České dráhy budou zjišťovat, kdo by měl zájem investovat do lanovky na Ještěd
Z možných řešení se zatím jako nejpravděpodobnější jeví varianta nahrazení kyvadlového systému oběžným s menšími kabinkami pro osm až deset cestujících a s výstavbou ve dvou etapách.
České dráhy budou zjišťovat, kolik je na trhu potenciálních investorů ochotných dát peníze do výstavby nové lanovky na Ještěd v Liberci. Vypsání takzvaných předběžných tržních konzultací na strategického partnera, který zajistí financování obnovy a následný provoz lanové dráhy, schválilo představenstvo firmy. ČTK to sdělila mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.
„V této fázi jde v podstatě o průzkum trhu, zda a případně kolik se na trhu nachází potenciálních partnerů, kteří by měli zájem do lanové dráhy investovat. Vypsání předběžných tržních konzultací předpokládáme nejdříve během několika týdnů. Může jít o komerční firmy stejně jako o municipality nebo jiné subjekty,“ uvedla Rajnochová. Už dříve se České dráhy na možné spolupráci domluvily s městem, krajem a společností TMR Ještěd, které na svazích provozuje lyžařský areál. Před dvěma měsíci uzavřely memorandum.
Visutá lanová dráha je mimo provoz od konce října loňského roku, kdy po přetržení tažného lana spadla jedna ze dvou kabin. Při nehodě zemřel průvodčí, v kabině pro 35 lidí byl sám. Třinácti cestujícím ve druhé kabině se nic nestalo, zůstala viset na nosném laně 15 metrů nad zemí. Průvodčímu se podařilo aktivovat záchrannou brzdu a kabinu, která po přetržení tažného lana prudce sjížděla zpátky k dolní stanici, zastavit. Jen základní oprava není podle výrobců lanovek, které oslovily České dráhy, možná s ohledem na technické normy.
Z možných řešení se zatím jako nejpravděpodobnější jeví varianta nahrazení kyvadlového systému oběžným s menšími kabinkami pro osm až deset cestujících a s výstavbou ve dvou etapách. V první fázi by šlo podle Rajnochové o obnovu lanovky v nynější délce. „A následně s realizací prodloužení k centrálnímu parkovišti P1 u stanice tramvaje Horní Hanychov,“ dodala Rajnochová. K prodloužení lanovky zhruba o 650 metrů ke konečné tramvaje je nutná změna územního plánu. Nynější trasa má na délku téměř 1200 metrů, dolní stanice je v nadmořské výšce 600 metrů a vrchní u hotelu s vysílačem o 400 metrů výš.
Dvoukabinovou lanovku na Ještěd vybudovala v letech 1932 až 1933 na náklady Československých státních drah chrudimská firma František Wiesner. Loňská tragédie byla první v její téměř devadesátileté historii. Ročně přepravila lanovka kolem čtvrt milionu cestujících. Mimo provoz nyní bude zřejmě několik let, modernizace si vyžádá stovky milionů korun.
ČTK