Dopravci Železnice

Češi už mají dva národní dopravce. Nově se jím stal i Leo Express

Elektrická jednotka "Sirius" od CRRC pro Leo Express po vykládce z lodi v Brémách. Foto: Leo Express
Elektrická jednotka "Sirius" od CRRC pro Leo Express po vykládce z lodi v Brémách. Foto: Leo Express

České republice přibývají národní dopravci. Po Českých drahách je oprávněn toto označení užívat i Leo Express. Po čtyřletém procesu mu Úřad průmyslového vlastnictví zapsal koncem srpna ochrannou známku LEO Express Národní dopravce. V databázi úřadu to bylo zveřejněno v půlce září. Leo Express přitom šel ještě dál a nechal si zapsat i označení LEO Express Mezinárodní dopravce.

Logo České dráhy, Národní dopravce. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Logo České dráhy, Národní dopravce. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

„Označení budeme využívat v marketingové komunikaci, ale nikoliv plošně. Jsme česká firma, která je financována zejména ze soukromých zdrojů a exportujeme české služby do zahraničí. Proto jsme národní a také mezinárodní společností,“ uvedl mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

Nemusí ovšem zůstat pouze u dvou národních dopravců. Národním dopravcem touží být i RegioJet, který na zápis stále čeká. Vedle textového označení „RegioJet národní dopravce“ si chce nechat zapsat i obrazovou značku REGIOJET STUDENT AGENCY VÁŠ NÁRODNÍ DOPRAVCE.

I RegioJet chce být národním dopravcem. Pramen: databáze ÚPV
I RegioJet chce být národním dopravcem. Pramen: databáze ÚPV

Mezitím ale u Českých drah nadšení pro vše Národní ochládá. Svědčí o tom například přejmenování největší tuzemské železniční oslavy. Ještě loni v Českých Budějovicích se důsledně mluvilo o Národním dnu železnice, pro letošek dráhy propagují už jen Den železnice. Může to souviset s odchodem náměstka Michala Štěpána, který byl velkým zastáncem označení Národní dopravce. Toto označení mají dráhy jako jediné registrováno bez přívlastků, tedy bez doplňujícího názvu firmy.

„Nelíbí se nám, když se státní dopravci snaží legitimizovat svůj byznys model pomocí těchto označení. Česká republika má evropsky unikátní trh s několika národními dopravci, z nichž někteří dokázali uspět i na jiných trzích,“ doplnil Sedlařík. České dráhy vývoj kolem označení nekomentují.

80
Diskuze

avatar
32 Komentáře
48 Reakce na komentáře
47 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
50 Autoři komentářů
Tomáš SyselKarelblonďákMartinDáda Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tomáš Sysel
Host
Tomáš Sysel

NSDAP měla ve svém názvu také slovíčko „národní“.

Ketchup1970
Host
Ketchup1970

Vrana čo ako vysoko vyletí nikdy orlom nebude.

Karel
Host
Karel

I ten nejmenší z národních dopravců je národní dopravce. Ale máte pravdu, že ať pro Černou Díru vymyslíte sebevznosnější propagační hesla, růži z lejna neuděláte.

Viťa
Host
Viťa

Na mě tedy to, když někdo hraje na tuhle notu, to působí tak, že primárně cílí na voliče SPD, hltače ruské propagandy, posluchače Ortelu, a další skupiny, s nimiž ve stejném dopravním prostředku zrovna cestovat nechci 🙂
Tudíž mi smysl takové kampaně uniká a zjevně nebudu její cílová skupina 🙂

Tronda
Host
Tronda

Nojo, ale v tom případě budete moct za chvíli cestovat maximálně tak s Arrivou, která o značku národní dopravce neusiluje.

Marek
Host
Marek

LE dnes zveřejnil jízdní řád od prosince. Ani jeden spoj do Bratislavy přes 330 oproti návrhu JŘ z června…

karel
Host
karel

Nepřípustné

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Nic než národ!

Sorryjako, ale celé to chvástání se kdo je národním dopravcem mi přijde 1) nesmyslné (kdo zastupuje národ má rozhodovat národ a ne firmy samotné), 2) útočící na první signální nacionalistické pudy.

Co že by se nějaký dopravce chlubil přízviskem třeba „dochvilný“, „čistý“, „luxusní“ či „levný“? Snahy tímto směrem bych ocenil mnohem více.

Xaver
Host
Xaver

To víte, holt důsledek vzedmutí nacionalismu posledních let v celé Evropě i Světě

Obtloustlý Travolta
Host
Obtloustlý Travolta

Taktéž pronárodní:-)

Hans
Host
Hans

Ale tak klidně, stejně všichni ví o koho jde. Tohle ja taková legrace. Ta legrace skončí jakmile dojdou inevstorum prachy, trpělivost, nebo Leosek necim naštve tátu.

