Doprava ve městě Zprávy

Černých pasažérů v Praze ubývá, stále jich je ale dvakrát více než ve Vídni

Kontrola jízdenek ve vídeňské MHD. Autor: © Wiener Linien - Johannes Zinner
Kontrola jízdenek ve vídeňské MHD. Autor: © Wiener Linien - Johannes Zinner

Dopravní podnik hlavního města Prahy se v těchto dnech pochlubil klesající statistikou jízd na černo. Revizoři loni přistihli bez jízdenky 233 tisíc pasažérů, což je meziročně o 14 procent méně. „Je vidět, že zlevnění ročního kuponu i kampaň ‚Nejedeš načerno?‘ mají své výsledky,“ komentoval to vedoucí odboru přepravní kontroly DPP Pavel Kurka. I proto pražští radní prodloužili na neurčito možnost snížení pokuty na polovinu, pokud si černý pasažér vzápětí pořídí roční kupon. Za 15 měsíců akce příležitost využilo 5378 hříšníků.

Zajímavé je přitom srovnání s Vídní, jejíž MHD využívá podobný počet cestujících. Tamní dopravní podnik Wiener Linien naopak od loňského ledna pokuty zvýšil. V sítích tamních kontrolorů, jejichž počet je obdobný jako v Praze, uvízlo 110 tisíc lidí bez jízdenky.

„Jízda na černo je nejen drahá, ale také neférová vůči těm, kteří jízdné platí. Černí pasažéři tak dostanou naši nejdražší jízdenku,“ uvedla ředitelka Wiener Linien Alexandra Reinaglová.

Pokuta na místě ve Vídni činí 105 eur (2700 Kč), při pozdější platbě se zvyšuje až na 145 eur (3700 Kč). Roční kupon vyjde na 365 eur (9300 Kč). V Praze sankce za černou jízdu činí 800 korun na místě či při zaplacení do 15 dnů, později 1500 korun. Roční kupon vyjde 3650 korun.

O tom, že v Praze je užívání MHD bez jízdenky mnohem oblíbenější kratochvílí než ve Vídni, svědčí i přesnější relativní statistika. Více než stovka vídeňských revizorů zkontrolovala loni zhruba 5,7 milionu cestujících, z toho podíl těch bez jízdenky byl nižší než dvě procenta. Ještě v roce 2009 tento podíl přesahoval tři procenta.

Rukama pražských revizorů, kterých je 138, prošlo zhruba 6,5 milionu cestujících. Mluvčí DPP Aneta Řehková přitom upozorňuje, že jde o odhad. Podíl černých pasažérů z toho činí 3,6 procenta. Navzdory výrazně nižším cenám tak má Praha oproti Vídni mnohem neukázněnější cestující.

DPP si nicméně nemusí hned zoufat. Černých pasažérů je v Praze při nezměněné aktivitě revizorů rok od roku méně, navíc při pominutí evropského premianta Vídně na tom česká metropole není nejhůře. Vídeňský dopravní podnik do své zprávy za loňský rok zahrnul i mezinárodní srovnání: podle těchto údajů například v Hamburku činil podíl cestujících bez jízdenky 4,5 procenta, v Berlíně tři procenta, Paříži pět procent a Frankfurtu nad Mohanem šest procent.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jan Se.
Host
Jan Se.

A to se moc nevi, ale staci mit uz nejake exekuce a DPP nasledne nic nevymaha. Revizorum se smeju do xichtu, jen si opisou udaje a konec.

Cizincum seberou doklady a tvrde je pak vydiraji… Pokud je pritomna PCR, tak se koukaji jinam, aby zadrzovani dokladu nahodou nevideli.

Antonín
Host
Antonín

O ušetřených penězích jízda na černo asi nebude, když vidím, kolik dospělých, žáků, studentů a hlavně seniorů, z nichž mnozí si – právem – stěžují na nízké důchody, si stále kupují i víc jak dvojnásobně dražší jízdenky ČD (právě hlavně v dotovaném levném tarifu), a to jako návazné k pražské tramvajence, místo aby si dokoupili lístek v automatu PID a jeli výrazně levněji. Ono se s tarifem PID dá hodně ušetřit i při jízdě mimo, tj. navázat jízdenkou ČD až na hranici kraje, ale o tom se nemluví.

Xxy
Host
Xxy

Zaplatiť za cestovné je normálne, ale normálne je tiez dodržiavať cestovné poriadky (tym nemyslím meškanie, ale úplne vynechanie spojov či horolezecku elektricku miesto nizkopodlaznej či skorší odchod z obratiska), zabezpečiť vstup do staníc metra pre imobilnych pasazierov (pozrite si linku A, kde je minimálne tretina staníc nepoužiteľná), nezatvárať ľudí do dverí, vyhadzovať z vozu neplatiacich páchnucich bezdakov a podobne. Takže je síce pekné ze DPP sa navaza do ľudí co neplatia, ale platiacim zakaznikom neposkytuje služby za ktoré platia, takže je ťažko odsudzovať niekoho kto sa za takéto nieco rozhodne neplatiť.

Jen tak
Host
Jen tak

Proc lzete?

Jackub
Host
Jackub

A v čem Xxy lže? Věci a nešvary, které vyjmenoval, snad v MHD v ČR neexistují?

František
Host
František

Podle mého, to není ani tolik o penězích. Je to o tom pocitu, že jsem „odrbal“ systém, jsem potom víc cool a cítím se lip. Přece nebudu platit za něco jako je doprava. Raději si dam cigo, pivo nebo ruma navic.
Je to o respektu k systému, který pramení z (ne)respektu jednoho k druhému.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Vídeňská doprava má ovšem docela výhodné ceny různých jízdenek vhodně přizpůsobených potřebám návštěvníků města, takže třeba ani spořiví Češi tam nemusejí mít „potřebu“ jezdit „načerno“ …

petr.r
Host
petr.r

spořiví češi ani tady nejsou většina černých pasažérů, nejvíce černých pasažérů je z právnických fakult atd. to se neuvádí a je to na škodu, protože by se to mohlo srovnat s vymáháním pokut i v dopravě.

Štěpán
Host
Štěpán

Zdroj?

petr.r
Host
petr.r

revizor z dopravního podniku brno.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

No tak pro tato hodně silná slova bych rád viděl nějaká podpůrná fakta. Která ale IMHO nemůžete mít protože takové statistiky o povolání černých pasažérů zkrátka neexistují.

Jakub
Host
Jakub

Jak jako to nejsou Češi ale z právnických fakult?

petr.r
Host
petr.r

nevím momentálně teď, ale na právnických fakultách nestudují jen češi.

Jen tak
Host
Jen tak

I prazska doprava ma vyhodne ceny pro vselijake navstevniky.

Ale oroblem cernych pasazeru v praze nejsou navstevnici… ale prazaci.

Petr
Host
Petr

No nevím,jestli je celodenní jízdenka za 110 pro jednoho pro celou rodinurodinu na výletě v Praze výhodná cena pro návštěvníky…

Jen tak
Host
Jen tak

330 korun za celodenni jizdenku pro dve deti a dva dospele nepovazuji za nic tragickeho

AAA
Host
AAA

tak hlavně děti do 15 neplatí

AAA
Host
AAA

což je mimochodem i v evropském měřítku dost velkorysé

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Což je ovšem záležitost fungující teprve necelých 5 měsíců.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A ještě dodatek: děti do 15 let sice jízdné neplatí, ale jedině za podmínky, že prokáží nárok předepsaným způsobem, jinak si musejí zakoupit jízdenku – a ten „předepsaný způsob“ prokázání nároku při revizi jízdenek spočívá v předložení „Čipové karty zaregistrované v systému PID Lítačka s příslušnou aplikací“ nebo „Průkazu PID „Dítě 6-15““!

AAA
Host
AAA

Průkaz PID Dítě 6-15 stojí dvacku a udělají ho na počkání

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ale návštěvník Prahy o tom musí včas vědět a ten průkaz nechat dítěti vystavit – a kolik takových „v reálu“ opravdu je: domnívám se, že většina návštěvníků stejně dětem spíše koupí jízdenku …

AAA
Host
AAA

Jo, voják se stará, voják má. Já taky kupoval dětem ve Vídni v neděli lístky než jsem na webu zjistil že o víkendu platit nemusí. Přitom to třeba mohlo někde vyskočit jako informace při nakupování v automatu (který byl jinak pěkný, dotykový, na karty a několika jazycích).

Petr
Host
Petr

No nevim,mi prijde 330kc za cestu tramvaji docela dost,zvlast,kdyz tam ona rodina chce zustat vice dni..

Jen tak
Host
Jen tak

330 za cestu tramvaji?

Co to zvanite za nesmysly?

Hans-Jurgen
Host
Hans-Jurgen

Organizace ROPID a České dráhy připravily od 1. září 2016 novinku určenou zejména návštěvníkům Prahy, kteří přijedou do města vlakem. Je jí nová jízdenka T+R, kterou lze využít pro celodenní cestování pražskou MHD (ve všech dopravních prostředcích v pásmech P, 0, B). Jednodenní jízdenka T+R stojí 70 Kč a prodává se ve formě doplatku k vlakovým jízdenkám ČD. Jízdenka platí vždy pouze v den platnosti vlakové jízdenky (přesněji do 1:00 následujícího kalendářního dne), a to v celé síti pražské MHD (metro, tramvaje, autobusy, vlaky, přívozy, lanová draha) v pásmech P, 0 a B. Doposud si cestující, který chtěl z vlaku… Číst vice »

AAA
Host
AAA

ovšem zkuste si tuhle možnost dohledat na webech ropid nebo dpp.cz pokud o její existenci nemáte předem tušení

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Já se dokonce domnívám, že taková jízdenka už zase ani neexistuje – ve „Vzorníku jízdenek PID“ ( https://pid.cz/wp-content/uploads/ke-stazeni/tarif/Vzornik_jizdenek_PID.pdf ) jsem žádný takový vzor nenašel = ze vzorů jízdenek pro PID vydaných zařízeními ČD (UNIPOK a POP) jsou tam jen vzory běžných jednodenních jízdenek PID bez Vámi popisovaného cenového zvýhodnění.

Jackub
Host
Jackub

Ale to musíte mít jízdenku ČD, která je (leckdy výrazně) dražší, než jízdné PID. Celosíťovou 24hodinovou jízdenku PID pořídíte za 240 Kč, pokud vám stačí k Praze 4 vnější pásma, pak jen za 160 Kč. A je v tom nejen ten vlak tam a zpět, ale i ta pražská MHD. A to už stojí za zvážení… 😉

AAA
Host
AAA

no já teda nevím, ale když si tady lidi stěžujou že i za jednu dvě zastávky musej dát 24 Kč za 30 min, tak ve Vídni je nejlevnější ta základní za 2.20 euro (a že je technicky vzato neomezená je prd platné když člověk jede nějakých 15 – 20 min)

Petr
Host
Petr

O te jizdence se slevou k jizdence na vlak jsem nevedel,jinak nabidka je to fajn…
Nicmene to,ze kratkodobe jizdenky jsou drahe,na tom se asi shodneme.Sorry,ale 24 kc za 2 stanice,to se pak ani nedivim,ze to clovek riskne a jede na cerno,zvlast,kdyz to ma 24 tam,24 zpet.Nam,co name predplatne kupony a litacky je to jedno,ty jsou opravdu vyhodne,nicmene prilezitostnym uzivatelum se jejich jizda na cerno vzhledem k nastavenym podminkam moc vycitat neda…

Xxy
Host
Xxy

ja by som sa skôr zamyslel načo niekto potrebuje MHD na 1-2 zastávky, to čakanie na spoj vyjde pomaly dlhšie než by človek prešiel jednu zadtavku

AAA
Host
AAA

no z Chodovce na Smíchovské nádraží busem 125 je to taky jedna zastávka….

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ve Vídni už jednoduchá základní jízdenka stojí 2,40 EUR v „předprodeji“ a 2,60 EUR při nákupu ve vozidle (viz: https://www.wienerlinien.at/eportal3/ep/channelView.do/pageTypeId/66526/channelId/-46648 ) – ale jednodenní jízdenka (v „papírové“ verzi) stojí jen 8 EUR, tedy asi 3,3-násobek jednoduché jízdenky, což v Praze platí přibližně až pro jízdenku za 32 Kč, nikoli pro tu nejlevnější (za 24 Kč). Je ale třeba brát také v potaz velikost obou měst (a jejich „jádrových“ zón) a běžnou výši příjmů obyvatel.

Partneři