obrazok-zdopravy

Češi o zvyšování rychlosti na dálnicích nestojí, ukázal průzkum. Většina preferuje současný stav

Značení je proměnlivé, zákaz bude platit během údržby tunelu. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZnačení je proměnlivé, zákaz bude platit během údržby tunelu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Čtyři procenta lidí by ráda rychlost na dálnicích naopak snížila.

Odebírat
Upozornit na
guest
95 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kkarel

Ona ta rychlost není až tak velký problém, ale to IQ za tím volantem je problém.

jbb

Nejvíce se mi líbí ten argument přítomných, že „lidi jezdí rychle a budou totiž jezdit ještě rychleji“. To máte ze své zkušenosti?
Ta moje je totiž jiná… Já jezdím tachometrových 150 a bude mi povolená rychlost 150, budu jezdit stále stejně. Myslím že to má tak většina lidí, ona i ráno ta dálnice bývá docela plynulá většina dojíždějících jezdí trochu přes limit.

SYN

Nechci vidět ty hlášky některých „školičů“ tady pokud bude víc rozšířená 150ka (zejména na třípruhových úsecích)… „debil, jede 140 v prostředním pásu… proč se nezařadí mezi náklaďáky…“

Asd

Pokud vím tak se u nás jezdí vpravo. Takže nikdo pokud zrovna nepředjíždí nemá co dělat v jiném než pravém pruhu.

Petr

Těžko by se mohl zařadit mezi náklaďáky pokud by je zrovna nepředjížděl…

Stráťa

Někteří „předjíždí“ pokud je něco v pravém pruhu na dohled.

PavelX

„Je to paradox…“ (…) dodává výzkumnice.

To je asi opravdu velká výzkumnice, když neví, že mladší lidé, obzvlášť v adolescentním věku, mají nesrovnatelně rychlejší reflexy, a tak jim nějaká vyšší rychlost nepřipadá jakkoliv problematická. Což je pochopitelné.

Dizgrafyq

Adolescentů s nesrovnatelně rychlejšími reflexy jsou plně hřbitovy.

SYN

A s nezdravě vysokou sebedůvěrou…

PavelX

Wow a kde prosím, mohl bych to vidět? Jste se dozvěděl na TV n@va?

SYN

Není to paradox, je to chemie…

Tomáš

Rychlost reflexů ubírá maximálně tak vteřiny. To už nezachránní, pokud někdo neumí napočítat v obci do 50, u bezpečného rozestupu do 2 s (že, ty pitomče před chvíli v tunelu okruhu?). Atd.

koriandr

Adolescenti ale nemají zkušenosti. Takže ač mají lepší reflexi neví co od svého vozu v různých situacich čekat… A hlavně neví co očekávat od sebe …

Jaaa

Ne, ty reflexy opravdu nejsou “nesrovnatelně rychlejší, jsou rychlejší o 10 % maximálně oproti 40letému člověku.

Roman

Jaký „inteligentní“ člověk vytvářel tuto anketu? Úplně zavádějící a vlastně právně i neplatná protože je napsaná aby byla matoucí.
Na zvýšení rychlosti několik možností, ale na snížení s nebo bez změny jen jedna a ještě sloučená do sebe?
Z této ankety lze pak tvrdit že většina obyvatelstva požaduje snížení rychlosti na dálnicích.

Náhodný Kolemjdoucí

Máňa říkala, že to není směroplatný?

Sáček

„Právně neplatná“ 😀 Otázka snížení nebo zachování byla v průzkumu rozdělená. Je to vidět v druhém obrázku/grafu, kdy víc žen než mužů chce snížení. Sloučili až výsledek a to pro první obrázek, aby byl vidět kontrast oproti zvýšení.. (inteligentní, hm)

koriandr

Mě stačilo nedávno jet po místecké v Ostravě… Jedu jedu a před mnou dva kamióny za sebou… Kouknu do zpětného , za mnou nikdo tak začnu pomalu předjíždět.. povolená tam je 80ka a tou jeli i kamionaci ale tak malinko jsem na to šlápl že je předjedu. Jel sem 85 … Ráno tam dost stojí policajti. No a za mnou se během pár vteřin objevilo SUV Volvo tmavomodré barvy a nalepilo se tak že kdybych jen malinko šlápl na brzdu tak je snad ve mě. Ale se mnou to nehlo. Až sem po chvilce předjíždění uznal že už je mezi… Číst vice »

koriandr

Až se ta vzdálenost bude dodržovat můžeme se bavit o zvýšení rychlostí….

