Češi o zvyšování rychlosti na dálnicích nestojí, ukázal průzkum. Většina preferuje současný stav
Značení je proměnlivé, zákaz bude platit během údržby tunelu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Čtyři procenta lidí by ráda rychlost na dálnicích naopak snížila.
uprimne, at to klidne zvednou, ale at plati doporucena 130 a kdo chce jezdit rychleji a zpusobi skodu, bud se pripojisti nebo bude platit ze sveho majetku
Nic takového. Zvětšování rychlostního rozdílu mezi nejpomalejším vozidlem které může dálnici využít a vozidlem které pojede na maximálním povoleném limitu není nic dobrého a plynulosti dopravy to nepřidá. Co se týče nějakého připojištění a náhrady škody taková náhrada bude člověku ze kterého někdo udělá mrzáka k ničemu stejně jako si takovu náhradu nevezme nikdo do hrobu. Docela by mě zajímalo jestli řidič který bude tleskat nad zvýšením rychlostního limitu před tím půjde zjišťovat jaká je nejvyšší dovolená konstrukční rychlost jeho vozidla nebo jaký rychlostní index mají jím používané pneumatiky. Je to totiž stejné jako se současným používáním průhů v omezeních… Číst vice »
Vcelku souhlasím, jen poukazuji na to že jde o rozdíl nejpomaleji jedoucím a nejrychleji jedoucím VE SKUTEČNOSTI, nikoliv „podle papíru“…
Dopravní proud i dopravní cesta ma nějaké technické zákonitosti. Statisticky přesným vyhodnocení laických názoru se vůbec nikam neposunu.
160 km/h a vice jezdi bezne policiste, sanitky, doprovody ruznych politiku a VIP a samozrejme cast beznych ridicu. Pokud nekdo pouziva dalnici na cestu z Berouna do Prahy, ma vzdy moznost jet bezpecne v pravem. Dalnice je jednoznacne nejbezpecnejsi typ komunikace s obrovskou kapacitou a je stavena pro rychlou jizdu na velke vzdalenosti.
Kamiony jezdí po dálnici jak rychle? Ten kdo pojede v pravém pruhu na spodním dálničním limitu bude muset být daleko častěji všemi těmi kteří pojedou na horním limitu předjížděn. Nepředpokládám, že přestane platit, že řidič má používat pravý jízdní pruh a levý/levé jen pro předjíždění. Tím vzroste počet přejždíděcích menévrů vyžadujících dát přednost před změnou pruhu, dobrý odhad rychlosti ……….prostě a jednoduše vzroste počet rizikových situací protože i po zvýšení rychlostního limitu se zase najdou lidé kteří ho nebudou dodržovat a budou ho překračovat.
když se řekne, které partaje se shodno na nižším způsobu rychlosti, tak by bylo dobré říct kdo se na tom neshodne ! to jsou zase informace. Tak správné je říct že ten ano a ten ne a nikoli ten ne a dal už nic !
Můj osobní názor…
Rychlost na dálnicích snížit na 120 km/h pro osobní automobily a autobusy. Důvodem je bezpečnost provozu a spotřeba paliva.
Omezení pro kamióny ponechat na 80 km/h, ale důsledně je vymáhat. Nebyl by pak prakticky žádný důvod k předjíždění. Kromě pár úseků staré D1 (typicky stoupání na 15 km Všechromy) všechny kamióny tu „osmdesátku“ dávají i do stoupání.
Výrazně by ubylo předjíždění, výrazně by poklesla spotřeba paliv (cca o 10%).
Argument bezpecnosti je relevantni, ale resit spotrebu cizich lidi, je dle meho nazoru, „mimo Vasi kompetenci“. Ja pouzivam ceske dalnice k dlouhym presunum. Rozvadov – Ostrava cca 500 km. Uz ted je utrpeni jet v noci na prazde dalnici 130. Na dalnici je nejvice nebezpecne nepozornost, nepouzivani blinkru, mikrospanek, silny dest a husta mlha apod.
A na jakou vzdálenost v noci vidíte, aby jste byl schopen zastavit před případnou překážkou? Právě v noci je velmi nebezpečné se řítit po zdánlivě prázdné dálnici, protože cokoliv bude na vozovce nestačíte spatřit dostatečně brzy….a kdo myslíte, že je potom viníkem nehody?
No, asi to bere tak že „všechno nebezpečné má světla“ a tak to je vidět relativně daleko… případně překážky bez osvětlení holt riskne, že je s dobrými světly (s takovými těmi co je „milujou“ v protisměru) je uvidí a zareaguje dostatečně rychle. Což asi je i většinou pravda, ale až to jednou neklapne…
Já to teda celé nečetl, ale průzkum asi nezahrnul moc lidí….
Není to tak dávno, co jsem na dálnici v odstavném pruhu viděl fabii, která měla v otevřeném kufru nápis „kolona“. Už ani nevím, jestli to byl nějaký LCD banner, anebo to byl karton s ručním nápisem, ale asi tak k naší moderní síti. Kde je telematika a nedejbože funkční, tam ať se o tom třeba uvažuje. Jinde bych si fakt netroufnul. To spíš, ať zůstane současný stav, kdy je oficiálně 130, ale policie přehlíží třeba 145.
