České dráhy budou posílat railjety i do Budapešti

Oslavy 10 let souprav RailJet v Česku. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýOslavy 10 let souprav RailJet v Česku. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Českým drahám letos skončí desetiletá smlouva o společném provozu railjetů s Rakouskými spolkovými drahami.

164 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Osamělý Vlk

A nebylo by lepší to poslat do kulturně vyspělejší Západní Evropy, než na východ ke spojencům Ruska?

tarten

Nejde o nadbíhání (nikoli spojenectví) Rusku, ale o to, že ta jejich trať je celkem mizerná a Railjety se na ní tedy moc nevyužijí. V této poloze souhlas. Podle mě by celkem stačilo tam posílat to, co jezdí teď do Německa.

Honza D

Aby za pár let nekončily Railjety ve Štúrovu a dál jen s vízem a mimo Schengen, navíc po ŠRT. Současné Maďarsko má k tomu docela nakročeno (jasně, je to trochu nadsázka, ale ne tak velká).

M@trixX

Aby to nebolo uz v Breclavi

Vojta Svobodný

Za mě skoro škoda nasazení RJ do Budapešti. Asi by klidně mohly najít uplatnění i na ryze české trati. Případně nove vlaky by určitě prospěly na trati do Mnichova.

MartinS.

Trati do Mnichova by nejdřív prospěla nová trať. Až potom vozidla. A domácí tratě? Tak tam to zase bude o tržbách.

Vojta Svobodný

Nová trať na Mnichov má byt státní prioritou. Mít takhle blízko ekonomicky hub Evropy a nevyužít to je absolutní tragédie.

tarten

Do Mnichova ne, ale na Pha – Ova nebo Pha – Linz ano.

Vojta Svobodný

Praha-Linz budou Pendolina, ale namísto v Ostravě určitě ano

Daniel Jablonecký

Pendolina na Linec (přes Horní Dvořiště) jsou opravdu, ale opravdu velmi nepravděpodobná. Snad jedině kdyby jezdila Praha – Vídeň – Linec, tam by to šlo i na komerční riziko dopravce. Westbahn má potenciál.

Tomáš Záruba

Praha – BV neno dost „ceska trat“…?

Michal82

Optimální by bylo dokoupit po dvou vozech k 7 Railjetum a bylo by pak 27 deviti vozových skoro identických jednotek. Plus další Interjety by se take uživily.

J.K.

Interjetům hlavně chybí řidičák – teď je třeba výluka z Plané a bus jede až do Chebu, protože se v Plané nedá objíždět. Takže lidi v busech a nové hezké vlaky stojí…

MartinS.

Proč by se v Plané nedalo objíždět okolo ostrovního nástupiště? Ale mělo by cenu hnát cestující v Chebu a v Mariánkách do vlaku a do půl hodiny je v Plané vyhánět do aurobusů? To je i pro cestující lepší, když bus od Plzně dojede až do Chebu.

Avlaky

Dá se nasadit přece další loko která by na soupravu ze zadu najela

Erik85

Nasazení railjetů na Budapešť souvisí i s jejich připravovanou modernizací. V jejím rámci má být zrušena Business na úkor zvýšení kapacity 1. třídy a sjednocení s IJ/CJ. Bohužel přidání mezivozového přechodu na konec, jak to má IJ/CJ není technicky možné, takže ho v rámci modernizace nedostanou ani červené railjety, což OBB původně chtěly. Takže posily dál jako doposud jen klasickými vozy bez možnosti průchodu do do railjetu.

Michal82

Ten pruchod by se hodil.

EC104

Všechno jde když se chce…..

Erik85

Ne, opravdu to není technicky možné. Doporučuji si někdy pořádně prohlédnout profil konce railjetu a profil konce IJ/CJ kde je mezivozový přechod.

Noname

Mezivozový přechod na konci, když mají mít ComfortJety na konci řídicí vůz? Co mi tu nedochází?

jkt

Na zacatku je lokomotiva.

Tomáš Záruba

Tak hlavne aby nejake posily realne byly..-

Hoermalmeister

Napadá mě ještě jedna věc, kolik je tam místa na kola, v tom comfortu? S partou jsme teď jeli Brno – Vídeň a zpátky vlakem, jelo by nás bývalo víc, ale v rj je místo jenom na 7 kol. Teď nedávno do Budapešti bylo daleko více kol než 7, tam ta kapacita nebude úplně dostatečná

Daniel Jablonecký

Kola jsou sezónní záležitost, zatímco soupravy jsou pro celoroční provoz. 7 míst na kola mi přijde adekvátních (pendolino má 3).

Addams

Pokud chce byt zeleznice atraktivni, tak by mela hledat cesty, jak nabidnout pozadovane, treba v sezone pridat vuz pul pro kola pul pro cestujici – pokud je to technicky mozne.

troglj

To by určitě šlo. Ale tím pádem by jízdenka pro kolo měla být stejně dráha jako za člověka. A to by většina cestujících nedala.