Tomáš

Vše vyřeší založení dopravní policie, po vzoru vyspělých státu. Zákon jí dál bodový systém. Tito pitomci by byli během jedné jízdy vybodovaní a bude od nich na dlouho pokoj (taxikáři by mohli zalobovat pro tuto cestu získání svých budoucícj zákazníků).
Pak se my, slušní lidé, nebudeme muset bát vo svém městě na silnici a přechody pro chodce.

UGL

presne tak.. ti slusni lide, co nedaji prednost chodci na prechodu, co nevi, jak se radit na vicepruhovou hlavni, jak se vyuziva pripojovaci pruh na dalnici nebo smv, a v nejhorsim pripade netusi, ze plati prednost zprava, ale hlavne ze dodrzi predepsanou rychlost.. sice to na bezpecnost nema vliv, ale postihnout to je jednoduche

Abc

Je to hrozné jak mnozí nedodržují bezpečnostní odstup. Toto by se mělo mnohem více postihovat. Bohužel měřit rychlost je mnohem snazší.

MiNo

Povolená 80, kamiony jely 80 a stejně jste je musel předjet? Proč?

Petr

Takový elaborát…

Kkarel

Je tam 80 a oni jeli 80. Proč si stěžujete? Bud je předjedu rychle a nebo se vedle nich neplazím. Jinak jedu těch 80.

Dan V.

V pátek na D10 havarovalo devět aut. Dálnice byla celý den uzavřená. Takže současné rychlostní limity majitelům plastové kartičky s názvem řidičský průkaz ke zrakvení sebe i ostatních či blokaci dálnice bohatě stačí.

lex lut0r

snad jsou dobře pojištění aby se jim aspoň ten pohřeb zaplatil…

Pavel

Jak vite ze nehodu zpusobila rychlost? Na jizni spojce v Praze se boura pravidelne a to je tam 80ka.

frank

jste si jistý, že se tam bourá jen v rychlostech do 80 km/hod ? Tam když jedu 80 tak mě předjíždí opravdu hodně lidí…

mimochodem

To je naky divny, vzdyt velka cast JS je jedna dlouha usekovka, ne? Nebo je tam tak vysoka tolerance?

Pavel

Jsem, vetsina ridicu se tam boji radaru a maji vubec problem udrzat tych 80kmh.

jbb

Za tu nehodu může přeložený a rozkývaný přívěsný vozík za oktávkou. Jel s tím stovkou, což je jistě špatně, ale o maximálně rychlosti to opravdu nevypovídá nic. Příště prosím, než budete chytrý, zjistěte si o konkrétních příkladech něco ať nevypadáte poněkud hloupě…

cbtrk

Kdo byl zadavatelem tohoho „průzkumu“, jak byl zvolen vzorek repondentů, jejich počet, jaké otázky jimbyly položené?

Sáček

Na českých dálnicích zůstane stávající stav, ideální stav který většina v průzkumu chtěla. Z jednoho úseku na poloprázdné D3, který je testem, bych nedělal ani katastrofu ani opak. Je potřeba se na to dívat reálně.

Sáček

Online průzkum, 751 lidí, nad 18 a mají řidičský průkaz. Jak agentura ví, že ti lidé mají řidičák. Myslel jsem, že průzkumy se dělají minimálně s tisícovkou respondentů, moc to není (a celkových respondentů víc jak tisícovka kvůli vyřazení neplatných).