Jako obvykle a všude jinde mají lidé problém pochopit, že nejde o povinnou minimální rychlost, ale o maximální povolenou bez postihu. Reálně dneska většina lidí jede 130-150km/h a po změně pojedou stejně rychle neb je to většinou dáno provozem, jediné co se změní je to, že nebudou pod rizikem pokuty.
Souhlas, míchají se do sebe dvě různé věci. Třeba na D1 se dlouhodobě jezdí rychleji než 130, bez ohledu na maximální povolenou rychlost.
Utopicky nazor, nepojedou stejne, vetsina pojede prave na max. pov. rychlost nebo lehce pres, a je videt na nazorech, jak se divaji na tu co dnes jedou treba 100, ackoliv mohou, je to tercem nevole a kritiky o pomalych zdrzovacich…
Takze ne, nesouhlasim, ze jde jen o legalizaci soucasneho stavu… to bude platit jen pro male mn. ridicu…
„Nejoptimálnější“ řešení? Kdo tuhle hrůzu napsal? Nebylo by lepší alespoň říci „nejvýbornější“ řešení?
Úplně stačí optimální. No jo, jenže povědomí o latinských kořenech některých slov se vytrácí ještě rychleji, než znalost českých výrazů.
Přemýšlím, jestli někdo říká dokonce nejvoptimálnější, brr
Rychlost klidně neomezenou, ale pouze v úseku, kde je zákaz předjíždění kamionů (někteří točvolanti Vám to tam klidně pošlou tak, že brzdím i očima) a který je řízen podle aktuální situace (počasí, hustota provozu, apod.). Takže reálně to „neomezená“ by byla ve slunečný den s minimálním provozem.
Když neomezená, tak jedině na třípruhu. Zákaz předjíždění náklaďáků ještě automaticky neznamená, že náklaďák tam nebude předjíždět.
Na třípruhu se nikde ve světě nesmí víc než 100.
Tak to je pekna hloupost. Nejbliz u Ceska si to muzete zkusit u Drazdan na A4 nebo u Mnichova na A9. Tam to prave naopak dava mnohem vetsi smysl nez na ctyrpruhu.
To kecáte až hanba. Osobně jsem jel vloni nejmíň dvakrát po A6 za Norimberkem po třípruhovém úseku (3+3 samozřejmě) dokonce tam byl dost minimální i odstavný pruh (cca. 1,5m) a „jen“ tam byla omezena rychlost na 120kmh… a bylo to naprosto v pohodě!
Ano, je tam dynamické řízení rychlosti. Už jsem tam párkrát zažil no limit a minimální provoz.
Automaticky ne, ale děje se to často. Proč myslíte, že se na dálnicích rozšiřují zákazy předjíždění kamionů? I na dvoupruhu by to mohlo být, jde jen o ostatní parametry viz. výše.
Tohle se ale děje i na dálnicích v Německu na neomezených úsecích, že třeba v pravém pruhu někdo dojede kamion a následně ho začne předjíždět bez ohledu jestli někoho v levém omezí/ohrozí a pomalu přitom zrychlí na max 100 či 110 km/h.
Jsem pro zyvseni min. rychlosti na 100%, minimalne v noci, ale ze by mi v Nemecku kamionaci nebo pomalu jedouci vozidla vjely primo pred cumak, se mi stava minimalne. Jasne, ze vas omezi a musite zpomalit, ale neohrozi. Proste kdo che jezdit 160, musi s tim pocitat. A konkretne v Nemecku vas dojede auto 250 a kdyz vidi, ze mu uhnout nemuzete, tak proste zpomali a pocka, pocita s tim. A az to lze, jede si dal.
Ty máš odvahu míjet kamiony třeba ve 200km/h? Tak jen doufám, že jezdíš sám v autě.
Takže mezi ČB a Táborem budou jezdit různí rybízci (termín (c) Martin Vaculík) v bazarových vraždách za 30 tisíc rychlostí 160 km/h (páč přece chyba měření, vole).
Provoz je tam nakonec docela řídký, tak snad se jim povede u toho nezabít moc druhých lidí…
To si myslíte? Jako že takhle přestanou jezdit všude jinde a přesunou se jen tam? Podle mého naivní to představa.
Já bych třeba rychlost rozdělil podle pruhů. Zprava: 100/130/160. Samože zrušit povinnost se pořád cpát do pravého pruhu. Mělo by to i jeden vedlejší bezpečnostní prvek. Totiž, že připojující se řidič by věděl, že se řadí mezi auta jedoucí max 100km/h.
Nesmysl. V případě, že by v pravém pruhu platilo 100 a řidič osobáku jedoucích 100 by dojel kamion jedoucí 80 neměl by žádnou legální možnost ho předjet protože by nemohl zvýšit rychlost jízdy v tomto pruhu. Zvyšováním rychosti jízdy až po přejetí do prostředního/levého by se takové vozidlo stalo brzdou pro ty kteří v tom prostředním levém pojedou konstatně 130
Dovolím si sdělit svou osobní zkušenost. Když jezdím D1, a chci někam dojet na čas, musím se držet v levém. V pravém se plazí neustále TIR. Takže když už se mi povede přejet do levého, jsem tlačen jet alespoň 140 a více, abych nemusel neustále řešit lepiče a blikače. Ve vhodných mezerách se řadím do pravého a pouštím „dravější“ řidiče. Vítám tedy více ty 3 pruhy. Co se týká rychlosti, nevnímám to negativně. Pokud ta možnost bude, stejně to přizpůsobím možnostem. Už teď se na těch místech jezdí touto rychlostí a je to vlastně „tolerance“. Spíš očekávám, že si na… Číst vice »
A kdo Vás nutí přidávat? Ten, který se na Vás lepí a bliká? Jste na maximální povolené? Jste.
