Česká pravidla pro autonomní auta: Za přestupky platí výrobce, alkohol či mobil ale zůstane u řidiče tabu

Testovací polygon pro autonomní technologie v Milovicích. Foto: ValeoTestovací polygon pro autonomní technologie v Milovicích. Foto: Valeo

Jízda autonomních vozidel bez zásahu řidiče bude v Česku možná pouze na dálnicích.

Odebírat
Upozornit na
guest
69 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel Q

Mám obavu, že v každé zemi vzniknou jiné pravidla, místo aby se to řešilo celoevropsky.

Olda

Tak já se těšil, že mě autonomní vozidlo zveze z hospody domů – v tom jsem spatřoval hlavní výhodu a ono to nadále nepůjde. Tak to bude hotl zas na taxíka. Jinak za střízliva si auto odřídím raději sám. Zatím mě to baví.

Nemanic

Mám k tomu naprosto stejný přístup. Přece nebudu čumět na cestu a neřídit…

Filip Jirsák

Že tím víc riskujete život svůj i druhých si neuvědomujete, nebo uvědomujete ale ten pocit řízení je pro vás důležitější?

BND30

Sorry jako, ale to to skalní cyklista asi nemůže pochopit.

Filip Jirsák

Netuším, proč si myslíte, že jsem skalní cyklista.
Nicméně ohrožovat naprosto zbytečně život svůj i ostatních je věc, kterou nepochopí většina lidí.

Pave69

Viděl jste někdy řídit autonomní auto? Jakože dýl? I důchodce pod 80 řídí o dost líp a zabije míň lidí.

Petr David

Já to řeším veřejnou dopravou, tam nemusím ani čumět na cestu, ani řídit, u nás máme krásnou krajinu, tak se dívám z okna.

Jiný Petr

Přečetl jsem si článek a i zdejší diskusi, přesto jsem nenašel komentáře / odpovědi k blábolům p. Kupky: 1) Kdo a jak bude kontrolovat, že ten autonomní režim uživatel skutečně zapne jen na dálnici (a nikoli na okrsce či ve městě)? Pokud tak někdo učiní jak se to bude kontrolovat a trestat? (nemyslím až při případné nehodě) 2) Kupka to evidentně neví – ale „silnice s dvěma a více oddělenými jízdními pruhy“ nemusí být vždy dálnicí. Jak se toto bude řešit? 3) Tady v diskusi se píše, že řidič bude mít 8s-10s času na převzetí řízení. By mne zajímalo, kde… Číst vice »

Fanda

Jednoduchy, 1) nezapnes to jinde nez to dovoli vyrobce a systemy auta budou ready 2) to je na vyrobci a homologaci, kdyz to auto bude umet a predpisy ehk osn dovoli tak to pak pujde i na okreskach, pak i mestech…postupne 3) deset sekund minimalne. Stane se to ze bude ridit auto, ktere to musi umet zvladnout – zabrzdi, vyhne, udela maximum tak jako ridic 4) to je na vyrobci, za blbej system si nepriplatim, verim ze to pro jejich vlastni dobro odladi co nejlip 5) na vyrobci, ktery odpovida za evropskou a narodni homologaci

Jiný Petr

Váš optimismus v bodě 4) a 5) rozhodně nesdílím. Už chci vidět, jak budete např. psát do Wu-chanu (Dongfeng), že chcete uhradit škodu, resp. jaká bude jejich reakce. A pokud dojde na soudní žalobu, tak jak uspěje (po tom co zjistíte, podle jakého práva se to bude soudit)

zyx

Já nejsem optimista ani v dalších bodech co napsal uživatel Fanda, ale co se týká odpovědnosti výrobce, tak ta odpovědnost bude právně přenesena na obchodí zastoupení výrobce v EU. Vy si auto nekupujte v Číně (to by byl individuální dovoz) ale od jeho zastoupení/prodejce se sídlem v EU. Nemusí Vás tedy z právního hlediska zajímat, kde to auto fyzicky bylo vyrobeno nebo kde ten výrobce sídlí.

Jiný Petr

Vaši argumentaci chápu a očekával bych ji. Ale Kupka pořád blábolí o výrobci, tak mne to trochu vyděsilo.

