Země národních dopravců. Češi už mají tři, nově se jím stal i RegioJet
Jednotka RegioJetu v Žatci. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
České republice dál přibývají národní dopravci. Po Českých drahách a Leo Expressu je oprávněn toto označení užívat i RegioJet. Po
V zemi, kde se na turisticky nejexponovanější trase prodá možná víc matrijošek než v Moskvě, kde se uherský tedy maďarsko-slovenský kürtöskalácz/trdelník jako „staročeský“ ač o něm v Praze nebylo slyšet ještě před deseti lety, je možné všechno. Koneckonců začaly to „Harvardské fondy“ kde se o Harvardu jenom mluvilo….
Národní, většině lidí okamžitě připomene „státní“. O tom žádná… Já jsem tedy „národní živnostník“, když jsem OSVČ – stát mě tak max. dojí na daních.
Kolik národa Jančura přepraví ? O Leošovi ze slušnosti mlčím…
Prosim a k cemu je toto oznaceni dobry? Nejak to jezdi potom lepe?
Byt RJ chtel bych oznaceni – mezinarodni dopravce 😂😂
Já nevím čí národní dopravce je. Rakušanům píše v rámci kšeftu názvy našich měst německy. To je 75 let po válce až smutné. Protektorát Böhmen und Mahren neskončil zřejmě, nebo ani Habsburské soustátí. To nemilovaní Francouzi píšou Londres místo London ani brvou nehnou.
Regiojet ale na druhou stranu píše české názvy zahraničních měst.. Vídeň, Paříž, Londýn atd.
Tak přemýšlím jak je to možné že Národní divadlo máme jen jedno? Není to škoda 😀 ?
Máme dvě, národ moravský má národní divadlo v Brně!
I to je málo 😀
Ale pokud vím tak označení národní divadlo Brno není označení samostatného divadla ale souboru tři divadel na území Brna.
Národní divadlo v Praze taky není ani zdaleka jenom jeden barák. I Státní opera spadá pod něj. Pak existuje ještě Národní divadlo moravskoslezské.
A co teprv Česká národní banka.
Jančura a „národní dopravce“ ? To je legrace,asi. S Jančurou odmítám jezdit, kvůli Jančury se nedostanu do Brna, protože opanoval trať Bohumín-Brno na politický příkaz. Dobře vím, co má Jančura na vlaku za „odborníky“, proto odmítám vše, co se týká Jančury. Brrrrrrr…
Tak si jezdete se socialistickym molochem, dobre vam tak
S ČD odmítám jezdit, kvůli ČD se nedostanu do Ostravy, protože zrušil IC/EC/SC vlaky. Dobře tady vidím, co mají ČD všude za „odborníky“, proto odmítám vše, co se týká ČD. Brrrrrr…..
To se mi ulevilo =)
Proč se nezobrazuje kompletní diskuse k článku? Jsou starší příspěvky automaticky umazávány?
Na konci diskuze je tlačítko načíst další.
Vyzkoušel jsem a funguje. Díky. Asi jsem to četl moc brzy po ránu.
Dříve bylo dobrým zvykem mít u názvu firny “ c.a k. dvorní dodavatel “ , teď to holt bude Národní dopravce. To by mohli mít i autobusáci. , a vlastně i městské Dopravní podniky. A proč ne i Smartwings ?
Tak to se nasmějeme až se „národním dopravcem“ stane Die Länderbahn, tedy italské státní dráhy s německým názvem 😀
Normální šaškec! Mamí, ja chci taky! Je možné privatizovat úplně vše!
Ale kolik ČD za ten šaškec uvalily peněz. Polepy, loga, audia, letáky, reklamy…..
Počkejte, kde já to už slyšel… takové to volání… Nic než národ!!!
Jančurin národní dopravce jó?😄😄
To musí souviset s tou žlutou🤔 Když je něco národního, tak by to mělo nosit národní barvy… Očekávám tedy, že když nám zežloutly polnosti, dále i vlaky i autobusy, tak bych stříknul do žlutý i národní vlajku a doprostřed bych umístil nášivku, kocoura od J. Lady!!
Tohle je fakt síla!!! … jednoznačný kocourkov tohle👌😂😂
Ne „Jančurin“, ale Regiojet.
