Černá funguje, jiné změny ale lidé nechápou. První výsledky nového designu pražské MHD
Nový design informačních a navigačních panelů v metru. Foto: ROPID
Cestující volají po návratu „vláčků“ do piktogramů. Autoři přiznávají inspiraci v New Yorku či ve Stockholmu.
Btw. zde jsou jeste pro porovnání ostatni návrhy z te soutěže. S tou kritizovanou černou pracovali skoro všichni, jen ti posledni tam maj buly podklad.
https://www.czechdesign.cz/temata-a-rubriky/jak-to-mohlo-dopadnout-predstavujeme-soutezni-navrhy-wayfinding-systemu-pro-ceskou-metropoli
Černá totiž obecně působí jako strašně „cool“, proto designéry tak láká. Ale pro tento účel moc praktická není – černé texty na bílé jsou čitelnější a příjemnější. Nepříjemné je, že když se zašpiní nebo zrezne, vypadá odpudivě, kdežto na černé ta špína moc vidět není – dá se tedy víc kašlat na údržbu. Osobně bych nejraději viděl právě využití černých textů na bílém podkladu, plus jako doplněk využití pražských barev, hlavně červené (například na označnících, jako je to teď). A držet se těch klasických, obecně srozumitelných piktogramů (jako je ta zmiňovaná mašinka), než tam dávat takové ty moderní, u kterých… Číst vice »
Mám představu že takové věci by se měly dělat v Praze sofistikovaně, komplexně např. včetně nového LED osvětlení, aby se neleskly černí desky. Že to nedělají ti praví odborníci, svědčí některé komentáře – špatná čitelnost některých komponent. Prahu dnes esteticky vylepšují nějací Hřibovi poloprofesionálové, s podněty tu v NYC tu Londýně, a podle toho to vypadá, poslední kapkou Hlavák. Tak raději my, co tam často nemusíme, bychom měli mít po ruce vždy nějaké „klapky na oči“, bychom, se na to nemuseli koukat. Praha začíná být v těchto věcech, a v Hřibových časech docela bezradná. Ale naštěstí po nás přijde nová… Číst vice »
S tím Eskem…
Pokud paměť slouží, je to obchodní značka Českých drah („Spojení pro město“), kterou si pak adoptovaly IDS, hlavně PID. Arriva to na vlacích nemá, ale KŽC třeba ano.
Faktem je, že např. v Německu se zelené logo (S) pro S-Bahn v navigaci běžně používá, ač patří DB, ale je to možná spíš otázka zvyku a konvence. V Praze to nikdy moc do obecného povědomí nevstoupilo a v zájmu konzistence asi dává víc smysl piktogram vlaku, který nevyžaduje žádnou znalost místních reálií.
SOUHLAS !!!!! Z hlediska mezinárodního cestovního ruchu tam všude u nás i v Německu, a kdekoliv jinde by měl být piktogram vlaku, Že není je tím, že to dělají lidé, kteří takovým věcem nerozumí, nechápou ten význam. Nedovedou se vcítit do myšlení jiných lidí.
Jedno z nejhorsich ovsem take je to, ze v samotnych vozech metra jsou nazvy stanic na schematech tak mala, az nejsou citelna. V porovnani se starym znacenim v opacne strane vozu jsou de facto polovicni. Uz jsem stihl potkat 14 lidi, co zadali o precteni\informaci a mzourali na tu nadheru.
I na tom dnešním bílém schématu je jedna větev metra ohnutá na opačnou stranu.
Škoda, že i veskrze užitečná věc, jako je ten vertikální teploměr při průchodu k nástupišti, nešel třeba na tom Jiřáku zakomponovat do toho obkladu, aby s ním byl v úrovni. Teď je to tam tak prasácky nalepené, působí to trochu lacině. Tyhle věci je fajn dotahovat do detailu.
Zbytecnost.
