České Budějovice chtějí dálniční obchvat bez poplatku. S výjimkou nepočítáme, vzkázal stát

Tunel Pohůrka tvoří dvě trouby, jižní portál (28. 5. 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTunel Pohůrka tvoří dvě trouby, jižní portál (28. 5. 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

„Naší strategií je, aby občanům zůstávalo v peněženkách co nejvíce peněz,“vysvětluje primátorka.

Odebírat
Upozornit na
guest
218 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
lukas

Doufám,.že někdy dojdeme do stavu – každý majitel auta zaplatí třeba 1200 – 1500 Kč ročně na údržbu silnic (auto nejezdí jen po dálnicích a neopravují se jen dálnice) a jezdí si kde chceš.
…ale v ČR pochybuji

J.Š.Hájek

Požadavek je zjevně politicky motivován a populistický. Nicméně ŘSD by mělo vysvětlit proč trvají ostatní výjimky.
Jakékoliv výjimky, zejména výjimky daňové, dělají v systémy chaos.

Vít

To je vtip, že? Vymyslí si nesmyslný tunel na rovině v bažině, který stavbu brutálně zdražil a místňáci by chtěli jezdit zadarmo? Pobavilo 🙂

medvěd

Milí konšelé, stát postavil dálnici D3. Vy jste to nazvali městským obchvatem. Jakým právem si přivlastňujete státní majetek za městský ? Vy přeci nebudete dělat údržbu dálnice ! To bude dělat nově postavená údržba dálnic u Borku.

Václav

Dobře, tak ať se zpoplatnění dálnice kolem Brna, Olomouce, Mladé Boleslavi, celý pražský dálniční okruh a x dalších úseků, které tu výjimku mají. Protože takhle by Budějovice byly spíše výjimka, kde se platit musí.

Radek

Hele, voni tady lidi tu dálnici skrz zástavbu zas tak moc nechtěli… Mluvilo se o obchvatu + D3 mimo CB pánev (po tzv. Lišovském prahu). Určitě by to bylo lepší, ale určitě by to trvalo dalších 20-30 let, takž se zvolil tenhle kompromis. Tunel je jen výsledek toho, že se s tím stát hrabal tak dlouho a mezitim se to tu tak nějak zastavělo, že… Linec je zatunelovanej celej a nikdo se tomu nediví.

mlokXCM

Mohla by existovat určitá sponzorovaná varianta dálniční známky. To znamená, že obec, která by měla zájem, aby její obchvat byl bez známky, by to zaplatila namísto řidičů. Dle nějaké průměrné denní intenzity by se nějakým výpočtem stanovila cena, kterou by obec ročně platila a následně by takový úsek byl pro řidiče bezplatný.

Otakar

Tvl. jde o 2300 Kč za rok. Pokud to někoho zruinuje, tak ať auto odevzdá do kovošrotu. Takový člověk vůbec nemá vlastnit auto, protože nemá na to jej udržovat v takovém stavu, aby neohrožovalo zdraví ostatních lidí.

PavelX

Přesně. Ale o tom v týhle zemi mluvit je tabu, stejně jako o tom, že od určitého věku by člověk neměl mít dovoleno řídit auto.

Otakar

Nejen řídit auto, ale i volit. Pokud je to omezeno minimálním věkem, měl by existovat i maximální věk. Dále mělo by existovat pravidelné přezkušování, kdy člověk si zopakuje pravidla silničního provozu a nebude pak máchat rukama jak trouba, když udělá průser.

Petr David

Každý člověk má jinou hranici aktivního věku, určit pevnou věkovou hranici pro cokoli je konina jak z čítanky.

Ruda

To platí i o spodní hranici práva volit a přesto existuje….

Petr David

Vypadá to, že ta spodní hranice se nastavuje lépe. Jak by jste řešil tu horní?

SYN

Jak „lépe“?? Fakt je že jsou osoby inteligenčně a charakterově vyzrálé klidně o několik let dříve než je stanovená hranice právní odpovědnosti…
Ale rozhodlo se že to nevadí, počkají si.

Petr David

A kdo bude určovat, kdo je charakterově vyspělý, a kdo ne?

SYN

To ano, ale vcelku podobně to platí i u MINIMÁLNÍHO věku… a tam se pro zjednodušení vzala pevná hranice… takže ano, nebyl by až takový neřešitelný problém stanovit (třeba i nadsazenou) hranici horní…

Petr David

A k čemu by to bylo? K vytváření dalšího rozdělení společnosti?

Ruda

Nebo volit

Alibaba

To je strašně málo, cena dálniční známky by měla začínat na 10000,-Kč za rok a měla by bát odstupňovaná podle hmotnosti. Platíte si za luxus.
A pak budou bezplatné úseky, které fungují jako obchvaty měst dávat smysl.

Milan

To mě nepřekvapuje. Tady v ČB je vše jinak. Veselí nad Lužnicí a Tabor jsou tedy výjimky? Tak když už bych to zrušil všude a nedělal v tom zas bordel.

Martas

Lidi se mají hrozně špatně, ale když pak nedostanou výplatu v neustále krachujícím Kovosvitě, tak tam dřepí ještě 2 měsíce, než dají výpověď.