A ano, z rozhodnutí příslušného úřadu smí užívat přídomek „národní dopravce“.
No nepovidejte. Sakra budou muset narodni divadlo prestrikat, ceskou postu taky
Hm, k tomu není co dodat… Snad jen to, že soukromník by měl zůstat soukromníkem a Národní dopravce Národním dopravcem…
Nevím a neznám důvod proč soukromnik nemůže být národním dopravcem
Ono jako je někde daný, že národní dopravce musí být vlastněn výhradbě státem? A kterýho národa, žijícího v tomto státě je to vlastně dopravce? Abych náhodou jako příslušník jinýho národa nebyl vyveden/vyhozen z vlaku(nbejlépe za jízdy…)
Takže „národní dopravce“ je nově totéž, co „osobní dopravce“? Neměla by se Arriva a vlastně například už i AŽD cítit poněkud poškozeni? 😀
Popravdě, uhlí není národ, vápenec a dřevo taky ne. Nápis „Národní dopravce“ na Gagsu by vypadal poněkud nepatřičně.
No jen si nemyslete. Exkluzivním retro vozidlem DB Vás Arriva sveze v osmi krajích, jestli počítám dobře a zrovna se daří. A jsem zvědavý, kdy toho národního dopravce uvidím na prvním autobusu 😉
Mno, ale teď je řada na GW Trainu. Třeba se loga národního dopravce dočkáme na tom jejich cykložebřiňáku 🙂
A už mají také všichni železniční národní dopravci jednotný systém jízdného a jízdních dokladů? Nebo je stále systém tří (nebo kolika) různých národů?
Ne, protože ten nejnárodnější přestal prodávat na tratě, kde nejezdil.
A ti ostatní je prodávají ? Koupím u Jančury nebo u Leoše třeba jízdenku Liberec – Turnov ?
Ne. Smlouva ČD-GWTR byla vypovězena ze strany ČD. A další jednání ČD odmítli
Tak to je stejně trapné jako honba Andreje Babiše za každým hlasem každého tupého voliče.
Národní dopravce byl, je, a (doufám) bude vždy jen jeden…
Souhlasím: SNCF.
ČD by se dalo označit třeba Státní dopravce, protože patří státu, ale národní dopravce stačí aby jezdil v ČR
Jenže ČD jsou označené správně, tedy akciová společnost. Kdo drží akcie, je druhotné. Z Vašeho hlediska by byla i Arriva státní dopravce (vlastník je DB, které jsou vlastněny státem, jen německým) 😀
Jak může být soukromník národní dopravce, to už je na tom Regiojet tak špatně,že si sám sobě musí dát označeni Národní dopravce??? V životě jsem s ním nejel a ani nepojedu!!!!
Snažíte se naznačit, že označení „národní dopravce“ patří jen firmám, které jsou na tom špatně, jinak by toto označení nepotřebovaly?
To nejezdím českými drahami je velké štěstí kam jezdím jezdí i jiní dopravci
Jezis tak s nim nejezdi, muzes jezdit s tim dobytcakem CD
Jestli někdo vozí lidi v dobytčáku, tak je to právě Jančura a to hlavně v UK tam je to vážně síla. A když porovnáme mezinárodní dopravu ,tak proti railjetu nebo pendolinu jsou ty vozy RJ také téměř na úrovni dobytčáku. Jedině na místních rychlících je úroveň vozú ČD a RJ na přibližně stejné úrovni.
Kdyby se někteří cestující jako dobytek nechovali, tak to jako v dobytčáku vypadat nebude. Nebo máte pocit, že strojvedoucí s vlakvedoucím nemají při obratu nic jiného na práci než šlapat po sedačkách, rozřezávat je, malovat po soupravě fixama atd?
Zajímalo by mně co si lidé myslí o osobní přepravě. Co se týče technicky zrovna ten vlak RJ působí na mně dost divně a dost nedůvěryhodně. Státní dopravce palec dolů a soukromí palec nahoru. Žádna anketa kdo si mylsí že někdo lepší než ten druhý tu není a to by chtělo napravit
Asi jak kde. Moje zkušenost z R8 je velmi pozitivní. Cena slušná, služby ve vlaku donedávna nepředstavitelý. Komerční rychklíky Brno Praha RJ slušná úroveň přijatelná cena, velmi slušný služby ve vlaku. Rychlíky ČD – jak který. Ty co jedou Brno Praha pžes Havl.Brod, to je katastrofa. Metropolitan, Railjety – velmi slušný vozy, kvalitní jídelňák, velmi dobrý standart. Takže ono to je jak která linka.
