Musíte si uvědomit jedno, každá budova byla vystavena přesně pro nějaký účel, a pokud neznáme nový účel, pouze že město budovu koupí a pak ji NĚJAK !!!!!! VYUŽIJE a tedy nevíme, zda je na nový účel vhodná, jde o hazard s penězi. Takové rekonstrukce jsou velmi drahé a jsou v nich zpravidla skryty vícenáklady.
Nemluvím teoreticky, i v našem městě se to děje, město koupilo nádražní poštu, zhruba 3 podlažní budovu s tím, že v přízemí bude půjčovna kol. Budova stojí ne místě 4 pruhové páteřní komunikace, rezidenční byty by tam tam naprosto nemožné a neprodejné, podobně office.
Jan
1 měsíc
Tolik generací dětí z toho mělo dobrodružné dětské hřiště a oni jim to teď zbourají…
Autor nemá úplně pravdu. Jestliže bylo nádraží zrušeno v roce 1989, tak proč ještě v roce 2000 bylo obsazeno výpravčím a dalšími komerčními pracovníky a dokonce tam jezdily i vlaky. Jak je to možné?
Nádraží de facto stále existovalo jako hlavové až do roku 2017 (byť budova se nepoužívala). Zejména v posledních letech sloužilo jako sklad materiálu při přestavbě hlavního nádraží.
Filson
1 měsíc
Takhle jednou skončí i Masaryčka, Smíchov a Brno hl.n.
Můžete svůj vejšplecht nějak zdůvodnit? Pokud vím, tak do Masaryčky i Smíchova se právě investují velké miliardy (k Brnu se vyjadřovat nechci, neznám místní poměry).
Tak Smíchov se předělávat bude, a teď z hlavy netuším, jestli starou budovu opravdu zbourají nebo ji zakomponují do nové stavby. Mě totiž plete ta plastika v nádražní hale, která se má zachovat a je zobrazována na vizualizacích nového nádrží.
To se nahodí úplně debilní kravina a čeká se kolik lidí se na to chytne a bude se hádat. Nic víc v tom není.
Joseph
1 měsíc
Znám tu budovou od půdních prostor po sklep celkem dobře. Pamatuji si ještě v době ČD, s.o. Nejvíc ji asi uškodila „modernizace“, která byla przněním architektury. Bohužel vlivem přeložky tratě na Liberec upadal význam tohoto nádraží (budovy i kolejiště). Nedá se nic dělat, avšak je mi líto, že budova zmizí.
Kdybych bych radním v Lípě, tak budovu i s pozemky prodám investorovi pod podmínkou, že historické nádraží zachová a opraví do původní podoby (a na zbylé ploše ať se rozmáchne podle svého). Podle fotek je rakousko-uherská stavba hmotově zachovaná. Obnovte fasádu a uvidíte ten zázrak. Investor už by si pak mohl sám rozhodnout jestli tu udělá kanceláře, restauraci, byty apod. Ale je to jen sen, protože málokterá radnice v Česku uvažuje koncepčně. Česká Lípa má pořád jizvy po vysídlení Němců a po socialistické výstavbě. Tohle přidá další jizvu, aneb dezurbanizace. Nejsem z regionu, ale i letmý pohled na mapu ČL… Číst vice »
(Bavíme se ryze hypoteticky, protože vím, že demolice je nevratná.) Technicky asi stejně jako v zástavbě na pražských Vinohradech, tam se taky na neorenesanční fasády polystyren nedává, ale je spousta jiných možností uvnitř, na střeše apod. (Pozor, že direktivní normy na úspory tepla beru jako zlo). Já nemluvím jako staromilec, který chce zachovávat každou psí boudu. Prostě si myslím, že do širšího centra města nepatří periferní, „sídlištní“ urbanismus. Jsou města, kde dokázali i maloobchodní řetězce přitlačit k tomu, aby místo prefabrikovaných hal postavily skutečnou architekturu. Tady se jedna taková skutečná architektura nachází a je škoda že zmizí. Toť vše, petice… Číst vice »
Zdivo není největším problémem při prochládání staveb – obzvláště jde-li o cihlovou stavbu se základní tloušťkou zdiva 60 cm a více, která se už umí chovat jako slušný tepelný akumulátor.
Nejvíce tepla ze starých budov uniká nezateplenou střechou a špatnými výplněmi otvorů (netěsníci okna a dveře), další teplo zbytečně promrháte v případě vlhkého zdiva. Už jen „hloupá“ hydroizolace dokáže s tepelnou pohodou udělat divy.
Přinutit developera, aby postavil moderní stavbu na architektonické úrovni je sice krajně obtížné, ale možné. Ale developer nepůjde do rekonstrukce historického vzhledu, na to často nemá ani odborníky. To by muselo financovat město, ale platí viz výše. Takže řešením je tlačit developery, aby stavěli mnohem lepší exteriéry, i na tom místě nádraží, jak jistě víte, developeři podnikají s interiéry, na exteriéry často kašlou, ale lze je přinutit.
