Česká pravidla pro autonomní auta: Za přestupky platí výrobce, alkohol či mobil ale zůstane u řidiče tabu
Testovací polygon pro autonomní technologie v Milovicích. Foto: Valeo
Jízda autonomních vozidel bez zásahu řidiče bude v Česku možná pouze na dálnicích.
To s tím mobilem se bude týkat všech levelů autonomiie, nebo zatím překlápíme do našeho právního řádu jenom level 2. Protože na evropských silnicích již budou jezdit auta s level 3 autonomií a tam je ta největší výhoda právě v tom že můžete se dívat do mobilu, protože auto vám dá 10s čas na to přebrat řízení v případě potřeby.
Takže konečně nebudou v levém nebo středním pruhu zaclánět auta s řidiči línými točit volantem nebo neschopnými posoudit vzdálenost a rychlost? Vypadá to, že těmto zcela kosmickým dovednostem dostojí až autonomní řízení…
přílišný optimismus, k tomu přispěje až švýcarská nebo alespoň německá výchova , případně nahrazení naší policie tou německou či švýcarskou. Autonomní řízení na to žádný významný vliv mít nebude , ostatně i manuálně řízené Tesly se většinou plouží v pravém pruhu již dnes tak to pro budoucnost nebude žádná změna…
Argumentovat u debaty o autonomních autech a zodpovědnosti za jejich chování leteckými systémy a metrem D, to zvládne fakt jen PR Kupka.
Prozradíte nám, proč se to nedá srovnávat?
U metra uzavřenost a kvalita infrastruktury, fixní dráha, stále stejny dopravní režim, jak píše pan pode mnou, logika výtahu.
U letadel dlouhá reakční doba, relativní „řídkost“, dohled ŘLP, dva piloti, jasné procedury.
U aut spoustu uživatelů, vysoká hustota, proměnlivá úroveň infrastruktury, větší pravděpodobnost horšího technického stavu, spoustu vnějších faktorů na úrovni ulice.
Atd atd.
V jedné hospodě co znám mají robota, který jezdí po place a odváží špinavé sklo. To by ministr taky mohl zahrnout do srovnání.
Jo, řídit autonomně metro je na úrovni logiky výtahu, letectví zatím pár předdefinovaných algoritmů na 386. Tady se bavíme o neuronových sítích. Ale tak (nejenom) pro Kupku je Black Box i to sto let staré výtahové relé.
1985 Vancouver SkyTrain
The signalling technology used on all three SkyTrain lines to run trains automatically was originally developed by Alcatel and loaded from a 3.5″ diskette.
V tomhle třeba České AVV předběhlo trochu dobu.
Těším se, až čeští politici slavnostně odhalí nástupištní stěny jako high-tech. V Singapuru od 1987.
Mám doma automatické zapínání klimatizace podle geolokace, když se začnu přibližovat.. podle Kupky to určitě souvisí s autonomními auty stejně jako metro a autopilot.
Problém je to, jak dlouho před tím, než auto nebude umět něco vyřešit, mě systém dá vědět. Protože já tedy nebudu řídit a narozdíl ode dneška nebude potřebovat ani sledovat provoz. Pak ale musím mít čas se zorientovat v tom, co se autu nelíbí a co neumí samo vyřešit. To může trvat řádově i několik sekund a za tu dobu se toho na silnici může stát hodně.
Srovnánat autonomii v letectví či metru se silniční dopravou je trochu úlet. Přeci jenom na silnici se toho může přihodit výrazně více.
Na zaklade homolohace je to minimalne deset sekund
Ano, tak nějak bych to viděl, minimálně 8s. Takže to auto bude muset vědět při rychlosti např. 100 km/h, že 8 a více sekund předemnou je něco, co nedokáže vyřešit a předat mě řízení. Já se zorientuju co se děje a začnu řídit. Ale pokud mě auto předá řízení 2 s. před nárazem do jiného účastníka silničního provozu nebo vyjetí ze silnice a pak to bude moje chyba, protože černá skříňka toto potvrdí, tak raději nemám zájem a budu řídit sám. Zkrátka musím mít čas na převzetí řízení.
Záleží na stupni autonomie auta. Při nižším stupni autonomie klidně můžete mít povinnost sledovat provoz – proto ten zákaz telefonování za jízdy. Proto také automobily s nižším stupněm autonomie mají v provozních podmínkách, že musíte mít ruce neustále na volantu (a výrobce se tváří, že to nedokáže detekovat, klidně nechá jet auto bez držení rukou na volantu, a když se něco semele, jednoduše to hodí na řidiče, že porušil podmínky).
No ale je to potom teda autonomní řízení, když musím nadále sledovat provoz? Jako autonomní řízení si představuju, že zmáčknu „tlačítko A“ a auto to nějakým akustickým či jiným signálem potvrdí a poté převezme řízení a i odpovědnost za řízení. Já budu muset být připraven řízení zase převzít, ale do doby než mě o to auto požádá, nemusím sledovat provoz. Protože pokud ho sledovat musím a auto místo mě přidává nebo brzí, tak stejně „řídím“. Pak takové auto nepotřebuju, je totiž zbytečně drahé. V tom čase, kdy bude za mě na dálnici řídit si představují, že otevřu notebook a budu… Číst vice »
Pokrok v tomhle směru je potřeba jak sůl, a to jak v technice, tak legislativě. Takže palec nahoru. Jen jsem teda nepochopil to s tím mobilem. Proč by za volantem autonomně řízeného auta nemohl vašnosta třeba trávit čas na mobilu?
Lidi jsou teď při řízení mobilu často a když bude řídit robot, tak telefon konečně odloží a budou se jen dívat do okolí? Jo, tak jasně…
Muze, ale skrze tel pripojeny pres infotainment, bude moct treba i koukat na video – to se mu ukonci kdyz prijde pozadavek na prevzeti
Protože to není určené pro plně autonomní řízení, ale pro systémy, jako má třeba Tesla – tj. řidič musí sledovat provoz a musí být kdykoli připraven převzít řízení.
Neni to jako tesla, o tom to je – tady to za vas ridi a system prebira odpovednost. Tohle je level 3, tesla nebo ford bluedrive nebo jak se to jmenuje je “jen” velmi pokrocily asistent