Češi jezdí v novějších autech, než uvádějí statistiky. Ovlivňuje je záliba v hromadění vraků
Vrak v ulicích Ostravy. Foto: Radovan Orkáč / Úřad městského obvodu Hrabová

Polovinu všech kilometrů najetých v Česku za rok mají na svědomí auta do osmi let stáří.
Mám auto z roku 2007, a druhé jsem daroval nedávno r.2000. A přemýšlím o tom, zda si nepořídit něco o hodně staršího… O novém autě neuvažuji a ani uvažovat nebudu, a to jen s přihlédnutím na povinné asistenty. Jinou řídící jednotku bez asistentů mi nikdo nevyrobí 😂, o EV ani nemluvě, zadarmo je to drahý… Takže ano, kazím čísla a ještě dlouho ke kazit budu.
Každý potřebuje nějaké hobby – třeba i sypat peníze do pojízdného stroje na rakovinu.
Myslím, že v zemi, kde kouři stále nova a nova generace deti , kde se konzumuje velmi vysoké množství alkoholu na hlavu v Evropě , kde je vysoké číslo obezity o nějakém trochu kouři z auta mluvit velmi zavádějící .
tomuhle se říká znouzectnost – na lepší auto nemáš, tak z těch starých popelnic děláš diamanty
Důležité je, aby to všechny země posuzovaly podle stejné metodiky, jinak je to jen statistika na nic.
Takže nechŤ se státy dohodnou, jestli budou porovnávat auta v registru (kde jsou různé relikty), auta s platnou technickou (tedy ta, co jsou zřejmě provozovaná) a nebo rovnou vozové kilometry.
Hm to je hrozná nemoc provozovat vraky…
Moje auto je aktivní, ač platnou nálepku nemá.
Něco na tom bude, já mám jedno auto z roku 2002 – s tím jezdí máma, nájezd 500-1000km ročně, druhé 2005, to je dodávka, se kterou vozím motorku na trať, nájezd do 5000, třetí má teda žena, to je myslím 2009, nájezd do 10.000 a pak mám svoje 2020 a tím jezdím tak 30.000 🙂
500-1000km za rok. To je na taxík 😀
“Přijedeme za hodinu, 200,-Kč za příjezd…”
Hele, žena je ročník 2009? Dávejte si trochu bacha chlape!
Jedním z dalších úhlu pohledu může být průměrný věk autovraků, který se v ČR zvyšuje. Aktuálně je na hodnotě 21.54 let. https://autovraky.mzp.cz/autovrak/overview/average-old-of-wrecks Argumentovat tím, že novější auta jsou bezpečnější je krátkozraké. Novější auta jsou sice odolnější pro posádku, pokud dojde ke srážce. Zároveň je pravděpodobnější, že v novějším autě ke srážce dojde viz např. fyzická tlačítka vs dotykové obrazovky, protože velmi výrazně snížují pozornost řidiče. https://www.cdv.cz/tisk/fyzicka-tlacitka-predci-dotykove-obrazovky-v-novych-autech Nebo snížují pozornost řidiče tím, že za něj přebírají kontrolu v řízení https://etsc.eu/risks-of-hands-off-driving-and-system-initiated-lane-changes-in-level-2-driver-assistance-systems/ Zároveň jsou díky své konstrukci (hmotnost, výšší kapota) daleko víc destruktivnější vůči ostatním účastníkům provozu. https://etsc.eu/us-fatal-collisions-with-pedestrians-increasingly-likely-to-involve-suvs-and-high-powered-vehicles/ Přes aplikaci nehody.cdv.cz se dá… Číst vice »
Otázka je,jestli ve všech státech jsou ty statistiky vedený podle stejných pravidel.
Např.,co se týče depozitu. To pak může tyhle výstupy naprosto zkreslovat. Když mám ve stodole šedesát let starý pionýr „na číslech“,ale bez STK,tak započítává se do této statistiky,nebo ne?
Statistika bude harmonizovaná, ale legislativa se v různých zemích liší. Typicky na západě je běžná silniční daň pro všechny (ne jen pro podnikatele, jako u nás), tedy pak už si lidé rozmyslí, jestli se jim vyplatí mít registrované auto, se kterém se moc nejezdí.
Na západě, byť to jistě nemusí být pravidlo, jsem pozoroval na venkově více služeb, především lokálního charakteru. Některé rodinné podniky fungují, zdá se, už celé generace. U nás byly za komunistů soukromníci zlikvidováni, vznikly nějaké ty Jednoty, které byly po revoluci postupně vytlačeny supermarkety ve městech. Dnes si tedy mimo město bez auta ani neškrtnete, protože použitelná VHD se mimo hlavní trasy nevyplatí. I to je důvod, proč se hodí držet i záložní auto na značkách a proč se v nejbližší době (snad) plošná silniční daň nezavede. Na tenhle náš zločinný sovětský skluz budeme holt nepřímo doplácet ještě celá desetiletí,… Číst vice »
Musím souhlasit s panem ministrem, že větší starost mi dělá stav vozidel, která jezdí. Prakticky každý den jedu za autem, které vypouští při slapnuti na plyn oblaka bílého nebo černého kouře. U Avii v době mého dětství to bylo v normě, ale tato novější auta již nemohou nic takového pouštět, pokud jsou v pořádku.
Bavit se o cernym oblaku sazi a/nebo spalenyho oleje je samozrejme zbytecne, ale…
Co je spatnyho na tom, ze je za autem bilej oblak vodni pary, tuplem pri takovem venkovnim pocasi, jake zrovna je?
Řekl bych, že nemluvil o páře ale o špatném spalování. Teď v zimních měsících mě udivují zejména matky, co nechají nastartované auto před školkou/školou a jsou si odvést dítě… Na facku toto
Nasedni a jeď 🙂
“I need this more than you I think.”😃
také tomuto stavu dost přispívám. Primární auto je 9 letá Tesla, ale pak jsou v garáži Volva, jedno 24 let, druhé 30 let. A pak VW T2, které je 52 let. Takže průměr mého vozového parku je 28 a 3/4 roku.
Jo , chci si koupit na letní projížďky malý rosdster/ cabrio z roku cca 2000 asi tomu taky přispějí . Jinak mám auto 2013 a 2009 jedno rodinné druhy pracovní pickup.
Jestlipak je v tý statistice i můj přívěsný vozík z roku 1985, který letos absolvovat úspěšně STK a je normálně používán? 😉
Data sice zajímavá, ale je blbost je využívat k porovnávání s EU (viz údajný posun z 25 místa na 10.), když tato metodika byla použita jenom v ČR.
Zajímají mě dvě věci, nikde jsem se je nedočetl. Počítají se do statistiky i vozidla vyřazená z provozu(depozit). a za druhé- průměrné stáří vozidel s dálniční známkou.
Depozity se těžko budou počítat, když nejezdí na STK, odkud jsou ty data.
No kdyby vozidla se značkami v depozitu byla vyřazena z evidence=neexistovala by,tak by po vyzvednutí značek z depozitu asi nemohla na STK,a tím pádem ani zpátky do provozu. A že se tak hlavně u nákladních vozidel houfně děje,aby po dobu uložení v depozitu nemuseli platit pojištění. Třeba v době slabší poptávky.
Veterán nerovná se vrak!
Tyhle statistiky jsou jenom takové slohové cvičení pro vyplnění zákoutí internetu. Bezpečnost aut skokově narostla už před rokem 2000 s příchodem aut s povinnými airbagy, ABS, karoseriemi konstruovanymi na případný náraz apod. Tehdy statistika taky ukazovala, že jezdíme starými auty a jak jsme na tom „hrozně“, jenže v roce 2000 znamenalo 15 let staré auto nějakou vylágrovanou shnilou Š105 S najetymi 100.000 km po dědovi. Dnešní 15 let staré auto po dědovi je vůz z roku 2009, tedy například dvojková oktávka. Má najeto třeba 200.000 a zpravidla se, až na výjimky, o nic nebezpečného nejedná. Dalším smyslem takových statistik je… Číst vice »
Je pravda, že tyhle statistiky obvykle vytahují dovozci a prodejci automobilů, kteří by samozřejmě rádi, aby se auta šrotovala po 10 letech provozu.
Ale je také pravda, že i po roce 2000 nějaký další vývoj byl, hlavně co se týče emisí. Ty řidiče až tolik netrápí, ale zase jsou důležité pro kohokoli bydlícího v okolí silně zatížených silnic. Tam je klíčové datum 2014, od kdy platí Euro 6. Ale když se na podívám na graf ve článku, tak mi z toho vychází, že min. 60 % najetých km najedou auta s Euro 6, což je celkem dobré číslo.
A pesto emise z dopravy stoupají… kde je asi problém?
Za tím jsou ekologové, kteří prosadili prodeje SUV.
To je přesně to o čem jsem se zmiňoval včera v diskuzi o elektromobilech, že reálně ty starší auta moc nejezdí a ono dost z nich koukám nemá ani STK
Znám spoustu lidí v okolí, kteří mají auta s průměrným stářím cca 10 let a pak někde na dvorku staré vozidlo s koulí, které ujede za rok cca 100 km, protože tím vozí dřevo na zimu. Ale ten Favorit, Felicie či dodávka mají stáří 30 let, takže zkreslují statistiky.
Přesně tak, provozuji třeba Multikáru. Starám se o ni líp jak o nové auto, taky po silnici ročně najede jen tak 300-400km a dost nám tu statistiku křiví se svými skoro čtyřiceti lety.
Na tomhle příkladu mi dost vadí zákazy a příkazy o stáří, opravách či emisích, protože s takovým nájezdem jsem ekologická zátěž 00nic a ohrožení v lese a na okreskách taky skoro nulové…
Také provozuji multikáru, naleštěnou, draze opravenou, parkuji u paneláku, 35 let stará. Provoz jen občas, v létě kvůli zahradě, dovoz palet z práce, krásný veterán. Někdo nové auto ani nechce.
Krása, tohle vždy potěší slyšet 👍🏻 Ono stejně ani není moc z čeho jiného vybírat, protože dnešní komunální vozidla stojí jak nový Mercedes, moc toho nevydrží a jsou dost složitá. Na M25 si udělám skoro vše sám a s poctivou údržbou + garážováním si myslím, že přežije i dalších minimálně 60 let. Ta moje je už dnes taky leštěnka, letos jsme nechali udělat úplně novou kabinu a obecně se jí dost věnuji, takže vypadá skoro jako z výrobní linky. Musím dát za pravdu, že cenově to není úplně sranda, už stála tak 250K, ale alternativy nejsou a asi ani nebudou…… Číst vice »
Proč vůbec někomu vadí stará auta?
Průměrný věk vozového parku je jen nesmyslné číslo, kterým vzájemně šermují úředníci v Bruseli.
A že Němci stará auta neopravují, je blbost. Zajeďte se tam podívat. Na předměstí se tam před domy vyjímají naleštěná krásně udržovaná auta z devadesátek, na vesnicích potkáte 20 let stará auta v běžném provozu. Jedni to dělají, protože jsou na jejich auta ze zlaté éry hrdí, druzí protože i u nich mají někteří hluboko do kapsy.
když má někdo hluboko do kapsy, tak bude mít naleštěná auta z 90let? Jako udržovat při životě v průměru 30 let stará auta ve vámi uváděném krásném stavu, není zrovna nejlevnejší záležitost
ona je to otázka, některá auta jsou prostě držák, německé prémiovky z 90 plus k tomu japonci, zejména toyoty, subaru to nejsou drahá auta ani po čtvrt století. Osobně mám stále mazdu 6 rok výroby 2O04 a mám takový dojem, že do 30 let to doklepeme, zatím se měnil jen jednou motor v ostřikovači čelního skla a žárovky 🙂
ty auta reznou, aby ne musí se o to hodně starat, mám auto z roku 2012 a je to pěkně rezavá liška zespod..ano nahoře vypadá pořád jako z autosalonu..ale dávám tomu tak max 2roky..a to mám najeto poměrně málo, ale podhůří jizerek udělá svoje i za pár let..ve 30letech to auto bude na prach, samozřejmě mechanicky to při malých nájezdech udržet při životě není takový problém..to tu vaši mazdu nechci radši ani vidět, za 20 let bez servisu…to musí být solidní vrak..
Pravidelné kontroly a výměny provozních kapalin má všechny, 15 z těch 20 let v servisu kde byla zakoupena a nikdy tam nenašli nic co by bylo nutné vyměnit. Posledních pět let už bohužel původní servis není, tak ji vozím jinam a pardon jedna porucha tam je, už nejdou CD a kazetak…
Zalezi, kde jezdite. Na jizni Morave to asi moc nehnije. Na hrebeni Sumavy, kde se nesoli, nybrz sype kamenna drt, to asi taky az takova hruza nebude.
Nekde na hlavnim tahu plnym solanky, nebo v Nemecku s osetrovanim cesty mocovinou, to je o jinym.
Stará Mazda z roku 04 a nerezne vám odspoda ? Tak to jezdí jenom v létě a po suchu ne ?
Cca půl roku po koupi dělali v Mazde akci, kompletní ošetření a,nástřik spodku…
Chce to skutečně vyjet do Německa, pak poznáš
A myslíte východní, nebo západní Německo? 🙂
Obě části
Souhlasím, taková auta potkáme i tady. Sám se svýma autama (1990, 1994, 1996) tu statistiku kazím; ale je to spíš výjimka, že by někdo ležel pod autem, pracně sháněl již hůře dostupné ND a pak s tím ještě masochisticky denně jezdil. Lidi si sami i bez statistik poradí a provozují auto, které jim vyhovuje nejlíp. Také sami vyhodnotí, kdy servis vozu začíná lézt do peněz, překročí hranici rentability/užitné hodnoty vozu a koupí si nějaký nový vůz (tedy nový ve smyslu třeba i lehce ojetý). Pohybuji se ve „střední vrstvě“ obyvatel, nejčastější v mém okolí je, že se auta obměňují v… Číst vice »
Oceňuji, že někdo konečně vysvětlil vrchnosti jak je to se starými auty. Snad si to přečte, a nebude papouškovat jednoduché údaje statistiky, která třeba nepostihuje důležitý údaj kolik lidí dosáhne na průměrnou mzdu.
Je to bohužel tak. Ono sice tabulkově máme stará auta , ale na silnici v provozu je průměr nižší, ve městech a na platících dálnicích taky.
Jako kdyby stáří samo o sobě bylo všeurčující. Ale rozumím tomu – stáří je jediné měřitelné a k širokému srovnání dostupné číslo.
to je teda překvapení záludností statistiky. Když mám jednu 50let starou Š1000, tak ta mi ze 100 ks rok starých aut udělá průměrně stará rok a půl.
By mě zajímalo, za co jsi dostal to „-“ 🙂 To ten dotyčný neví, jak se počítá průměr? No, místo matematiky asi chodil za školu a byl za blbce, a ještě ho ze sebe dělá i na internetu 🙂
Ale ok, on měl se mnou dnes k obědu půlku kuřete, protože já měl celé 🙂
Tak ono je to spíš o hlouposti (korupci) úředníků na registru, kteří odmítají vyřadit auto bez papíru o tzv. „ekologické likvidaci“. V praxi je tak v registru mraky aut, která už roky neexistují, ale není možné je vyřadit. A protože tyhle auta se tam hromadí a navíc stárnou, tak logicky se průměrný stáří neustále zvyšuje …
Jaká korupce, mají to v zákoně ? Vy si myslíte že ten úředník co sedí za kukaní to vyřazuje podle vizáže nebo co ?
Souhlasím, také si udržuji jedno postarší 4×4, abych mohl s přívěsem do lesa (svého) a vytáhl to jen na pár dnů v zimě. Nájezd max. v nižších jednotkách tisíc ročně. Cenu za km moc neřeším, bude to ale dost se započítáním paušálních výdajů.
Tak možná by stálo za to si to spočítat a zjistit tak, zda by se nevyplatilo si prostě na těch pár dnů v zimě nepůjčit auto z půjčovny. 😉
Auto do lesa za účelem péče o les z půjčovny. 😁 Asi bych se vrátil nohama na zemi. Ono ne každý bydlí tak, kde je půjčovna a ještě aut do terénu. A riskovat, že to člověk někde drbne o větev a bude platit ..
To fakt vyjde levněji mít svoje a nemusím riskovat a ještě pro někam jezdit.
Půjčovny jsou i v takových dírách jako České Budějovice nebo Tábor. Budete platit jen spoluúčast, tedy cca 5 000 pokud se vám něco takového stane. Ty auta jsou totiž pojištění, příplatek za nulovou spoluúčast se moc nevyplatí, ale i to jde. Možná by to chtělo znát fakta, než se pokoušet někoho urážet a dávat najevo svou neznalost. 😉 😀
Tak za den, na týden je cena zase jiná. Nechcete to nechat na tom, kdo psal ten původní příspěvek, nebo máte nutkavou potřebu se ke všemu vyjádřit a se vším nesouhlasit? 😉
Lidi přes týden chodí do práce. Do lesa se chodí o víkendu. Co by dělal s půjčeným autem celý týden? Jo a jeden víkend to obvykle nespraví.
Traktor by to nezvládl?
Kolik procent lesníků nebo běžných řidičů má i papíry na traktor?
Alebo čtyřkolku .
Určitě by stálo za to nechat počty na těch, kdo to platí😉
Vždyť píši, ať si to spočítá, co se vyplatí. 😉 Třeba jo, třeba ne, záleží na konkrétních okolnostech. Ten vozík si taky kupoval, na pár dnů v roce? Nebo je z půjčovny? 😉
Vy jste dost zaťatej, koukám. Pokud máte auto do lesa, jak píše p. Klabavátor, je důležitým parametrem jeho disponibilita. Ne vše se dá v lese plánovat a spoléhat se, že zrovna bude vhodné auto k dispozici je ošemetné. Něco jiného je jakékoli běžné auto, které by dotyčný potřeboval 1x za uherák. A vozík je úplná sranda, pokud ho máte kde mít. Ten můj stál cca 15 litrů a po 10 letech je jako nový, přestože od jara do podzimu jezdí prakticky každý týden. Zatím jsou tedy jeho náklady zhruba 1600 ročně i s PR vč. pořizovací hodnoty s tím, že… Číst vice »
Yes!
Jasně, pán ráno v sobotu vstane, rozhodne se, že pojede do lesa a bude řešit půjčovnu … pěkná pitomost
Ještě že víte jak to mají druzí.Amo napsal jste pěknou pitomost. Pán se nerozhodne tak na poslední chvíli, leda by v tom lese kradl. 😉 Jinak to dřevo musí koupit, dostane kdy a kde si ho může vzít… Njn, ale někteří vyrobí jakoukoli záminku. 😉
Je super, jak jste čistě náhodou pominul to, že pán jezdí do svého lesa.
Docela by jste se divil kolik lidí se rozhoduje na poslední chvíli.
Pán tráví dost času na cestách (mimochodem i proto má čas psát sem), takže pobyt doma je dost nepředvídatelný a řešit půjčovnu by byla komplikace navíc. Řešením do budoucna spíš bude něco bez registrační značky.
Když se nad tím tak zamyslím, tak je pravda, že pomalu v každé druhé nebo třetí vesnici se najde ten jeden soused, co má na dvorku nebo na zahradě 5 až 10 vraků, které „jednou opraví“ … ale nějak jsem počítal s tím, že už nejsou takové započítané. Ale vlastně dává smysl, že když je nikdo neodhlásí, tak nemají jak úředně zmizet. Nebo je to ještě jinak? Nemám zkušenost.
Podle měření na dálnicích, většinu dopravních výkonů mají relativně nová auta.
v CZ pokutu za to , že auto nemá STK resp EK nedostaneš.
Myslím že před covidem (?) opětovně zavedli pokutu za nepojištění auta které není v depozitu.
Dočasný depozit je omezen na šest měsíců v kuse. U nás i na Slovensku.
není pravda https://portal.gov.cz/rozcestniky/docasne-odhlaseni-auta-RZC-97
Máte pravdu, nepotřebuji to, tak jsem nezaregistroval změnu.
Nejdříve na rok a po roce to můžete dát na neomezenou dobu.
Na pozemku nesmite schranovat vice nez 3 vozidla s ukoncenou zivotnosti (=vraky). Problem je s vymahanim, protoze urad nemuze provadet kontrolu v obydli fyzicke osoby, takze jsou odkazany na to, co vidi z verejne pristupneho pozemku, kde casto nelze zcela bez pochybnosti zhodnotit stav vozu jako odpad
https://mapy.cz/s/lunepafofo tady je to vidět na první pohled i z venku a nikdo s tím léta nic nedělá. Ale to se bavíme o autech vyřazených z registru, článek se baví o autech příhlášených a těch můžete mít libovolně.
Takováto soukromá odstaviště jsou snad v každé třetí, čtvrté zapadlé vesnici. Zpravidla to hyzdí ráz obce o kapánek víc než místní opuštěné JZD, kde si vítr pohrává s plechy, ale fakt jen o kapánek.
Píšete hlouposti vycucané z prstu, abyste se udělal zajímavým. Uveďte zde odkaz na právní normu, která určuje, kolik vraků smíte mít na svém vlastním pozemku.
No nevím. Vím hned o několika místech, kde narazíte na (jednoznačné) vraky volně přístupné z veřejně přístupného pozemku a nikdo s tím léta udělat nic udělat nemůže.