Petr

Kupka je tragéd. Toho uř dávno neberu vážně

Jan Sova

No u některých „neetablovaných“ značek je zastoupení dovozcem/dealerem poněkud nejisté. Jsou to obyčejná eseročka, navíc pokud to bude zastoupení jen tak na oko, tak to klidně napíšou se sídlem v pražském nebo ostravském paneláku…. Pochopitelně já si takové auto nekoupím, ale jiní nad tím úplně do detailu neuvažují….

David

To s tím mobilem se bude týkat všech levelů autonomiie, nebo zatím překlápíme do našeho právního řádu jenom level 2. Protože na evropských silnicích již budou jezdit auta s level 3 autonomií a tam je ta největší výhoda právě v tom že můžete se dívat do mobilu, protože auto vám dá 10s čas na to přebrat řízení v případě potřeby.

Fanda

Preklapime 3, byt ten clanek je podivny bastl a nejde to z toho vycist :D. V zakone zustane to o drzeni mobilu, jaka bude realita vime…to je uz ted

František

Úplně si nedokážu představit ten důvod, pro. By pak někdo měl chtít dražší autonomní auto, když ho neodveze nalitého a nebo po dobu jízdy ten čas nebude moci využít jinak.

Kebab

To už bohužel umíme vyřešit – prostě to nařídíme. Buď natvrdo, nebo spíš jako s EV. Formálně ne, ale likvidačními poplatky všemu ostatnímu.

Filip Jirsák

Na to, jak jsou čeští politici konzervativní v jiných věcech, můžeme být rádi, že zavádíme legislativu s požadavky na řidiče, jako by auta byla level 2. Taky bychom mohli diskutovat o tom, jestli nezakázat automatické převodovky jako příliš progresivní.

Dusanh

Takže konečně nebudou v levém nebo středním pruhu zaclánět auta s řidiči línými točit volantem nebo neschopnými posoudit vzdálenost a rychlost? Vypadá to, že těmto zcela kosmickým dovednostem dostojí až autonomní řízení…

frank

přílišný optimismus, k tomu přispěje až švýcarská nebo alespoň německá výchova , případně nahrazení naší policie tou německou či švýcarskou. Autonomní řízení na to žádný významný vliv mít nebude , ostatně i manuálně řízené Tesly se většinou plouží v pravém pruhu již dnes tak to pro budoucnost nebude žádná změna…

Matfyzák

Obávám se, že pokud je nemalá část autonomních aut trénovaná na Amerických silnicích (tam je na základě místní infrastruktury autonomní řízení podstatně jednodušší), tak spíše dál budou a budou mít tendenci se chovat podle Amerických zvyklostí, tedy nedržet se pravých pruhů, i když legislativa říká něco jiného. Už teď se do Evropských silnic a měst dostávají obrovská Americká auta, která se ani nevejdou do pruhu (ehm, schválený CyberTruck).

Fanda

Musi jezdit a trenovat v eu resp statech kde oak pozadaji o narodni schvaleni, prece nedava smysl aby to dostalo stempl na zaklade testu v USA

Matfyzák

No, vzhledem k tomu, že CyberTruck, který tedy Evropské legislativy rozhodně nesplňuje, byl v ČR schválen na základě výjimky, tak kdo ví, co si automobilky prosadí ve jménu autonomních aut. Byť je pravda, že Evropští zákonodárci na tyto věci dbají více, alespoň zatím. Kdo ví, jak to dopadne, pokud se k moci dostanou Motoristé…

Fanda

Neprosadi nic protoze ta Narizeni (myslim ze to je 1426, kdyztak nekdo doplnte – to bych cekal ze bude v odbornem clanku napsano) a predpisy z ehk osn na schvalovani plati uz ted. Ale i kdyby se to nejak, nevim jak, obeslo, tak kterej vyrobce da na trh neco, kde ponese odpovednost, kde si neni na 100 % jistej? Proto to zacina na usecich dalnic, musi si to projet, namapovat, natrenovat… neverte ze treba tesla je takovej strelec ze povoli level 3 v eu aniz by si musk byl jistej.

zyx

Doteď by mě opravdu zajímalo jako co byl CyberTruck v ČR schválen. Domnívám se, že to je schváleno jako nějaké speciální vozidlo a nikdo se nechlubí jaká omezení z toho plynou

Kebab

Omezení z toho plynout nemusí.