Příprava na linku D, zkreslení linky by ve starém schématu znamenalo vytvořit nesmyslnou úhlopříčku
Tohle je přesně důvod, proč se dělala ta designérská soutěž… aby se tyhle drobnosti odbouraly už v ní. Ne že se něco halabala navrhne, shrábne se milion a doladí se za běhu, kde jako zjistíme, že názvy stanic nejsou čitelný a zářivky moc svítí a podobný věci…
Na druhé straně, tohle prostě od stolu nikdy nejde tipnout na 100 %. Samozřejmě se dá inspirovat v jiných městech, ale i tak to vždy bude mít nějaké místní osobitosti. Proto je fajn, že je rollout velmi pozvolný a bere se v potaz skutečná zpětná vazba uživatelů, ne jen výkřiky na internetu. Nový navigační systém je v mnoha ohledech velmi povedený, jen se občas snaží toho sdělit strašně moc, a to je spíš na škodu. Příkladem budiž ten plánek metra a tramvají, který prostě v tomto formátu moc nefunguje. Klidně mohl plán samotného metra obsahovat QR kód s odkazem na… Číst vice »
Určitě by to bylo dražší, ale podle mě by stálo za zvážení vrátit se k původním tabulím nasvíceným zevnitř. Byly designově čistší a netrpěly odlesky.
Ovšem trpěly nerovnoměrným prosvícením, zvlášť pokud tři čtvrtiny zářivek byly vysvícené.
LED trubice by je nasvítila zcela rovnoměrně. To že tam v minulém tisíciletí byly nefunkční zářivky sand není argument.
Nebudu se tu rozepisovat o tom, jak zbytečné je měit něco, co velmi dobře funguje.
Za mně jde jen další utopené peníze, a to v řádech milionů (jako v případě nesmyslného přebarvovaní tramvají a autobusů). Zase zaměstnají kamarádíčky, zase si někdo napakoval.
Tady bych velmi namítal. Dosavadní systém orientace v metru je dost zoufalý, protože je to mišmaš všech možných informací ve stejném stylu i typografii.
Úplně nejhorší jsou ale černé piktogramy na oranžovém podkladu, ty jsou fakt nepoužitelné pro kohokoli, kdo nemá zrak snipera.
O venkovním systému značení v Praze ani nemá cenu mluvit.
Současný navigační systém nefunguje ani dobře, natož velmi dobře. Současný navigační systém totiž z velké části ani neexistuje, a to, co existuje, rozhodně není jeden ucelený systém.
OT: Je pozoruhodné počet příznivců zdrobnělinek u kolejové dopravy.
Vertikální teploměry u vstupu do stanice se mi líbí, ve světě se to taky dost používá. Akorát se ty stanice zpravidla píšou jen odshora dolů. Tady někdo vymyslel že to bude pokaždé na opačnou stranu, podle toho kde má metro čumák (proč?), takže u pravé koleje vidím nejprve tu nejvzdálenější stanici, navíc je ta čára zakončena šipkou, jako by ta linka měla pokračovat někam dál.
Ale název stanice u vstupu na tmavě šedém pozadí se mi líbí, vypadá to moderněji a odpovídá stylu přístřešků povrchové dopravy (barva linky stačí na čtverečku vedle).
Aby turistu nemátlo, že to jede na opačnou stranu, než kam míří šipka? Podle mě je to takto správně.
Na klasický dráze totiž tu kolej můžete využívat pro oba směry. Že to je v našem metru jinak ten turista vědět nemusí…
100% souhlas, mozna to prijde nekomj logocke, ale ja to mam ze zahraničí zazite, jak rikate Vy. Pri pohledh na foto h clankh jsem se dost zarazil.
Navic nechapu, pros na tom vertikalnim znacenj jsou tak vyrazne ty prestupy, ale aktuální stanice temwr neviditelna, preci neni tak tezke utlumit ty prestupni bofy a zvyraznit stanici ve ktere stojim.
Jinak za mn super, ze si s yim takhle hraji a neni tk jen narychlo splacane
Protože dost lidí se orientuje podle toho, kterým směrem to metro jede.
Ta černá schémata vypadají, jako by to byl plán noční dopravy. Nelíbí se mi to.
Prostě černá je módní barva, jako byla doteď šedá. Všichni dyzajnéři na ni najeli, nové domy se snad ani s jinou nedělají.
Hlavně, že po 89 byla velmi kritizována šedost a fádnost za komunistů.