Je to otázka priorit, Budějovice budou plné pořád, navíc bych očekával omezení v širším centru, ať už zlepšení průjezdnosti pro MHD, nebo kola (Budějovice jsou placka), tak když se někomu vyplatí trávit každou cestou 15-20 minut navíc, tak je to jeho volba. Ten kdo jezdí každý den, těch 2300 klidně vydá, protože je to cca 5 Kč za každou jízdu. (2 jízdy krát 250 pracovních dní – dovolená)

Jihoczech

Jak píšete, doprava by se dala omezit hned. Město na to má skvělé predispozice, ale to by nesměla být na radnici ODS

libor

hlavně dálnice by měla být pro tranzit, ne pro takové ty, co si chtějí svést po dálnici mezi sjezdy, že je to zadarmo akorát narušují plynulost svojí jízdou (někdy pomalou, ale někdy i velmi rychlou). nechal bych to jen v případě peážních úseků ( např. D6/ I/21, D10/ I/16 apod..) Jinak bychom si mohli položit otázku proč není bez poplatku i úsek D1 od Mirošovic do Prahy, přeci lidi nemají jezdit po staré přes vesnice…

Michal M

Logiku to má, původní jednička už je výrazně zklidněná a prakticky nepoužitelná.

Petr

Ano, pro tranzit. Což například trojměstí Zdice-Králův Dvůr-Beroun splňuje. Protože po II/605 ještě peážuje tranzit z II/118. Přitom místo aby Zdicům a Levínu ulevila dálnice tak je bez poplatku až mezi Královým Dvorem a Vráží. Na Levíně pak neumí kraj ani opravit most a je přes něj 30km/h. Obchvat v Příbrami, také někteří nechtějí budovat, že je D4. Už vidím, jak budou soukromníka přesvědčovat na nezpoplatnění jeho úseku.

Michal M

„Soukromník“ se nijak nepodílí na výběru známek ani mýta, dálnici jen postaví a bude spravovat za prachy od státu.
Dálnice je nadále státní a její zpoplatnění určuje vyhláška MD.

Petr

Takže mu je stát bude hradit. Pokud je tam nevybere, bude muset tedy z něčeho jiného.

Petr

Navíc může argumentovat větším opotřebením a tím zvýšením nákladů na údržbu.

Petr David

Pro tranzit by měla být železnice.

Frantisek

Skoda, ze nejsou nikde nejaky statistiky, kolik aut jezdi po tech usecich s vyjimkou a nema znamku … tipnul bych si, ze to bude minimum aut.

Adam Ř

Tohle by snad mělo jít zjistit stošestkou

Jmeno

Vycislit režii výběru a kontroly DZ a hlavně držení jednickovych paralelnich silnic a asi bychom se divili. Paralelni cesty rozorat a poplatek DZ zahrnout do paliva.

Jiří Kocurek

Traktor najíždějící z pole přímo na dálnici, protože … v Polsku to s velkou slávou přestavěli…. to jsou nápady, zpátky do 70. let v Polsku. Panko szuka Małucha?

Jiří Kocurek

Ta poznámka je na Fiat 126p, přezdívaný Maluch. Symbol polského cestování v 70 a 80 letech. szukat = hledat

Tomas

Když mám na auto, nebo někteří se starými auty na úplatky na STK, tak snad mám i na známku ne??🤔

Radim

Úplatky? Možná jak kdo, já byl s 20 let starým autem v květnu a ten chlap mi řekl, že mám nižší zplodiny, jak leckteré nové „EURO6“ auto, což jsem teda fakt nechápal 🙂

Otakar

On to myslel jinak, ale nevadí. Staré auto má větší tolerance, zatímco nové přísnější = staré spíše projde.

SYN

Otázka je jestli po dálnici normálně vůbec nejezdí (má to jen na ježdění do práce/po městě a blízkém okolí, kam mu dálnice nevede) jestli si bude ochoten připlatit aby mohl jet sice delší cestou „okolo“ města ale zato rychleji. Ale spíš ten poplatek pro něj bude ta poslední kapka proč jezdit raději po „vnitřních“ silnicích městem. Ale především, to nastavení „bez poplatku“ má význam hlavně pro ty co jedou po krajovkách (bez známky) a jenom projíždějí… třeba přijedou po I/34 a pokračují po I/20 nebo třeba II/143… ti holt když tu známku jinak nemají tak kvůli tomu propojovacímu „fousku“ si… Číst vice »

Avoda

Cena dálniční známky je v ročních nákladech na provoz jakéhokoliv osobního automobilu tak zanedbatelná částka, že zrušeny by měly být veškeré výjimky.

Zpoplatnit veškeré úseky, prosím…!

Avoda

Snaha o další výjimky je naopak krystalický příklad populismu, jak to předvádí např. senátorka Pešatová v případě D56.

Radek

To je sice pěkný, ale ty výjimky už na spoustě míst jsou a nevidím nikde snahu o jejich rušení. Dokud toto platí, považuju nezpoplatnění za celkem legitimní, zvlášť když tam jiný obchvat není.

SYN

Ano, a víceméně jediná otázka by měla být zda v daném místě existuje přijatelná alternativa bez poplatku anebo ne.
A dělat to dostatečně systematicky. Jestli je oficiální nota „nevidíme důvod přidávat nové úseky“ tak by k tomu příslušně měla být nota „pravidelně procházíme současné zdarma úseky zda by se některý dal zrušit“…

Radek

Ano, paní primátorka to podala, velmi mírně řečeno, nešťastně. Pokud postavíme ochvat města, který má především ulevit městu, zpoplatněním mu zas tak moc neulevíme ne? Je ale jen šlendrián vedení města/kraje, že si to „nezpoplatnění“ nedali jako podmínku při schválení. Von to Kuba ještě Jemelkovi vysvětlí…

Caracas

To, jestli je účelné mít dálniční obchvat ČB bez poplatku, to nechci posuzovat. Ale to zdůvodnění primátorky proč by to bez poplatku mělo být, to je naprosto demagogické.