Jiný Petr

Nedá to sice smysl, v tom s Vámi souhlasím, ale reálně se tak děje

Karel Mio

Argumentovat u debaty o autonomních autech a zodpovědnosti za jejich chování leteckými systémy a metrem D, to zvládne fakt jen PR Kupka.

Filip Jirsák

Prozradíte nám, proč se to nedá srovnávat?

Karel Mio

U metra uzavřenost a kvalita infrastruktury, fixní dráha, stále stejny dopravní režim, jak píše pan pode mnou, logika výtahu.

U letadel dlouhá reakční doba, relativní „řídkost“, dohled ŘLP, dva piloti, jasné procedury.

U aut spoustu uživatelů, vysoká hustota, proměnlivá úroveň infrastruktury, větší pravděpodobnost horšího technického stavu, spoustu vnějších faktorů na úrovni ulice.
Atd atd.

V jedné hospodě co znám mají robota, který jezdí po place a odváží špinavé sklo. To by ministr taky mohl zahrnout do srovnání.

SYN

U letadla dlouhá reakční doba? Na některé druhy podnětů musí letadlo reagovat ještě rychleji než auto, jinak vzhledem k rychlosti kterou se pohybuje může dojít k dosažení „non-survivable“ situace během několika málo sekund… plus, na rozdíl od auta, v letadle není brždění (až na vyjímky) bezpečné řešení…

Filip Jirsák

Říkal jsem si, zda mám předjímat odpověď, že metro jezdí jen v 1D a rovnou podotknout, že auta jezdí jen ve 2D, zatímco letadla ve 3D. Ale říkal jsem si, že třeba máte skutečné argumenty. Dlouhá reakční doba u letadel je za prvé nesmysl, za druhé reakční doba je něco, v čem je automat za všech okolností lepší, než člověk. Netuším, k čemu by měl být automatu dohled ŘLP – to jako že bude řídící na robota řvát přes vysílačku? Když se bavíme o tom, že se z řidiče/pilota stává další pasažér, je celkem jedno, kolik tam těch dalších pasažérů… Číst vice »

Rn42

Ridici uz na robota rvat pres vysilacku umi.

Teda spis na nej rvou pres SMSky, ale princip je v tom, ze existuje technologie jak robotum rict co maj delat zvenci.

Air Traveller

Tuhle otazku nemuzete myslet vazne.

Filip Jirsák

Přemýšlel jsem, jestli to Karel Mio myslí vážně. Proto jsem se vážně zeptal. A evidentně to vážně myslel. No, popravdě jsem se taky těšil na odpověď, jak řídit vlak v 1D je jednoduché, řídit auto ve 2D je strašně složité, a řídit letadlo ve 3D je zase hrozně jednoduché. Nebo jak převést vlak do nejbezpečnějšího stavu je co nejdřív zastavit, což je jednoduché; převést auto do nejbezpečnějšího stavu znamená zastavit někde na kraji tak, aby do vás nenabourala auta zezadu, což je složitější. No a když si neví rady autopilot v letadle, tak prostě ve vzduchu zastaví a počká, než… Číst vice »

Air Traveller

Tak vážně to myslel zcela oprávněně.

Porovnávat situaci těchto odvětví v kontextu „autonomních systému“ opravdu nelze – jejich složitost je diametrálně odlišná.

Filip Jirsák

Zas tak diametrální to není. A nejjednodušší je vlak, složitější auto a nejsložitější letadlo – takže při porovnání zmínit jednu jednodušší věc a jednu složitější je logické.

Air Traveller

No, jste malinko mimo.

Realita je takova, ze vlak a letadlo jsou nejjednodussi, a auto je diametralne (a to jako ze velmi zasadne) nejkomplikovanejsi.

Filip Jirsák

Ano, proto pilotuje letadlo skoro každý, zatímco řidičů aut je daleko méně.

Letadlo je předpokládám diametrálně jednodušší proto, že ať se stane cokoli, stejně nakonec letadlo vždycky skončí na zemi.

