Dopravci Železnice

Černá díra na vlaky, dvě srážky za pět dní. RegioJet trápí na Slovensku nepozorní řidiči

Srážka s kamionem v roce 2016 u Velkého Mederu skončila úplnou likvidací jednotky Siemens Desiro. Foto: RegioJet
Srážka s kamionem v roce 2016 u Velkého Mederu skončila úplnou likvidací jednotky Siemens Desiro. Foto: RegioJet

Podruhé během pěti dní se srazil vlak RegioJetu na Slovensku na trati mezi Bratislavou a Komárnem s autem na přejezdu. Nepozorní řidiči způsobují dopravci velké škody i zpoždění. Od zahájení provozu zde firma už přišla kvůli nehodám na přejezdech o jeden vlak, další dva byly odstavené déle než rok.

K zatím poslední nehodě došlo dnes ráno před šestou hodinou v bratislavské městské části Vrakuňa a přejezdu chráněném světelnou a zvukovou signalizací. „Vozidlo nedalo vlaku přednost a vjelo na přejezdu přímo do jeho jízdní dráhy. Posádka před srážkou opustila auto a z místa nehody utekla,“ řekl Martin Žarnovický, koordinátor PR a komunikace RegioJetu na Slovensku. Automobil je kompletně zničený, nedošlo ke zranění.

Páteční nehoda patří mezi ty s mírnějšími následky. Podle Žarnovického by se poškozený vlak měl vrátit do provozu během několika dní. V jiných případech dopravce ani cestující nebo řidiči v autech tolik štěstí neměli.

V pondělí večer například na přejezdu mezi obcemi Bodza a Zemianska Olča zahynul osmadvacetiletý řidič. Letos jde už o třetí nehodu, od nástupu RegioJetu v roce 2012 jde o celkem devatenáctou nehodu. „Tři nehody byly natolik vážné, že jsme musely soupravy na několik měsíců odstavit, jednu jsme úplně vyřadili,“ řekl Žarnovický. Jedna z poškozených jednotka Bombardier Talent, která byla mimo provoz 22 měsíců Kvůli nabouraným vlakům si musel RegioJet jako náhradu pořídit ještě motorové jednotky 628.

Trať mezi Bratislavou a Komárnem je nejvytíženější jednokolejkou na Slovensku. Několik nehod na přejezdech zde zaznamenal i nákladní dopravce Metrans Podle mluvčí ŽSR Martiny Pavlíkové jsou všechny přejezdy na této trati v souladu s předpisy a nehody jsou vždy chybou řidičů. „Alarmující je především fakt, že přibývá nehod profesionálních řidičů,“ dodala. Slovenský správce železnice podle ní chystá na trati úpravy některých přejezdů a současně několik let provádí osvětovou kampaň pro řidiče, jak se mají chovat na přejezdech.

29 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Řidičák má dnes opravdu i ten poslední jouda, v 18 má velká část puberťáků auto, silnice jsou plné, nepozornost a nervozita lidí obecně roste – pořád někam spěcháme, nesoustředíme se na to, co děláme apod.

    • No jenže ten jeden prý byl profi taxikář. Ono je celkem zrádné, pokud tam nejsou závory, tak se to v zamyšlení nebo za silného světla dá přehlédnout. Bohužel.

  • Nevím samozřejmě, jak je to na Slovensku, u nás je problém samozřejmě způsoben i nečinností Policie a obecně naprosto směšnými pokutami i nízkými tresty. Většina z těch, kdo jsou ochotni kdykoli ohrožit životy ostatních, se nemá čeho bát.
    V případech nehod na přejezdech si myslím, že jde vždy o obecné ohrožení a tedy o trestný čin. Po propuštění z výkonu trestu by si tito řidiči už nikdy neměli mít možnost sednout za volant a nejnižší možnou pokutu bych viděl ideálně tak na 50 až 100 tisíc Kč + náhrada škody.

    • „Po propuštění z výkonu trestu by si tito řidiči už nikdy neměli mít možnost sednout za volant“
      To, bohužel, nelze „v reálu“ zajistit – ale ta (reálná) možnost by rozhodně neměla být možností legální – tedy ani taková, že by ten viník mohl získat nový ŘP v jiném státě!

  • Bohuzel to nikdo nenapise naplno – staci, aby na prejezdu doslo odhadem ke 3-6 nehodam s vlakem a celospolecenske naklady (v tomtonpripade skoda na vlaku, zavorach, vozidle, naklady nasazeni IZS, ztraty na zivotech, zraneni a lecba…) jsou vyssi nez celospolecenske naklady na vymisteni automobilove prepravy pryc z prejezdu na podjezd nebo nadjezd, ktere jsou de facto jednorazove (krome nakladu na udrzbu mostu zel./sil.) a tim je problem vyresen.
    Proto by mel platit STRIKTNÍ ZÁKAZ stavět nové úrovňové přejezdy na jakékoli silnici a dosavadní by se měly průběžně odstraňovat – zkvalitnuje se tim infrastruktura celeho statu, protoze bohuzel vzdy je cast lidi dostatecne hloupa na to, aby nepockala na prejezdu a zpusobila tim obrovske celospolecenske naklady.