SYN

Pokud PŘIBUDE jakýkoliv další úsek (než D3, poté co se tam zřídí kompletní proměnné značení) do voleb tak mají u mně ve volbách utrum…

ABCD

Já bych možná, přemýšlel spíš o tom, na moderních obchvatech a přeložkách, kde jsou velmi dobré rozhledové poměry povolit značkou 100 km/h jako v Německu a Rakousku. Typově např. obchvat Nymburka.

J.K.

Co se opomíjí je fakt , že proběhne na daných úsecích instalace telematiky a za blbých dopravních nebo povětrnostních podmínek se ta rychlost naopak sníží… Což mi přijde dobré, mohlo by ubýt cvoků co to v mlze / dešti valí pořád na max a pak se diví….

Abc

Pokud vím tak řidič je povinen přizpůsobit rychlost stavu a povaze vozovky i provozu. Tak by každý měl za deště či snížené viditelnosti snížit rychlost.

Rejpal

Pro každého je to snížení rychlosti jiné. Mnozí, když sníží rychlost podle svých schopností (nebo podle toho, co si myslí, že je v dané situaci ideální) tak mohou cítit (a někteří ostatní jim to mohou naznačovat), že jedou bezdůvodně pomalu. Jiní mohou mít naopak nebezpečně vysokou sebedůvěru. Telematické řízení, tam, kde jsou řidiči ochotní je poslouchat v tom pomůže: nízká maximální rychlost způsobí, že všichni mohou jet stejně rychle, s tím spojená nařízení o jízdě v dopravní zácpě pomohou trochu s nebezpečím, které vzniká při najíždění či sjíždění z dálnice a díky rychlostnímu omezení přejíždění z pruhu do pruhu (tedy… Číst vice »

Karl vB.

Škoda, že není uvedeno na čí podnět byl ten průzkum proveden a kdo ho platil.

Daniel

Ja se omlouvám, ale pokud jedu tempomatových 130 a celou cestu předjíždím, tak je asi něco špatně u řidičů v pravém pruhu. Takhle se mi alespoň uvolní možnost jezdit tak, jak moderní auto dovolí.

Roman

Chyba může být na vaši straně.

Petr

Proč špatně? Kamion i autobus mají svoji maximálku. Lidi taky jezdí pomaleji, protože pak má auto menší spotřebu. (Například 5 litrů na 100 km místo 7 litrů) Šetří tak peníze, životní prostředí a některá auta jsou ve vyšší rychlosti hlučná.

Halamus

Elektromobilisti jezdí na dálnici 110 gépéeskových, takže asi ta stovka na tachošu, důvodem je dojezdová tíseň.

frank

hm, tak tuto situaci neznám, jedu přes GPS nastavený adapt tempomat na 130 a pokud někoho předjíždím, tak jsou to v zásadě z 90 procent kamiony , různá technická vozidla , evidentně místní dodávky od nájedu ke sjezdu a zbytek jsou většinou starší lidé než já plus poslední dobou rostoucí hrstka elektrikářů kteří jedou těch jejich 110-115 . Na druhou stranu každou chvíli mě do pravého proudu zažene někdo, komu je 130 na dálnici málo a má potřebu to valit rychleji…

Karel Mio

Do praveho proudu Vas ma zahnat povinnost v nem jet, pokud zrovna nepredjizdite.

Frank

Moudrá ráda, jenže ty kamiony , které jste v textu má který reagujete tak nějak přehlédl, většinou jedou kolem 100-110 a v podstatě je předjíždim pořád.
Přesto vám děkuji za radu tahle jízda skvěle funguje ve Švýcarsku, Německu či Rakousku, ale v Česku když vemete 150- 200 metrovou mezeru mezi kamiony, tak musíte brzdit protože řidiče za vámi vas nebude následovat ale “ předjede vas přesně tak že v okamžiku kdy vy byste se vracel do levého pruhu bude těsně vedle vás, inu čeští neumetelove…

SYN

Toto je přesně ukázka toho proč není dobré (snad kromě „testovací štreky D3) zavádět 150ku… to není a nikdy NESMÍ být POVINNOST, jinak rovnou na jakékoliv zvýšení rovnou zapomeňme. A řadit se řekněme ve 140ti mezi kamiony jedoucí 85 je možné jedině pokud je provoz v pravém pruhu dostatečně „řídký“ jinak je okamžitě po zařazení NEdodržena bezpečná vzdálenost (v rychlost 144kmh je bezpečný odstup minimálně 80m)!

