Černých pasažérů v Praze ubývá, stále jich je ale dvakrát více než ve Vídni
Dopravní podnik hlavního města Prahy se v těchto dnech pochlubil klesající statistikou jízd na černo. Revizoři loni přistihli bez jízdenky
Dopravní podnik hlavního města Prahy se v těchto dnech pochlubil klesající statistikou jízd na černo. Revizoři loni přistihli bez jízdenky 233 tisíc pasažérů, což je meziročně o 14 procent méně. „Je vidět, že zlevnění ročního kuponu i kampaň ‚Nejedeš načerno?‘ mají své výsledky,“ komentoval to vedoucí odboru přepravní kontroly DPP Pavel Kurka. I proto pražští radní prodloužili na neurčito možnost snížení pokuty na polovinu, pokud si černý pasažér vzápětí pořídí roční kupon. Za 15 měsíců akce příležitost využilo 5378 hříšníků.
Zajímavé je přitom srovnání s Vídní, jejíž MHD využívá podobný počet cestujících. Tamní dopravní podnik Wiener Linien naopak od loňského ledna pokuty zvýšil. V sítích tamních kontrolorů, jejichž počet je obdobný jako v Praze, uvízlo 110 tisíc lidí bez jízdenky.
„Jízda na černo je nejen drahá, ale také neférová vůči těm, kteří jízdné platí. Černí pasažéři tak dostanou naši nejdražší jízdenku,“ uvedla ředitelka Wiener Linien Alexandra Reinaglová.
Pokuta na místě ve Vídni činí 105 eur (2700 Kč), při pozdější platbě se zvyšuje až na 145 eur (3700 Kč). Roční kupon vyjde na 365 eur (9300 Kč). V Praze sankce za černou jízdu činí 800 korun na místě či při zaplacení do 15 dnů, později 1500 korun. Roční kupon vyjde 3650 korun.
O tom, že v Praze je užívání MHD bez jízdenky mnohem oblíbenější kratochvílí než ve Vídni, svědčí i přesnější relativní statistika. Více než stovka vídeňských revizorů zkontrolovala loni zhruba 5,7 milionu cestujících, z toho podíl těch bez jízdenky byl nižší než dvě procenta. Ještě v roce 2009 tento podíl přesahoval tři procenta.
Rukama pražských revizorů, kterých je 138, prošlo zhruba 6,5 milionu cestujících. Mluvčí DPP Aneta Řehková přitom upozorňuje, že jde o odhad. Podíl černých pasažérů z toho činí 3,6 procenta. Navzdory výrazně nižším cenám tak má Praha oproti Vídni mnohem neukázněnější cestující.
DPP si nicméně nemusí hned zoufat. Černých pasažérů je v Praze při nezměněné aktivitě revizorů rok od roku méně, navíc při pominutí evropského premianta Vídně na tom česká metropole není nejhůře. Vídeňský dopravní podnik do své zprávy za loňský rok zahrnul i mezinárodní srovnání: podle těchto údajů například v Hamburku činil podíl cestujících bez jízdenky 4,5 procenta, v Berlíně tři procenta, Paříži pět procent a Frankfurtu nad Mohanem šest procent.