Infrastruktura Logistika Zprávy

České dálnice dobývají zahraničí kamiony, podíl domácích setrvale klesá

Kamion. Ilustrační foto. Autor: Esa logistika
Kamion. Ilustrační foto. Autor: Esa logistika

České kamiony vyklízejí na své půdě pozice, když je z českých dálnic setrvale vytlačuje zahraniční konkurence. Problém nakousl na nedávném Žofínském fóru prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák. „Za dva roky už budeme totálně tranzitní zemí. Ničí nás konkurence především z východu, například z Polska nebo Litvy, s dumpingovými cenami,“ řekl Hanák.

Odkázal přitom na mýtné statistiky, které mu dávají za pravdu. Ačkoliv vybrané mýto láme v posledních letech rekordy, podíl českých dopravců za jedenáct let fungování systému klesl z 61 procent na 50 procent. Polovinu výkonů na českých dálnicích tak už obstarávají cizinci. Skokově narostly především výběry u kamionů s polskou registrací; v roce 2014 se dostaly před kamiony ze Slovenska a od té doby nemají mezi zahraničními plátci na českých dálnicích konkurenci. Loni polští dopravci zaplatili v Česku na mýtném 1,7 miliardy (z celkových 10,4 miliardy), když ještě v roce 2009 to bylo o miliardu méně.

Mýtné placené zahraničními dopravci. Pramen: ŘSD
Mýtné placené zahraničními dopravci.
Pramen: ŘSD

Podle mluvčího sdružení dopravců Česmad Bohemia Martina Felixe je nástup konkurence z východu na úkor českých dopravců skutečností. Příčina prý není úplně zřetelná, nejspíš jde o kombinaci řady faktorů. „Možná mají levnější naftu, nižší daně a odvody a menší administrativní zátěž. Možná používají i nějaké nekalejší praktiky, těžko říci,“ uvedl Felix. Příčinu hledá i v nedostatku řidičů a ochranářských opatřeních v západní Evropě, na kterou byli Češi výrazně zaměřeni. „Doprava navíc reaguje vždy dopředu před zbytkem ekonomiky, takže může jít rovněž o předzvěst nějaké krize,“ doplnil Felix.

Podíl zahraničních dopravců na vybraném mýtu. Pramen: ŘSD
Podíl zahraničních dopravců na vybraném mýtu.
Pramen: ŘSD

7 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • „Doprava navíc reaguje vždy dopředu před zbytkem ekonomiky, takže může jít rovněž o předzvěst nějaké krize,“ doplnil Felix.

    O krizi by se jednalo, kdyby šla celkově doprava dolů, ale ta jde naopak neustále nahoru, takže se nejedná o žádnou krizi, ale o fakt, že poláci jsou prostě levnější, než čeští dopravci, kteří navíc nemají řidiče, takže nemůžou růst a logicky tak stagnují. Někdy mě fakt překvapuje, jak málo rozhledu a důvtipu mají lidé dokonce přímo z oboru…

  • V Polsku se dlouhodobe velmi masivne investuje do opravdu velmi kvalitni infrastruktury (dalnice, zeleznice, letiste, MHD, vozidkove parky, apod.) A celko e di cele ekonomiky.. a u nas se jenom zvani a hledaji se způsoby proc neco nejde udelat…

  • Selský rozum zůstává stát, článek na úrovni Blesku. To, že roste podíl zahraničních kamionů na dálničním mýtu, samo o sobě vůbec neznamená, že berou práci českým firmám. Možná jen roste tranzit ruku v ruce s polským průmyslem a vývozem, a opravdu nejde moc čekat, že české firmy budou ve velkém vozit polské zboží do Německa. Je to stejné jako tvrdit, že Emirates berou práci ČSA, protože jejich podíl na poplatcích ŘLP taky za poslední léta roste. Přitom by jednoduše stačilo podívat se na absolutní částky nebo počty kamionů.

  • Nárůst PL a LT kamionů má zcela jednoduché a prosté vysvětlení. V Polsku se razantně zlepšila infrastruktura a tím pádem rostou i služby na ní napojené a zvětšují svou konkurenceschopnost. V případě dopravy to znamená i dopravu zahraniční. Poláci a země za nimi mohou víc a lépe cestovat a tím pádem i vyvážet. A dá se očekávat, že to ještě pár let poroste než narazí na strop ve formě mzdových nákladů apod. Teprve potom uvidíme skutečný potenciál polského obchodu, který byl potlačován právě špatnou infrastrukturou. A upřímně, nemyslím si, že Pepíci „Nejde To“ se svou věčnou stagnací z této situace vzejdou jako vítězové.
    Jediné, co se zřejmě stane a utlumí polský tranzit, bude, až budou dokončeny i ostatní dálnice kolem země a v Česku se stále nedokončí ani jedno severo-jižní dálniční spojení. Naopak, pouze se bude v rámci regulace zvyšovat mýtné, případně legislativně omezovat provoz přes hranice pro „ochranu trhu“, jak někteří navrhují. Pak se raději každý rozumný dopravce tomuto banánistánu vyhne.

  • To je na našich dálnicích skutečně pěkný pořádek, když jedny kamióny z dálnice vytlačují jiné.

  • Jednoduché řešení,zavést tranzitní poplatky,nejde li to,tak zvýšit razantně mýtné.Převáží se kdejaká zbytečnost,šmelí se se zbožím s minimálním rozdílem marží apod.

    • Super nápad. Zvýšení mýta zaplatí dopravní firmy z vlastního, takže promítnutí do maloobchodních cen v žádném případě nehrozí, že?

Newsletter

Partneři