Air Traveller

nebavime se o komplikovanosti rizeni.

bavime se o komplikovanosti implementace automomniho rizeni – a tam je auto na zcela jinem levelu, nez letadlo a vlak.

Filip Jirsák

Tak už zbývá jenom vyřešit záhadu, proč si myslíte, že implementovat komplikované řízení je jednoduché, zatímco implementovat jednoduché řízení je komplikované.

Pave69

Protože letadlo nerozpozná ve vzduchu nic jiného než jiné letadlo s odpovídačem, protože nemusí. Jak asi dopadne auto, které by na silnici nerozpoznalo nic než jiná autonomní auta?

MajsterN

Jo, řídit autonomně metro je na úrovni logiky výtahu, letectví zatím pár předdefinovaných algoritmů na 386. Tady se bavíme o neuronových sítích. Ale tak (nejenom) pro Kupku je Black Box i to sto let staré výtahové relé.

MajsterN

1985 Vancouver SkyTrain
The signalling technology used on all three SkyTrain lines to run trains automatically was originally developed by Alcatel and loaded from a 3.5″ diskette.

V tomhle třeba České AVV předběhlo trochu dobu.

Těším se, až čeští politici slavnostně odhalí nástupištní stěny jako high-tech. V Singapuru od 1987.

Mám doma automatické zapínání klimatizace podle geolokace, když se začnu přibližovat.. podle Kupky to určitě souvisí s autonomními auty stejně jako metro a autopilot.

Jaaa

Vždyť je to jen tiskovej mluvka, co byste po něm chtěli?

(Ale ano, prostě se v plné nahotě ukazuje, jaká je kvalita řízení resortu.)

LCP

Problém je to, jak dlouho před tím, než auto nebude umět něco vyřešit, mě systém dá vědět. Protože já tedy nebudu řídit a narozdíl ode dneška nebude potřebovat ani sledovat provoz. Pak ale musím mít čas se zorientovat v tom, co se autu nelíbí a co neumí samo vyřešit. To může trvat řádově i několik sekund a za tu dobu se toho na silnici může stát hodně.
Srovnánat autonomii v letectví či metru se silniční dopravou je trochu úlet. Přeci jenom na silnici se toho může přihodit výrazně více.

Fanda

Na zaklade homolohace je to minimalne deset sekund

LCP

Ano, tak nějak bych to viděl, minimálně 8s. Takže to auto bude muset vědět při rychlosti např. 100 km/h, že 8 a více sekund předemnou je něco, co nedokáže vyřešit a předat mě řízení. Já se zorientuju co se děje a začnu řídit. Ale pokud mě auto předá řízení 2 s. před nárazem do jiného účastníka silničního provozu nebo vyjetí ze silnice a pak to bude moje chyba, protože černá skříňka toto potvrdí, tak raději nemám zájem a budu řídit sám. Zkrátka musím mít čas na převzetí řízení.

SYN

Inu, takové 2ś by potom odpovídali „trochu lepšímu asistentu udržování jízdy v pruhu“ kombinovaného s „adaptivním tempomatem“… ne že by to i tak nebylo užitečné…

superhero

Pakliže ta upozornění budete muset odklikat na dotykovým displeji, tak možná i víc.
https://www.cdv.cz/tisk/fyzicka-tlacitka-predci-dotykove-obrazovky-v-novych-autech/

Filip Jirsák

Záleží na stupni autonomie auta. Při nižším stupni autonomie klidně můžete mít povinnost sledovat provoz – proto ten zákaz telefonování za jízdy. Proto také automobily s nižším stupněm autonomie mají v provozních podmínkách, že musíte mít ruce neustále na volantu (a výrobce se tváří, že to nedokáže detekovat, klidně nechá jet auto bez držení rukou na volantu, a když se něco semele, jednoduše to hodí na řidiče, že porušil podmínky).