Já už léta uvažuji o samolepce na zádi vozu: „Na můj tempomat můžeš blikat jak chceš“ 🙂
Je zajímavé, že když je v levém pruhu kamión jedoucí rychlostí 89 km/h, který předjíždí kamión jedoucí rychlostí 88 km/h při stanovené rychlosti 80 km/h, tak nikdo ani neblikne.
Ona ta rychlost není až tak velký problém, ale to IQ za tím volantem je problém.
Ani tu rychlost jako problém nelze podceňovat: velikost škody při vyšších rychlostech je obvykle nesrovnatelně větší – a tím nemyslím škodu pro toho, kdo ji způsobil, protože tam je to už téměř jistě zcela jedno, ale pro ty další (a i jejich počet), kterým nějakou škodu způsobil. A že těch hromadných nehod na dálnicích v poslední době je i bez toho, že by byla povolená vyšší rychlost – a určitě to není jen otázka IQ těch poškozených, kteří sami nic neporušili.
Kdo projede padesátikilometrový úsek rychlostí 150 km, stráví na cestě rovných 20 minut.
Kdo projede padesátikilometrový úsek rychlostí 130 km, bude se „courat neskutečných“ 23 minut.
Má ta stopadesátka vůbec nějaký smysl? Kvůli třem minutám?
S ttimto uvazovanim bychom byly porad jeste v jeskynich…..
…. no neudržím se 😀, předpokládám, že nemáte na mysli jenom ženy ….
Já bych třeba ocenil neomezenou rychlost. Třeba jen proto, abych se nemusel bát přidat, když budu předjíždět řadu kamionů a za mnou se objeví neurochirurg spěchající k operaci. Ale v běžném provozu bych asi víc než 140-150 nejezdil ani tak.
Dalnice je od slova dalka a 50km neni moc daleko. Zkuste si vypocty napr. na Rozvadov – Ostrava.
Rozvadov-Ostrava se dostáváme početně na nějakých 30 minut. Takže ani tady žádný terno.
Ani nemluvim o tom, že těch 150km/h nelze držet konstantně, takže reálně bude rozdíl ješté menší.
Konkretne Rozvadov – Ostrava je v noci rozdil 130 vs neomezena 1:45. Samozrejme s vyraznym omezenim v Praze (radary) a D1 (silny provoz). Platili jsme je vsichni. Vy je pouzivejte, jak potrebujete a ostatni, jak oni potrebuji.
Kolik lidí je schopno jet Rozvadov – Ostrava bez zastavení? Jedna pauza na tankování nebo kávu a veškeré spěchání přišlo vniveč
Jakoze kdyz pujdete 130kmh tak pujdete bez zastaveni ale pri 150kmh uz zastavit musite?
Nejvíce se mi líbí ten argument přítomných, že „lidi jezdí rychle a budou totiž jezdit ještě rychleji“. To máte ze své zkušenosti?
Ta moje je totiž jiná… Já jezdím tachometrových 150 a bude mi povolená rychlost 150, budu jezdit stále stejně. Myslím že to má tak většina lidí, ona i ráno ta dálnice bývá docela plynulá většina dojíždějících jezdí trochu přes limit.
Proč jezdíte 150, když je aktuálně nastavený limit 130?
Protože to je v šedé zóně chování a vychází tam ještě hezky ekonomika spotřeby vs časy. Ps: Jezdím 145 kde mi vychází pro moje auto výše uvedené.
Třeba řídí sanitku.
150kmh na suche, oplocene dalnici kde je maly provoz v modernim aute je zcela ok
Nechci vidět ty hlášky některých „školičů“ tady pokud bude víc rozšířená 150ka (zejména na třípruhových úsecích)… „debil, jede 140 v prostředním pásu… proč se nezařadí mezi náklaďáky…“
Pokud vím tak se u nás jezdí vpravo. Takže nikdo pokud zrovna nepředjíždí nemá co dělat v jiném než pravém pruhu.
Těžko by se mohl zařadit mezi náklaďáky pokud by je zrovna nepředjížděl…
Někteří „předjíždí“ pokud je něco v pravém pruhu na dohled.
Nekteri dokonce i tehdy, kdyz v pravem pruhu vubec nic na dohled neni..
Vpravo by se jezdit sice mělo, ve skutečnosti se tak ale opravdu nejezdí.
„Je to paradox…“ (…) dodává výzkumnice.
To je asi opravdu velká výzkumnice, když neví, že mladší lidé, obzvlášť v adolescentním věku, mají nesrovnatelně rychlejší reflexy, a tak jim nějaká vyšší rychlost nepřipadá jakkoliv problematická. Což je pochopitelné.
Adolescentů s nesrovnatelně rychlejšími reflexy jsou plně hřbitovy.