Já jel s RJ 2x, pokaždé v ÚK a pokud to jde, tak se mu vyhýbám – vlaky smrdí, sedačky jsou nepohodlné – tvrdé, … Doporučuji se svézt. Snad jediné pozitivum RJ je, že si u něj vždycky sednete.
Typický šotouš. Tam jezdí v závazku kde nejsou tam místenky a smrdět novotou budou do dvou let a huř jak šukafony nesmrdí .
Tak se tím šrotem někdy svez, 810 je proti tomu voňavá rozkvetlá louka.
Takovéhle píčoviny tvl.
Komedie ..když s tím přišly ČD tak .. ostatní se jen po nich trapné opičí.
Je vskutku podivné a až zábavné, co se strhlo kolem naprosto nicneříkající, bezobsažné floskule… 🤔🙄😁
Ostatně jako v této kotlince skoro vždy….
Tak národních dopravců už máme zásobu. Zveřejnil někdo kterého národa to dopravci jsou? Jestli 6idů, Němců, Poláků, Čechů, Moravanů…nebo třeba Maďarů? Národů na světe jě moooooc…
Národní dopravce je ten který jezdí na většině území a ne někdo kdo jezdí na par tratích.
Já osobně jezdím taky po věštině území. Jsem taky národní dopravce?
Kdyby stát vysoutezil všechny linky, tak by váš komentář dával smysl, ale tím že ještě dost linek bylo zadaný přímo, bez soutěže tak je nemožné aby RegioJet mohl jezdit na většině
Ale je to možné, však může jezdit na sebe, vždyť to Jančura vykřikoval, jak je snadné jezdit bez dotací.
Jezdí, dokonce na rozdíl od ČD komerční vlaky během „korona krize“ nezrušil
V tom případě k tomu má hodně blízko (i když ten titul zatím nemá) Arriva díky svým vlakům i autobusům. Vozí národ na rychlíkových trasách i do nejposlednějších vesnic. Na rozdíl od ČD, kterým obsluha těch nejposlednějších vesnic nevoní.
Národní dopravce = dopravce národa 🙂
Kterýho?
Upřímně, označení národní dopravce mi přijde u všech tří dost mimo (byť chápu, že u RJ a LE to byla reakce na ČD). Rozhodně se nebudu rozhodovat podle toho, který dopravce je národní (nota bene, když jsou to všechno české firmy), ale podle toho, který mi nabídne lepší komfort, rychlost nebo cenu. Na některé lidi to možná působí, ale mně se tedy daleko více líbil původní slogan ČD „Váš osobní dopravce“. V tom jsem cítil nějaký komfort, nějakou kvalitu, ale co znamená „národní dopravce“? Že je vlastně jedno, jaké má služby, hlavně, když je národní?
Příjmám sázky, že 4. dopravcem s tímto označením bude ARRIVA.
Ti by si mohli nechat zaregistrovat „Nadnárodní dopravce“, tím by všem vypálili rybník.
Arriva by mněla mít název váš dopravce z vozy 50 let Němci zaprděnými ale hlavně s wifi, technicky nemožnými ase strojvedoucími česky nerozumícími.
Laskavě by tady všichni dopravci měli přestat dělat skladiště ojetých vozů.
Jančuru to určitě potěšilo že je národní dopravce když převážel lidi z Londýna ale já bych řekl že jen díky tomu že veškerou konkurenci zlikvidoval…
RegioJet repatrioval z Londýna, protože Babišova vláda zakázala letadla, autobusy i vlaky. (Místo nařízení testování)
845 není o moc horší, než dopravce před tím (R Praha-Kladno některý oběh v 814).
😀
Arriva – nadnárodní dopravce
Možná se již LE a RJ připravují na adopci a tak nějak naznačují, kdo by mohl být jejich matkou 😄. Zkrátka, kdo je připraven, není překvapen.😉
Jančura není blbej, aby RJ prodával
České dráhy mají na národním dopravci založený brand už několik let. Jestli je pro ostatní dopravce tak důležité si dávat stejný přívlastek, bude to dost neoriginalní, bez ohledu na to, zda na to mají či nemají nárok. Nějak nechápu proč by se slogan nutně musel opírat právě o tuhle identitu.