What'zLove

o pravidle 20s pro (ne)zarazovani do praveho pruhu behem predjizdenmi jste asi neslysel, co?

Pat

130 je MAXIMÁLNÍ rychlost. To znamená že nesmíte jet víc, jak 130, ale klidně můžete míň. Na řidičích v pravém pruhu nevidím nic špatně, ale vy byte občas mohl použít takovou tu věc co máte na krku.

Původní Intercity

Tempomatových 130 hlavně není 130 skutečných, je to maximálně cca 125 km/h, a to maximální rychlost není.

Martin

Fajn, v České republice máme vše vyřešeno, bydlení, zdravotnictví, školství, důchody a tak můžeme řešit rychlost na dálnici.

Náhodný Kolemjdoucí

Kéž by stát mohl řešit víc než jednu věc najednou.

Dan V.

Taky si občas říkám, jestli v době kdy hasiči a policisti musí mít dvě práce, kuchařky ve školách mají problém vyžít, firmy si stěžují, že školy neprodukují technické odborníky a máme nejvyšší náklady na bydlení v EU – jestli je vhodná doba na zvyšování rychlosti na dálnicích, řešení dopravních kolapsů novými silnicemi či pořádání prodělečného MotoGP v Brně.

mgr.pavel

Můj grammar nazi mi říká, že ve spojení „nejoptimálnějším řešením“ je to stupňování nadbytečné. „Optimální“ = nejlepší, nejoptimálnější je tedy nejnejlepší.

Sáček

život a jazyk si najde cestičku
(je to komické ještě v tom, že už tak dlouhé slovo je ještě delší)

Silničář v zácviku

Jasně, že to je populismus. Co taky jiného… Skoro jako u všeho dnes i do tohoto tématu se vnáší v diskuzích kulturní válka a filozofie – svoboda (nikdo mi nebude nakazovat, kolik mám jet) a jediný argument většinou je, že už se tak jezdí a po té dálnici to přeci jde. Naopak vůbec nejsou slyšet hlasy odborné veřejnosti. Vyšší rychlost sebou logicky nese fatálnější nehody – ztráty na životech i majetku. Náklady na nehody jsou už dnes v desítkách miliard. Pak se nikdo nevyjádří ani k samotné dálnici. Není to jen o tom, jestli se na ní mohou rozjet 150,160,…230,… Číst vice »

Sáček

Kdyby to bylo zvýšení na 140, nikdo by to tolik neřešil, ani odpůrci ani příznivci.

Richard

V sobotu odpoledne jsem jel po D11 do Prahy GPS 130 km/h (auto vic nejede). 80 % provozu mě předjíždělo cca 150-170 km/h. Zkusili udělat ten průzkum mezi uživateli dálnic a ne jen běžnými občany, kteří viděli dálnici jen z autobusu nebo v reportáži ve zprávách? Výsledek by byl asi úplně jiný. Kupka legalizuje současný stav.

Richard

Zajímalo by mě myšlení mínusářů.
Nesouhlasíte s tím, co jsem na vlastní oči viděl ? To nedává smysl.
Jestliže to je současný stav, tak to implikuje tvrzení, že Kupka legalizuje současný stav. To snad také nerozporujete.
Tak, že by se nelíbilo mé tvrzení, že by průzkum mezi řidiči vypadal jinak? Nechcete snad tvrdit, že ti řidiči na dálnici, které jsem v sobotu viděl chtějí jezdit pomaleji, ale něco je nutilo tam jet 150-170. To snad ne.

Pavel

Jezdím po dálnicích často a tohle opravdu není běžná praxe. Většina řidičů jede 120-135, rychlíku je pár, ale určitě ne 80%.