A s nezdravě vysokou sebedůvěrou…
Wow a kde prosím, mohl bych to vidět? Jste se dozvěděl na TV n@va?
Zkuste si třeba někdy udělat exkurzi na kterýkoli hřbitov a podívat se podrobněji na několik pomníků zvláště z posledních desetiletí (data z doby 2. světové války do průzkumu nebrat). A nejjistější budou ty s nápisem zemřel tragicky.
Kdyby jen jich…
18ti letá holka dostala asi před týdnem 4 roky natvrdo, že vlítla stovkou do vesnice, zabila dvouleté dítě a další lidi zmzačila.
Není to paradox, je to chemie…
Rychlost reflexů ubírá maximálně tak vteřiny. To už nezachránní, pokud někdo neumí napočítat v obci do 50, u bezpečného rozestupu do 2 s (že, ty pitomče před chvíli v tunelu okruhu?). Atd.
Adolescenti ale nemají zkušenosti. Takže ač mají lepší reflexi neví co od svého vozu v různých situacich čekat… A hlavně neví co očekávat od sebe …
Ne, ty reflexy opravdu nejsou “nesrovnatelně rychlejší, jsou rychlejší o 10 % maximálně oproti 40letému člověku.
Jaký „inteligentní“ člověk vytvářel tuto anketu? Úplně zavádějící a vlastně právně i neplatná protože je napsaná aby byla matoucí.
Na zvýšení rychlosti několik možností, ale na snížení s nebo bez změny jen jedna a ještě sloučená do sebe?
Z této ankety lze pak tvrdit že většina obyvatelstva požaduje snížení rychlosti na dálnicích.
Máňa říkala, že to není směroplatný?
„Právně neplatná“ 😀 Otázka snížení nebo zachování byla v průzkumu rozdělená. Je to vidět v druhém obrázku/grafu, kdy víc žen než mužů chce snížení. Sloučili až výsledek a to pro první obrázek, aby byl vidět kontrast oproti zvýšení.. (inteligentní, hm)
Odpověď naleznete zde:
Jistě pane premiére – Jak fungují průzkumy veřejného mínění
https://www.youtube.com/watch?v=FLTnFx6dHlo
Ona má anketa vliv na nějaký právní problém? 😮 Je to jen dotazník, nějak formulovaný a s nějakými z toho vyplývajícími odpověďmi. Nevyplývá z ní snad pro nikoho žádný závazek, nebo ano?
Mě stačilo nedávno jet po místecké v Ostravě… Jedu jedu a před mnou dva kamióny za sebou… Kouknu do zpětného , za mnou nikdo tak začnu pomalu předjíždět.. povolená tam je 80ka a tou jeli i kamionaci ale tak malinko jsem na to šlápl že je předjedu. Jel sem 85 … Ráno tam dost stojí policajti. No a za mnou se během pár vteřin objevilo SUV Volvo tmavomodré barvy a nalepilo se tak že kdybych jen malinko šlápl na brzdu tak je snad ve mě. Ale se mnou to nehlo. Až sem po chvilce předjíždění uznal že už je mezi… Číst vice »
Až se ta vzdálenost bude dodržovat můžeme se bavit o zvýšení rychlostí….
Vše vyřeší založení dopravní policie, po vzoru vyspělých státu. Zákon jí dál bodový systém. Tito pitomci by byli během jedné jízdy vybodovaní a bude od nich na dlouho pokoj (taxikáři by mohli zalobovat pro tuto cestu získání svých budoucícj zákazníků).
Pak se my, slušní lidé, nebudeme muset bát vo svém městě na silnici a přechody pro chodce.
presne tak.. ti slusni lide, co nedaji prednost chodci na prechodu, co nevi, jak se radit na vicepruhovou hlavni, jak se vyuziva pripojovaci pruh na dalnici nebo smv, a v nejhorsim pripade netusi, ze plati prednost zprava, ale hlavne ze dodrzi predepsanou rychlost.. sice to na bezpecnost nema vliv, ale postihnout to je jednoduche
Vybodování nestačí – na to většina z nich neslyší. Užitečnější by bylo na místě zabavovat vozidlo, jehož řidič ohrožuje ostatní, protože (jak správně říká jeden můj známý) je to vlastně zbraň. A veškeré náklady s tím zabavením spojené (odtah, deponie, atd.) mu samozřejmě „spočítat“, a když nezaplatí, pak zabavené vozidlo vydražit. Jenže to by vyžadovalo i kvalitní a neúplatnou policii, která by takového postihu řádně využívala, ale přitom nezneužívala – a to by u nás asi byl také docela problém.
Je to hrozné jak mnozí nedodržují bezpečnostní odstup. Toto by se mělo mnohem více postihovat. Bohužel měřit rychlost je mnohem snazší.
Povolená 80, kamiony jely 80 a stejně jste je musel předjet? Proč?
Kompenzace velikosti přirození.
Takový elaborát…
Je tam 80 a oni jeli 80. Proč si stěžujete? Bud je předjedu rychle a nebo se vedle nich neplazím. Jinak jedu těch 80.
To je dost velký zločin, když někdo dodržuje rychlostní limit, že…
Ne, zločin je, když předjíždím a nemám na to dostatečnou rychlost – manévr by měl být dokončen asi dřív než za 5 minut.
