České dráhy budou posílat railjety i do Budapešti

Oslavy 10 let souprav RailJet v Česku. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýOslavy 10 let souprav RailJet v Česku. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Českým drahám letos skončí desetiletá smlouva o společném provozu railjetů s Rakouskými spolkovými drahami.

Odebírat
Upozornit na
guest
36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
bbb

To rád slyším. Nevím, zda jsem jenom měl smůlu na konkrétní spoje, ale Metropolitany vypravované ZSSK jsou v poslední době katastrofa. Nezažil jsem dodržené řazení, chybějící vagóny, velkoprostorové vozy pravidelně vyměněné za oddílové. O takovém luxusu jako wifi, zásuvky nebo jídelní vůz už radši ani nemluvím. Tak nezbývá nic jiného, než raijetům přát, ať přežijí cestu po tamější infrastruktuře.

Miroslav

Hodně se psalo o tom že 17 Comfortjetů na pokrytí všech výkonů linek Ex3 a Ex5 nebude stačit. Upřímně jsem si myslel že Railjety budou pokrývat spíše jen to co bude chybět na lince Ex3 (Praha – Graz).
Nicméně vypadá to že Railjety budou jezdit všude kde bude jezdit Comfortjet, jelikož vlaky do Berlína/Hamburgu (všechny) od nového JŘ mají jezdit pod kategorií ‚rj‘.

Džamel

Nebylo by jednodušší zavést hodinový takt na Vídeň a Slovensko nechat řešit Slováky nebo tam odklonit to od Polska, pokud by byl zájem ze strany PKP? Zničené vozy, zničené lokomotivy, už toho tam je více než zdrávo. A pak nějak řešit i tu Vídeň, aby to bylo použitelné. Včera jsem jel v 15:10 z Vídně do Třebové, ale musel jsem v Brně na rychlík, protože místenky zase vybrali Brňáci a je jasné, že z cestujícího z Vídně kamkoliv po trase mají ČD více než z cestujícího za vnitro tarif, tudíž by bylo logické, že na ten rychlík půjde ten z… Číst vice »

troglj

Brno-Praha je spojení dvou nejvýznamnějších měst ČR. Není důvod zbavovat se cestujících tím, že je budeme posílat do starých šrotů na rychlíku, které navíc mají delší jízdní dobu a o jídelním voze si můžete jen snít.
Je potřeba navýšit kapacitu.

marty-t

Možná by bylo řešením doplnit do hodinového taktu nějaké spoje Brno-Břeclav-Vídeň. I vzhledem ke zmiňované letecké dostupnosti JMK, neboť jediné použitelné letiště široko, daleko je právě ta Vídeň a navíc relace Brno-Vídeň by uživila i častější přímé vlaky než 1x za 2 hodiny…

Jaaa

Nerozumím tomu, proč si rozbourávají úrovně služeb na jednotlivých linkách. Zas bude cestující doufat a nevědět, co mu přijede a s jakými službami? Co je k tomu vede? Která chytrá hlava tohle vymýšlí?

micat1

Railjet a ComfortJet není pokud vím v podstatě žádný rozdíl, kromě toho, že ComfortJet je kapacitnější.

EC104

Jak je to tedy s ČD railjety? Netrakční jednotka vyjma lokomotiv 1216 jsou ve vlastnictví ČD? A lokomotivy ve vlastnictví ÖBB které se pronajímají? A pak tu byl článek, že 6 ks Taurusů 1216 ty ve vlastnictví ČD nemá u ČD žádnou budoucnost skrze vybavení adekvátním ETCS. Pokud je to tak, proč tedy se ty lokomotivy nedovybaví adekvátní verzí ETCS a netahají si je vlastníma lokomotivama. Odpadly by tím poplatky za pronájem. Mohl by někdo napsat proč to tak je či jak je to vlastně myšleno?

Apollo 17

ČD lokomotivy nemají pronajaté. Je to společný podnik na lince Praha-Graz. ČD tam vložily 7 souprav railjet, OBB 3 soupravy + 10 lokomotiv Taurus.

Vvvt

Railjety je na Slovenskou hrůzotrať škoda

Ondra

Pravda, pravda..

Honza

To mně přijde jako, že když Metropolitan většinou projíždí železničářskou Českou Třebovou, tak je potřeba přemístit „starší“ soupravy a poslat na „správnou linku“ to nejnovější. Ale pokud je něco spolehlivého a jednou to jezdí na nějaké lince, tak proč to přemisťovat? Comfortjety původně prezentovali na linky do Budapešti. Takhle to vypadá, že se nějakému železničářskému vysoce postavenému papaláši s bydlištěm kolem České Třebové prostě zachtělo nových hraček a nemohl by jinak spát, že nejezdí v tom nejnovějším. Berte to jako vtip na nelogické přesuny souprav.

Modré zábradlí

Do Budapešti se nejezdí přes Českou Třebovou?

Honza

Jezdí. Ale EC Metropolitani už tam nějaký pátek všechny nestaví 😉

Honza

Ať se tem mínusujicí podívá do jízdních řádů.😀

Martin Toman

Poslat railjety na ten tankodrom mezi Kúty a Štúrovo… ČD jsou moc statečné!

PetrN

Tak jestli „starší“ railjet nebo zbrusu nové ComfortJety, které jsou na tu linku zamýšlené je už asi jedno. Plošně mi přijde že na Metropolitany je sedmivozový railjet málo kapacitní a proto tam také mají jezdit delší ComfortJety. Nebo se spíš railjety jak na Vídeň tak na Budapešť budou vykrývat méně vytížené spoje

Martin Toman

Dokud to Slováci nespraví, je to risk. Ať jim tam tu Pribetu a spol. rozorá starý Ýčko. Z 200 km se tam zmohli na to spravit celých 16 km a jedno zhlaví ve Dvorech nad Žitavou. To je dost málo.