Tomáš Záruba

Jsou situace, kdy celorocni prumer neni uplne dobrym radcem… A pendolina jsou z doby, kdy se kola v dalkovce jeste celkove moc nechtela.

Daniel Jablonecký

To máte pravdu. Pak je ale taky potřeba říct to B: jaké řešení u ucelených souprav navrhujete.

Tomáš Záruba

Posilove vozy.

Addams

Pro nic za nic nejsou v nekterych vlacich povinne rezervace i pro kola. Je to sice smutne, ze jich neni vic, ovsem treba to brat na zretel a treba psat pozadavky dopravcum.

Ketchup1970

Chtělo by to něco jako Duplex od TGV … třeba NIM od Škody co s ostudou nejezdi kde původně měl .

Plecháč

Duplex ne, když už dvoupatrák, tak ať má bezbariérový vstup do dolního patra.

Miroslav

Duplex má bezbariérový vstup do dolního patra

Jan Pytela

No railjety jsou hlavně bohužel na Praha-Vídeň ve špičce už teď příliš “krátké” (u čd aspoň o 1x 2. třídu navíc), na Budapešť si to vyloženě nedokážu představit 😃 V obou případech by byly 2 ks zas moc, nové prodloužitelné Jety snad mile překvapí

Elb

Ale potom Nerudovské, kam s ním? EC do Mnichova?

Tomáš Záruba

Ve dvojici na Berliner. 🙂

Rodney

Mě by přišlo i logické na EC na Linec. Přeci jen značka railjet je v Rakousku doma. Případně na EC Vídeň – Varšava, ale tam jezdí spíš polské soupravy.

stano

OEBB jazdí z Viedne do Budapešti každé dve hodiny s RJ. Majú dlhú či krátku súpravu ?

Avlaky

Nevi někdo důvod proč řidiči a jídelní vuz u Co fortnetu začíná pořadovým číslem 19?

Daniel Jablonecký

Možná ví, kdyby tomu dotazu bylo rozumět. Takhle je mi líto…

Addams

Chce to dost fantazie – je to psane na zarizeni s automatickymi opravami, po kterem to autor nezkontroloval.
Pravdepdobne spravne: „Nevi někdo důvod, proč řidící a jídelní vuz u Comfortjetu začíná pořadovým číslem 19?“

Addams

Pokud vuz nejezdi jenom vnitrostatni dopravu, musi mit cislo jemu prinalezici podle mzinarodniho radu obehu vozu, i kdyz to muze vypadat zdanlive nelogicky.

Avlaky

Co to má s tím společné? Jen se ptám kde zmizli čísla 1-18 když u ČD se začíná číslem 19

Hoermalmeister

Proč nemůžou radši jezdit do ČB a Lince, na Slovensko jsou kruté podmínky, však nám je ta trať odrovná

Kuba2

Mimo jiné proto, že do Rakouska smí maximálně pětivozové soupravy kvůli délce nástupišť.

Metro

To problém není, rakouská četa upozorní cestující ze zadních vozů na výstup pouze v přední části, jako se to dělalo např. u R do Tanvaldu v Plavech, atd., lze to ošetřit jednoduchou poznámkou v SJŘ.

Samo

Plavy sú v Rakúsku?

Metro

Ne jen upozorňuji, jak je taková věc ošetřena v předpisech. A mmch, že se v Rakousku nevejde k perónům na koridoru normální vlak je jejich pěkná ostuda.

Samo

V Rakúsku platia predpisy ČD/SŽ?

Zdeněk

Ošetřena (uvedeno opakovaně). Ošetřuje se nemocný a zranění. Asi tak

Jiří Kocurek

U mimořádnosti člověk takovou věc pochopí. Ale aby se sourapva nevešla k peronům plánovaně? Dere se mi na jazyk slovo „amatér“.

NightmareFreddy

No, k této situaci docházelo u vlaků Olomouc – Kouty, kdy v úseku Šumperk – Kouty byl jeden vůz uzamčen. Pravda, uzamknout část rj moc nejde 😀

Metro

Toto se dělo plánovaně cca 25 let, kdy R do Tanvaldu vozili ČD a takových případů by se našlo…

A děje se to i v lepších rodinách, třeba ve Švédsku, Norsku, kde se rychlík Stockholm-Narvik taky nevejde do všech zastávek kde staví.

Tomáš Záruba

Pred chvili jsme takto zastavovali s ICE v Eberswalde…

Addams

Na zastávke Bratislava-Vinohrady to tiež bolo dosť dlho bežné, že posledné vozne stávali za nastupistom ale aj s upozornením v cestovnom poriadku.

Addams

Rovnako sa to dialo ešte za vlády KSČ aj na Bratislava hl. st. pri mnohých rýchlikoch, ktoré sa na nástupište nezmestili (Dargov, Pannonia, Balt-Orient, atd.). Tu sa však o tejto skutočnosti v cestovnom poriadku nepísalo. 😣

Elb

Rakušáci chtějí trať do Lince modernizovat, ne? Může ministerstvo vznést požadavek.