Tyhle situace tam jsou bohužel denně. Jezdím tama do práce. S 80 km/h si osobně úplně hlavu nelámu, ale běžně tam zezadu přiletí od Beskyd auto naprosto s přehledem 130km/h. V tu chvíli jsem i se svou stovkou, kdy předjíždím proud vozidel v pravém pruhu, tak nějak za pitomce. Naštěstí mám největší možné osobní auto, takže si na mě nějaké SUV moc nehoní ego.
V pátek na D10 havarovalo devět aut. Dálnice byla celý den uzavřená. Takže současné rychlostní limity majitelům plastové kartičky s názvem řidičský průkaz ke zrakvení sebe i ostatních či blokaci dálnice bohatě stačí.
snad jsou dobře pojištění aby se jim aspoň ten pohřeb zaplatil…
Jak vite ze nehodu zpusobila rychlost? Na jizni spojce v Praze se boura pravidelne a to je tam 80ka.
jste si jistý, že se tam bourá jen v rychlostech do 80 km/hod ? Tam když jedu 80 tak mě předjíždí opravdu hodně lidí…
To je naky divny, vzdyt velka cast JS je jedna dlouha usekovka, ne? Nebo je tam tak vysoka tolerance?
Jsem, vetsina ridicu se tam boji radaru a maji vubec problem udrzat tych 80kmh.
Za tu nehodu může přeložený a rozkývaný přívěsný vozík za oktávkou. Jel s tím stovkou, což je jistě špatně, ale o maximálně rychlosti to opravdu nevypovídá nic. Příště prosím, než budete chytrý, zjistěte si o konkrétních příkladech něco ať nevypadáte poněkud hloupě…
A jak jeli ti ostatní, že bourali do toho? Reakční doba, za ni ujetá vzdálenost, případně rychlost při nárazu – nic?
Kdo byl zadavatelem tohoho „průzkumu“, jak byl zvolen vzorek repondentů, jejich počet, jaké otázky jimbyly položené?
Googlit je tak těžké:
https://nms.global/cz/zvysovani-rychlosti-na-dalnicich-vetsina-ceska-preferuje-soucasny-stav/
Na českých dálnicích zůstane stávající stav, ideální stav který většina v průzkumu chtěla. Z jednoho úseku na poloprázdné D3, který je testem, bych nedělal ani katastrofu ani opak. Je potřeba se na to dívat reálně.
Online průzkum, 751 lidí, nad 18 a mají řidičský průkaz. Jak agentura ví, že ti lidé mají řidičák. Myslel jsem, že průzkumy se dělají minimálně s tisícovkou respondentů, moc to není (a celkových respondentů víc jak tisícovka kvůli vyřazení neplatných).
Pokud PŘIBUDE jakýkoliv další úsek (než D3, poté co se tam zřídí kompletní proměnné značení) do voleb tak mají u mně ve volbách utrum…
Já bych možná, přemýšlel spíš o tom, na moderních obchvatech a přeložkách, kde jsou velmi dobré rozhledové poměry povolit značkou 100 km/h jako v Německu a Rakousku. Typově např. obchvat Nymburka.
Co se opomíjí je fakt , že proběhne na daných úsecích instalace telematiky a za blbých dopravních nebo povětrnostních podmínek se ta rychlost naopak sníží… Což mi přijde dobré, mohlo by ubýt cvoků co to v mlze / dešti valí pořád na max a pak se diví….
Pokud vím tak řidič je povinen přizpůsobit rychlost stavu a povaze vozovky i provozu. Tak by každý měl za deště či snížené viditelnosti snížit rychlost.
Pro každého je to snížení rychlosti jiné. Mnozí, když sníží rychlost podle svých schopností (nebo podle toho, co si myslí, že je v dané situaci ideální) tak mohou cítit (a někteří ostatní jim to mohou naznačovat), že jedou bezdůvodně pomalu. Jiní mohou mít naopak nebezpečně vysokou sebedůvěru. Telematické řízení, tam, kde jsou řidiči ochotní je poslouchat v tom pomůže: nízká maximální rychlost způsobí, že všichni mohou jet stejně rychle, s tím spojená nařízení o jízdě v dopravní zácpě pomohou trochu s nebezpečím, které vzniká při najíždění či sjíždění z dálnice a díky rychlostnímu omezení přejíždění z pruhu do pruhu (tedy… Číst vice »
Tak především člověk, který nepozná, že je mlha, déšť nebo třeba, že sněží, by vůbec neměl vlastnit ŘP. Takový je největší hrozbou pro ostatní účastníky provozu. Doprava má být plynulá a především bezpečná, proč může někdo, kdo nepoužívá šedou kůru mozkovou, bezdůvodně ohrožovat ostatní?
Ale takové zařízení lze přece namontovat a využívat je i bez toho, že by tam musela být zároveň zvýšena nejvyšší povolená rychlost.
Škoda, že není uvedeno na čí podnět byl ten průzkum proveden a kdo ho platil.
Ja se omlouvám, ale pokud jedu tempomatových 130 a celou cestu předjíždím, tak je asi něco špatně u řidičů v pravém pruhu. Takhle se mi alespoň uvolní možnost jezdit tak, jak moderní auto dovolí.