Frantík

Mohla by být nějaká verze předplatného mýta na tyto kratší obchvaty, ať nemusí platit celostátní známku. (Ok možná je ta cena malá, ale pak je na místě diskutovat o celkové ceně, a pokud by se ta zvýšila, u měst by měla zůstat menší)

Dálnice

Jasny. Kazdej okres by mohl mit svoji DZ…

Velký putan

A nebo zavést výkonové zpoplatnění. Nebyly by jsme první a příklady jsou.

Otakar

A pak kolektivní vinou zaplatíme všichni víc. Nedělám si iluzi, že u výkonového mýta by i toto cmrdání kolem města vyšlo levněji, než současná DZ.

SYN

Ale též bude víc k dispozici na nové stavby ne?? Je fakt že se technické prostředky na umožnění výkonového mýta zlepšují, takže dřív nebo později by k tomu opravdu mělo dojít!

Radúz Dostal

To bychom s láskou vzpomínali, jak byly dálnice levné za časů DZ

Frantisek

A nebo by taky mohl usek byt monitorovat a mesto/kraj platit poplatek za ty mistni, co znamku nemaji …

Václav

Jestli si chce vláda před volbami naštvat voliče z jižních Čech, tak ať to klidně zpoplatní.

Dálnice

Vždy bude existovat volicsky segment, který bude chtit všechno zadarmo a hned. Aktualni vláda na nej zrovna necili…

Jindrich Kuchar

Občas si říkám, na koho vlastně současná vláda cílí

Dálnice

Na ty, kteri vedi, ze nic neni zadarmo a vsechno musi nekdo zaplatit…

Metro

Ty ovšem okradla o jejich majetek přes různé WFT, zvýšení daně z nemovitosti, nemocenské daně, takže od koho očekává, že jí bude volit je mi totální záhadou…

Dálnice

Vam je toho zahadou evidentne mnohem, mnohem vic…

Swariner

Volit se dá i proti. Není to možná správné, hezké a Mirek Dušín by to nikdy neudělal, ale když mrknu na druhý břeh…

Air Traveller

okradla?

Kebab

Utahování opasků. Ovšem jen těch ostatních, sebe neošidí.

Dálnice

Vy si musite utahovat opasek? Tak asi delate neco spatne. Ja se mam vyborne…Az jednou vytahnete paty do sveta, poznate, v jakym raji si tu zijeme. To myslim vazne…

Radim

Ano, když vytáhnete paty třeba do Srbska 😀

Kebab

Co dělám nebo nedělám já není podstatné. Podstatné je v téhle souvislosti to, že vláda, kterou jsem také volil, hned od začátku káže vodu a pije víno. Všem kromě sebe zmrazili platy a když vládní strany vyhrály i v komunálních volbách, přidali si tam obratem do tarifů přes 10 %. Nová ministerstva, neomezený počet náměstků, prázdná gesta, ideologie atp., o kauzách nemluvě. Ještě zbývá, aby před volbami vzdali podporu Ukrajiny a bude to komplet.

Jindrich Kuchar

A proto přidávají další a další dotace, schodek rozpočtu vesele roste, ruší a zdanuji se levné uhelné elektrárny atd? Imho na ty co jste psal necili

Petr

Zřejmě mají v programu podporu opozice, jinak to není možné. 😀

Petr

To měli v předvolebních slibech, ale situace je taková, že kázali vodu a pijí víno.

Václav

To jsme teď viděli na volebním vysledku Motoristů. A jen tak podotýkám, že jsem volil vládní stranu.

Metro

V roce 2021 jsem současnou vládní stranu volil také a dneska bych si za to jak jsem naletěl jejich odporným lžím, že spolu nikdy nezvýší žádné daně, tu ruku nejradši urazil…

Dálnice

Jsme radi, ze to vime. A drzime palecky…

Swariner

Good job. Přeji příště šťastný výběr při výběru někoho pravdomluvného. To budete brzo psát nohama. A jestli máte na mysli DzN, takto už je dialektika na úrovni Novinek (obzvlášť v zemi s takovou úrovní zdanění majetku jako je ČR).

Air Traveller

Hmm… nenak zjevne neberete v potaz jaksi ruzne externality, ktere nastaly v prubehu roku 2022, ze?

holt si to zas hodte rohlikari … ten vsechno, co slibil, do puntiku splnil…

… akorad ze vubec.

noerf

Radši si zaplatím dálniční známku a pojedu po obchvatu 100 – 130 km/hod, než se zdržovat v koloně po městě.

Kebab

I když to bude jednou na jaře a podruhé na podzim?

Swariner

Tak se zase uklidníme. Jakože ti, co jezdí v úterý a v květnu ucpou to město?

SYN

Tak pro toho kdo k Budějicím přijede po dálnici a odjede také po dálnici tak tam není alternativa, ten tu známku už má a na případném úseku zdarma sjíždět nikam jinam nebude…
To není vhodný příklad.

Radúz Dostal

Jistě, pár lidí bez známky z okolí ČB ovlivní volby 🤣

Tomasek

2300 Kc za rok je hodne?

Michal M

Je, pokud dálnici použiješ párkrát do roka na pár kilometrů-

Dálnice

Existuji znamky s kratsi platnosti nebo doprovodna silnice.

Blume

Pokud existuje paralelni silnice, tak proc se da dalnice stavela?

Frantisek X

Třeba kvůli ušetření sjezdů a nemíchání dálkové a místní dopravy. Ona nemusí být kdovíjak dlouhá, pokud jde o spojení sousedních okrajových částí Budějic.