Brand na tom ČD založený mají, ale působí to dost křečovitě. Asi stejně jako bývalo označení „rychlík vyšší kvality“.
Náhodou, Rex znamenal řazení moderních vozidel. Béček (v plánu Interpanter), 854 na Švejcích,….
Trosku citat ten clanok aj s chapanim textu. Ziadost o ochrannú známku podal aj Regiojet v druhom polroku 2015, no len kým mu to schválili, tak to trvalo takmer 5 rokov. Takže áno, CD môžu tú značku používať niekoľko rokov.
Zaujímalo by ma v čom bol problém, keď Regiojet-u schválenie trvalo takmer 5 rokov a ČD to mali podstatne rýchlejšie.
Pro mě tihle ubrečení kašpaři nikdy národní dopravce nebudou.
3 národy.
3 národní dopravci?
Jo a ČD aby jezdilo nejlíp jen ve Slezsku že ?
Takovéhle píčoviny. Národní dopravce má být ten kdo je vlastněn státem. Je pravda že RJ na většině pomáhala přepravovat osoby z Londýna atd. Stejně si myslím že je to díky tomu že konkurenci zlikvidoval. Rozhodně na to má větší než LE
Pod pojmem národní si já a možná i většina představuje patřící národů, to zn. státu. To LE ani RJ rozhodně nesplňují. I když LE možná za chvíli ano a RJ po švestkách. 😀
Předpokládám, že České dráhy patří českému národu. Regiojet sídlí v Brně a Jančura pochází myslím z Ostravy, takže to bude moravský národní dopravce. Leo Express by pak podle Leoše Novotného měl být slovácký národní dopravce. Všichni spadají pod jeden stát – Česká republika.
Matti označení “ národní park “ se také používá jen u velikých státu patřících a státem chráněných oblastí. Nikoli pro každou soukromou zahrádku i když leží v tomto státě a patří příslušníkovi našeho národa 😀.
Jak napsal o trochu dříve příspěvek David. Stát nerovná se národ. Máte pravdu, že mnoho lidí si to spojuje, ale jednoznačně ke státu můžete připojit pouze občany. Obojí je jasně definováno včetně právní subjektivity. Svojí národnost si určuje každý sám a když má pocit, že patří k jinému národu nebo národům, tak to prostě změní a nikoho se na nic nemusí ptát. Pokud ale někdo chce změnit příslušnost ke státu, tedy občanství, musí absolvovat daný úřední proces. Nějaké státní občanství mít musíte, ale pokud nemáte žádnou národnost nebo se hlásíte k národnosti, kterou si sám vymyslíte a nikdo ji nezná,… Číst vice »
Slovo národní má trochu jiný význam než slovo státní. Není to totéž. O podprahových konotacích ani nemluvě. Udělovat sám sobě vznešené tituly může působit komicky a také trochu budit nedůvěru. Je mi ovšem jasné, že v sociální bublině, kde železniční doprava nahrazuje náboženství, měl tento počin žádanou odezvu.
Takže hrubý národní produkt (GNP) je ten, který vytváří stát, ale už ne lidi v něm. Takže se do GNP započítá Budvar, ale už ně 50 dalších pivovarů se sídlem v ČR a ve vlastnictví občanů české národnosti.
A není to málo Antone Pavloviči?
RJ a LE je v držení státu? že mají být národní? To je trošku mimo, narozdíl od ČD.
Stát a národ není totéž.
Tak pokud se řekne, že nějaký železniční dopravce je národní, tak aniž bych chtěl někomu stranit, tak si pod tím rozhodně nepředstavím LE ani RJ.
A já si pod tím teda ani nepředstavím ČD a.s., u kterých si myslím, že by měli radši hnout prdelí úplně na jiných frontách než diskusemi o „národním“ dopravci.
Mohli si zaregistrovat „každodenní nostalgie“ nebo tak něco, tomu bych uvěřil v těch Bautzenech víc.
Což ovšem není chyba těch dvou dopravců.
To, že já si je pod tím nepředstavuji je jen jejich chyba.