Leoš Konečný
Host
Leoš Konečný

Taková blbost

pppqqq
Host
pppqqq

Nápad, kam by se to mohlo dále posunout, by tu byl. Ve vlaku RJ jedna z průvodčích před příjezdem do konečné stanice Praha hl. n. do palubního rozhlasu cestujícím pravidelně děkuje, že „jste si pro svou cestu vybrali NAŠEHO dopravce“…

Ketchup1970
Host
Ketchup1970

Promiňte prosím , ale co označuje zkratka RJ. V našem Kocourkově to může být třeba i restaurace jídelna. RJ je obchodní značkou Railjet a v našem jízdním radu se píše rj ( na jih od Břeclavi písmenka zase vyrostou) . Někteří další v tom vidí iniciály majitele společnosti Regiojet . Vzniká tak trochu zmatek.

Dáda
Host
Dáda

můžýe to být zkratka konstatování mykologa Rozodně Jedlá!

Karel
Host
Karel

RJ byla ve školním rozvrhu odjakživa značka ruštiny.

Dáva
Host
Dáva

To se mi moc nelíbí…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Šaškárna tak do České sody: Udělat České drahy ještě více české! Jawohl, saubere Eseinbahn! 😛

J.L.
Host
J.L.

Mluvka Joklík: „Národní dopravce jsme ze zákona“ (https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/dalsi-stret-ceskych-drah-a-soukromniku-kvuli-logu-narodni-dopravce.A150925_152401_eko-doprava_suj). To ukazuje, že tento „pojem“ je chybnou interpretací Zákona o Českých drahách (č. 77/2002 Sb.) ČD mluví jako o „národním železničním podniku České republiky“. Toto sousloví je tímto zákonem vyhrazeno pro použití v mezinárodních smlouvách.

Pokud nemají ČD registrováno označení „Národní dopravce“ jako trade-mark, pak toto označení může používat kdokoliv.

J.L.
Host
J.L.

(č. 77/2002 Sb.), kde se o ČD

Karel
Host
Karel

A tím souslovím se v mezinárodních smlouvách rozumí národní železniční dopravce, nikoli správce infrastruktury, protože pak by národním železničním podnikem byla SŽDC. Čili interpretace zákona je správná, ale anachronické jsou ty mezinárodní smlouvy.

J.L.
Host
J.L.

Tak znovu ze zák. 77/2002 Sb.
Díl 4
Podnikání akciové společnosti České dráhy
§ 8
(2) Akciová společnost České dráhy vystupuje v mezinárodní železniční přepravě podle mezinárodních smluv, kterými je Česká republika vázána a které byly vyhlášeny ve Sbírce zákonů nebo ve Sbírce mezinárodních smluv, jako národní železniční podnik České republiky.

Karel
Host
Karel

Ano, zákon nijak nevyhrazuje sousloví pro použití v mezinárodních smlouvách, ale naopak stanoví, jak má být aplikováno sousloví použité v mezinárodních smlouvách. Pro jakékoliv jiné účely můžete to sousloví používat libovolně.

Xaver
Host
Xaver

Ok, a co se tím jako změní?

Karel
Host
Karel

Nic. Jenom si teď České dráhy zaregistrují obchodní známky „České dráhy švýcarská kvalita“ a „České dráhy čínská kvalita“. To je takové obchodnické kočkování. Zkratku RJ už si České dráhy taky vypůjčily.

D.S.
Host
D.S.

Zkratku RJ si ČD půjčili od OeBB a Regiojet ji nejspíše od nich ukradl.

Y.K.
Host
Y.K.

Proč by ji někomu kradl? RegioJet se jako RJ přímo nabízí a to by Jančura musel mít hodně představivosti, aby odhadl, že jednou ČD koupí soupravy Viaggio Comfort z části opce kterou ÖBB neuplatlily a budou jezdit i u nás pod stejným názvem jako v Rakousku.

D.S.
Host
D.S.

ČD tu zkratku začaly používat před Jančurou.

Karel
Host
Karel

RegioJet byl do OR zapsán 20. března 2009 a veřejně se pod tím názvem prezentoval někdy v dubnu 2010. České dráhy svůj záměr koupit jednotky Viaggio Comfort oznámily v červnu 2011. RegioJet zahájil pravidelnou dopravu pod svým názvem a značkou 26. září 2011. ČD zahájily pravidelný zkušební provoz RailJetů 6. května 2014, nějaké prezentační jízdy provedly v roce 2013.

D.S.
Host
D.S.

Regiojet, ale zpočátku používal zkratku IC, nikoliv RJ.

Xaver
Host
Xaver

Všichni vaši mínuskáři akorát dokazují svojí hloupost, když ani prostá fakta nic neudělají s jejich averzí vůči Jančurovi.

Dominik
Host
Dominik

Když chcete fakta, tak prosím, Jančura začal jezdit před Railjety, ale s označením IC, po příchodu Railjetů a označení RJ začal brečet, že to on chtěl označení RJ pro sebe, tak po debatách se to tedy oddělilo (RJ-rj).
Jinak v Mezinárodní železniční unii má zkratku RJ zaregistrovánp QBB pro sebe a kooperující partnery (což ČD jsou).

