Česká armáda převzala první ze dvou nových letounů CASA, jde o náhradu za Jak-40
Nový letoun CASA pro českou armádu. Foto: Armáda ČR
Stát za dvě letadla zaplatí 2,3 miliardy korun.
Stát za dvě letadla zaplatí 2,3 miliardy korun.
Já bych rád viděl taky nějaké civilní letadlo pro naši reprezentaci. Neustále mi všude různě vyskakují ty Bundesrepulik A350 a docela jím to závidím.
2 Airbusy 319CJ Vám nestačí?
To jsi naše armáda nemůže koupit na cargo tu druhou AN 225? Stejně se už rozhazuje za blbosti. A pro přepravu našich představitelů by stačilo něco vyřazeného, vytaženého z kopřiv, ani opravovat by se to nemuselo, jen ať se tam všichni vejdou a vzlétne to s nimi a co se bude dít dál je jedno.
Další dvě Casy? Nebylo by lepší koupit větší C130 které má i Rakousko, Polsko, Itálie, Řecko… Nebo ještě líp C17 které by Českou armádu alespoň trochu osamostatnily tak, aby na přepravu techniky ze zahraničních misí si nemuseli pronajímat A124, il76.
Když ne C17, tak alespoň A400, který se dá objednat i ve verzi pro tankování za letu. A400 má Lucembursko, Belgie, Německo, Španělsko. Prostě většina zemí EU má alespoň 1 větší letadlo než jen malé Casy.
C 17 neuživíme, ostatně v Evropě ji mají jen Britové. Místo C 130 by byl lepší C 390, z části se vyrábí u nás v Aero Vodochody, navíc je od počátku konstruován i pro účely vzdušného tankování. Nicméně v současné době potřebuje AČR vyřešit přezbrojení pozemních sil (BVP, děla, samohybné minomety, časem tanky) a PVO. Pro přepravu v rámci Evropy a výcvik výsadkářů je C 295 postačující.
Výroba C17 byla ukončena v roce 2015.
U nás se to neuživí. Nezapomínejte i na „sdílené“ programy v NATO. Armáda má k dispozici A330MRTT jak k transportu, tak i tankování za letu. Je dost možné, že bude mít i možnost pronájmu německých A400.
Skutečné využití cAsa. Jedna casa 30. října naloží personál vybavení a letí 9 hod. na jih Egypta Na mysI Vydělávat prachy. Druhá casa naopak opačným směrem odlítá z mise. My se končí prvního března. Pak se to celé opakuje. Letadlo doletí z mise, absolvent dlouhý servis a za 4 měsíce to opakuje takže vlastně dvě občas dokonce 3 letadla nejsou dostupná v. To jen ať máte představu o efektivitě veřejných prostředků. I když tak to si to na sebe aspoň trošku Vygeneruje Nějaký prachy a nějaký mezinárodní Goodwill
Účelem armády není generovat prachy.
Mno, ehm. Říkalo se tomu válečná kořist.
Skvělý nákup. Teď ještě dva Herculesy.
Spíš C-390 nebo Kawasaki C-1.
JAK. Jediné letadlo, které mělo v názvu otázku.
Srovnatelně velké Rakousko má
2x C130 Herkules bázované v Linz Hörsching. Do Herkula se toho vleze podstatně víc než do Casy. I Spartan C 27, co si pořídili Slováci, toho pobere víc.
Co takhle mít 1 A400M? Bázovat v Německu a mít kapacitní letadlo pro krizové situace schopné letět 800 km/h? Myslím, že pobere i celou rotu výsadkářů, Casa s bídou četu.
pro krizové situace kde?
Přeprava zdravotnického materiálu z Číny a pronájem na přepravu všeho možného z Ruska (An 124 Volga-Dněpr) nebo z Číny (A 330 Cargo)? Model s 1-2 A400M mají velikostně srovnatelné Belgie a Nizozemí s logistikou a bázováním u Němců.
Přeprava zdravotnického materiálu z Číny
ale prosímvás, Čína a Rusko jsou přece fuj fuj ne
Na přepravu velkého množství zdravotnického materiálu je nejlepší nákladní ledadlo. A jestli ho má vozit z Číny, tak asi nepotřebuje mít na palubě prostředky protivzdušné ochrany jako radar jammer a podobně.
Jako ano, Tatra 8×8 zvládne skvěle těžký terén. Ale pro přepravu zdravotnického materiálu z Ruzyně do Karlových Varů, Liberce… je lepší dálniční kamion, kdyžtak s policejním doprovodem.