Černé zastávky krásně mizí v ulici, člověk je aspoň nucen si prohlédnout ulici s reklamami pořádně, ne jen na první pohled zamířit na tramvaj.
: – )
Jakože ty zastávky mají neviditelný plášť? Nebo jak mizí??? 🙄
Třeba žluté nebo červené označníky zastávek byla viditelné zdálky .
Černé je potřeba hledat, mizí v zástavbě.
Ja tento argument slysim posledni dnu porad dokola, ale pardon, prijde mi ze to je kupodivu spis nejaka pocitova vec nez objektivni argument. Zvlast dnes, kdy vetsinou si to přednajdu na telefonu. Ve mestech, kde se pohybuji ja, jsou oznacniky totoz vetsinou šedé, což je podle mě (opet pocitove) mnohem horší než černá a nikdy jsem nemel problém ho nevidet. Jakoze mam celkem rad ty socikovske zlute, to je fakt, ale spis z nostalgie nez z praktickych duvodu. Podobne bych to mozna bral i stema červenejma, ale to nic nemeni na tom, že obecna kultivace ulic je proste potreba protoze… Číst vice »
Černé zastávky mi trošku evokují krematorium:( Alespoň u nemocnic si to mohli odpustit) . Nemluvě o tom, že v době klimatického žalu někdo z tehdejší „progresívní“ části vedení Prahy schválil po městě rozesít dalších pár tisíc lapačů tepla …
Mně zase černé označníky připomínají náhrobní kameny, hlavně pokud jsou lesklé.
Beztak jde jen o to, jak utopit prachy. Lidi se přou o to, kterej design je lepší, a jaksi se v tom krásně schová, že se někdo napakoval.
Argumenten „změna pro změnu“ si kritici moc podpory nezískají, zejména ne na IPR. Jinak by totiž ti návrháři neměli z čeho jist, něco z toho implementováno být musí.
(Že návrháři už ty peníze dostali a je tedy jedno, zdali se něco prosadí nebo ne, je jasná sunk cost fallacy)
Jsem rád, že někdo zkoumá i to, jak se dá orientovat v dopravním prostoru. Jednoznačně palec nahoru za to, že se na to někdo vůbec ptá. 🙂 Orientační systém by měl dovést cestujícího do cíle, ale na druhou stranu i ten kaštan by měl přiložit „ruku k dílu“ tak, že do cíle prostě nejede naslepo. I když jedu autem někam, kde jsem v životě nebyl, najdu si na mapě, kde to místo leží, jaké budou asi cíle na směrových cedulích, zjistím si i orientační dobu jízdy. To samé by měl udělat i cestující substrát. Měl by vědět, čím má jet,… Číst vice »
No, na to auto je dneska navigace. Přemýšlet a hledat směr fakt nemusíte. Což je mimochodem taky důvod, proč se do MHD v dnešním světě mnoha lidem nechce. Metro ještě jde, ale třeba přestupovat na velké křižovatce s autobusy je fakt nepříjemné, to musíte vědět, na kterou stranu jít a kde to hledat. Zastávka se jmenuje stejně, ale jsou mezi tím dva přechody přes hlavní silnici a 300m.
Ona ta navigace není všespasitelná. Sice podle ní jezdím, ale jezdím stylem důvěřuj, ale prověřuj.
Za uzly typu Nádraží Hostivař bych ukládal zvlášť kruté mučení. Tramvaje utopené dole v díře, 4 zástávky busu (+ 1 již neobsluhovaná a + 2 další na druhé straně železniční trati), všude strašlivé vzdálenosti a dlouhé čekání na semaforu u přechodu. Kdo nevěří, doporučuji třeba přestup z linky 125 (ve směru na Háje) na vlak. Lahůdka! A to i pro ty, kdo to tam znají. Kdo tam vystoupí prvně, je v pytli úplně a třeba zbytečně leze do díry, aby pak lezl do větší výšky a oklikou, případně jde k té světelné křižovatce a tam čeká.
Praha má zřejmě pořád dost peněz, když je může vyhazovat za předělávání toho, co funguje. Jinak ty černé nápisy jsem napoprvé úplně přehlédnul. a Nejsou vůbec hezké.