Dálnice

Pro ty, kteri si tu znamku koupi…

Michal M

Známky s kratší platností jsou prvotřídní ojebávka…

Dálnice

Muzete si koupit celorocni 😉

fous55

Tady doprovodná silnice neexistuje. A pro cestu z Jindřichova Hradce do Krumlova, kde bude dálnice jen pár kilometrů, si denní známku za dvě kila nikdo nekoupí a raději projede městem.

DavidS

To je zrovna případ pro desetitisíce lidí určitě. Řidič, který jezdí relaci JH ČK a nevyužívá žádných jiných dálnic.

Řešení: pojede skrze město a po současné komunikaci.

Pavel S.

Ani přes to město nepojede, vezme to po trase Třeboň – Ledenice – Římov 🙂 Už dnes bych tuhle trasu přes Budějovice nejezdil. Problém se nekoná 🙂

DavidS

Úplný souhlas, taky jsem tudy párkrát jel.

fous55

Takhle jsem jezdil 2x týdně několik let, protože to bylo rychlejší než přes ČB. Po dokončení obchvatu Lišova a Štěpánovic a uvolnění I/39 mezi ČB a ČK od tranzitu díky dálnici pojede přes Římov a Komařice jen bezpečnostní neználek. (Na lov srnčí doporučuji hlavně úsek Strážkovice – Římov, nejlépe po soumraku a před svítáním.)

Tomáš Škrov

Zrovna tahle relace bude po dálnici rychlejší iz při jízdě přes Veselí

DavidS

No já narážel na fous55, že ti lidé si dálniční známku nekoupí a především mi jde o ten počet, že je to důležité vůbec zminit…

Petr

Tak řidiči, co by dálnici použili párkrát do roka na pár kilometrů snad nemusí nikoho trápit, ne?

Michal M

Pořád nechápu, proč nemůže být výkonové mýto i pro OA… Úměrně by se tím zkásli lidi využívající dálnici na desítky tisíc kilometrů ročně a z občasných uživatelů by si nikdo nedělal dojnou krávu…

Swariner

Mě by fakt zajímalo, jaký máte roční rozpočet, když vás takový bagatelní náklad (myslím krátkodobé známky) tak děsně hněte? Já vím, koruna ke koruně a míč je doma, ale zrovna tohle? Já provozuji 3 auta a celorok mám na dvou z z nich. U toho třetího (jezdí jen 7 měsíců v roce) si občas koupím desetidenku, dle potřeby. Ale na celkových nákladech na to auto je to skutečně miliprd.

Michal M

Dálničních známek si můžu koupit každý měsíc asi 30, ale žádnou dálnici v blízkosti nemám. Spíš se jedná o kritiku chybějícího produktu a zneužití monopolního postavení státu vůči spotřebitelům. (Tohle kdyby udělala soukromá firma, všichni by se posrali do vejšky.)

Josef

Ja zase porad nechapu, proc si nekdo mysli, ze kdyz se zavede myto, tak usetri, protoze jezdi po dalnici malo. Vysledek by byl takovej, ze ti co jezdi malo by zaplatili nejspis minimalne to samy jako ty kratkodoby znamky a ti co jezdi vi by platili sakra hodne. Zkuste zajet do nejaky zeme, kde myto maji a vyzkousejte si na kolik vas takova cesta vyjde. Jeste rad budete platit za znamku. Jako ta znamka stoji jednu nadrz, kdyz se rozpocita do nakladu na auto, tak je to bagatelni naklad (naklady na auto jsou treba pojisteni, servis, amortizace)

Michal M

Já jsem si jistej, že bych zaplatil míň a naprosto nemám nic proti tomu, aby borci, co ročně nalítají desítky tisíc kilometrů po dálnicích, za to konečně začali platit bez tohoto pro ně směšného cenového stropu.
A zpoplatnění ročním paušálem (s neúměrně napálenými krátkodobými možnostmi) se mi prostě nelíbí, zejména proto, že produkt (dálnice) je zčásti na hovno a zčásti ne všude bude…

SYN

A to by bylo špatně? Tak by bylo víc peněz na stavbu nových silnic…
Toto co vy podporujete s „paušálem“ je samozřejmě nejvíc výhodné pro ty co po dálnici najezdí hodně a nelíbilo by se jim platit úměrně víc… a proč, když to přece „není problém“?

Radúz Dostal

Tesat do kamene.

Swariner

Vysvětlení je jediné. Je mi jedno, že já platím málo, hlavě aby ostatní platili víc.

SYN

Principiálně rozumná úvaha, ale proč potom existují ostatní nepoplatné úseky dálnice? Co na nich je jinak že tam se neplatí, a tady se bude?

libor

přesně! s ohledem, že na jihu vlastně už konečně mají nějaký ten kus dálnice ať už D3, tak i D4….

Honza

Sakra hodně, to je celých 40 točených piv, nebo 1,5 kartonu těch s velbloudem!
To si od huby neodtrhnu, sedět o 4 dny ve výčepu méně, nebo si 2 tejdny nezapálit….🤦🏼
Ne, vážně, roční dálnička je sice 2.300,-,ale dokáže ušetřit hodiny času, to ovšem někteří nikdy nepochopí a radši budou házet prachy do kanálu skrze denní drobné neřesti.
Je spoustu lidí, co si tyhle jednoduchý počty nedají dohromady.
Nebo 2 kila měsíčně dát stranou a za rok si zaplatit vinětu.

Swariner

Nejde asi ani tak moc o utržení od huby, ale jak správně podotýkáte, o cenu vlastního času. Jak vidno, spousta lidí s ní vůbec neoperuje.