A to že si inkvizitor myslí, že Helena je čarodějnice, to je chyba Heleny. Nemá pěstovat na zahrádce koření.
Teď je ta firma v něčem lepší když je ,,národní“ ? Pořád to bude jen podnikavec. Jak jeden, tak druhý.
Není lepší, podstatou bylo, aby tím označením nebyly lepší ani České dráhy a o to konkurenci šlo 😉
Není lepší, ale je horší, předtím vozila a možná i zaměstnávala bez ohledu na národnost nejen jediný národ.
Ano. Soudruhu. Správně je nic nedělat, nic nevymýšlet a o nic se nesnažit.
Prostě zase jedna degradace slova národní. Majoritní dopravce to pojal jako marketing a ono to (z mého pohledu) dopadlo logicky – dostáváš veřejné (národní) peníze? Máš na ten přívlastek nárok (a teď se toho snad veřejná správa nechytí a nebude to cpát všude, aby svou finanční spoluúčast vyjádřila jasněji než na tabulkách a samolepkách na financovaném objektu. Protože čekat na národním chodníku, až na národním semaforu padne zelená, abych přešel na chodník unijní se mi fakt nechce).
Mě napadlo, zda se ten přídomek bude muset změnit v případě, že do podnikání některého takového dopravce vstoupí cizí nebo nějaký „nadnárodní“ kapitál.
Tomu už by scházela jen národní zelená. 😀
To by ovšem u nás mohlo platit až někdy od dob 1. ČSR – do té doby, pokud vím, zelená znamenala „Stůj“.
Božkov?😂
Zaujala mě informace, že mezi žádostí a jejím odsouhlasením uplynulo 5 (!) let.
Co na tom může tak dlouho trvat?
Každý úředník, co pracuje na ministerstvu, se musí k tomu vyjádřit. A pokud má na to každý 30 dní, tak to docela celé zvládli i rychle. ANO bude Líp.
To posuzuje Úřad průmyslového vlastnictví, ne ministerstvo. Je to podobné, jako zapsaná ochranná známka. Příležitost přivýdělku pro různé JUDr. i PuDr. (posunovač u dráhy).
A kde jsi vzal to, že se to vyřizuje na nějakém ministerstvu? A kde to s těmi 30 dny? Měl byste si zjistit fakta, ať nejste za hlupáka.
Úředník ODS by to zvládl rychleji? Někteří už opravdu mají nas.ANO v hlavě.
On by možná úředník za ODS nebyl potřeba vůbec. Což je pro byrokraty zcela zvrácená představa. Vždyť v tom bude neskutečný … nepořádek, když se někdo nazve národním zmrzlinářem. Nebo národním socialistou.
No ono to je stejne vetsine cestujicim putna. Bezny cestujici se ridi tim 1) jak nejrychleji se dostat z bodu A do bodu B, 2) Nejblizsim/nejvhodnejsim spojem a za C) cenou
Zbytek berou cestujícici jako plus (klimatizace, WiFi apod.)
Trapné parazitování na nápadu jiných.
Ne, důkaz, že výraz Národní dopravce je v dnešní době nesmysl.
Tesat do kamene
Máme tři národní dopravce…. To je krásné. Alespoň v tomto jsme jedineční. Ale taky máme třeba vysokorychlostní tratě hromadu let sice jen v mapách , ale máme. Taky máme pražský okruh co končí v polích, hromadu lokálek kde vozíme vzduch a naproti tomu třeba trať mezi Prahou a Kladnem kde vlaky pomalu dodnes tahají koně.
Tři jsou akorát. Čechy, Morava a Slezsko. 😀
To by docela vycházelo: Jančura přece jezdí především na Moravě a „paštikář“ s mírným přimhouřením očí zase do Slezska (do Vratislavi) – jen si netroufám odhadovat, jak by se na to tvářili Poláci …
A že ten “ národní dopravce “ odmítá příslušníky toho národa, kterým se tak honosí, v Hradeckém kraji do těch škol, práce a za zábavou vozit? Mít název to ano, to se bude i soudit, ale snažit se tomu národu také sloužit, to již jaksi ne. “ Je to hnus velebností “ 😀
Národní dopravce ČD v tomtéž kraji taky vcelku dost selhává – mj. totální nezájem vozit do škol, práce a za zábavou příslušníky českého národa z míst mimo železnici.