Je to přesně tak, jak říkáte. Zase si někdo na vysokym postu rozdal prachy s kamaradíčkem.
Funguje?!
Na povrchu aktuálně Praha nemá nic, jen takové náhodné výstřely – kombinace hnědých směrovek a sem-tam náhodná mapa.
V metru je to takový paskvil, který se odchýlil od originálu ze 70. let, ale zároveň nebyl nikdy dotažen. Měli jsme tu nedávno kamarády z Nizozemí a ti tedy tápali.
mluvím o orientaci v metru, ne o nějakých cedulkách pro orientaci po Praze.
No ale ono to spolu souvisí… takže se to nyní sjednocuje a je to tak dobře.
Osobně mi černé nové schéma linek přijde chaotické a špatně se mi na něj kouká (černá mě bolí do očí). Aktuálně používané schéma dopravy na bílém podkladu mi vyhovuje více. Klasické schéma s bílým pozadím mi přijde také mnohem přehlednější.
Černé schéma už bylo v osmsdesátkách.
Barvu bych neřešil, největší zmatek vyvolá to schéma nade dveřmi.
Naprosto chaotické a i když jsem se v Praze před padesáti lety narodil, chvíli mi trvalo, než jsem ty kličky a záhyby linek pochopil.
Naštěstí existují aplikace typu Metro, které budou pro turisty přehlednější.
Kolik různých aplikací bude turista potřebovat, aby navštívil Prahu, a něco tady viděl ?? A uvidí něco, když tady bude chodit jen s pohledem jen do mobilu ??
Některé piktogramy mi nejsou jasné:
Obrázek 4 – Směr tržnice, panáček a panenka – to jsou toalety?
Obrázek 9 – E2-E5 – ten vlevo dole – to jsou schody?
A ještě se mi pletou tramvaje (obr 9) s vlakem (na to jezevčíkovi).
Dal bych tam parní lokomotivu s kouřícím komínem.
Toalety – nejspíš ano, co by to bylo jiného? Ta „zubatice“ jsou schody a označuje to východ z metra.
Jen mi není jasné, jestli jsou někde blízko nebo až v tržnici 🙂
Nikomu se ten nový design nelíbí, je to prostě chaotické. Myslím tu mapku. Proč místo předělávání se na ti prostě nevys…. a nenechají to tak, jak to bylo? Však to fungovalo, všichni s tím byli spokojeni a nikomu to nevadilo. Tohle je naprosto zbytečné vyhazování peněz a kvůli tomu jízdné neplatím, abych toto podporoval. Ale chápu, kdyby to vše nechali a místo toho koupili střechu na Jiřího z Poděbrad, aby nesnažilo na schody, nebo lavičky tamtéž, které nejsou v úrovni dětí a dokáží se z nich zvednout i staří lidé, tak by kamarád grafik neměl do kapsy… Doufám, že za… Číst vice »
A taky by se nepodíval do toho New Yorku.
Kdo by za to měl jít sedět?
Btw. Odkud víte se o grafikovým kamarádství? Nebo je to váš kamarád?
První část příspěvku jsem souhlasil, ale tou poslední větou jste to zase totálně zabil a udělal ze sebe dezoláta, který umí jen kritizovat a posílat lidi do vězení za něco o čem nic nevíte. Za 1. schéma se musí tak jako tak měnit, protože přibývají nové stanice a bude tu zanedlouho úplně nová linka. Jak byste si to představoval, že to může vydržet staré schéma? Vy a podobní nejste schopni pochopit, že se doba mění, dochází ke změnám a něco co funguje teď nemůže fungovat do budoucna stále stejným způsobem. Je to prostě neudržitelný. Za 2. Ale jinak ano ,… Číst vice »
Není to náhodou tak, že dřív bylo S, teď jsou vláčky? Tj. nevolá se po žádném návratu, ale oceňuje se změna k lepšímu?