Chyba může být na vaši straně.
Proč špatně? Kamion i autobus mají svoji maximálku. Lidi taky jezdí pomaleji, protože pak má auto menší spotřebu. (Například 5 litrů na 100 km místo 7 litrů) Šetří tak peníze, životní prostředí a některá auta jsou ve vyšší rychlosti hlučná.
Elektromobilisti jezdí na dálnici 110 gépéeskových, takže asi ta stovka na tachošu, důvodem je dojezdová tíseň.
Jestli při 100km/h na tachometru jedete 110 podle GPS tak si nechte opravit tachometr. Nepřesnost tachometru má být na bezpečnou stranu takže má tachometr ukazovat víc než reálnou rychlost.
hm, tak tuto situaci neznám, jedu přes GPS nastavený adapt tempomat na 130 a pokud někoho předjíždím, tak jsou to v zásadě z 90 procent kamiony , různá technická vozidla , evidentně místní dodávky od nájedu ke sjezdu a zbytek jsou většinou starší lidé než já plus poslední dobou rostoucí hrstka elektrikářů kteří jedou těch jejich 110-115 . Na druhou stranu každou chvíli mě do pravého proudu zažene někdo, komu je 130 na dálnici málo a má potřebu to valit rychleji…
Do praveho proudu Vas ma zahnat povinnost v nem jet, pokud zrovna nepredjizdite.
Moudrá ráda, jenže ty kamiony , které jste v textu má který reagujete tak nějak přehlédl, většinou jedou kolem 100-110 a v podstatě je předjíždim pořád.
Přesto vám děkuji za radu tahle jízda skvěle funguje ve Švýcarsku, Německu či Rakousku, ale v Česku když vemete 150- 200 metrovou mezeru mezi kamiony, tak musíte brzdit protože řidiče za vámi vas nebude následovat ale “ předjede vas přesně tak že v okamžiku kdy vy byste se vracel do levého pruhu bude těsně vedle vás, inu čeští neumetelove…
Kamiony jedou 100/ 110? Teď jste se odkopal, lháři. Maximálka kamionu je 89. U některých dokonce 85. Pak zasáhne omezovač. Vypnout už dnes nejde a přestavit také ne. Vše zanechá stopu v řídící jednotce a je snadno odhalitelné + záznam v tachografu a na kartě řidiče. Tak tady nevyprávějte pohádky.
To je sice hezká teorie. Ale kamiony prostě 100 tachometrovych v dnešních autech jezdí. Že to je 89 gps je hezké ale dokazuje to přesně to proč jezdím taky 145 na tachometru. Tohle podmeřování tachometru mne irituje. Pak to jen vede k těmhle diskusím.
Záleží na aute. Ja na tempomate nastavujem 132 a GPS ukazuje 130.
Toto je přesně ukázka toho proč není dobré (snad kromě „testovací štreky D3) zavádět 150ku… to není a nikdy NESMÍ být POVINNOST, jinak rovnou na jakékoliv zvýšení rovnou zapomeňme. A řadit se řekněme ve 140ti mezi kamiony jedoucí 85 je možné jedině pokud je provoz v pravém pruhu dostatečně „řídký“ jinak je okamžitě po zařazení NEdodržena bezpečná vzdálenost (v rychlost 144kmh je bezpečný odstup minimálně 80m)!
o pravidle 20s pro (ne)zarazovani do praveho pruhu behem predjizdenmi jste asi neslysel, co?
Pro takové co neumějí počítat: 144km/h = 40m/s
Bezpečný odstup je 2s, tedy 80m, a to ještě se nemůžete zařazovat nula metru před předjížděné vozidlo.
130 je MAXIMÁLNÍ rychlost. To znamená že nesmíte jet víc, jak 130, ale klidně můžete míň. Na řidičích v pravém pruhu nevidím nic špatně, ale vy byte občas mohl použít takovou tu věc co máte na krku.
Tempomatových 130 hlavně není 130 skutečných, je to maximálně cca 125 km/h, a to maximální rychlost není.
Fajn, v České republice máme vše vyřešeno, bydlení, zdravotnictví, školství, důchody a tak můžeme řešit rychlost na dálnici.
Kéž by stát mohl řešit víc než jednu věc najednou.
Taky si občas říkám, jestli v době kdy hasiči a policisti musí mít dvě práce, kuchařky ve školách mají problém vyžít, firmy si stěžují, že školy neprodukují technické odborníky a máme nejvyšší náklady na bydlení v EU – jestli je vhodná doba na zvyšování rychlosti na dálnicích, řešení dopravních kolapsů novými silnicemi či pořádání prodělečného MotoGP v Brně.
Můj grammar nazi mi říká, že ve spojení „nejoptimálnějším řešením“ je to stupňování nadbytečné. „Optimální“ = nejlepší, nejoptimálnější je tedy nejnejlepší.
život a jazyk si najde cestičku
(je to komické ještě v tom, že už tak dlouhé slovo je ještě delší)
Stěžuješ si na češtinu a napíšeš „grammar nazi“?
Jasně, že to je populismus. Co taky jiného… Skoro jako u všeho dnes i do tohoto tématu se vnáší v diskuzích kulturní válka a filozofie – svoboda (nikdo mi nebude nakazovat, kolik mám jet) a jediný argument většinou je, že už se tak jezdí a po té dálnici to přeci jde. Naopak vůbec nejsou slyšet hlasy odborné veřejnosti. Vyšší rychlost sebou logicky nese fatálnější nehody – ztráty na životech i majetku. Náklady na nehody jsou už dnes v desítkách miliard. Pak se nikdo nevyjádří ani k samotné dálnici. Není to jen o tom, jestli se na ní mohou rozjet 150,160,…230,… Číst vice »
Kdyby to bylo zvýšení na 140, nikdo by to tolik neřešil, ani odpůrci ani příznivci.
Delky pripovacich pruhu jsou naprosto v poradku. Kazde dnesni auto je schopno jiz pri zacatku prerusovane cary jet 90 a bezpecne se zaradit mezi kamiony. Problem je v ridicich, ktere to nikdo nenaucil popr. chcou usetrit 2 koruny a prijizdi tam 60 a nejsou schopni se zaradit. Nase dalnice maji stejne, casto i lepsi parametry jako Nemecke.
V sobotu odpoledne jsem jel po D11 do Prahy GPS 130 km/h (auto vic nejede). 80 % provozu mě předjíždělo cca 150-170 km/h. Zkusili udělat ten průzkum mezi uživateli dálnic a ne jen běžnými občany, kteří viděli dálnici jen z autobusu nebo v reportáži ve zprávách? Výsledek by byl asi úplně jiný. Kupka legalizuje současný stav.
Zajímalo by mě myšlení mínusářů.
Nesouhlasíte s tím, co jsem na vlastní oči viděl ? To nedává smysl.
Jestliže to je současný stav, tak to implikuje tvrzení, že Kupka legalizuje současný stav. To snad také nerozporujete.
Tak, že by se nelíbilo mé tvrzení, že by průzkum mezi řidiči vypadal jinak? Nechcete snad tvrdit, že ti řidiči na dálnici, které jsem v sobotu viděl chtějí jezdit pomaleji, ale něco je nutilo tam jet 150-170. To snad ne.
Jezdím po dálnicích často a tohle opravdu není běžná praxe. Většina řidičů jede 120-135, rychlíku je pár, ale určitě ne 80%.
Skutečně záleží jak kde. Pozoruji, že na D11 a D3 je toto rychlejší tempo běžné. Naopak právě dost aut, jak říkáte, jedou 120-135 po dálnicích v okolí Prahy, hlavně na D1. Tam je to také ale dáno hustotou provozu.
Pane Richarde, z toho si nic nedělejte. Tady někteří jsou jedinci dát mínus i na smysluplnou otázku. Bohužel…
Jde především o to, koho se agentura ptala.
Byl to standardní průřez populací (1004 on-line respondentů), aniž by se nějak pracovalo s tím, kdo je např. pravidelný úživatel dálnice, jako např. vy, nebo jen názor člověka, který ani nemá auto a jezdí do kanclu MHD.
https://nms.global/cz/zvysovani-rychlosti-na-dalnicich-vetsina-ceska-preferuje-soucasny-stav/
Plusy, minusy neboli lajky vyjadřují emoci jakou příspěvek na daného člověka vyvolal. Lajk nemá nic společného s tím, jestli je příspěvek fakticky správně nebo ne.
Víme, že to, co jste na vlastní oči viděl, interpretujete špatně. Protože z toho, kolik aut vás předjelo, nemůžete poznat, kolik procent provozu to bylo.
Tohle je dobrý. ĆVUT ? 😀
Na to nepotřebuju mít ČVUT abych pochopil že mě budou předjíždět jen ti co jedou rychleji. Těch co jedou 130 jako já může být mnohem víc ale jaksi je nepotkám, když jedeme stejně rychle.
Je to opravdu dost lokalni, D11 dale od Prahy a D35 jsou dnes opravdu napr. v porovnani s D1 hodne prazdne dalnice, nekdu opravdu takrka prazdne. Na nove D35 obcas polozim nohu na plyn az me zastavi omezovac nekde kolem 210 a za cely usek predjedu par aut-dalnice je zkratka prazdna a na nekterych rovinkach by pristal i raketoplan…..
Jj, takže jako řeznickej pes se nechováte jenom tady, ale i v provozu.
Tech 200 jedu jenom za podminek, ktere jsem popsal, kdyz je dalnice prakticky prazdna.
Proč jezdíte nad povolený limit?
Protoze mi prijde zcela nesmyslny vzhledem k technicke urovni vozu a kvalite jmenovane dalnice.
Nejde jen o technickou úroveň vozů a dálnice, ale také o řidiče. Ti jsou slabý článek.
Takovi se ale umeji zmasakrovat i na silnici 3 tridy….. a nejaky zakonny rychlostni limit je nezastavi.
A která pravidla vám ještě přijdou nesmyslná? Podle čeho si vybíráte, které pravidlo budete dodržovat?
Obvykle nesmyslna rychostni omezeni, napr v mistech kde se tzv pracuje na silnici, realne tam nikdo neni, cedule konec obce, ktera je daleko v polich apod.
Na vlastní oči jste viděl kolik aut vás přejíždělo a kolik aut jste předjížděl vy. Ale víte prd kolik toho jelo stejnou rychlostí před váma a za váma. To už není ani dojmologie, prostě jste si to číslo vymyslel aby vám to vyšlo.