Hoermalmeister

Tak do Freistadtu a Pregarten by se vlezl, a jinde by snad ani stavět nemusel, ne?

Daniel Jablonecký

Protože do Lince není na 7 vozů poptávka.

Clovek

Protože na vozbu vzduchu přes hranice jich je Škoda?

Elb

Však v Břeclavě vlaky přes hranicu taky často jezdí prázdné.

Olda_údržbář

Prázdné jezdí pouze regionální vlaky OBB. A to z důvodu (pro cestující z ČR) nesmyslně nastaveného tarifu. Dříve se dal relativně výhodně využít tarif EU Regio, po jeho výrazném zdražení už ani ten ne.

Vojta Svobodný

Do ČB a do Linze budou jezdit Pendolina-to tu jiz bylo několikrát zmninovano. Napr nedávno se testovala max rychlost Pendolin prave na novém useku na IV.koridoru. Je to totiž zatím jedina trať v ČR, která je stavěna na rychlost 200 km/h avšak prave jen pro Pendolina s naklápěcí skříni.
Předpokládám tak, ze další RJ budou jezdit do Ostravy, kde prave nahradí oné Pendolina.

680

Jestli vůbec tam bude jezdit tak jen v režimu Ostrava-ČB 1 za den.

Lukáš

Předpokládám, že Comfortjety budou jezdit v trase současné 256/7. Do Německa je těch 7 vozů přece jen trochu málo.

Metro

Ona je ta souprava krátká i do Vídně, kromě nějakých okrajových spojů ve 4 ráno z Prahy a jestli tím nahradí soupravy složené z pohodlných Bmz a klasického jídeláku na Budapešť, padne poslední důvod jet do Brna, Bratislavy vlakem.

Daniel Jablonecký

To bude ČD jistě strašně mrzet že jim tam nebude jezdit Metro.

Metro

Můžete mi prosím napsat jaké zvýšení komfortu mi přinese jízda v railjetu místo v Bmz? Napadá mě akorát přesvícený velkoprostor místo kupé, tvrdé nepolohovací sedačky, úzká opěrka pod ruce a málo místa na nohy…

Daniel Jablonecký

Já vám nemusím psát nic. Jezděte si jak vám to vyhovuje, jak je vám to milé, jak vás to baví a kolik vaše peněženka unese. Možnost svobodné volby je na životě to nejlepší. Já jen že se z toho žádný dopravce nepomine.

Metro

Bavíme se o dotovaném spoji z našich daní, tak v tom případě bych se rád odhlásil z jeho dotovaní a platil nižší daně a ne že mě bude někdo nutit platit za neodpovídající službu. Pak ať si tam dopravce provozuje třeba dobytčáky, když mu za to někdo zaplatí.

PS: Krásně jste se vyhnul odpovědi v čem je ten railjet zlepšeni.

Air Traveller

nizsi dane kvuli nevyuziti vlaku? vtipne.

muzu pozadat o vraceni mych dani, ktere sly na vase vzdelani? pravdepodobne byly nekde prosustrovany.

troglj

Není to kupé, většina cestujících ho nemá ráda.
Vejde se více lidí.

*h8*

když nic tak očekávanou víceméně konzistentní, úroveň služeb. Dnes na Metropolitanu nevíš jestli nedostaneš místenku do dětského kina nebo jestli přijede restaurační vůz (včera zase chyběl na 273/274). A třeba by i konečně začalo za Lanžhotem fungovat internetové připojení.

NightmareFreddy

Hodně záleží na tom čase a dnu. Jezdím ve středu 18:40 z Brna, což nepovažuji za okrajový čas a v posledním voze bývám většinou téměř sám 🙂

Sandero

Pohodlný Bmz? To je vtip roku! 🙂

Lukáš

Opravdu chtějí posílat railjety na slovenský tankodrom?

Samo

Ak k tomu naozaj dôjde, osobne sa teším najmä na konzistentne dostupné a bistro a normálne profesionálne posádky, lebo tie franšízy čo jazdia hospody na Budapešť dnes sú absolútny des.

Každopádne by som čakal že ak k nasadeniu na túto linku dôjde, tak bude skrátená do BA (čo je beztak žiadúce). Posielať railjety na Nové Zámky je dosť veľká odvaha.

Hoermalmeister

Před měsícem jsem jel EC do Budapešti a proto bych tam nic moderního určitě neposílal, je to zbytečné riskování, ta trať je v šíleném stavu

J.K.

Tak jestli jde o stav trati tak bych to ukončil v Kútech, Slovensko je velký špatný,
na dráze…

Samo

Kúty – BA sú síce tiež hrôza ale nie až taká ako ďalej na juh. Po BA by to celkom šlo, imho.