To tedy nechápu, koho se na ten černý podklad ptali. A už jen při mé mírné vetchozrakosti je ten hnusný černý poklad nepoužitelný. Oko při pohledu na černé rozšíří rozničky a jakýkoliv text se pak rozmaže. V jiných, dosud bez Švédska inteligentně navržených stanicích se standarním bílým podkladem problém není. Ohledne viditelnosti – co čekají, když červou tabuli dají před pozadí téměř černého stropu? Toto si spousta lidí ani nevšimne. A vchody z ulice, které byly značeny dominantní barvou, mnohdy podsvětlené, jsou teď černé, jakoby měly být nenápadné. Proč se pořád vládnoucí pražská stana musí do všecho míchat a ničit… Číst vice »
Oni to nedělají naschvál, ale komu není z hůry dáno, v apatice nekoupí. Prostě se tam sešli lidé (trvá to už desítky let), kterým není shůry dáno estetické cítění, ani znalosti, jak lidské oko pojímá prostředí. Politik totiž není grafik, ani estetik, ale prostě to, co je. Sudičky jim nadělily rychle mluvit, ze všeho se vykroutit, a takové podobné věci. Přitom ale rozhodují o výtvarných věcech. Ta věc v podstatě nemá řešení. Někde se to ale daří, jinde ne. Já to mám trochu podobné s tí čtením jako Tomáš, hůře se mi čte z černého podkladu. Kdo z vás doma… Číst vice »
Ten graficky systém nenavrhl Hřib přece! Znalosti o lidském oku jim vytýkat asi můžete, ale estetiku těžko. Ta je kvalitní od zkušených grafiků: http://www.side2.cz/cs/projekty
Na úplném začátku jsem se hlásil jako zájemce o testování a předání zpětné vazby. Jelikož jsem slabozraký a tohle téma je docela citlivé pro spoustu „chabrouzů“. Nikdo mě ale bohužel nekontaktoval zpátky a já vidím navigační systém na Palmovce, který vůbec nic neřeší a zrakově hendikepovanému toho zase tolik nepřinese. Ale tak hlavně že to máme v „moderním“ dark vizuálu 🙂
Podle plusů a minusů u sebe pozdnáte, jaký je tu podíl lidí, kteří jsou ohleduplní, nebo myslí jen na sebe a svůj „moderní“ dark vizuál.
A ti ostatní slabozrací, kteří to zjevně nějak vyplňovali, jsou nic, když říkají, že je to pro ně lepší? Univerzální proměnnou ceduli pro úplné všechny druhy poruch zraku těžko vymyslíme, takže to musí být kompromis i mezi slabozrakými.
Ale vymyslíme. Má to být velké a kontrastní. Ať je kterákoli porucha, vždy nakonec skončí u stejného – velké znaky se čtou lépe. Dle fotek vidím problém v piktogramech „tramvaj“ x „vlak“ – na fotkách vypadají obdobně (byť se asi vyskytují pokaždé jinde „tramvaj“ ve vestibulech a „vlak“ na teploměru – ale právě bez možnosti přímého srovnání taková podobnost mate).
Za sebe bych teploměr udělal větší a přidal očekávanou dobu jízdy. Jsa nyní „venkovan“, vždy řeším, zda mi stačí „malý“ či potřebuji „velký“ lístek – a to jsem se v Praze narodil, vystudoval a 15 let pracoval. Tramvaje to mají.
Zajímavé je, že všechny lékařské tabule pro zkoušení zraku, tedy se to týká všech zrakových zhoršení, jsou klasické na bílém podkladu. Lékařům věřím více, než těm 18 plusařům.
No jo. Škoda že nikde nezveřejní tabulku „Podnět – Vypořádání“ a zřejmě ani ne kdyby se na to někdo zeptal přes srošestku.
Moc se nedivím, Martin Šubrt psal že není ani čas nějak často přispívat do rubriky „Vysvetlovani změn“
Už by si mohla dráha (metro) služobné značenie koľají niekam strčiť a nemiešať ho s informačným systémom pre cestujúcich. Úplne zbytočné „kolej / track 1“ tam, kde by malo byť „směr / direction nemocnice Motol“, resp. „kolej směr nemocnice Motol“.