Nic moc na to, že se takto začal titulovat jako první.
… a když už je o tom HKkraji řeč, tak se vám připomenu se svojí včerejší otázkou coby reakcí na váš komentář o tom, že soukromý dopravce by dle vašeho názoru „podstřelil“ v onom poptávkovém řízení v HKkraji nabídnutou cenu a pak požadoval dosyp; v diskusi pod tím článkem jste mi neodpověděl, tak snad nyní:
Uveďte příklad v železniční dopravě, kde to tak u neČD-dopravce vzešlého ze soutěže či poptávkového řízení dopadlo. Děkuji.
Pane xyz kdyby jste pečlivě pozoroval můj komentář nikde v něm nepadlo ani jedinkrát slovo soukromnik. Myslel jsem to všeobecně na všechny dopravce. Nikde jsem ani nepsal že do již některý dopravce udělal. Pouze jsem všeobecné upozornil na tu možnost že by se to mohlo stát. Není na co odpovídat.
O. K., tím pádem ale jednak platí, že jde o spekulativní prohlášení, které se může, ale také nemusí, zakládat na realitě.
Plus připomenu, že totéž může učinit se svojí „nepodstřelenou“ nabídkou i národní dopravce ČD, a. s., kdy tento dopravce v minulosti totéž od krajů vyžadoval (pozn. uvedl jsem příklad JMK z počátku roku 2008, nicméně podobné jevy se děly např. v létě 2008 v Kraji Vysočina, na řadě dalších míst i v roce 2009).
Navíc si dovolím polemizovat s pravdivostí vašeho nynějšího výroku, protože v předmětném komentáři jste napsal „A mohl by jste mi prosím trochu objasnit, jak může dát již teď dopravce který nemá ještě ani vozidla a neví jaká a za kolik se mu podaří zajistí, alesspoň trochu poctivou a pravdivou nabídku? Podseknout cenu, která bude rozhodující a díky tomu zvítězit je velice snadné.“ Pokud jste do tohoto výčtu myslel i ČD, pak šlo o jejich nepatřičné zahrnutí do výčtu, protože pro většinu výkonů v HK-kraji by ČD příslušná vozidla již k dispozici měly, tzn. netýká se jich diskutovaný údaj „nemá ani… Číst vice »
Moc dobře vite, že ani ČD pro většinu těch výkonů vozidla nemá. Nebo lépe řečeno nemá taková která by odpovídala tomu co jistě kraj bude požadovat. Nebo myslíte že v požadavcích nebude WiFi zásuvky a pod. ? I ČD tam bez pochyby patří. A co se týká roku 2008 nelze srovnávat s dneškem to jsem vám již také psal. A vy to moc dobře víte ale ta argumentace se vám prostě hodí. A na obranu ČD. Od revoluce byly opravdu značně podfinancované. Pan generální ředitel Žaluda si dokonce dal práci a spočítal o kolik. Proto se prakticky úplně zastavila obnova… Číst vice »
„Moc dobře vite, že ani ČD pro většinu těch výkonů vozidla nemá.“
Čili i u ČD platí to úskalí, které jste vy sám uvedl, tzn. že (dle vašeho názoru) když nemá vozidla, tak neumí do kalkulace nacenit výši jejich odpisů a tím pádem může být kalkulace „podstřelená“.
a můžu se zeptat v čem Vámi popisovaný dopravce odmítá vozit lidi do škol a práce, nezpochybňuji Váš příspěvek, ale zajímalo by mě, jak jste na to přišel, děkuji
Pane kakov v článku o Hradeckém kraji byl seznam dopravců kteří mají zájem provozovat dopravu v tomto kraji. RJ zájem nemá. Proto se dle mého nemůže označovat jako národní když chce obsluhovat jen něco , pravděpodobně jen to co se mu hodí.
OK, děkuji za vysvětlení, na to jsem nevzpoměl
Můžete nám vaši myšlenku nějak objasnit. V Hradeckém kraji objednává dopravu kraj, tak jak nechce vozit národní dopravce děti do škol. Nezlobte se vy chlaščete.
Nechce protože se vůbec nepřihlásil. Co je na tom nepochopitelného. Přečtěte si článek Hradeckém kraji.