Někdy koncem roku 2009 už prý bylo Ministerstvo obrany těsně před podpisem smlouvy na 4 starší (ale modernizované) Herculesy (z toho dva na součástky), ale navýšení požadované ceny, který přišla spolu s novou administrativou na americké straně a hlavně následné škrty na straně AČR, to pak celé potopily. Casy je pak třeba chápat především jako náhradu za An-26, což je zkrátka o kategorii níže, než jsou Herculesy. Jinak je AČR už dva roky zapojená do programu MMF (Multi-role Tanker Transport Fleet), přes který se napříč připojenými uživateli sdílí i přepravní kapacita (u tankovacího letounu A330 MRTT, který lze však využít… Číst vice »
Za dob minulých, kdy armáda byla násobně větší, měla dvě kotelny An12 jejichž reálné využití bylo už tehdy mizivé. Pro většinu “větších přesunu” jsme si objednávali kapacity od našich přátel okupantů. V dnešní době kdy armáda plní sice jine typy úkolu, ale je násobné menší je pořízení většího nákladního letadla do vlastnictví stejně zbytečné jako to bylo tehdy. Mnohem efektivnější je sdílení kapacit v rámci NATO nebo EU.
Teď se také nakupujeme větší přepravní kapacitu u spojenců nebo na Ukrajině. Ovšem vojenské přepravní kapacity je v Evropě nedostatek a dvě letadla kategorie KC-390 by o práci neměli nouzi.
a co spíš Embraer KC-390
Jeden A400M by v ČR využití našel. Problém je spíše jeho výroba, teď dost vázne. Otázka, je také jeho cena v ČR. Každopádně i jinde by se dalo najít více prostornější letadlo a také univerzálnější.
Tak malá letka by byla ekonomická katastrofa i na poměry armády. Chtělo by to se spojit s dalšími spojenci a udělat větší letku. Třeba v rámci V4 by se dala provozovat slušná letka A400M.
V rámci V-4 nic takového nevznikne. Maďaři kupují C-390, Poláci mají C-130 a Slováci větší letadlo kupovat nechtějí.
Pro krizové situace bázovat armádní specál v Německu. Hepčí?!
Vo vojenských lietadlách sa zas tak nevyznám, no lietadla Spartan sú vraj podstatne lepšie, sú od začiatku stavané ako vojenské, dokážu prepraviť vyššie palety s nákladom a podobne..
Nicméně v době, kdy už Casy provozujeme, je logické zůstat u tohoto typu a netříštit to. Ony nakonec celkem obstojně ty své úkoly plní. Spíš by asi nebylo od věci jít i do nějakého „dospělejšího“ letadla pro strategickou přepravu, jako nedávno Maďaři objednali KC-390. Ono se o tom snad nějak lehce uvažuje, ale asi na to teď nebudou prioritně peníze. Nutné jsou BVP, končí taky pronájem gripenů a bude tak nutné vyřešit budoucnost nadzvukového letectva, což jsou všechno dost drahé položky, takže na transportní letectvo se obávám zase nějakou dobu nedostane. Máme aspoň přístup k NATO Salis a v rámci… Číst vice »
Chtělo by to se spojit s dalšími státy, aspoň se Slováky a tu letku vybudovat společnou.
Slováci větší letadla kupovat nechtějí.
Přesto je C 295 komerčně o poznání úspěšnější. Mj. i proto, že C27J má mnohem vyšší provozní náklady, přičemž jeho o něco vyšší únosnost, což C 295 kompenzuje delším trupem (takže lehkého, ale přitom objemného nákladu pobere paradoxně více) využijete méně často. Nicméně VS AČR chybí i stroj s vyšší kapacitou, ideální by bylo následovat Portugalce a Maďary a koupit C 390, jednak se částečně vyrábí v ČR, Aero by bez problémů zvládlo údržbu, ale hlavně kromě transportních kapacit nabízí C390 i kapacity tankování paliva za letu, kterých je v NATO nedostatek, tedy by ho bylo možné sdílet v rámci… Číst vice »
C-295 je také od začátku stavěná jak vojenské letadlo. Spartan díky tvaru trupu pobere vyšší náklad ovšem transportní kapacitu vojáků má paradoxně nižší.
K čemu armáda našeho trpasličího, totálně zadluženého státu, který má na délku něco přes šest set kiláků potřebuje šest dopravních letadel, každé za víc než miliardu??? Vždyť se to dá autem přejet za půl dne!
Tak například kvůli závazkům k našim spojencům z NATO a z důvodu mezinárodních mírových misí OSN? I v článku máte zmíněno, že se jedna CASA dlouhodobě účastní mezinárodní mise na Sinajském poloostrově.
na vožení koní do Mongolska
vsiml sis, ze nase armada plni radu misi za hranicemi?
nejspis nevsiml
Tak totálně zadlužení fakt nejsme, doporučuji se podívat na srovnání, pořád jsme ti lepší v rámci EU.