Richard

Skutečně záleží jak kde. Pozoruji, že na D11 a D3 je toto rychlejší tempo běžné. Naopak právě dost aut, jak říkáte, jedou 120-135 po dálnicích v okolí Prahy, hlavně na D1. Tam je to také ale dáno hustotou provozu.

Karl vB.

Pane Richarde, z toho si nic nedělejte. Tady někteří jsou jedinci dát mínus i na smysluplnou otázku. Bohužel…
Jde především o to, koho se agentura ptala.
Byl to standardní průřez populací (1004 on-line respondentů), aniž by se nějak pracovalo s tím, kdo je např. pravidelný úživatel dálnice, jako např. vy, nebo jen názor člověka, který ani nemá auto a jezdí do kanclu MHD.
https://nms.global/cz/zvysovani-rychlosti-na-dalnicich-vetsina-ceska-preferuje-soucasny-stav/

Petr

Plusy, minusy neboli lajky vyjadřují emoci jakou příspěvek na daného člověka vyvolal. Lajk nemá nic společného s tím, jestli je příspěvek fakticky správně nebo ne.

Filip Jirsák

Víme, že to, co jste na vlastní oči viděl, interpretujete špatně. Protože z toho, kolik aut vás předjelo, nemůžete poznat, kolik procent provozu to bylo.

Honza

Tohle je dobrý. ĆVUT ? 😀

Twix

Na to nepotřebuju mít ČVUT abych pochopil že mě budou předjíždět jen ti co jedou rychleji. Těch co jedou 130 jako já může být mnohem víc ale jaksi je nepotkám, když jedeme stejně rychle.

JiP

Je to opravdu dost lokalni, D11 dale od Prahy a D35 jsou dnes opravdu napr. v porovnani s D1 hodne prazdne dalnice, nekdu opravdu takrka prazdne. Na nove D35 obcas polozim nohu na plyn az me zastavi omezovac nekde kolem 210 a za cely usek predjedu par aut-dalnice je zkratka prazdna a na nekterych rovinkach by pristal i raketoplan…..

Jaaa

Jj, takže jako řeznickej pes se nechováte jenom tady, ale i v provozu.

JiP

Tech 200 jedu jenom za podminek, ktere jsem popsal, kdyz je dalnice prakticky prazdna.

MiNo

Proč jezdíte nad povolený limit?

JiP

Protoze mi prijde zcela nesmyslny vzhledem k technicke urovni vozu a kvalite jmenovane dalnice.

Filip Jirsák

Nejde jen o technickou úroveň vozů a dálnice, ale také o řidiče. Ti jsou slabý článek.

MiNo

A která pravidla vám ještě přijdou nesmyslná? Podle čeho si vybíráte, které pravidlo budete dodržovat?

Petr

Na vlastní oči jste viděl kolik aut vás přejíždělo a kolik aut jste předjížděl vy. Ale víte prd kolik toho jelo stejnou rychlostí před váma a za váma. To už není ani dojmologie, prostě jste si to číslo vymyslel aby vám to vyšlo.

Richard

Vzhledem k tomu, že jsem jel tu dálnici celou, tak jsem za tu dobu každého musel dříve či později buď předjet, nebo být předjet. A pokud měl někdo takové štěstí, že měl skutečně přesně stejnou rychlost, tak to jsou jednotky aut z celé dálnice.

Filip Jirsák

Takže vy jste jel 130 km/h, a když někdo vyjel před vámi a jel 131 km/h, tak jste ho předjel nebo jste jím byl předjet? A když někdo vyjel za vámi a jel 129 km/h, předjel vás nebo vámi byl předjet?

SYN

Mně osobně se na vašem příspěvku (a to tak že velmi) nelíbí přechod od „legalizuje současný stav“ k „to je správně“… tato implikace neplatí.

Air Traveller

ja vam take minus dal.

cely zivot jezdim 130 reqlnych, a rozhodne me teda 80% provozu nepredjizdi – naopak, toho provozu, co me predjizdi, je vyrazna mensina – klidne bych rekl 10-15% max. spis mene.

mgr.pavel

Moje zkušenost skoro kdekoliv (po městě na 30, na 50, mimo město na 90, na dálnici se 130,..) je, že většina lidí jezdí kousek nad limit. Kousek = cca 5 až 10 procent (zhruba tak jak to tolerují policejní radary?).