Metro

Ale když chce člověk v Bratislavě přesedat, aby radši vyrazil o vlak dřív.

Ketchup1970

A čo takto Břeclav Viedeň Bratislava

Addams

Devínska Nová Ves – Lanžhot st. hr. sa rekonštruuje, tak by to onedlho nemuselo byť zlé, ale ne trati Štúrovo – Bratislava sa urobilo len veľmi málo.😥😥😥

Addams

… ale na trati …

bbb

To rád slyším. Nevím, zda jsem jenom měl smůlu na konkrétní spoje, ale Metropolitany vypravované ZSSK jsou v poslední době katastrofa. Nezažil jsem dodržené řazení, chybějící vagóny, velkoprostorové vozy pravidelně vyměněné za oddílové. O takovém luxusu jako wifi, zásuvky nebo jídelní vůz už radši ani nemluvím. Tak nezbývá nic jiného, než raijetům přát, ať přežijí cestu po tamější infrastruktuře.

silenysotous

Na jaře 23 jsem jel Kolín – Brno Metropolitanem, a jelo slovenský kupéčko…
Jako ach jo… K Wifi šlo připojit, ale asi neměli Český „data“…
A klíma? Velkej prd… V kupé 30 °C… A to vyklápěcí okénko? Zamknuté! To už radši Béčko…

Ale zas alespoň na Valaškák jezděj od slováků pěkný velkoprostory, ale ten Metropolitan, fujky fujky, ještě, že příbuzní nežijí v Brně…

Miroslav

Hodně se psalo o tom že 17 Comfortjetů na pokrytí všech výkonů linek Ex3 a Ex5 nebude stačit. Upřímně jsem si myslel že Railjety budou pokrývat spíše jen to co bude chybět na lince Ex3 (Praha – Graz).
Nicméně vypadá to že Railjety budou jezdit všude kde bude jezdit Comfortjet, jelikož vlaky do Berlína/Hamburgu (všechny) od nového JŘ mají jezdit pod kategorií ‚rj‘.

Avlaky

EX3 pokryjí ale jen Rakouské rameno

Nyní na:
EX5 – 9 souprav
EX3 – 9 souprav (Rakousko)

Tím ze se spoji oběhy tak bude stacit jen 17

Aaabbb

To by ale platilo za předpokladu, že na lince Praha – Graz by nově byly jen jednotky ČD a žádné jednotky ÖBB. Což nevím, zdali je v plánu.

Avlaky

Ano reagují na to že ty jednotky nevystaci, když bude i OBB jezdit, tak ještě můžou comfortjety jezdit jinde

Džamel

Nebylo by jednodušší zavést hodinový takt na Vídeň a Slovensko nechat řešit Slováky nebo tam odklonit to od Polska, pokud by byl zájem ze strany PKP? Zničené vozy, zničené lokomotivy, už toho tam je více než zdrávo. A pak nějak řešit i tu Vídeň, aby to bylo použitelné. Včera jsem jel v 15:10 z Vídně do Třebové, ale musel jsem v Brně na rychlík, protože místenky zase vybrali Brňáci a je jasné, že z cestujícího z Vídně kamkoliv po trase mají ČD více než z cestujícího za vnitro tarif, tudíž by bylo logické, že na ten rychlík půjde ten z… Číst vice »

troglj

Brno-Praha je spojení dvou nejvýznamnějších měst ČR. Není důvod zbavovat se cestujících tím, že je budeme posílat do starých šrotů na rychlíku, které navíc mají delší jízdní dobu a o jídelním voze si můžete jen snít.
Je potřeba navýšit kapacitu.

marty-t

Možná by bylo řešením doplnit do hodinového taktu nějaké spoje Brno-Břeclav-Vídeň. I vzhledem ke zmiňované letecké dostupnosti JMK, neboť jediné použitelné letiště široko, daleko je právě ta Vídeň a navíc relace Brno-Vídeň by uživila i častější přímé vlaky než 1x za 2 hodiny…

mgr.pavel

Přesně tak. Jsem z Brna, vlaky přes Vídeň využívám, a přestože přestup v Břeclavi bývá skoro vždy bezproblémový, mnohem raději jedu přímým vlakem (zejména cestou zpět protože zpoždění ze Slovenska).

Pořád ty vlaky mívají až příliš často zpoždění na to, abych riskoval ujetí přípoje.

Jiří Kocurek

„musel jsem v Brně na rychlík, protože místenky zase vybrali Brňáci “

Jak dlouho předem že máte tu letenku, abyste si koupil místenky? Všichni mají na místenku stejný nárok, nelze to udělat tak, že by se místenky brňákům prodávaly až 30 minut před příjezdem. A už vůbec není možné někomu nařídit jízdu vlakem nižší kategorie.