A k čemu jich potřebujeme „tolik“ – no používají je výsadkáři, jsou určené i k MEDEVAC, je to v podstatě jediné transportní letadlo, která armáda nebo vůbec stát má a pomáhají i spojencům na misích. Navíc je třeba si uvědomit, že jedno je vlastně vždy na údržbě a jedno je v podstatě permanentně na misi na sinajském poloostrově. Takže volné dosud byly vlastně jen dvě, což je málo i na stát naší velikosti.
S tou prvni vetou bych byl velmi opatrny… zkrachovat se da i pri nizkem zadluzeni. Ono totiz zalezi na strukture rozpoctu (a nas stat si slusne podrezava vetev na strane prijmu, naopak na strane vydaju, zejmena zakonem danych to slusne roste) a take s tim souvisejici schopnosti splacet sve dluhy a za jaky urok. Nizky urok investori nebudou ochotni pri takove politice statu akceptovat, kdyz se stavame rizikovejsi pro splaceni… Jenom pro zajimavost, Argentina zkrachovala pri cca 50% dluhu HDP, a my dosahneme pri soucasnem zadluzovani tohoto cile tak za 2-3 roky… To ze jine staty maji vyssi zadluzeni, nektere… Číst vice »
Pokud by jsme byli větší a bohatší země, tak by jsme si pořídili například letku A400. Ale že jsme malí a chudí, tak máme jenom tyhle CASY.
Říkám si, že když teď došlo k řadě krachů aerolinek, jestli se na trhu neobjeví nějaká zajímavá letadla z druhé ruky. Vládní letku máme už celkem zastaralou, proudové cargo letadlo pro jistotu žádné, tak by to nemusela být špatná cesta.
tak otázka je kolik z těch krachujících skutečně neco vlastnilo … a kolik je mělo jenom na leasing
Problém sehnat by je asi nebyl, spíš je otázka, jestli by to nebylo zbytečně drahé z toho hlediska, že by většinou asi stála. Zejména u toho carga. S Casama vojáci cvičí, účastní se misí atd, cargo letadlo by občas přišlo vhod, ale nějaké pravidelné použití by asi moc nemělo. V rámci té vládní letky jsou myslím ty A319 v pohodě pořád, průběžně se modernizují. V plánu je přikoupit ještě nějaký bizjet místo Jaků. Co se týče té strategické především vojenské letecké přepravy, tam jsou jiní adepti, třeba KC-390, jako nakupuje Maďarsko. Nicméně jak jsem psal v jiném vláknu, armáda teď… Číst vice »
Jakem lítala paní Schillerová do Bruselu, pevně věřím, že se ráda proletí tedy i Casou 🙂
Já zas pevně doufám že pokud s tou Casou poletí paní Schillerová tak to éro spadne :))
Škoda že se již vládní letka zbavila letadel TU 154. Ty by pro paní ministrini byly jako dělané 😉
Ty byly zastaralé už v době pořízení a zatím mi nikdo rozumně nevysvětlil, proč se pořizovaly ruské stroje pro vládní lety několik let po revoluci.
Tzv. deblokace ruského dluhu. Miloušův „majstršryk“ při kterém zmizelo 100 miliard.
Deblokace casti ruskeho dluhu? Porad lepsi, nez ta procenta, co sla do kapes politikum, zrejme i soucasnemu prezidentovi (viz. Kmenta: Rudy Zeman)
Bylo to v rámci deblokace ruských dluhů, Rusové to byli ochotni splácet jen ve zboží.
Žádný Tu-154 se pro vládní letku po revoluci nepořizoval.
Pořizoval, např. tzv. Bahamský expres (OK-BYZ) byl vyroben v roce 1996 a téhož roku dodán Letecké službě MV, která tehdy byla zodpovědná za dopravu státních činitelů. Jak už to bylo zmíněno, byla ta splátka ruského dluhu. Posléze všechny VIP letadla přešla pod VS AČR, tedy i Tu 154M.
obávám se že za ty dost vysoké dardy to bude mít lepší letové schopnosti než koště bývalé paní ministryně, za jejíž éry se těmto strojům hodně fandilo.
Na tyto akce pro 1 ministra pořídit malý businessjetík pro 4 pasažéry.
To byl jen vtip. Bizjet je v plánu, měl se původně kupovat už loni, ale ta zakázka byla zrušena v rámci té akce, jak muselo každé ministerstvo takzvaně najít solidárně nějakou úsporu na covid – tak obrana logicky než aby zastavila nějaký důležitý projekt prostě odsunula bizjet pro VIP. Mimochodem bylo možné se hlásit i s „použitým“, za nějakých podmínek.
Teto pani ministryni prispeji rad na jakoukoliv letenku, ale jen jednosmernou. Pokud mozno u SpaceX.
Mají na Helfštýně pořád ještě trebušet? Myslím, že by to bylo adekvátní.
ale JAK byl v podstatě takovým bizjetem, coš se o Case řící nedá