Sova

Na základě obstrukcí a požadavků místních se stavěl tunel v rovině a stavba se tím dost prodražila a prodloužila. Žebrat teď o výjimku z placení je drzost.

fous55

Kilometrový tunel v rovině stál méně než by stála původně plánovaná několikakilometrová estakáda, která by navíc hyzdila krajinu.

fous55

Díky za mínusy. Ukazuje se, kolik lidí neví, kolik stojí kilometr tunelu a kilometr estakády.

HK~

překlad „chceme opět dotovat automobily co to jen jde, MHD zlepšovat neplánujeme, přestože je efektivnější a díky menší dopravní zátěži v centru bude spolehlivější“

jinak jsem celkem smutná, že nemají Budějce kvalitnější cyklo jako např Pardubice, konec konců je to placka

Václav

V Budějcích bohužel není v centru dost prostoru, aby se tam vešli cyklisti spolu s tranzitní dopravou. Věřím, že jestli se teď povede tuto dopravu dostat ven z města (ještě chybí severní spojka), tak zbude víc místa na cyklistiku.

Frantisek X

A co s cílovou dopravou? Další parkoviště téměř v centru namísto lepší veřejné dopravy?

fous55

A jak byste v ČB zlepšoval veřejnou dopravu? Jako místního by mě to fakt zajímalo.

Michal M

František o veřejné dopravě v Budějovicích ví velké prd, jen má fixní ideu, že je špatná.

fous55

Myslím, že František ví úplně stejně i o spoustě jiných věcí, ke kterým se vyjadřuje.

Radúz Dostal

A v kombinaci s krajskými konšely, kteří při pohledu na možnost zavedení IDS prohlásí: nie, radšej letiště

Dálnice

Krystalicky pripad toho, ze výjimky ze zpoplatneni jsou populisticke zlo. Par mest si je vyrvalo a ostatní stoji ve fronte s natazenou dlani. Vsichni chteji dalnice ale nikdo za ne nechce platit. Resp. At plati ostatní a ja chci výjimku protoze banan. Pokud kolem města vede dalnice tak at si město prutah mestem priskrti aby se drzgreslim nevyplatilo objizdet dalnici. Jestli někdo nemá na DZ v cene pul nadrze, at sedi doma na pr*eli nebo jezdi na kole…

Michal M

Dálniční známka stojí 2300 CZK, půl nádrže (25 litrů) je 900 CZK.

Jelikož u některých měst vedou po dálničních obchvatech peáže silnic nižších tříd, znamenalo by sjednocení pravidel spíš automatické rozšíření bezpoplatkového provozu na všechny obchvaty větších měst (proti čemuž nic nemám).

Pro reálné ježdění tu známku stejně potřebujete…

Petr

Dálnice by měly být zpoplatněné. Ale tam, kde dálnice odvádí dopravu z centra měst a obcí by samozřejmě měly být bez poplatzku. Proto doufám, že celá budoucí D55 bude zpoplatněná, s výjimkami obchvatu Napajedel, Spytihněvi, Babic, Huštěnovic, Starého Města, Uherského Hradiště, Kunovic, Ostrožské Nové Vsi, Uherského Ostrohu, Veselí nad Moravou, Vnorov, Strážnice, Petrova, Rohatce, Hodonína, Lužic, Mikulčic, Moravské Nové vsi a Hrušek.

Dálnice

To je doufam ironie.

fous55

Je, ale hodně blbá.

Velký putan

Naopak. Skvělá!

B0R1S3K

Půl nádrže za 2,3k? Co to máte za auto? 😃

Dálnice

G

B0R1S3K

Tak 50l naštěstí nestojí 2,3

Dálnice

100 l

Michal M

Chtěl jsem napsat Avii, ale ani to by asi nestačilo – má jen 70 litrů… 😀

Roman

Napojení na evropskou dálniční se ještě pěkných pár let nedočkají.

libor

myslím, že na Linz, to za pár let už bude v pohodě. Ano na rakouské straně bude kus chybět, ale to je fakt zanedbatelné…

fous55

Do roku 2030 to na rakouské straně určitě nebude a zanedbatelné to tak úplně není: průjezd Rainbachu a Vierzehnu.

Michal M

Rainbach je nic, ale ta náves ve Vierzehnu je trochu bizár.

Michal M

Sorry, naopak-Rainbach je ta náves s kostelíčkem…

kix

tam má být obchvat do roku 2027..takže zůstane jen pár km mimo obce k napojení do ČR

Tomáš Škrov

Rainbach bude hotovej cca v roce 2027, dál už je to bez termínu.

MP22

Dálniční známka by se měla zrušit, zároveň by se ale měla zavést silniční daň i na soukromé vozy. Tak jako to mají nově v Polsku. Hned by z vesnic zmizela plejáda polovraků u každého pátého domu.

Jmeno

Stačilo by přidat korunu k PHM a tu poukazovat na fond dopravni infrastruktury. Kontrola dalnicnich znamek konzumuje nepochybne par stovek milionů ročně.

libor

dnes už v tom palivu je opravdu hodně pro stát a myslím, že současný model s cenou 2300,- je ok. Sice třeba s porovnání s Rakouskem, kde za stejnou cenu máte víc 😉

Frantisek X

Jenže tu by neplatili elektromobilisté a naopak platily dieselelektrické vlaky.

M19

Kontrola odvodů z PHM také nebude zdarma. 😉

Jaaa

Je to tak, dálniční známky jsou nesmysl. Kamiony by měly platit mýto všude a osobní auta vlastně taky…

Alibaba

Na tomto kroku by se musela domluvit celá Evropa. Jinak totiž dochází (častějšímu) k čerpání v místech, kde je daň z PHM nejmenší.