Vzhledem k tomu, že jsem jel tu dálnici celou, tak jsem za tu dobu každého musel dříve či později buď předjet, nebo být předjet. A pokud měl někdo takové štěstí, že měl skutečně přesně stejnou rychlost, tak to jsou jednotky aut z celé dálnice.
Takže vy jste jel 130 km/h, a když někdo vyjel před vámi a jel 131 km/h, tak jste ho předjel nebo jste jím byl předjet? A když někdo vyjel za vámi a jel 129 km/h, předjel vás nebo vámi byl předjet?
Mně osobně se na vašem příspěvku (a to tak že velmi) nelíbí přechod od „legalizuje současný stav“ k „to je správně“… tato implikace neplatí.
ja vam take minus dal.
cely zivot jezdim 130 reqlnych, a rozhodne me teda 80% provozu nepredjizdi – naopak, toho provozu, co me predjizdi, je vyrazna mensina – klidne bych rekl 10-15% max. spis mene.
Moje zkušenost skoro kdekoliv (po městě na 30, na 50, mimo město na 90, na dálnici se 130,..) je, že většina lidí jezdí kousek nad limit. Kousek = cca 5 až 10 procent (zhruba tak jak to tolerují policejní radary?).
Vaše zkušenost je stejná, jen popisujete pouze dálnici.
Jsem přesvědčen, že zvýšení limitu skoro kdekoliv by přineslo adekvátní zvýšení reálné rychlosti na daném místě. Lidi zkrátka často jedou „max.povolená rychlost plus něco“. Bez ohledu na bezpečnost či konkrétní max.rychlost.
K čemu by tedy nejspíš vedlo zvýšení maximálky na dálnicích, u většiny řidičů..?
Souhlasím, že se jezdí kousek nad limit v místech, kde to situace dovoluje. Naopak nikdo nejezdí 50 v uličce na sídlišti, i když tam je 50. Nesouhlasím ale, že na té dálnici řidiči vždy pojedou MPR + něco. Když bude MPR 250, nebude se jezdit 260. Viz Německo, většina tam jezdí +- 130-170, což je taková přirozená cestovní rychlost moderních aut.
naopak, mám poslední dobou čím dál silnější dojem, že nám vyrostla generace řidičů, pro které je max rychlost v kdekoliv , nejenom, ve městě rychlostí minimální, kterou oni “ musí jet“. Přizpůsobení se situaci a charakteru provozu jim skutečně dělá problém. Vidím to i u nás v městské části kde je většinově Zóna 30 a přesto těch havárek evidentně přibývá….
Tych vasich „80 % provozu mě předjíždělo cca 150-170 km/h“ je ve skutecnosti 130-140 km/h. Kdyz jdete po ceske dalnici GPS 140 az 150 km/h, tak absolutni vetsina provozu je uz pomalejsi.
jo, těch 170km/h v příspěvku zní absurdně
Záleží jak na které dálnici, na D11 je fakt rychlejší tempo a těch 130 km/h se tam dodržuje někdy celkem blbě. V pravém pruhu hromada kamionů a při jejich předjíždění levým pruhem, pokud jedete 130 dle GPS, tak se na vás bude často někdo lepit zezadu.
Asi je na Hradecku hodně frustrovaných, kteří se musí odreagovat 😀. U nás na D5 jsme rádi, když se mezi kamióny vůbec propleteme do cíle.
Ne, protože jsme v Česku a musíme všechno očůrat, tak legalizace by byla pouhým posunutím hranice pro těch pár nadržených jedinců, že by pak vlastně mohli jezdit v jejich vidině a myšlení 200. Dejte na dálnici automatické radary, nastavte jejich limit na 140 a uvidíme, kolik to začne sypat na pokutách a jaké procento těch rychlíků reálně je a kolik je těch tempomatových poctivců. Ano je to cesta represe, ale tady nic jiného nefunguje.
Pokud jedete 130 km/h, tak ostatní (osobní) auta jedoucí také 130 km/h vás nepředjíždí ani vy je nepředjíždíte, jsou tak pro vás víceméně neviditelná, přitom je jich možná většina.
Nicméně i na D1, pokud je volnější, běžně jedu v koloně, která jede přes 150 km/h, jde tedy skutečně spíš o legalizaci současného stavu.
A to má být argument PRO? Neboli, ti co si řeknou že překročení <20kmh "o nic nejde" budou pak jezdit 170-190 tedy?
Co na to hranatá kebule????? Voličská základna se nezdá být tak velká jak si myslel že? Spíš miniaturní.
„Bezmála třetina řidičů v Česku by pak byla pro zvýšení limitu “ to je jeho cílovka.
S Turkem nesouhlasím skoro v ničem, ale cílovou skupinu pořád má (imho bohužel).
Jejich cílová skupina jsou právě mladí kluci. Ve straně je to samý muž. Jejich politika je založena na jakoby bezohlednosti ke všemu, já si můžu co chci a na samorostenectví. Ale jejich cílovka často ještě nemá volební právo.
Dyť by se nedostali ani do sněmovny 🤣🤣🤣…
Ale tak aspoň zjistíme kolik % mačotupounů u nás máme..
nezakriknemez to.