Džamel

Tak pro představu, měsíc zpátky jsem přiletěl o hodinu později, před 14 dny o 30 minut dříve, včera o 40 minut dříve. Vše Qatar. Někdy projdou pasovkou za 5 minut, protože je upgrade jen za 1000 dolarů, někdy za 40 minut, protože letím v economy a sedím vzadu. Někdy je batoh za 10 minut, někdy za půl hodiny. Takže se těžko určuje, jak se dostanu z letiště, tudíž ani nevím, jaký spoj z nádraží stihnu, proto to koupím až v momentě, kdy si jsem jist. Když to vezmu celkově, za lístek zaplatím více než cestující z Brna a potom mám… Číst vice »

troglj

Můžete si koupit levný lístek v předstihu a poměrně na poslední chvíli ho zrušit za poplatek 3 EUR. Máte jistotu.
Jakékoliv omezování přístupnosti dopravy povede jen k tomu, že lidi budou jezdit autem. A to není žádoucí. Kapacita je řešení, ComfortJet místo RailJet, více spojů atd.
Mimochodem, cestující z Brna do Prahy nemusí jet jen do Prahy, co takhle Brno-Dresden nebo Brno-Plzeň? Taky rychlíkem o hodinu i dvě pomaleji? Nesmysl. Já dokážu díky EC vlakům udělat Teplice-Brno na otočku (včetně toho, že ráno posnídám a večer povečeřím v jídelním voze). Rychlíkem to nedám.

Džamel

To moc řešení není, to bych si měl koupit Vídeň – Třebová v 15:10 přes Brno, 16:10 přes Přerov, 17:10 přes Brno a pak rušit? Zde opravdu levné lístky vhodné nejsou, maximálně to rozdělit po Břeclav, tím by se pár korun ušetřilo, ale jinak asi nic.

Daniel Jablonecký

Proč do Třebové? Jeďte vlakem až domů.

troglj

Ne kvůli ceně, ale kvůli místence.

Jiří Kocurek

Aha, takže problém je v drahosti mezinárodního tarifu státních dopravců. Pokud by byla cena Vídeň-Třebová stejná jako Brno-Praha, tak by problém zmizel.

Jiří Kocurek

Jenže Brno fakt nemůže za to, že vás ČD na mezinárodním tarifu natáhnou a prodají vám totéž mnohem dráž.

Samo

Problém je že na Bratislavu máš, zo zrejmých dôvodov, vyšší dopyt ako na Viedeň. Imho by postačilo linku Praha – Budapešť skrátiť po Bratislavu. V úseku BA-Kúty tie meškania také hrozné nie sú, a aj infraštruktúra, hoci stále tragická, nie je na tom tak zle ako ďalej na Maďare. Reláciu Praha – Budapešť voziť cez Viedeň, a BA – Budapešť nech si riešia ZSSK/MÁV sami.

Plus ideálne by bolo keby sa zrušila spolupráca so ZSSK a vozili to ČD na svoju licenciu až do BA, ale to už je len detail.

janvagala

Ty seš taky dobrej. Jak zase Brňáci? Prostě jedou z bodu A do bodu B. Koupí si místenku a frčí. Taky bych radši použil Railjet.
A tahle věta:
koupit si lístek dříve nemůžu, když nevím, jak do Vídně přiletím.
To je asi jen tvůj problém. Ty vo.., fakt v tý hlavě máš otruby?

stano

Každý mesiac jazdím do Budapešti z Hegyeshalomu. Trať je akože opravená na 160, RJ ide super, obyčajné vagóny zle, na výhybkách to strašne trasie, mašiny idú rovnako rýchlo, cestovný čas je rovnaký. Preto môj návrh je Praha-Bratislava-Hegyeshalom-Budapešť.

Jaaa

Nerozumím tomu, proč si rozbourávají úrovně služeb na jednotlivých linkách. Zas bude cestující doufat a nevědět, co mu přijede a s jakými službami? Co je k tomu vede? Která chytrá hlava tohle vymýšlí?

micat1

Railjet a ComfortJet není pokud vím v podstatě žádný rozdíl, kromě toho, že ComfortJet je kapacitnější.

Ketchup1970

Pro cestujícího určite ( to co je jinak a la Škoda je pohledu skryto ale údržba to bude mít zajímavé )

Daniel Jablonecký

Při koupi místenky poučený cestující vidí, do čeho si ji kupuje. A nepoučenému je to stejně jedno.

troglj

Railjet vers. ComfortJet je z pohledu cestujícího skoro to samé. Drobné rozdíly v tom, jestli je zásuvka USB-A nebo USB-C nehrají podstatnou roli. Důležité je, že to má vestavěný jídelňák, wifi, místo na kola nebo na kočárek.

EC104

Jak je to tedy s ČD railjety? Netrakční jednotka vyjma lokomotiv 1216 jsou ve vlastnictví ČD? A lokomotivy ve vlastnictví ÖBB které se pronajímají? A pak tu byl článek, že 6 ks Taurusů 1216 ty ve vlastnictví ČD nemá u ČD žádnou budoucnost skrze vybavení adekvátním ETCS. Pokud je to tak, proč tedy se ty lokomotivy nedovybaví adekvátní verzí ETCS a netahají si je vlastníma lokomotivama. Odpadly by tím poplatky za pronájem. Mohl by někdo napsat proč to tak je či jak je to vlastně myšleno?