„Vlak ve směru depo Hostivař přijede mimořádně na kolej směr nemocnice Motol.“
Problém je, že jsou stanice (např. Depo Hostivař), kde může vlak odjíždět z jedné i druhé koleje (přičemž na obou může stát vlak, jeden odjede dřív a druhý později). Tam se číslování kolejí hodí.
Číslování kolejí, které zabírá tak velkou plochu na cedulích, jsem taky nikdy nechápal. Mohlo by to mít význam pro mimořádnosti, „nástup směr Háje mimořádně na koleji 1“, „souprava na koleji 2 zde mimořádně končí“, případně pro orientaci při zásahu záchranných složek. Ale stejně se většinou hlásí „vlak ve směru Háje není určen pro přepravu cestujících“, takže se to moc nevyužívá. A na těch monitorech ve vestibulu, ukazujících za kolik minut to jede, se číslo koleje taky nepíše.
„Vlak na druhé koleji zde končí a jede zpět do stanice Nemocnice Motol. Pro jízdu do stanice Depo Hostivař vyčkejte příjezdu vlaku na první koleji.“ (Standardní hlášení na Skalce v případech, kdy přijíždí vlak ve směru Depo Hostivař na 2. kolej.)
Ten nový design právě číslování kolejí elegantně upozadil. Oproti nynějším obrovským číslům kolejí je uvádí jen drobně. Zároveň si ale dokážu představit mimořádné situace – ať už kvůli změnám v dopravě či třeba zásahu IZS – kdy se ta informace může hodit a je dobré vědět kde ji najít.
já si tak matně pamatuju, že ten informační systém byl dřív s černým podkladem, pak se to předělávalo na bílý podklad. šálí mě paměť, nebo si to pamatuju správně?
Ano, po vzniku metra to tak bylo. Pak se to změnilo na bílou, no a pak se přišlo na to, že co je v metru bílé, dlouho bílé nevydrží, že je černá praktičtější,
Nikoliv od vzniku metra, ale až někdy od poloviny osmdesátek. Minimálně tak dvě desetiletí.
Je fajn, že vůbec nějaké testování a piloti probíhají a výsledky se upravují; u nás to stále není samozřejmost…
Třeba na youtube, kde v „pilotnim režimu“ zrušili disliky… Na 90 procent to měli v plánu udělat nezávislé na feedbacku, odradit by je mohli jenom velcí investoři.
Není třeba řešit nové osvětlení, je třeba pouze infotabuli sklonit o cca 15 – 20 st. dolů, ale on někdo potřebuje vydělat na osvětlení :-))))
A jak OBOUSTRANOU tabuli tzv. teploměru skloníte o 15° až 20° dolů z obou stran současně?
Jedině by to vyřešilo místo jedné dosavadní oboustranné tabule uprostřed délky nástupiště nově instalovat 2 jednostranné tabule hned za vstupy na něj, ale tam se zase hodí mít z druhé tsrany směr daného výstupu!
Budou dvě zrcadlové :-)))
No ale to docela dost zvedne náklady, a všechno jen kvůli tomu „modernímu“ odporně černému dizajnu po vzoru New Yorku.
Ještě by mohli podle New Yorku modernizovat i sběr odpadu, a ulice zpestřit smradem a krysami.
Mě ten černý víc vyhovuje.
“Problém se však ukázal v horní části nosiče v místě jejich ukotvení, kde se do tabule opírá odlesk zářivkové osvětlení.“
Nový vizuální styl byl prezentovaný i s novými nosiči, které byly nejen daleko elegantnější, ale měly i lépe řešené osvětlení. Proč nebyly tyto nosiče instalované alespoň do nově rekonstruované stanice JzP mi hlava nebere. Je totiž zřejmé, že to velmi ovlivní celkový vjem.
Někdo to vysvětloval tím, že v době představení nového vizuálního informačního systému již byla smlouva uzavřena na rekonstrukci stanice JzP a nešlo to změnit.
Takže zase bude mix více systémů? No tak to je fakt super, druhá nejhorší možná varianta… :-/
Tak se udělá zakázka malého rozsahu na nové nosiče, to se vymění i za provozu.
😛
A kolik to bude stát, když vláda vyzývá k šetření?