Infrastruktura Železnice

Češi se dohodli s Poláky na společných studiích k VRT do Vratislavi a Katovic

Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Ministerstvo dopravy a Správa železniční dopravní cesty se na jednání minulý týden předběžně dohodly s polskými kolegy na společném plánování vysokorychlostních tratí mezi oběma zeměmi. Ve hře jsou „vrtky“ z Prahy do Vratislavi a z Ostravy do Katovic. Prvním společným krokem bude vypsání dvou tendrů na zpracování studií proveditelnosti. Administraci tendrů bude mít nejspíš na starost SŽDC v úzké součinnosti s polskou stranou.

Mezinárodní studie proveditelnosti mají mimo jiné zafixovat trasu vysokorychlostních železnic. Zatímco na severní Moravě jde jen o posuny v rámci regionu a výběr jedné varianty z několika dosud územně chráněných, u směru na Vratislav se bude na české straně rozhodovat mezi Hradcem Králové a Libercem.

Mapa zvažovaných vysokorychlostních tratí v Česku. Foto: Ministerstvo dopravy
Mapa zvažovaných vysokorychlostních tratí v Česku. Foto: Ministerstvo dopravy

Poláci už orientačně srovnali obě varianty. Hlavní výhodou hradecké varianty je celkově kratší jízdní doba, tato trasa také lépe napojuje českou část turisticky oblíbených Krkonoš a spojuje polskou Vratislav i s hradecko-pardubickou aglomerací, na čemž má polská strana zájem. Liberecká varianta naopak lépe napojuje Jelení Horu a polskou část Krkonoš, což je ale polská strana schopna řešit stejně efektivně konvenční železnicí.

V Polsku přitom po letech dostává myšlenka vysokorychlostní železnice znovu zelenou. Polsko připravilo investiční program obdobný českým Rychlým spojením, který zahrnuje zvýšení rychlosti na vybrané stávající síti a i zcela nové trati; první by měla vést z Varšavy do Lodže.

18
Diskuze

avatar
7 Komentáře
11 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
13 Autoři komentářů
MartinVRTVRTDaniel MachJiří Šrámek Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin
Host
Martin

Vsadim se, ze polaci budou mit driv trate okolo 300km/h… a to my o nich uvazujeme desitky let, narozdil od nich…

VRT
Host
VRT

Po studii na Prerov – Ostrava, kde se nechteji zadne realne zkusenosti VRT zatimco CKAIT ano, bude i tato podobne vypsana? Bravo!

VRT
Host
VRT

Neberte mi zkratku, byl jsem tu dřív!
Ale jinak samozřejmě souhlas. Projektant musí umět Ř, přes to nejede vlak.

Martin
Host
Martin

Me jmeno bylo take prvni, …

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

To se divím, že nějaká hlavička ještě nepřišla s tím, že by se vedla z Prahy VRT někam k Zittau a tam by se rozdělila, a jedna větev by šla na Gorlitz a Berlin a druhá na Wroclav. No a z Berlina na Wroclav by se jezdilo přes Zittau a byl by to takový hezký Eurotriangl. No je to ptákovina, ale nevím, proč se varianty ať už do Wroclavi nebo do Berlina přes Liberec vytahují. Bude stačit, když se postaví trať na nějaký rychlý vlak do Turnova a pak trať alespoň na 120 km/h do Liberce. Bez toho budou za… Číst vice »

Laik
Host
Laik

Kéž by se to podařilo rozběhnout.

Zdeněk
Host
Zdeněk

Kdyby toto spojení existovalo už nyní, naši cestující by se snadno a v rozumné době dostali na polská letiště Wroclaw a Katowice, odkud se létá do západní a jižní Evropy mnohem laciněji, než z Prahy, tudíž by pražské letiště mohlo jít na hrnec…. Nicméně než se takové spojení uskuteční, může být situace zcela jiná, než dnes, a to nejen v letecké dopravě. Klidně by se mohlo stát, že o takovéto spojení ani nebude zájem.

Martin
Host
Martin

Me fascinuje, jak my neustale hajime zajmy cizich zemi,… co takhle na ceska letiste a byt o krok vepredu?

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Tak už vidím za pár let ten slepý tunel pod Krkonošemi, kdy na polské straně bude trať a vjezd do tunelu a na české straně se bude dokončovat další studie. Podobně to vypadá na dálnici….

Bery
Host
Bery

Napadlo mne totez… miliony studii a ani metr koleji.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Moc dobře vím, o čem mluvíte. Jsem z Liberce.

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Myslíte Regiotram? 🙂

Twix
Host
Twix

Zaujalo mě, že Poláci chtějí začít s novou tratí z Varšavy do Lodže. Stávající rekonstruovaná trať je poměrně slušná, z východní stanice Lodz Widzew se dá do Varšavy dojet do hodiny a trať je snad i dostatečně kapacitní. Ale je pravda že spojení prvního a třetího největšího města má velký potenciál a dálnice je dost zatížená, takže proč ne. Spíš jsem ale myslel, že nějakou VRTku naplánují v trase, kde současné spoje musejí jezdit zbytečnými oklikami, i když teď mě zrovna v Polsku nenapadá vhodný příklad. Ta trať do Lodže by asi dostala větší smysl, kdy pak pokračovala na Vratislav,… Číst vice »

LK
Host
LK

Oklikou jezdí díky opravám některé vlaky Warszawa – Torun.

PetrN
Host
PetrN

Když si najdete něco o plánovaných VRT v Polsku, tak úsek Varšava-Lodž je jen počátek, plánuje se stavět tzva „Y“, začátek bude Varšava-Lodž-Kalisz, kde se trasa bude dělit na dvě větve, a to do Poznani (dále směr Berlin) a Wroclawi (kde může v budoucnu navázat na Drážďany nebo Prahu)
comment image

Tomáš
Host
Tomáš

Jasně, ale Twix zřejmě narážel na fakt, že úsek Lodž – Varšava je celkem v pohodě a mohl by zatím klidně sloužit v 1. etapě, kdy by se vybudovalo daleko potřebnější spojení, například Lodž – Wroclav. Tam je dnes jízdní doba cca 4h, což je oproti paralelní dálnici velká bída…

PetrN
Host
PetrN

Ano to dává smysl.. Sice neznám místní podmínky, ale asi bych tu očekával spíše kapacitní problémy a potřebu oddělit dálkovou dopravu od regionálky, ekvivalentně u nás Praha-Beroun/Benešov/Kolín, s tím rozdílem že naše zmíněné tratě jsou výrazně horší snad kromě Kolína.

Martin
Host
Martin

Do Lodze ma byt dojezdovy cas 35min., coz nepujde bez zasadni modernizace, pridani koleji pro vlaky s min. rychlosti 200-250km/h, expressy maji jezdit 350km/h… je to zaklad trate do Berlina a Prahy, soucasny usek by nevyhovoval po stavbe navaznych trati…