Ano, do centra města vůbec nepatří stavby, o kterých píšete. V tom naprostá shoda.
Na kanceláře a byty (ubytovací zařízení) se staré nádražní budovy nehodí, mají zpravidla příliš vysoké stropy, a blbě se to bude zateplovat, když chcete zachovat vizáž.
A restaurace tak velkou budovu nepotřebuje.
Promiňte, ale jste zcela mimo realitu. V České Lípě žádná fronta developerů nestojí. Město se vylidňuje a místy sklouzává do vyloučené lokality. Bytová zástavba se tu nestaví vůbec. Poslední velký projekt byly městské byty u Alberta. Tady nový byt nad 3 mil. Neprodáte. A kanceláře? No, je více lépe vyhovujících míst než tohle. A jsou volná. Např. Okázale postavená budova spořky, kde nyní banka využívá jen přízemí. V současnosti je budova bývalého nádraží plná bezdomovců a podobných problémových existenci. Že půjde k zemi je jen dobře. A úplně stejně dopadne bývalé železniční depo/opravna. Z toho se také stalo místo hrůzy.
To asi nebyla reakce na mě?
Já z bouráním souhlasím, jen jsem to explicitně nevyjádřil.
Někde jsem viděl i developerský plán na zástavbu celého prostoru bývalé stanice obytnou zástavbou, ale v jaké fázi to je, nevím.
Vy to pojímáte, jako kdyby stavby byly zadarmo, speciálně opravit fasádu do původního stavu třeba jen podle dochovaných fotografii. Zapomínáte na ekonomický aspekt a na to, že vynaložení těch 100 milionů ne-li ještě více, musí město uvažovat podle toho, jestli je to PRIORITA MĚSTA, nebo ne, jestli ji tlačí bota jinde, jestli má dost učitelů, jeslti ti učitelé mají kde bydlet. M2sto není jen investor, ale především provozovatel, tam musí jít naprostá většina prostředků. Není to a mávnutí kouzelným proutkem.
fabec
1 měsíc
Zadna skoda. Mnoho let nevyužívané. Stejne by brzo spadla sama. Akorat se tam shlukovali ty nejhorsi individua. Koleje uz jsou taky pryč a za par let ani nebude poznat, že tam byla trat.
Petr Mader
1 měsíc
Takže zbyde už jen jedno nádráží v Lípě. A tak to se už ani nemusí jmenovat hlavní.
Souhlasím. Ale on v tom žádný systém není. Pokud budou v obci 2 zastávky (Holý vrch a Střelnice) a jedno nádraží, opravdu není důvod používat název hlavní nádraží. Pokud ano, pak by bylo správné to doplnit i další – namátkou třeba Vejprty (koupaliště+ zastávka), Hanušovice (Holba + zastávka), Znojmo (Nemocnice+ Nový Šaldorf), Rohatec (zastávka + kolonie), Veselí nad Moravou (Milokošť + Zarazice), Cheb (Skalka a Všeboř). A co třeba taková Jihlava nebo Karlovy Vary či Liberec? Na druhou stranu máme hl. n. i tam, kde jsou jen dvě nádraží a nic víc (např. Nymburk a Prostějov), případně rarita je Karviná… Číst vice »
Ke každému přejmenování nádraží vydá SŽ tiskovou zprávu. Vykáže se tím činnost. Budou odměny.
Takže navrhuji přejmenovat postupně (nekamenujte mne, prosím):
Česká Lípa hlavní nádraží => Česká Lípa původně hlavní nádraží => Česká Lípa po hlavní nádraží => Česká Lípa nádraží
Musíte si uvědomit jedno, každá budova byla vystavena přesně pro nějaký účel, a pokud neznáme nový účel, pouze že město budovu koupí a pak ji NĚJAK !!!!!! VYUŽIJE a tedy nevíme, zda je na nový účel vhodná, jde o hazard s penězi. Takové rekonstrukce jsou velmi drahé a jsou v nich zpravidla skryty vícenáklady.
Nemluvím teoreticky, i v našem městě se to děje, město koupilo nádražní poštu, zhruba 3 podlažní budovu s tím, že v přízemí bude půjčovna kol. Budova stojí ne místě 4 pruhové páteřní komunikace, rezidenční byty by tam tam naprosto nemožné a neprodejné, podobně office.
Tolik generací dětí z toho mělo dobrodružné dětské hřiště a oni jim to teď zbourají…
Aby to nebyla únikovka…
Ještě by z toho mohl být hogo-fogo squad, varna, útočiště pro bezďáky a místo prvních zkušeností s řadou drog a skoro dobrovolných sexuálních zážitků.
To už tam je.
Autor nemá úplně pravdu. Jestliže bylo nádraží zrušeno v roce 1989, tak proč ještě v roce 2000 bylo obsazeno výpravčím a dalšími komerčními pracovníky a dokonce tam jezdily i vlaky. Jak je to možné?
1989 je odklon osobních vlaků na přeložku.
Nádraží de facto stále existovalo jako hlavové až do roku 2017 (byť budova se nepoužívala). Zejména v posledních letech sloužilo jako sklad materiálu při přestavbě hlavního nádraží.
Takhle jednou skončí i Masaryčka, Smíchov a Brno hl.n.
Můžete svůj vejšplecht nějak zdůvodnit? Pokud vím, tak do Masaryčky i Smíchova se právě investují velké miliardy (k Brnu se vyjadřovat nechci, neznám místní poměry).
Brno opraveno – budova asi 5 let zpět, kolejiště tak 2-3 roky?
Tak Smíchov se předělávat bude, a teď z hlavy netuším, jestli starou budovu opravdu zbourají nebo ji zakomponují do nové stavby. Mě totiž plete ta plastika v nádražní hale, která se má zachovat a je zobrazována na vizualizacích nového nádrží.
Jasne, pamatkove chranena budova statniho nadrazi, nejstarsi parostrojni nadrazi v Praze.
A pak jste se probudil a mel ruku v nocniku.
Ja fakt nevim, odkud se ru berou podobni geniove…tolik debilu snad neni, tohle je umysl, jak destruovat diskuzi a vyvolavat flames.
Trolli farma mi prijde sice paranoidni, ale jedine racionalni vysvetleni
To se nahodí úplně debilní kravina a čeká se kolik lidí se na to chytne a bude se hádat. Nic víc v tom není.
Znám tu budovou od půdních prostor po sklep celkem dobře. Pamatuji si ještě v době ČD, s.o. Nejvíc ji asi uškodila „modernizace“, která byla przněním architektury. Bohužel vlivem přeložky tratě na Liberec upadal význam tohoto nádraží (budovy i kolejiště). Nedá se nic dělat, avšak je mi líto, že budova zmizí.
Ano, někdy to přijde líto, ale svět jde dále.
Pro historickou zajimavost:
https://www.fronta.cz/dotaz/hitler-v-ceske-lipe
Kdybych bych radním v Lípě, tak budovu i s pozemky prodám investorovi pod podmínkou, že historické nádraží zachová a opraví do původní podoby (a na zbylé ploše ať se rozmáchne podle svého). Podle fotek je rakousko-uherská stavba hmotově zachovaná. Obnovte fasádu a uvidíte ten zázrak. Investor už by si pak mohl sám rozhodnout jestli tu udělá kanceláře, restauraci, byty apod. Ale je to jen sen, protože málokterá radnice v Česku uvažuje koncepčně. Česká Lípa má pořád jizvy po vysídlení Němců a po socialistické výstavbě. Tohle přidá další jizvu, aneb dezurbanizace. Nejsem z regionu, ale i letmý pohled na mapu ČL… Číst vice »
A bude to moct investor alespoň zateplit, aby splnil (ze zákona) závazné tepelně technické požadavky?
(Bavíme se ryze hypoteticky, protože vím, že demolice je nevratná.) Technicky asi stejně jako v zástavbě na pražských Vinohradech, tam se taky na neorenesanční fasády polystyren nedává, ale je spousta jiných možností uvnitř, na střeše apod. (Pozor, že direktivní normy na úspory tepla beru jako zlo). Já nemluvím jako staromilec, který chce zachovávat každou psí boudu. Prostě si myslím, že do širšího centra města nepatří periferní, „sídlištní“ urbanismus. Jsou města, kde dokázali i maloobchodní řetězce přitlačit k tomu, aby místo prefabrikovaných hal postavily skutečnou architekturu. Tady se jedna taková skutečná architektura nachází a je škoda že zmizí. Toť vše, petice… Číst vice »
„úspory tepla beru jako zlo“
Aha a typizovaná stavba je skutečnou architekturou. No pak je asi zbytečné cokoliv dodávat.
Znamená to totiž protopit troj- až pětinásobek a tu energii zaplatit. Plýtvání. Zateplení střechy se zdivo nezlepší.
Zdivo není největším problémem při prochládání staveb – obzvláště jde-li o cihlovou stavbu se základní tloušťkou zdiva 60 cm a více, která se už umí chovat jako slušný tepelný akumulátor.
Nejvíce tepla ze starých budov uniká nezateplenou střechou a špatnými výplněmi otvorů (netěsníci okna a dveře), další teplo zbytečně promrháte v případě vlhkého zdiva. Už jen „hloupá“ hydroizolace dokáže s tepelnou pohodou udělat divy.