Martin V.
Host
Martin V.

Já jsem hlavně nepochopil, proč chtějí být na dráze všichni „tryskáči“ podle názvu. Více by mi imponovalo, kdyby byli tryskáči podle rychlosti. Ale to by muselo být hlavně SŽDC-Jet, nebo MD ČR – Jet. 🙂

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Dokonce rakušanům ukradl inuicály! RJ − Radek Joklík taky!

Mirwald
Host
Mirwald

Neukradl jste ve škole třeba 1+1=2 ? Nenecháte si to někde patentovat jako svoje duševní vlastnictví??

Prostě se jen názorně ukazuje, jak celá ta šaráda s národním dopravcem byla nedomyšlená a hloupá, a to od samého začátku. Tahle reakce se dala od samého začátku předpokládat.

Aslanex
Host
Aslanex

Doufám, že to opravdu začnou používat. Ta představa, že by bylo na všech vlacích na Hlavním nádraží napsáno Národní dopravce, je skvělá 😀

Martin
Host
Martin

Pripomina to pomlckovou valku s nazvem statu za federace… Jako maly deti…
Kazda firma by mela predevsim budovat svou znacku a zhodnocovat ji…

Dalibor
Host
Dalibor

No a na ní udělal Klaus s Mečiarem kariéru! začlo to pomlčkováním a jak to skončilo? rozpadem malého státu na dva pidistátečky. Včil jen čekám kdy se začne pomlčkovat na Moravě aŠlonzsku…

Martin
Host
Martin

Rozpad statu byla sice hloupost, ale ono to asi jinak neslo, kdyz HZDS melo ve volebnim programu samostatny stat a jejich podminky byly defacto take jako pro samostatny stat,…
Horsi si myslim byla ztrata Slezska a Luzice – pro Cesky stat za Rakouska…

Karel
Host
Karel

V době, kdy Rakousko přišlo o Lužici, se už o českém státu nedalo moc mluvit. Alternativou ostatně tehdy bylo, že by Morava získala královskou korunu a na Čechy si brousilo zuby Bavorsko… Státy prostě vznikají a zanikají, země trvají.

Jméno
Host
Jméno

No prostě ČD chtěly dělat machry, protože nic moc jiného než nacionalismus nabídnout nemůžou, a druzí dva je pěkně vytrolili.

Ale ještě jsou volné třeba „Nádorní dopravce“, „Náhradní dopravce“, „Náhodný dopravce“ apod.

BoH
Host
BoH

No na trollení to moc nevypadá. Zatím se s tím chovají všichni dost vážně. Holt se kluci musí o to lízátko poprat 🙂

Tronda
Host
Tronda

Náhodný dopravce (ve všech jazykových mutacích) už má registrováno ŽSSK. 😄😄😄

Dáda
Host
Dáda

Nic než národ má právo na existenci

Dalibor
Host
Dalibor

A pročpak ty mínusy? To neznáte klasika????? to cituji teho Frantíka Palackýho

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

„Dráhy vývoj kolem označení nekomentují.“ A můžeme se dohadovat, jestli SŽDC, nebo ČD, nebo jestli v této větě „Dráhy“ označují ještě nějaký jiný známý nebo neznámý subjekt.

Xaver
Host
Xaver

Mně je to jasné, Vám ne? 😉

Karel
Host
Karel

K rozlišení mezi několika drážními dopravci je slovo „Dráhy“ opravdu dost nevhodné. Ono je dost nevhodné i jako jejich název. Nicméně jsou lidé, kteří jsou schopni třeba automobil od drážního vozidla odlišovat slovem „vůz“, nebo automobilistu od autobusáka slovem „řidič“. Prostě ten typ lidí, který nechápe smysl a kontext slov.

Karel
Host
Karel

Když položite ucho na kolejnici, tak poznáte, jestli Dráha mlčí.

BoH
Host
BoH

Jako tři malé děti, které se hádají, kdo je maminčin mazánek 🙂

Ondra
Host
Ondra

A žlutej by měl být Moravský národní dopravce 🙂

Dan
Host
Dan

Až budou „národní dopravci“ všichni, co přijde potom? „Mezinárodní dopravce“? Ok, a co pak? 😀
A kdo je třeba Vietnamec, Slovák nebo Němec (žijící v česku), má si založit svého národního dopravce, nebo jsou tihle i dopravcem jejich národa? 😀

blonďák
Host
blonďák

Vlastně ta Arriva je mezinárodním dopravcem německého národního dopravce.

Sinep Anigav
Host
Sinep Anigav

Ve zhoubném bujení nádorních dopravců vzniká další metastáza

Václav
Host
Václav

Podle mne je to tak všeobecný pojem, že by to ani nemělo jít registrovat, jako obchodní značka.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll