Češi jezdí v novějších autech, než uvádějí statistiky. Ovlivňuje je záliba v hromadění vraků
Vrak v ulicích Ostravy. Foto: Radovan Orkáč / Úřad městského obvodu Hrabová
Polovinu všech kilometrů najetých v Česku za rok mají na svědomí auta do osmi let stáří.
Jestlipak je v tý statistice i můj přívěsný vozík z roku 1985, který letos absolvovat úspěšně STK a je normálně používán? 😉
Data sice zajímavá, ale je blbost je využívat k porovnávání s EU (viz údajný posun z 25 místa na 10.), když tato metodika byla použita jenom v ČR.
Zajímají mě dvě věci, nikde jsem se je nedočetl. Počítají se do statistiky i vozidla vyřazená z provozu(depozit). a za druhé- průměrné stáří vozidel s dálniční známkou.
Veterán nerovná se vrak!
Tyhle statistiky jsou jenom takové slohové cvičení pro vyplnění zákoutí internetu. Bezpečnost aut skokově narostla už před rokem 2000 s příchodem aut s povinnými airbagy, ABS, karoseriemi konstruovanymi na případný náraz apod. Tehdy statistika taky ukazovala, že jezdíme starými auty a jak jsme na tom „hrozně“, jenže v roce 2000 znamenalo 15 let staré auto nějakou vylágrovanou shnilou Š105 S najetymi 100.000 km po dědovi. Dnešní 15 let staré auto po dědovi je vůz z roku 2009, tedy například dvojková oktávka. Má najeto třeba 200.000 a zpravidla se, až na výjimky, o nic nebezpečného nejedná. Dalším smyslem takových statistik je… Číst vice »
To je přesně to o čem jsem se zmiňoval včera v diskuzi o elektromobilech, že reálně ty starší auta moc nejezdí a ono dost z nich koukám nemá ani STK
Proč vůbec někomu vadí stará auta?
Průměrný věk vozového parku je jen nesmyslné číslo, kterým vzájemně šermují úředníci v Bruseli.
A že Němci stará auta neopravují, je blbost. Zajeďte se tam podívat. Na předměstí se tam před domy vyjímají naleštěná krásně udržovaná auta z devadesátek, na vesnicích potkáte 20 let stará auta v běžném provozu. Jedni to dělají, protože jsou na jejich auta ze zlaté éry hrdí, druzí protože i u nich mají někteří hluboko do kapsy.
když má někdo hluboko do kapsy, tak bude mít naleštěná auta z 90let? Jako udržovat při životě v průměru 30 let stará auta ve vámi uváděném krásném stavu, není zrovna nejlevnejší záležitost
A myslíte východní, nebo západní Německo? 🙂
Souhlasím, taková auta potkáme i tady. Sám se svýma autama (1990, 1994, 1996) tu statistiku kazím; ale je to spíš výjimka, že by někdo ležel pod autem, pracně sháněl již hůře dostupné ND a pak s tím ještě masochisticky denně jezdil. Lidi si sami i bez statistik poradí a provozují auto, které jim vyhovuje nejlíp. Také sami vyhodnotí, kdy servis vozu začíná lézt do peněz, překročí hranici rentability/užitné hodnoty vozu a koupí si nějaký nový vůz (tedy nový ve smyslu třeba i lehce ojetý). Pohybuji se ve „střední vrstvě“ obyvatel, nejčastější v mém okolí je, že se auta obměňují v… Číst vice »
Oceňuji, že někdo konečně vysvětlil vrchnosti jak je to se starými auty. Snad si to přečte, a nebude papouškovat jednoduché údaje statistiky, která třeba nepostihuje důležitý údaj kolik lidí dosáhne na průměrnou mzdu.
Nevím zda je to až tak statisticky významné, ale na českém venkově vídám podobné obrázky požehnaně…
Je to bohužel tak. Ono sice tabulkově máme stará auta , ale na silnici v provozu je průměr nižší, ve městech a na platících dálnicích taky.
Znám spoustu lidí v okolí, kteří mají auta s průměrným stářím cca 10 let a pak někde na dvorku staré vozidlo s koulí, které ujede za rok cca 100 km, protože tím vozí dřevo na zimu. Ale ten Favorit, Felicie či dodávka mají stáří 30 let, takže zkreslují statistiky.
Přesně tak, provozuji třeba Multikáru. Starám se o ni líp jak o nové auto, taky po silnici ročně najede jen tak 300-400km a dost nám tu statistiku křiví se svými skoro čtyřiceti lety.
Na tomhle příkladu mi dost vadí zákazy a příkazy o stáří, opravách či emisích, protože s takovým nájezdem jsem ekologická zátěž 00nic a ohrožení v lese a na okreskách taky skoro nulové…
Jako kdyby stáří samo o sobě bylo všeurčující. Ale rozumím tomu – stáří je jediné měřitelné a k širokému srovnání dostupné číslo.
to je teda překvapení záludností statistiky. Když mám jednu 50let starou Š1000, tak ta mi ze 100 ks rok starých aut udělá průměrně stará rok a půl.
Tak ono je to spíš o hlouposti (korupci) úředníků na registru, kteří odmítají vyřadit auto bez papíru o tzv. „ekologické likvidaci“. V praxi je tak v registru mraky aut, která už roky neexistují, ale není možné je vyřadit. A protože tyhle auta se tam hromadí a navíc stárnou, tak logicky se průměrný stáří neustále zvyšuje …
Souhlasím, také si udržuji jedno postarší 4×4, abych mohl s přívěsem do lesa (svého) a vytáhl to jen na pár dnů v zimě. Nájezd max. v nižších jednotkách tisíc ročně. Cenu za km moc neřeším, bude to ale dost se započítáním paušálních výdajů.
Tak možná by stálo za to si to spočítat a zjistit tak, zda by se nevyplatilo si prostě na těch pár dnů v zimě nepůjčit auto z půjčovny. 😉
Auto do lesa za účelem péče o les z půjčovny. 😁 Asi bych se vrátil nohama na zemi. Ono ne každý bydlí tak, kde je půjčovna a ještě aut do terénu. A riskovat, že to člověk někde drbne o větev a bude platit ..
To fakt vyjde levněji mít svoje a nemusím riskovat a ještě pro někam jezdit.
Půjčovny jsou i v takových dírách jako České Budějovice nebo Tábor. Budete platit jen spoluúčast, tedy cca 5 000 pokud se vám něco takového stane. Ty auta jsou totiž pojištění, příplatek za nulovou spoluúčast se moc nevyplatí, ale i to jde. Možná by to chtělo znát fakta, než se pokoušet někoho urážet a dávat najevo svou neznalost. 😉 😀
Ok, tak mi najdite v tych vasom Tabore take Mitsibishi Pajero, Toyoutu Land cruiser, Jeep Wrangler, Landrover Defender. Samozreme vsetko s gulou, kedze obcas s toho lesa treba aj nieco doviest.
Nasiel som nejaku pozicovnu v Tabore.
Tak v ponuke pod SUV a terennymi autamami s taznim mali Ford Kugu. Ta neviem ako je zo schopnostami v terene. Cena za pozicanie auta je 2400 Kc na den.
Este s taznym VW Amorok – to je cisto pracovne auto a videl som testy, ma aj celkom slusnu priechodnost v terene. Cena za pozicanie 3000 Kc na den.
Tym ponuka danej pozicovne konci.
Oprava k cenam. Nevsimol som si, ale tie ceny su bez DPH. Takze ako fyzicka osoba krat 1.2.
Takze takmer 2900 Kc za Kugu a 3600 Kc za Amarok na den.
Tolko ku vyhodnosti pozicovne.
Tak za den, na týden je cena zase jiná. Nechcete to nechat na tom, kdo psal ten původní příspěvek, nebo máte nutkavou potřebu se ke všemu vyjádřit a se vším nesouhlasit? 😉
Vy urcujete na co ma kto reagovat? Ma len zaujimalo, kolko tak najdem vhodnych aut do lesa v takom Tabore. Kedze som tu vedomost mal, tak som sa nou podelil. Mate s tym nejaky problem ? Moze to potom vyzerat, ze ste sa ani neunuval ani pozriet aka je ponuka, len ste nieco tresol.
Ta cena plati pri pozicani na 1 az 3 dni. Takze take pozicanie si auta na vikend.
Povodne bolo vyuzitia auta par krat do roka, comu zodpoveda cena pre pozicanie do 3 dni a nie pozicianie so raz do roka na tyzden..
Určitě by stálo za to nechat počty na těch, kdo to platí😉
Vždyť píši, ať si to spočítá, co se vyplatí. 😉 Třeba jo, třeba ne, záleží na konkrétních okolnostech. Ten vozík si taky kupoval, na pár dnů v roce? Nebo je z půjčovny? 😉
Jasně, pán ráno v sobotu vstane, rozhodne se, že pojede do lesa a bude řešit půjčovnu … pěkná pitomost
Ještě že víte jak to mají druzí.Amo napsal jste pěknou pitomost. Pán se nerozhodne tak na poslední chvíli, leda by v tom lese kradl. 😉 Jinak to dřevo musí koupit, dostane kdy a kde si ho může vzít… Njn, ale někteří vyrobí jakoukoli záminku. 😉
Když se nad tím tak zamyslím, tak je pravda, že pomalu v každé druhé nebo třetí vesnici se najde ten jeden soused, co má na dvorku nebo na zahradě 5 až 10 vraků, které „jednou opraví“ … ale nějak jsem počítal s tím, že už nejsou takové započítané. Ale vlastně dává smysl, že když je nikdo neodhlásí, tak nemají jak úředně zmizet. Nebo je to ještě jinak? Nemám zkušenost.
Podle měření na dálnicích, většinu dopravních výkonů mají relativně nová auta.
Na slovensku je moznost docasne vyradit vozidlo z evidencie. Predpokladam, ze pokial je vozidlo docasne vyradene z evidencie, tak sa akosi nezapocitava do statistik, kedze papierovo neexistuje.
Pozeram, ze v cechach je taka ista moznost dat znacky do depozitu, cim sa vozidlo vyraduje zo cestnej dopravy.
Takze pokial mate takychto zberatelov, tak by som odhadoval, ze tie auta nemusia byt prihlasene.
Ono na Slovensku mame taku vec, pokial auto nema STK a EK a auto je prihlasene, tak chodia pokuty za to, ze nema STK a EK.
v CZ pokutu za to , že auto nemá STK resp EK nedostaneš.
Myslím že před covidem (?) opětovně zavedli pokutu za nepojištění auta které není v depozitu.
Dočasný depozit je omezen na šest měsíců v kuse. U nás i na Slovensku.
není pravda https://portal.gov.cz/rozcestniky/docasne-odhlaseni-auta-RZC-97
Máte pravdu, nepotřebuji to, tak jsem nezaregistroval změnu.
Nejdříve na rok a po roce to můžete dát na neomezenou dobu.
Na pozemku nesmite schranovat vice nez 3 vozidla s ukoncenou zivotnosti (=vraky). Problem je s vymahanim, protoze urad nemuze provadet kontrolu v obydli fyzicke osoby, takze jsou odkazany na to, co vidi z verejne pristupneho pozemku, kde casto nelze zcela bez pochybnosti zhodnotit stav vozu jako odpad
https://mapy.cz/s/lunepafofo tady je to vidět na první pohled i z venku a nikdo s tím léta nic nedělá. Ale to se bavíme o autech vyřazených z registru, článek se baví o autech příhlášených a těch můžete mít libovolně.
Píšete hlouposti vycucané z prstu, abyste se udělal zajímavým. Uveďte zde odkaz na právní normu, která určuje, kolik vraků smíte mít na svém vlastním pozemku.