Apollo 17

ČD lokomotivy nemají pronajaté. Je to společný podnik na lince Praha-Graz. ČD tam vložily 7 souprav railjet, OBB 3 soupravy + 10 lokomotiv Taurus.

Avlaky

Do budoucna budou raijety tahat Vectrony

Daniel Jablonecký

I sunout 😉

Juraj

„proč tedy se ty lokomotivy nedovybaví adekvátní verzí ETCS a netahají si je vlastníma lokomotivama.“

Protože těch lokomotiv je jen 6, zatímco railjetů je 7.
Protože ČD aktuálně ty 1216 využívají na Ex4 a je šance, že tam ještě pár let mohou fungovat.
Protože nová zástavba ETCS do tak malé řady je drahá, což je taky důvod, proč se diskutuje o jejich budoucnosti.

Ale hlavně: co by tím ČD získaly? I pokud skončí pronájem 1216, prostě tam zapojí jeden z nových vectronů na 230.

Addams

Nebo se rj spoji s masinou r. 330. 😁😁😁

Vvvt

Railjety je na Slovenskou hrůzotrať škoda

Ondra

Pravda, pravda..

marty-t

Tak je otázka zda je nutné aby ČD jezdily 1x za dvě hodiny Praha-Brno-Břeclav-Bratislava-Budapešť a 1x za dvě hodiny Praha-Brno-Břeclav-Vídeň-Graz, když teoreticky můžou jezdit Praha–Břeclav-Vídeň a odtud na střídačku do Grazu a do Budapešti. Navázat na tyto hodinové vlaky Praha-Vídeň spoj Brno-Břeclav-Bratislava a máme podle mne lepší produkt. (jakkoli jsem z Brna a špatná infrastruktura a chybějící kapacita do Prahy a Vídně mne štve…)

Samo

Do Bratislavy je z ČR výrazne silnejší dopyt ako do Viedne. Týmto modelom by si ČD odstrelili tisícky cestujúcich denne, Regiojet (prípadne iný komerčný dopravca) by mal žatvu a do Viedne by to vozidlo vzduch.

Mates

A ako vieš, že by ich tam ÖBB pustili? Z Viedne do Budapešti jazdí čo hodina v preklade RailJet a EC. Kde by si tam pridal ďalšie spoje ČD? Ešte v čase, keď tam aj RegioJet rozšíril ponuku spojov?

Samo

Nemyslím si že niekto navrhoval aby to jazdili ČD. Išlo by o rovnakú spoluprácu s ÖBB/MÁV ako dnes, zrejme teda o náhradu tých EC.

Honza

To mně přijde jako, že když Metropolitan většinou projíždí železničářskou Českou Třebovou, tak je potřeba přemístit „starší“ soupravy a poslat na „správnou linku“ to nejnovější. Ale pokud je něco spolehlivého a jednou to jezdí na nějaké lince, tak proč to přemisťovat? Comfortjety původně prezentovali na linky do Budapešti. Takhle to vypadá, že se nějakému železničářskému vysoce postavenému papaláši s bydlištěm kolem České Třebové prostě zachtělo nových hraček a nemohl by jinak spát, že nejezdí v tom nejnovějším. Berte to jako vtip na nelogické přesuny souprav.

Modré zábradlí

Do Budapešti se nejezdí přes Českou Třebovou?

Honza

Jezdí. Ale EC Metropolitani už tam nějaký pátek všechny nestaví 😉

Honza

Ať se tem mínusujicí podívá do jízdních řádů.😀

mgr.pavel

(diskutující začínají dávat nesouhlasnou červenou čáru přímo do jízdních řádů..)

🙂

Martin Toman

Poslat railjety na ten tankodrom mezi Kúty a Štúrovo… ČD jsou moc statečné!

PetrN

Tak jestli „starší“ railjet nebo zbrusu nové ComfortJety, které jsou na tu linku zamýšlené je už asi jedno. Plošně mi přijde že na Metropolitany je sedmivozový railjet málo kapacitní a proto tam také mají jezdit delší ComfortJety. Nebo se spíš railjety jak na Vídeň tak na Budapešť budou vykrývat méně vytížené spoje

Martin Toman

Dokud to Slováci nespraví, je to risk. Ať jim tam tu Pribetu a spol. rozorá starý Ýčko. Z 200 km se tam zmohli na to spravit celých 16 km a jedno zhlaví ve Dvorech nad Žitavou. To je dost málo.

Okoloidúci

Dokiaľ to Slovenské Ministerstvo Dopravy zadotuje, tak prečo nie. Je verejným tajomstvom, že pendolino jazdí do Košíc len vďaka tomu, že na Slovensku je dotované štátom.