Přinutit developera, aby postavil moderní stavbu na architektonické úrovni je sice krajně obtížné, ale možné. Ale developer nepůjde do rekonstrukce historického vzhledu, na to často nemá ani odborníky. To by muselo financovat město, ale platí viz výše. Takže řešením je tlačit developery, aby stavěli mnohem lepší exteriéry, i na tom místě nádraží, jak jistě víte, developeři podnikají s interiéry, na exteriéry často kašlou, ale lze je přinutit.
Ano, do centra města vůbec nepatří stavby, o kterých píšete. V tom naprostá shoda.
………před bouráním zateplovat nemusí.
Na kanceláře a byty (ubytovací zařízení) se staré nádražní budovy nehodí, mají zpravidla příliš vysoké stropy, a blbě se to bude zateplovat, když chcete zachovat vizáž.
A restaurace tak velkou budovu nepotřebuje.
Asi tak, nakec by žádného developera nenašel a mohli by za to všichni okolo…
Promiňte, ale jste zcela mimo realitu. V České Lípě žádná fronta developerů nestojí. Město se vylidňuje a místy sklouzává do vyloučené lokality. Bytová zástavba se tu nestaví vůbec. Poslední velký projekt byly městské byty u Alberta. Tady nový byt nad 3 mil. Neprodáte. A kanceláře? No, je více lépe vyhovujících míst než tohle. A jsou volná. Např. Okázale postavená budova spořky, kde nyní banka využívá jen přízemí. V současnosti je budova bývalého nádraží plná bezdomovců a podobných problémových existenci. Že půjde k zemi je jen dobře. A úplně stejně dopadne bývalé železniční depo/opravna. Z toho se také stalo místo hrůzy.
To asi nebyla reakce na mě?
Já z bouráním souhlasím, jen jsem to explicitně nevyjádřil.
Někde jsem viděl i developerský plán na zástavbu celého prostoru bývalé stanice obytnou zástavbou, ale v jaké fázi to je, nevím.
Vy to pojímáte, jako kdyby stavby byly zadarmo, speciálně opravit fasádu do původního stavu třeba jen podle dochovaných fotografii. Zapomínáte na ekonomický aspekt a na to, že vynaložení těch 100 milionů ne-li ještě více, musí město uvažovat podle toho, jestli je to PRIORITA MĚSTA, nebo ne, jestli ji tlačí bota jinde, jestli má dost učitelů, jeslti ti učitelé mají kde bydlet. M2sto není jen investor, ale především provozovatel, tam musí jít naprostá většina prostředků. Není to a mávnutí kouzelným proutkem.
Zadna skoda. Mnoho let nevyužívané. Stejne by brzo spadla sama. Akorat se tam shlukovali ty nejhorsi individua. Koleje uz jsou taky pryč a za par let ani nebude poznat, že tam byla trat.
Takže zbyde už jen jedno nádráží v Lípě. A tak to se už ani nemusí jmenovat hlavní.
Ještě je minimálně Střelnice a mám pocit, že ještě jedna zastávka směrem na Děčín… Ovšem v zásadě jsou to obě zastávky a ne nádraží…
Souhlasím. Ale on v tom žádný systém není. Pokud budou v obci 2 zastávky (Holý vrch a Střelnice) a jedno nádraží, opravdu není důvod používat název hlavní nádraží. Pokud ano, pak by bylo správné to doplnit i další – namátkou třeba Vejprty (koupaliště+ zastávka), Hanušovice (Holba + zastávka), Znojmo (Nemocnice+ Nový Šaldorf), Rohatec (zastávka + kolonie), Veselí nad Moravou (Milokošť + Zarazice), Cheb (Skalka a Všeboř). A co třeba taková Jihlava nebo Karlovy Vary či Liberec? Na druhou stranu máme hl. n. i tam, kde jsou jen dvě nádraží a nic víc (např. Nymburk a Prostějov), případně rarita je Karviná… Číst vice »
Vzpomeňte, jak dlouho se Libeň jmenovala horní nádraží, když Libeň dolní už léta neexistovala.
Poslední vlak na Libeň dolní 3. 6. 1984, přejmenování Libeň horní 1985. Taková léta to zas nebyla 🙂
Tak to nevím, začal jsem jezdit v roce 1987 a v SJŘ bylo psáno „Praha-Libeň, hor. n.“.
No tak i ted máme arénu libeň jih.. Ale sever, východ a zapad jaksi chybí…
Ještě lepší je Ústí nad Labem – Sever, které leží na východ od středu města. 😀
Ke každému přejmenování nádraží vydá SŽ tiskovou zprávu. Vykáže se tím činnost. Budou odměny.
Takže navrhuji přejmenovat postupně (nekamenujte mne, prosím):
Česká Lípa hlavní nádraží => Česká Lípa původně hlavní nádraží => Česká Lípa po hlavní nádraží => Česká Lípa nádraží