MP22

Nesmysl, je potřeba to platit zvlášť a uvědomit si to.

SYN

Je to fakt, žádný způsob není přesný ale „přes palivo“ to odpovídá ujeté vzdálenosti nejlíp… plus dodatečný malus pro ty co provozují „žrouty“.

Kebab

Auto je jen stroj a i při nadstandardní údržbě se může porouchat nebo třeba kuna v noci překouše kabely. A protože mimo města opravdu nejsou půjčovny ani sharing a většinou ani použitelná HD, tak se jednoduchý levný záložní “vrak” občas zatraceně hodí. On to taky ještě nemusí být technicky vrak jen proto, že má obyčejná plechová kola, vybledlé plasty a nemá navoskovanou karoserii s keramickou ochranou.

MP22

Dobře, ale ať si ten vrak parkují lidi doma, obsypané plochy zeleně, „chodníků“ a vlastně čehokoliv takovými vraky jsou obrovskou ostudou českých vesnic a při příjezdu ze západu to praští do očí. Hele a proč vlastně tam nemají všichni záložní vrak?

Kebab

Možná proto, že vzhledem k výrazně vyšší až několikanásobné kupní síle mohou ve větší míře kupovat nová nebo zánovní auta, kde je pravděpodobnost únavy materiálu přece jen nižší než u letitých strojů.

Swariner

Já tedy netvrdím, že na vaší vesnici to tak není, ale taky bydlím na vesnici (ne v satelitu, nejbližší město má nějakých 15 000 duší a do okresního města to máme 30 km, čili poměrně slušná hýžď) a cvičně přemýšlím, kdo v nějakém perimetru 1-2 km doma chová nějaký ten záložní vrak. A kromě jednoho vyžilého Pajera bez RZ, které slouží pro svoz dřeva z lesa (a které by se stejně jako záloha těžko dalo použít) se tady nic nepovaluje. Samá auta pro daily use. Ale možná se blbě dívám.

Swariner

Čistě ze zvědavosti, vy si fakt udržujete na značkách nějaký polovrak, pro případ, že vám ujo Příhoda překouše kabely nebo se něco vy.ere na vaší leštěnce?

libor

a víte že u nás silniční daň pro vozy do 12t byla zrušena? 😉

fous55

Bohužel. Ale politici budou mlít blbosti o potřebě zdanit majetek. Tak raději zvednou daň z nemovitostí na byty a domy. Plechoví miláčci jsou přece důležitější než bydlení.

Alibaba

A proto píše, že by se měla znovu zavést.
A já bych k tomu zdražil i dálniční známku, je to platba za luxus.

Kebab

Platba za luxus je možná u VRT, rozhodně ne u jízdy po dálnici. Tam je hlavní benefit odvedení dopravy z obcí a vyšší bezpečnost.

SYN

Jenže na to by měly sloužit „obyčejné“ obchvaty obcí. U nás (ale i leckde jinde) je z důvodu ušetření nestavíme tam kde už je (nebo je v plánu) obchvat dálniční. Řekněme s vyjímkou míst jako Všestary, tam se v krátké době po sobě udělalo obojí, tak tam je opravdu úsek dálnice bez poplatků (nexistence) trápit nemusí…

Alibaba

Vždy se dá všude dostat po silnici(ích), dálnice urychluje, je luxus, který by si řidiči (a dopravci) měli řádně zaplatit.
A když někde jezdí hodně aut, tak když se má stát chovat tržně, tak je zpoplatní, a cenu má zvedat dokud se nenastane pokles intenzity dopravy (dojde k vyrovnání nabídky s poptávkou).

jirka

Obchvaty, at uz dalnicni nebo normalni, by mely byt vsude zadarmo.

Nebo by se naopak melo platit vsude – koupil bych si silnicni znamku (lepsi by to bylo pres dan z benzinu bez znamek, ale to pry nejde)

Petr

Naprostý souhlas. Proto doufám, že na budoucí D55 budou zdarma obchvaty Napajedel, Spytihněvi, Babic, Huštěnovic, Starého Města, Uherského Hradiště, Kunovic, Ostrožské Nové Vsi, Uherského Ostrohu, Veselí nad Moravou, Vnorov, Strážnice, Petrova, Rohatce, Hodonína, Lužic, Mikulčic, Moravské Nové vsi a Hrušek.

Franta

Kdyz je to pres benzin, tak pak dost lidi nadava, ze je v jinych zemich benzin levnejsi. Vyhoda je kombinace obojiho – vykonoveho zpoplatneni pres projety benzin a nejakeho pausalniho poplatku idealne umernemu vlastnostem auta (rozmery, objem motoru, stari vozu).

Jaaa

Přes satelit, jako kamiony. 😉

Martin

Tak ať se pak výjimky zruší všude. Zrovna u ČB nebo HK smysl vyjmutí ze zpoplatnění dává. Proč to v případě Veselí nad Lužnicí, Prostějova nebo Kroměříže šlo, kde je ono vyjmutí absolutně zbytečné?

Jan Neruda

Tak zrovna to Veselí vůbec nechápu. Bez poplatku tam mají bývalou I/3 a to od Budějovic až do Mezna

Kaisler S.

Nevím jak jinde, ale ve Veselí ta bývalá I/3 jako II/603 vede skrz město.

Dusanh

Tak se koukněte na mapu. D3 kolem Veselí supluje chybějící silnici I. třídy přes město, přičemž kombinace D3-I/23 je rychlejší, než jet z ČB po I/34…
Viz https://mapy.cz/s/jegatoruja

SYN

To ano, ale to přece je mnohde jinde stejné (i v těch Budějicích) a úsek bez poplatku jim neuznají…

Adam H

Nebo třeba v Otrokovicích, kde je půlka obchvatu zdarma a druhá ne.

*h8*

Kroměříž má výjimku, protože pro stavbu dálnice byl jako její polovina využit původní silniční obchvat I/47

Swariner

Mě by skutečně zajímalo, kolik je ve finále těch lidí (třeba z HK), kteří si nekoupí DZ, protože je obchvat zadarmo. Mě osobně se to téma výjimek jeví jako čistý populismus. Já si neumím představit, že bych bydlel v místě s takovou dostupností po dálnici a neměl celorok. Ale ok, netvrdím, že mám bůhvíjakou fantazii. Jasně, že jich pár bude, ale je to opravdu počet, který je úměrný takto plamenné debatě?

SYN

Jistě, ale ona by ta debata nemusela být až tak plamenná… úseky dálnice osvobozené od poplatků existují, a mnohé z nich jsou na podobné úrovni jako tuto u Budějic. Takže zde akorát funguje „stará zátěž“ existujících úseků které se neruší, ale nové se snaží nepřidávat… což není ideální.

Jiří Kocurek

„Naší strategií je, aby občanům zůstávalo v peněženkách co nejvíce peněz,“vysvětluje primátorka.

To má být vtip, přes všecky ty pasti na řidiče ve městě?

libcha

Ne, to má být populismus nejhrubšího zrna.

Vasek

Jaké pasti?

Hans N.

Tak jen pro ilustraci D10 má zdarma čti bez známky úsek Pha-Stará Boleslav (14km) a dále „obchvat Mladé Bolky“ (7km). Na D1 je to skoro 30 km kolem Brna atd. Tak proč ne zdarma okolo Budějek?
Nezpoplatněné úseky kolem velkých/větších měst považuji za správné.

libor

a to pozor na D6, tam je to 129 až 169 😉

kix

u Bolky je to hlavně i kvůli peáži s I/38 a I/16

SYN

A to jakože u Budějic nebude?

Pako

Tady se míchají tak trochu hrušky s jabkama. Budějčáci, kteří používají auto k dalším činnostem než je nákup v nejbližším marketu, tak známku mají a nepotřebují žádnou výjimkou. Tady jde o to, aby objízdný úsek dálnice používali ti, kteří městem projíždějí z jednoho konce na druhý a to především náklaďáky. A to zase nejen dálkový tranzit, ale běžné služby, zásobování, stavby …

Václav

Pokud řidič z ČB nejezdí pravidelně do Prahy a nechvátá, tak se bez dálniční známky docela dobře obejde. Vždyť jinam tu známku nepotřebuje. Nehledě na to, že do Prahy mu ještě hezký kus dálnice chybí.

Michal M

Ovšem pro případ Praha známku potřebujete pro zážitkovou jízdu Mirošovice-Průhonice…

Pako

Tenhe úsek jedou v dopolední špičce pracovního dne jen vyznavači dlouhého parkování. Ostatní rozumní zvolí termín, kdy to tu v pohodě sviští.

Michal M

To je skvělý nápad, jen když si k tomu přičtete dobu jízdy (třeba z Táborska), tak vám vyjde trochu svinská doba vstávání…

Pako

Jako že by jel celou štreku po staré? Masochizmus! Jezdím to 35 let a díky za každý km po dálnici a ušetřenou minutu a půl z týhle dlouhý cesty.

Michal M

Celá štreka po staré je naprostá příšernost.

Gawain

To je zase systematičnost, některá města mají „obchvat“ zadarmo, některá nikoliv.

Jmeno

Pokud si Budějice ten úsek vezmou od ŘSD do správy tj. včetně oprav a údržby, tak prosím. Např. v Praze má Blanku a různé tangenty dálničního typu ve správě TSK a platí je město

Jiří Kocurek

Ne nutně, okolo Bolky, Brna, Prahy … Zlína jsou úseky bez poplatku naprosto běžné
https://mapy.cz/s/hezojeteno

Martin

Na D3 Tábor, Veselí.

KIV

U toho Tábora to je kvůli peáži s I/19.

Michal M

U té Bolky taky.

Pavel Skládaný

A navíc i právně sporná situace – parlament přijme zákon, že vybrané pozemní komunikace jsou zpoplatněné, ministerstvo ten zákon na některých úsecích zruší vyhláškou. Tj. takové soukromé udělování amnestií.

Michal M

Nepouštěj se do analýz věcí, kterým nerozumíš…

Parlament přijal zákon, že je možné zpoplatňovat vybrané komunikace a že podrobnosti určí prováděcí předpis – což je ta vyhláška.

https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1997-13#cast6

Bakiy

To je zase krásnej politickej žvást. Napojení na evropskou dálniční síť? Ono půjde od okamžiku zprovoznění tunelu dojet po dálnici třeba do Lince? Nepůjde. Bohužel. Ona primátorka neumí správně napsat ani Budějčáci…
Ale podstata je jinde. Vím. Bez poplatku je dálnice kolem Veselí nad Lužnicí, Brna, Mladé Boleslavi a kolem dalších měst. Proč musí Budějce mít zase “něco extra”? Buď zrušit výjimku všude, nebo z výjimky udělat pravidlo – kolem měst dálnice zdarma!

M19

Protože kd,že si někdo myslí, že „Budějčáci“ je slovo, které má nějaký správný pravopis tak si nic jiného nezaslouží… 😉

nowas

Vy jste z Budějc? 🙂

Martin

Jasně

Jan M

jsem rád, že se všechny dálniční úseky zpoplatní. Není důvod je mít zdarma.

Jiří Kocurek

Je důvod. Tam kde nahrazují původní komunikaci nebo je značný zájem na odvedení místní dopravy krátkým úsekem z centra.

Silnice I/43, úsek Brno-Královo Pole – Česká
Asi nechete, aby to všecko, co dojíždí do Brna, jelo po Žilkově a busy MHD musely platit poplatky.

Rodney

Ale to je silnice I. třídy, nikoliv dálnice, na to pozor.

M19

To je silnice pro motorová vozidla, na to pozor. 😉 https://mapy.cz/zakladni?x=16.5498870&y=49.2462803&z=13

Jan M

No, ne. Pokud nahradí původní silnici, tak určitě udržet poplatek. Kdo nechce platit, může jezdit okreskama a nákladní doprava je nucena tama jet a platit.
Určité jedničky, které jsou jedinou alternativou z/do města určitě zpoplatnit taky. Když tama chcete jezdit, tak plaťte.

Stráťa

Naopak není důvod motivovat řidiče k objíždění dálnic a obchvatů kde způsobují nejmenší škody do obcí kde je to naopak.

Jan M

zakažte jim vjezd do obcí. Do obce tak může zajíždět pouze nákladní doprava se sídlem ve městě. Pokud je tam vytíženost k průmyslové zóně velká- tak postavte obchvat se sjezdem.

Stráťa

Jasně, do obce může pouze autodoprava se sídlem ve městě…a jak naloží náklad v jiné obci pokud se zachová stejně? Bude mezi nimi překladiště?

jirka

Naopak tam kde je vedle sebe silnice a dalnice, melo by se platit za silnici (to ze to je technicky problematicky, je jina vec)

Stráťa

Dnes už to ani není problematické, jenom se to tak nikdy nedělalo (jo občas to funguje i na silnicích i když naštěstí podstatně méně než na železnici).

Frantisek X

Naštěstí???

Stráťa

Myslíte že odpor k jakýmkoliv změnám mezi železničáři a občas i silnicáři je správný? Podle mě není dobré odmítat změny jenom protože se to tak nikdy nedělalo.

Jan M

nebo ji snížíte třídu a nákladní dopravě zakážete průjezd. DOnutíte je používat dálnici.

Bakiy

To je zase krásnej politickej žvást. Napojení na evropskou dálniční síť? Ono půjde od okamžiku zprovoznění tunelu dojet po dálnici třeba do Lince? Nepůjde. Bohužel. Ona primátorka neumí správně napsat ani Budějčáci…
Ale z druhý strany, bez poplatku je dálnice kolem Veselí nad Lužnicí, Brna, Mladé Boleslavi a kolem dalších měst, proč musí Budějce mít zase “něco extra”? Tu městskou žádost schvaluju!

Dusanh

U MB nebo třeba Tábora *) se v případě „dálnice bez poplatku“ jedná o peáž jiných silnic první třídy v okolí.
To není případ ČB, kde po dostavbě severní tangenty zůstane přes město tranzitně jezdit jen (celkem sporadická) doprava I/39 -> I/20.

*) Brno – je to naprosto specifický případ (druhého největšího) města, které ale nemá pořádný VNĚJŠÍ okruh a nikdy mít nebude. Roli „částečného okruhu“ tam má dálnice D1.

fous55

Doprava mezi I/39 a I/20 rozhodně není jen sporadická a bezplatného obchvatu se vůbec netýká, protože na ČK bude napojení až od Třebonína a úsek od Roudného k Třebonínu určitě osvobozený nebude. Osvobození obchvatu je klíčové pro relaci Český Krumlov – Třeboň.

Alibaba

Po výstavbě severního obchvatu může klidně doprava I/39 -> I/20 jezdit po dálnici a ta má být v tomto úseku bez poplatku.

Honza

Tak nevím, ale nedávno se tu nějaký Budějičák rozčiloval, že Budějce jsou nesmysl, že se vždy říkalo Budějice. Tak si už vyberte.
Mě je to tedy buřt, je to vaše město. Mě jsou milejší Budějice

BND 30

V Budějicích už dostali dárek v podobě nesmyslného tunelu za miliardu. A ten kdo nemá na dálniční známku, která nestojí ani jako dvě tankování benzínu, tak a) ať se víc snaží, b) dálnici nepotřebuje.

jirka

Nejde o nej. Jde o ty kterym bude smrdet pod oknama.

Frantisek X

To se dá řešit omezením… Ostatně ten bordel se dostává do prostředí i z dálnice, motivace jet autem místo VHD tomu též napomáhá. Jo, sice se to zředí, ale stejně.

fous55

Ten tunel není nesmyslný. Nesmyslná byla několikanásobně delší a dražší estakáda, která se tam plánovala předtím.

SYN

Respektive, on ten tunel měl původně být citelně levnější, ale jaksi se „nepovedlo“… bohužel pak už to odvolat (a stavět estakádu) reálně nešlo.

František

Výjimky zrušit všude, jestli je někdo takový kolenovrt, že nemá na známku, tak může zkusit dojíždět MHD

Jiří Kocurek

Na mnoha místech by ta MHD musela dálniční polatky nově platit.

Jiří Kocurek

A majiteli roční známky to může být jedno, že jel několik málo kilometrů nezpoplatněným úsekem, zatímco místní za něj platit nemusejí. Pokud s tím má psychický problém, neměl by řídit.

František

Na dálnici snad tolik zastávek nebude…těch pár autobusu to zvládne