Samo

To nie je žiadne „verejné tajomstvo“, však je to objednávaný vlak ako každý iný.

mgr.pavel

Jednak statečné (že riskují poruchy a nehody), a taky nehospodárné.

Když vidím, jaké mívá Metropolitan zpoždění – vážně chtějí ČD meškat drahocenný čas Railjety generováním zpoždění někde kolem Dunaje, namísto aby souprava skutečně jezdila s cestujícími?

Martin Toman

Slováci jsou trošku někde jinde. A může za to ta zlá Únia, Soros atd. Oni jsou skvělí v obviňování všech a všeho. Jen u sebe nezačnou.

Jiří Kocurek

#mynic na kvadrát

vlachjan

A nemají ČD v plánu to poslat do Budapešti přes Vídeň?

Jirka

A stejně tak Pendolino do Košic.

Jan

Z hlediska spolehlivosti je to krok správným směrem. Railjety jsou taková jistota na českých kolejích. Člověk ví, co přijede a změny v řazení jsou fakt výjimka.
Z hlediska kapacity to ale žádná výhra není. Teda pokud nebudou jezdit zdvojené (a že by se to v některé časy i naplnilo).

Dan

Logicky bych očekával, že Railjety budou nasazovány na méně vytížené spoje a na ty vytíženější pak Comfortjety.

Jan

A jsou ještě mezi Prahou a Brnem ještě nějaké „méně vytížené spoje“? Mě přijde, že jeden nebo dva vozy navíc by se uživily prakticky na všech spojích. Ve špičce by to sneslo klidně i ten zdvojený railjet (nejspíš jen do Blavy).

Honza

Představte si, že jsou. A právě railjety. Radši z Prahy do Brna jezdím s něma, protože se mně zdají mnohem prázdnějsí v úseku Praha hl.n. – Pardubice než EC Metropolitan, rychlíky Svitava či Vysočina. Možná to je tím, že v tom úseku nikde nestaví.

Okoloidúci

Zdvojený railjet z Prahy do Břeclavi, pričom by jedna súprava išla z Břeclavi do Viedne a druhá do Bratislavy znie zaujímavo.

Ale ak by sa mali v Břeclavi aj spájať pri smere do Prahy, tak to by bolo peklo.

Kuba2

Jo, ví, že přijede velkokravín a že v autobuse by dostal podobnou službu (dokonce s jistotou sezení po směru jízdy) levněji.

E 91.3

Marně se snažím pochopit, co některé cestující vede k oblibě malého uzavřeného prostoru, který sdílejí natěsnáni s pěti cizími lidmi…

Bram

Také by mne to zajímalo. Přitom velkoprostorový vůz je bezpečnější a nejde zneužít tak, jak dost často vidím v případě kupé vozu. V kupé jsou dva lidé s batohy schopni vyvolat dojem plného kupé. Kopyta si dají na protilehlou sedačku a na zbylé dvě sedačky si dají batohy. Pak je třeba udělat rámus, aby se zkrotili, o zamčeném kupé raději nehovořím. Už jsem ho těmto hulvátům nejednou otevřel čtyřhranem, který mám na klíčích a to bylo překvapení a velké mrzení. Jenže takhle se zachová bohužel málokdo a většina lidí stojí v uličce. O tom, že v kupé někteří vesele prdí… Číst vice »

Frantisek X

Zní to věcně, ale jak jste přišel na to, že šlo zrovna o „modrogumní“ režisty? Není to, doufám, jen zlomyslný předsudek. 🙂

Bram

Vzhled, oblečení a chování bylo nezaměnitelné a nakonec i režijka ukázaná průvodčímu vše potvrdila. Ale jde asi o deset let starý zážitek, dnes se s takovými lidmi jedoucími vlakem víceméně nesetkávám, neb i na dráze se dost obměnilo osazensto a ti, kdo začali v osmdesátých letech za ČSD, už jsou skoro v důchodu. Přeci jen, dneska nikdo už nepoužívá drážní bundokošili a modré pracovní kalhoty v mimopracovním životě. Dříve to bylo naopak běžné, i druhý manžel mé babičky, který kdysi pracoval jako signalista na jednom ze stavědel vršovického ranžíru, zásadně chodil v nádražáckém oblečení i v době, kdy nebyl v… Číst vice »

Jaaa

Co to melete? Nejsou všichni jako vy a dnešní nové kupé už se uzamykat nedají.

Ne všichni jezdí v jednom člověku jako vy, a ne všichni chtějí poslouchat řev děcek, telefonů nebo ožralů jako vy. Změnit kupé a trefit se někam, kde je relativní klid, je řádově jednodušší, než změnit celej vagon za klidnější.

Zabrat sedačky batohem se dá ve velkoprostoru úplně stejně (argument je úplně mimo) a ta čtyřsedačková sardinkárna? To opravdu myslíte vážně?