Vaše zkušenost je stejná, jen popisujete pouze dálnici.

Jsem přesvědčen, že zvýšení limitu skoro kdekoliv by přineslo adekvátní zvýšení reálné rychlosti na daném místě. Lidi zkrátka často jedou „max.povolená rychlost plus něco“. Bez ohledu na bezpečnost či konkrétní max.rychlost.

K čemu by tedy nejspíš vedlo zvýšení maximálky na dálnicích, u většiny řidičů..?

Richard

Souhlasím, že se jezdí kousek nad limit v místech, kde to situace dovoluje. Naopak nikdo nejezdí 50 v uličce na sídlišti, i když tam je 50. Nesouhlasím ale, že na té dálnici řidiči vždy pojedou MPR + něco. Když bude MPR 250, nebude se jezdit 260. Viz Německo, většina tam jezdí +- 130-170, což je taková přirozená cestovní rychlost moderních aut.

frank

naopak, mám poslední dobou čím dál silnější dojem, že nám vyrostla generace řidičů, pro které je max rychlost v kdekoliv , nejenom, ve městě rychlostí minimální, kterou oni “ musí jet“. Přizpůsobení se situaci a charakteru provozu jim skutečně dělá problém. Vidím to i u nás v městské části kde je většinově Zóna 30 a přesto těch havárek evidentně přibývá….

Pavel

Tych vasich „80 % provozu mě předjíždělo cca 150-170 km/h“ je ve skutecnosti 130-140 km/h. Kdyz jdete po ceske dalnici GPS 140 az 150 km/h, tak absolutni vetsina provozu je uz pomalejsi.

Sáček

jo, těch 170km/h v příspěvku zní absurdně

Honza

Asi je na Hradecku hodně frustrovaných, kteří se musí odreagovat 😀. U nás na D5 jsme rádi, když se mezi kamióny vůbec propleteme do cíle.

Joe

Ne, protože jsme v Česku a musíme všechno očůrat, tak legalizace by byla pouhým posunutím hranice pro těch pár nadržených jedinců, že by pak vlastně mohli jezdit v jejich vidině a myšlení 200. Dejte na dálnici automatické radary, nastavte jejich limit na 140 a uvidíme, kolik to začne sypat na pokutách a jaké procento těch rychlíků reálně je a kolik je těch tempomatových poctivců. Ano je to cesta represe, ale tady nic jiného nefunguje.

tomash

Pokud jedete 130 km/h, tak ostatní (osobní) auta jedoucí také 130 km/h vás nepředjíždí ani vy je nepředjíždíte, jsou tak pro vás víceméně neviditelná, přitom je jich možná většina.

Nicméně i na D1, pokud je volnější, běžně jedu v koloně, která jede přes 150 km/h, jde tedy skutečně spíš o legalizaci současného stavu.

SYN

A to má být argument PRO? Neboli, ti co si řeknou že překročení <20kmh "o nic nejde" budou pak jezdit 170-190 tedy?

koriandr

Co na to hranatá kebule????? Voličská základna se nezdá být tak velká jak si myslel že? Spíš miniaturní.

mgr.pavel

„Bezmála třetina řidičů v Česku by pak byla pro zvýšení limitu “ to je jeho cílovka.

S Turkem nesouhlasím skoro v ničem, ale cílovou skupinu pořád má (imho bohužel).

Sáček

Jejich cílová skupina jsou právě mladí kluci. Ve straně je to samý muž. Jejich politika je založena na jakoby bezohlednosti ke všemu, já si můžu co chci a na samorostenectví. Ale jejich cílovka často ještě nemá volební právo.

koriandr

Dyť by se nedostali ani do sněmovny 🤣🤣🤣…
Ale tak aspoň zjistíme kolik % mačotupounů u nás máme..

Air Traveller

nezakriknemez to.