, lanovka na Ještěd byla provozovaná čistě jako komerční záležitost. To jen aby bylo jasno. 😉
Mám dojem, že v době, kdy ta lanovka byla postavena, byla veškerá veřejná doprava koncipovaná jako „komerční záležitost“, tedy jak služba placená zákazníky.
Tak kdy pak investorovy budete platit nájem, který se mu vyplatí, tak proč by nezainvestoval. Ono když si na opravu vezmete půjčku, tak taky ten kdo vám půjčil očekává ve splácení nějaký zisk.
Asi nechápete rozdíl mezi darem a investováním. Investor samozřejmě očekává, že svůj vklad (časem) zhodnotí.
To klidně zkusit můžete. Když pro někoho bude mít smysl do toho investovat, tak to udělá.
Je nějaký speciální důvod, proč mluvčí Českých drah hovoří o municipalitách místo o obcích? Je to ta novinářka, co dělala kampaň Ivanu Langerovi a měla z toho v TV Nova potíže? Ale české reálie by snad znát mohla, ne?
Je nějaký _zvláštní_ důvody, abyste používal slovo „speciální“?
Jakou „kampaň“ vedete proti slovu _úsilí_?
A jaká _skutečnost_ vás nutí používat slovo „reálie“? 😉
Ony totiž výrazy jako obec, kampaň nebo reálie mají v češtině specifický význam, který těmi jakoby překlady zdaleka nevystihnete.
Více etap = zástěrka pro „prodloužení nebude“? Zvlášť pokud je důvodem změna ÚPn, což je na pár měsíců (když se chce).
Nebo naopak salámová metoda, že když se podaří obnovit aspoň původní trasa, zvýší se tím pravděpodobnost budoucího prodloužení?
Technicky je to u lanovky blbost ji dělat na etapy. Lanovkové technologie na to nejsou dělané, přestupní stanice po cca 300 m by byla divná, vyhodit technologii prvního úseku a nahradit ji technologií přes celý úsek bude neekonomické.
Leda by se pak ta spodní stanice nějak „stěhovala“ (na odpis by pak byly akorát základy té přestupní stanice + práce na její první montáži), ale nevím zda je dnes reálné kalkulovat s „nastavovaným“ lanem.
Když si představím, že – je-li to zájmem města, což předpokládám – by změna ÚPn mohla projít zastupitelstvem během 1-2 zasedání, tak to právě moc nechápu.
Představoval jsem si to tak, že u delších lanovek rozdělených na více úseků jsou ty úseky na sobě provozně relativně nezávislé.
Koncovou stanici na stěhování vidím tak akorát v podobě koncového napínacího sloupu, který by se po přestěhování nahradil. Akorát to napínání bývá často v základech. Hrozí výstavba polovičatého provizoria a zabetonování se do současných pozic. Co se týče ÚP, tak bych řekl, že tady bude zase obecné procento škodičů, co jsou vždy proti nějakému pokroku. Když jsem před cca 25 studoval, tak se mluvilo o prodloužení tramvaje pod dolní stanici, ale tohle je řešení vyloženě lepší. Pokud tam je na tom placu nad tramvajovou smyčkou prostor, byl bych všema deseti pro přesun dolní stanice sem, průsek lesem tam už z… Číst vice »
Na etapy se lanovky staví úplně běžně, stejně tak mezistanice po 200-300 m (z různých důvodů) nejsou žádnou výjimkou.
Já tady ten důvod nevidím.
Podle mě by se dolní stanice měla přestěhovat ke konečné tramvaje. Jestli to bude oběhový nebo kyvadlový systém (tady přestupní stanici nechápu vůbec) je mě jedno. Teoreticky to může být kombinace oběhového systému od tramvaje k dolní stanici kyvadlového systému v současné podobě, ale zase nějak smysl nevidím.
Kyvadlový systém to nebude. Nový spodní úsek, bude-li nová lanovka rozdělena, může sloužit např. pro začínající lyžaře. S velmi mírným svahem rozšířené Beranovy cesty. Takový je teď trend. Rozdělení na dvě části může umožnit vypnutí horního úseku např. z důvodu velkého větru (podobně jako u lanovky na Sněžku). Ale jsou to spekulace. Nemám pochyb o tom, že kolegové z TMR vědí, proč bude řešení takové nebo makové.
České dráhy BUDOU zjišťovat, kdo by měl zájem investovat?! TO JAKO POŘÁD NEVĚDÍ NIC? TO UŽ MĚLI ZJIŠTOVAT TAK 14 PO PÁDU LANOVKY.