Okoloidúci

Dokiaľ to Slovenské Ministerstvo Dopravy zadotuje, tak prečo nie. Je verejným tajomstvom, že pendolino jazdí do Košíc len vďaka tomu, že na Slovensku je dotované štátom.

mgr.pavel

Jednak statečné (že riskují poruchy a nehody), a taky nehospodárné.

Když vidím, jaké mívá Metropolitan zpoždění – vážně chtějí ČD meškat drahocenný čas Railjety generováním zpoždění někde kolem Dunaje, namísto aby souprava skutečně jezdila s cestujícími?

Jan

Z hlediska spolehlivosti je to krok správným směrem. Railjety jsou taková jistota na českých kolejích. Člověk ví, co přijede a změny v řazení jsou fakt výjimka.
Z hlediska kapacity to ale žádná výhra není. Teda pokud nebudou jezdit zdvojené (a že by se to v některé časy i naplnilo).

Dan

Logicky bych očekával, že Railjety budou nasazovány na méně vytížené spoje a na ty vytíženější pak Comfortjety.

Jan

A jsou ještě mezi Prahou a Brnem ještě nějaké „méně vytížené spoje“? Mě přijde, že jeden nebo dva vozy navíc by se uživily prakticky na všech spojích. Ve špičce by to sneslo klidně i ten zdvojený railjet (nejspíš jen do Blavy).

Honza

Představte si, že jsou. A právě railjety. Radši z Prahy do Brna jezdím s něma, protože se mně zdají mnohem prázdnějsí v úseku Praha hl.n. – Pardubice než EC Metropolitan, rychlíky Svitava či Vysočina. Možná to je tím, že v tom úseku nikde nestaví.

Okoloidúci

Zdvojený railjet z Prahy do Břeclavi, pričom by jedna súprava išla z Břeclavi do Viedne a druhá do Bratislavy znie zaujímavo.

Ale ak by sa mali v Břeclavi aj spájať pri smere do Prahy, tak to by bolo peklo.

Kuba2

Jo, ví, že přijede velkokravín a že v autobuse by dostal podobnou službu (dokonce s jistotou sezení po směru jízdy) levněji.

E 91.3

Marně se snažím pochopit, co některé cestující vede k oblibě malého uzavřeného prostoru, který sdílejí natěsnáni s pěti cizími lidmi…

Bram

Také by mne to zajímalo. Přitom velkoprostorový vůz je bezpečnější a nejde zneužít tak, jak dost často vidím v případě kupé vozu. V kupé jsou dva lidé s batohy schopni vyvolat dojem plného kupé. Kopyta si dají na protilehlou sedačku a na zbylé dvě sedačky si dají batohy. Pak je třeba udělat rámus, aby se zkrotili, o zamčeném kupé raději nehovořím. Už jsem ho těmto hulvátům nejednou otevřel čtyřhranem, který mám na klíčích a to bylo překvapení a velké mrzení. Jenže takhle se zachová bohužel málokdo a většina lidí stojí v uličce. O tom, že v kupé někteří vesele prdí… Číst vice »

Frantisek X

Zní to věcně, ale jak jste přišel na to, že šlo zrovna o „modrogumní“ režisty? Není to, doufám, jen zlomyslný předsudek. 🙂

Jaaa

Co to melete? Nejsou všichni jako vy a dnešní nové kupé už se uzamykat nedají.

Ne všichni jezdí v jednom člověku jako vy, a ne všichni chtějí poslouchat řev děcek, telefonů nebo ožralů jako vy. Změnit kupé a trefit se někam, kde je relativní klid, je řádově jednodušší, než změnit celej vagon za klidnější.

Zabrat sedačky batohem se dá ve velkoprostoru úplně stejně (argument je úplně mimo) a ta čtyřsedačková sardinkárna? To opravdu myslíte vážně?

Se mi zdá, že problém s egem tady má někdo trochu jinej.

Tomāš

Kdo si s sebou nosí jen tak čtyřhran? 😀

Kuba2

Tak za prvé, těch 5 lidí nemusí být cizích, spousta lidí cestuje ve skupině.
Za druhé, mezi 5 lidmi je daleko menší šance, že někdo z nich bude hlučný, zato vykecávačů na celý velkoprostor je spousta a není úniku (v oddílovém voze si mohu sednout do sousedního kupé).
Za třetí, v kupé může být zhasnuto a dá se podřimovat nebo koukat z okna i za šera. Ve velkoprostoru je vždycky světlo, z okna není večer vidět nic a na spaní aby si člověk vozil škrabošku.

JiP

Mohli tam jezdit davno, kdyby nejaky Zeleny nazarizl nakup cele 16 kusove serie a take tvrzeni Skody, ktera tvrdila ze jednotku podobnych parametru bez problemu vyrobi.

ČédéMan

Ano souhlasím – neskutečný vů* a ještě měl tu drzost se soudit o peníze. A víte proč? nic jiného v životě nedokázal…
Kde je mu dnes konec? důchod?

Josef Novák

Tak zas třeba podepsal nákup třísystémových jednotek s naklápěcí skříní, které nakonec většinu času jezdí po optimalizované trati s 3 kV DC, bo je v plánovaném Německu a Rakousku nechtějí 🙂

JiP

….a jedno minus dal pan Zeleny… 🙂