LCP

No ale je to potom teda autonomní řízení, když musím nadále sledovat provoz? Jako autonomní řízení si představuju, že zmáčknu „tlačítko A“ a auto to nějakým akustickým či jiným signálem potvrdí a poté převezme řízení a i odpovědnost za řízení. Já budu muset být připraven řízení zase převzít, ale do doby než mě o to auto požádá, nemusím sledovat provoz. Protože pokud ho sledovat musím a auto místo mě přidává nebo brzí, tak stejně „řídím“. Pak takové auto nepotřebuju, je totiž zbytečně drahé. V tom čase, kdy bude za mě na dálnici řídit si představují, že otevřu notebook a budu… Číst vice »

Fanda

To s notebookem je level 4 rekneme, zatim jsou v eu homologovany a u nas legalne za rok fungujici auta lvl 3, tedy sledovat provoz nemusite (mate deset sekund na to bezpecne prevzit), ale mit v rukach telefon nebo harmoniku zatim taky nejde 🙂

Pavel Skládaný

Tuhle představu splňují tlačítkové taxíky z knihy Neználek ve Slunečním městě sovětského autora Nikolaje Nosova. Zmáčkli tlačítko, schrupli si a auto samostatně dojelo až do jejich domova v Kvítečkově. Tj. jde o technologii známou v pohádkách již od 70.let.

Herold

Neznalek…učebnice vědeckého komunismu pro děti a mládež. V Kviteckove žili v prvobytně pospolne společnosti, ve Slunečním městě byl komunismus a na Měsíci vládli brutální kapitalisté, než je Neznalek s pomocí obřích rostlin slavně svrhnul.
Rád na to dílko vzpomínám 😀

superhero

Možná už jste blízko cíli, lepší než autonomní auto je vlak, autobus nebo spolujízda, kde si podobné aktivity můžete dělat, jak se vám zlíbí.

Filip Jirsák

Autonomní řízení má pět úrovní. Na první úrovni jsou systémy jako ABS nebo tempomat. Teprve na páté úrovni je auto, které se obejde zcela bez řidiče.

Mosquit

BMW umí jet stovky kilometrů bez dotyku volantu, ale řidič musí stàle sledovat provoz (a potvrzovat předjížděcí manévry pohledem do zrcátka). Říkají tomu autonomie úrovně 2+

Fanda

Jj a ta sama sedmicka umi uz i 3, ale jinde nez v de (?) s tim legalne nejde (ona to ta automobilka ani jinde neodblokuje)

Filip Jirsák

Ono je celkem jedno, kolik kilometrů to umí za ideálních podmínek jet samo. Podstatné je, jakou reakční dobu to vyžaduje od řidiče.

Ta fáze, kdy bude řidič mít povinnost převzít do jedné vteřiny řízení, přitom auta ujedou stovky kilometrů sama, bude nejnáročnější. Protože to prostě člověk nezvládne, kontrolovat čtyři hodiny auto, jestli řídí správně.

Fanda

Proto to dava smysl, deset sekund je good

libcha

Pokrok v tomhle směru je potřeba jak sůl, a to jak v technice, tak legislativě. Takže palec nahoru. Jen jsem teda nepochopil to s tím mobilem. Proč by za volantem autonomně řízeného auta nemohl vašnosta třeba trávit čas na mobilu?

Emanuel

Lidi jsou teď při řízení mobilu často a když bude řídit robot, tak telefon konečně odloží a budou se jen dívat do okolí? Jo, tak jasně…

Fanda

Muze, ale skrze tel pripojeny pres infotainment, bude moct treba i koukat na video – to se mu ukonci kdyz prijde pozadavek na prevzeti

SYN

Hm, na jednu stranu to chápu ale na druhou je to zástěrka… pokud mobil držím v ruce ale na displej koukám třeba sekundu při přijímání hovoru, tak potom už je úroveň „odvedení pozornosti“ stejná jako při provozu handsfree… a při případném navracení ovládání do rukou řidiče je upuštění mobilu do klína otázkou pod sekundu…

Chtělo by to líp odlišit kdy je skutečně pozornost řidiče odvedena od sledování situace a kdy není, ale držení přístroje v ruce je hodně slabá náhražka…

Filip Jirsák

Protože to není určené pro plně autonomní řízení, ale pro systémy, jako má třeba Tesla – tj. řidič musí sledovat provoz a musí být kdykoli připraven převzít řízení.

Fanda

Neni to jako tesla, o tom to je – tady to za vas ridi a system prebira odpovednost. Tohle je level 3, tesla nebo ford bluedrive nebo jak se to jmenuje je “jen” velmi pokrocily asistent