Velká škoda že takhle dopadla.
Ale co mne opravdu motá…je úžasná rychlost řešení problémů…
Je vážně ta lanovka pro ČD tak zajímavá, že si ji stále chtějí nechat místo toho, aby ji přenechaly městu a to ať si s ní pak už dělá co chce?
By mě zajímalo jak to pravé bude když do ní bude investovat někdo jiný. Zdali bude CD nebo teda soukromnika. Nyní je asi celkem bez cena a CD nemají co nabidnout
Naopak. ČD jsou vlastníkem toho klíčového – stanic a pozemků pod lanovkou, takže bez nich to nepůjde.
Existují různé formy spoluvlastnictví, třeba a.s. – ČD vloží stávající stavby a pozemky, investor peníze (spíš část peněz) na výstavbu nové lanovky a vydělávat budou všichni.
No nevím, společný podnik se soukromým kapitálem, přece platí – nikdy se to tak nedělalo.
A Ponty vznikly jak?
No jo, ale v Pontech neplatí režijka, takže to jako by nebylo.
Dělalo, ale někdy se to obtížně rozlišuje od tunelování státního/veřejného majetku. Třeba Praha s JCDecaux taky nekončí zrovna v přátelském duchu – vždycky se může najít někdo, kdo tu spolupráci bude napadat jako nevýhodnou.
No jo, ale u ČD fans platí, že pak už to nebude složka státu, ale fuj-fuj soukromník.
Na angažmá firmy Kapsch v elektronickém mýtném se taky dost lidí nedívalo zrovna pozitivně. A pronajímání veřejných dat o jízdních řádech soukromé společnosti CHAPS taky mělo své zádrhele, když ta společnost házela klacky pod nohy těm, kdo ta data chtěli využívat, protože měla pocit, že tu veřejnou databázi dostala jako pašalík.
ja to taky nechapu. namisto cviceni s jednou obskurni lanovkou by mohli sehnat prachy na vsechny regioshuttly, ktere se kde daji koupit…
Ano je. Byla totiž výdělečná. Proto si ji taky jako jedinou lanovou dráhu nechali.
ono spousta veci je super vydelecnych, kdyz jsou davno odepsane a zijou z podstaty.
(a tady strategie ziti z podstaty teda skoncila krapet pruserem).
Průserem bylo to, že byla brzda nelogicky nahoře. Jinak lanovka šlapala velmi dobře a lidé se o ni velmi dobře starali. Nešťastná nehoda však může lanovou dráhu posunout dopředu. I když z osobní zkušenosti vím, že právě visutá kyvadlová kabinka s průvodčím byl pro mnoho lidí zážitek. Asi tak nějak i tím, že to prostě k Liberci a Ještědu patřilo. Jinde v republice, pokud se nemylím, už to není.
Na Větruši není visutá kyvadlová kabinka s průvodčím? A co na Macoše? A že ten doprovod se jmenuje „průvodčí“, to stejně normální lidé nevědí. Vzpomeňte si, jak nějaká tisková agentura plácla, že to byl „řidič“, a všechna média ten nesmysl tupě přepisovala.
Na Větruši s vámi nikdo nejede.
No vidíte, člověk si všimne toho, že nějaká obsluha je u vstupu do kabiny, a jestli se pak připlete dovnitř mezi cestující, to už pak ani nevnímá. Snad jen že za tu záchrannou brzdu bych si pak asi musel tahat sám, ale na Větruši už by v případě utrženého lana stejně bylo zbytečné ji hledat.
ta lanovka byla skanzen jakym byla draha v devadesatkach – parta sikovnych nadsencu udrzovala technologii, ktera byla moralne zastarala uz dvacet let za konkurenci uz v dobe vzniku.
Škoda, kyvadlová s velkou kabinkou měla prostě něco do sebe, ale asi se nedá nic dělat.
Nová bude lepší i provozně, protože člověk nebude muset čekat na jízdu velké kabinky.
Když byli lidi, tak kabiny jezdily pořád dokola. Takže to tak s tím čekáním nebylo zase tak hrozný. 😉
Oběžné lanovky také nejezdí nonstop, ale podle jízdního řádu.
to sice nejezdi … ale pokud je dole/nahore dost lidi, tak jede celkem dlouho…
Každá varianta provedení lanovky bude mít prostě něco do sebe. Velká padací kabina ovšem není úplně to pravé.