Jak někdo může třem různým subjektům schválit stejné označení, akorát s minimální odlišnosti, název firmy před tímto oznámením?
Různí panovníci se také označovali slovy sličný, silný či veliký. Jestli jim to pomohlo v sebevědomí…
A proč ne? „Národní dopravce“ je stejně prázdný pojem bez obsahu. Neříká to totiž vůbec nic.
A všechny tři jsou státní, když zjednoduším stát = národ?
To je pravda. Taky nechápu proč se slovo supermarket používá pro tolik různých subjektů. Místo supermarketu Albert, supermarketu Billa, supermarketu Tesco atd jsme měli vytvářet nová slova Albertmarket, Billamarket, Tescomarket atd. Chudáci lidi to nechápou – v letáku do supermarketu je akce, oni pak jdou do libovolného supermarketu a tam to neplatí – on je to totiž jiný řetězec!!!
Tak to je trošku něco jiného ne?
Supermarket a Národní dopravce, je trošku rozdíl, ne? Supermarket jen označuje druh obchodu (velikost, apod…). Ale označení národní dopravce evokuje pocit, jakoby byl státní.
Národní podnik jako součást názvu mělo také více podniků …
Ano ale všechny také tomu národu ( státu ) patřily.
Nikoliv. Patřily pár politikům, kteří je původním majitelům ukradli. Nebo snad chcete říct, že AZNP, předtím Škoda, založila Strana v vláda? Ne, ten podnik byl soukromý. Jen pak přišli národní socialisté (jen si říkali komunisti, stejné zlo) s kvérem a majitelům ten podnik sebrali.
Ten podnik majitelům ukradli tehdy se říkalo znárodnili od toho slova je i to označení národní podnik. Takže v době používání ty podniky skutečně patřily státu. RJ ani LE státu nepatří ( zatím 😀 ) proto se nehodí to označení národní.
Mimochodem, největší část znárodňování proběhla ještě před Vítězným únorem, tudíž pod taktovkou všech stran (tedy nejen těch levicových). Navíc komunisté nebyli jediní, kteří měli v programu znárodňování.
no pane Kocourek, s tím AZNP jste si pěkně naběhl do vlastní branky. Tam je ta situace daleko složitější a nahony vzdálená vašim myšlenkám. 1) AZNP, tedy Škodu Mladou Boleslav, částečně ukradla plzeňská Škoda, tehdy vlastněná (z části) francouzským koncernem Schneider (dnes bychom řekli nadnárodní korporací). Částečná krádež spočívala v tom, že továrnu Škoda řádně koupila od zakladatelů, ale ve smlouvě bylo, že auta z MB budou nadále pod značkou MB. To Škoda prakticky hned porušila. 2) celá Škoda (tedy i AZNP) byla za války včleněna do koncernu Herman Goring werke. Což byla v podstatě státní společnost. Ono ač to… Číst vice »
PS: a to ještě nevím, jak po roce 1918, přišel ke Škodě Schneider (tak daleko moje vědomosti už nesahají),
vzhledem k tomu, že první republika lezla frantíkům do zadku pomálu víc než Husák Sovětům, tak bych se nedivil, kdyby už tehdy byla Škoda ukradena
Pokud se podívám do definice národa, tak je to skupina lidí se společnými znaky, kterou ale nelze jednoznačně vymezit a nemá žádnou právní subjektivitu. Jako příklad se uvádí národ sportovců nebo zahrádkářů. Co tedy označení národní dopravce znamená není a nemůže být úplně jasné. Rozumněl bych označení státní nebo nstátní, ale pokud budu například český občan s moravskou, slovensko nebo ruskou národností, cílí tento národní dopravce svým označením na mne nebo ne?
Označením národní dopravce se samozřejmě dopravce negativně vymezuje vůči jiným národnostem a zařazuje mezi skupiny s hesly jako „nic než národ“.
A jak račte vidět nahoře, je tady spousta těch, kteří by jásali nad tím, kdyby vše soukromé připadlo „národu“. Teda jim, straně, vládě, odborům.
Myslím si, že LE a Regiojetu se povedlo, že označení národní dopravce nebude mít žadnou nebo minimální hodnotu, což měl být původně zřejmě marketingový záměr ČD.