Se mi zdá, že problém s egem tady má někdo trochu jinej.

Bram

Děkuji za potvrzení, že máte problém s egem. Smiřte se tedy s tím, že dnes všechny důvody hrají pro velkoprostorový vůz a jelikož dopravce umí na rozdíl od vás počítat, tak si pro druhou třídu nebude kupovat kupé vůz, který má jen 6/8 kapacity velkoprostorového vozu. Tam je ten nejsilnější důvod a krom toho většina lidí dá přednost bezpečnosti, kterou oproti kupé vozu poskytuje velkoprostorový vůz.

Tomāš

Kdo si s sebou nosí jen tak čtyřhran? 😀

Petr Vašek

Šotouš Bram, co pracuje pro dojiče krajských dotací Bohouše Langustu v KŽC si čtyřhran nosí.

Bram

Jako strojvedoucímu se mi čtyřhran hodí, stejně tak se mi hodí i klíček od brzdiče DAKO BS2, obojí mám na svém velkém svazku klíčů. Ale není nad to ze mne dělat šotouše, když vlaky fotím minimálně a na železniční akce nejezdím. Ale celoživotní železniční fanda jsem a nestydím se za to.

Bakiy

Je smurné, že Bram neumí otevřít kupé bez čtyřhranu…

Kuba2

Tak za prvé, těch 5 lidí nemusí být cizích, spousta lidí cestuje ve skupině.
Za druhé, mezi 5 lidmi je daleko menší šance, že někdo z nich bude hlučný, zato vykecávačů na celý velkoprostor je spousta a není úniku (v oddílovém voze si mohu sednout do sousedního kupé).
Za třetí, v kupé může být zhasnuto a dá se podřimovat nebo koukat z okna i za šera. Ve velkoprostoru je vždycky světlo, z okna není večer vidět nic a na spaní aby si člověk vozil škrabošku.

Twix

To je všechno pravda, ale zase je fakt že stejný člověk má tendenci chovat se ve velkoprostoru tišeji než když sedí s pár lidmi v kupé, takže ve výsledku bych řekl že mám spíš větší klid v tom velkoprostoru. Záleží na tom kdo sedí hned okolo mě. Pro rodinu taky preferuju spíš velkoprostor, kde můžeme sedět okolo stolu, kratší cestu už děti vydrží v klidu. Bohužel ČD teď vyhrazují místa pro cestující bez místenky (což je samo o sobě dobře) tím stylem, že úplně v každé čtyřce je jedno blokované, takže rodinu ke stolu neposadím a zbývá na nás to… Číst vice »

MaT

Tohle také moc nechápu, narazil jsem na to třeba i u míst pro lidi s kolem v EC Berliner, mají tam těch háků na kola asi 6-8, místo aby sedačky k nim byly nějak souvisle, tak to bylo nějak divně rozházené a zrovna když jsme jednou jeli ve dvou, tak jsme si už ani nemohli rezervovat sedačky vedle sebe – vlak tedy nakonec nebyl tak naplněn, takže jsme si stejně sedli podle potřeby… Každopádně moc tento systém „náhodně vám mezi místa, která je možné rezervovat rozhodíme taková, která rezervovat nejde“ (protože alespoň tak to na plánku vozu pak vypadá) nechápu.… Číst vice »

Bram

Stačí si přetáhnout kapuci od mikiny přes čelo na oči. Běžně to tak využívám. Jinak není problém si pořídit masku na oči, což je asi správnější název než škraboška. Zejména ženy jí používají a nevidím v tom žádný problém.

Daniel Jablonecký

To je spíš obliba malého uzavřeného prostoru, kde se zamknou, zatáhnou záclonky, sundaj si týden neměněné ponožky a lehnou si přes celou lavici.

Addams

I to se da resit, prijdu dovnitr a od civilizovane snahy o probuzeni budu zvysovat hlas az dotehdy, dokud nepochopi, ze maji narok na pocet mist shodny s poctem jizdenek a ja si tam svou zadnici skratka ulozim.

JiP

Mohli tam jezdit davno, kdyby nejaky Zeleny nazarizl nakup cele 16 kusove serie a take tvrzeni Skody, ktera tvrdila ze jednotku podobnych parametru bez problemu vyrobi.

ČédéMan

Ano souhlasím – neskutečný vů* a ještě měl tu drzost se soudit o peníze. A víte proč? nic jiného v životě nedokázal…
Kde je mu dnes konec? důchod?

Josef Novák

Tak zas třeba podepsal nákup třísystémových jednotek s naklápěcí skříní, které nakonec většinu času jezdí po optimalizované trati s 3 kV DC, bo je v plánovaném Německu a Rakousku nechtějí 🙂

JiP

….a jedno minus dal pan Zeleny… 🙂

Jiří Kocurek

Domácího výrobce je přece potřeba podporovat více než jen férovou soutěží, jediného správného výrobce!
… i ty motoráky by byly…