    • Máte naprostou pravdu. Jen bych doplnila několik informací.
      1. Mimoúrovňové přejezdy se nestaví z důvodu, že je problém něco nového schválit na stavebním úřadě se současnou změnou územního plánu. Proto se taky dálnice D1 pouze rekonstruuje, nikoli rozšiřuje.
      2. U úrovňových železničních přejezdů je snažší údržba, proto se některé staré mimoúrovňové přejezdy ruší (hl. se zasypávají nižší „myší díry“). Samozřejmě bez rozmyslu.
      3. No a trať Blava-Komárno je stará, roky téměř neudržovaná trať, která se před cca 10ti lety opět probrala k životu. Většina tamních přejezdů je ovšem v dezolátním stavu, kde si řidič může hodit korunou zda neurve kolo, zda se nepřilepí do rozteklého asfaltu, nebo zda z toho neproniknutelného houští nevyrazí náhodou vlak. No a pak se ty, nehody trochu nakupí.

      • LK:
        Pro volbu typu křížení železnice a silnice je kromě NTR na železniční trati rozhodující dopravní moment na přejezdu – chtít například budovat MÚK na polních cestách, kde bohatě postačí trvale uzavřené zábrany (závory otevírané jen výjimečně na vyžádání podle okamžité dopravní situace na železnici a s adekvátními provozními opatřeními), by znamenalo chtít nehorázně plýtvat – mnohem lepší cestou je rušení takových přejezdů, které lze bez velkých zajížděk objet jinudy přes jiná křížení.
        Úvaha o tom, že všechna křížení by měla být zásadně a pouze jen mimoúrovňová, a že náklady na jejich výstavbu jsou ve výsledku stejné jako škody vzniklé střetnutími na přejezdech, sice možná teoreticky odpovídá současné realitě, ale stejně tak platí i úvaha, že kdyby řidiči dodržovali pravidla silničního provozu, nejen by nevznikaly žádné škody, ale ani by nevznikaly zbytečné náklady na budování MÚK: proč má společnost („stát“) vynakládat své prostředky kvůli tomu, aby mu nějaký blbec „takéřidič“ nezpůsobil škodu, když v současné době nakonec náhradu škody na viníkovi či pozůstalých po něm často stejně ani nevymáhá?

        Vlaďka83: „trať Blava-Komárno je stará, roky téměř neudržovaná trať, která se před cca 10ti lety opět probrala k životu. Většina tamních přejezdů je ovšem v dezolátním stavu, kde si řidič může hodit korunou zda neurve kolo, zda se nepřilepí do rozteklého asfaltu, nebo zda z toho neproniknutelného houští nevyrazí náhodou vlak.“
        Kdy jste se tam byla podívat naposled? Ta trať je v téměř celém úseku mezi Bratislavou a Dunajskou Stredou po rekonstrukci (provedené státními ŽSR) a i v úseku Dunajská Strda – Komárno vyhovuje platným normám – takže znovu: nevidím žádný důvod pro to, aby společnost („stát“) vynakládala zbytečně prostředky kvůli tomu, že nějaký „takéřidič“ je blbec a myslí si, že vyhraje nad vlakem.

  • pracuji u národního dopravce a letos už asi 4 nehody na přejezdech takže problémy nejsou jen u Regioetu takže vidí že provozování drážní dopravy není jen tak a u soukromníka žádná rezerva vozidel není viz srážka vlaků GW Train na jihu. hlavní je že nikomu nic nestalo, neukázněnost řidičů mot. vozidel je velká viz včerejší Karlštejn

  • na Slovensku sme veľmi mierni voči takýmto neposlušným vodičom. Chcelo v by to oveľa tvrdšie tresty smerujúce hlavne k náhrade spôsobensj škody majetkom neposlušného vodiča a ak teto majetok nemá, tak ho zatvoriť na nútené práce dovtedy, kým potrebnú sumu neodpracuje. Technické zabezpečenie priecestí by sa zišlo riešiť automatickými výsuvnými barikádami, podobne ako v Rusku
    https://www.mojevideo.sk/video/1f7dd/nehody_na_ruskych_zeleznicnych_priecestiach.html

  • Nejlepší je vůbec takovou situaci nedopustit = mimoúrpvňová křížení. Ale to je řešení použitelné pro hlavní tratě, protože je to drahá záležitost. Tady se jedná pouze o regionální trať. Pokud je na ní silný železniční provoz a v její okolí silný automobilový také, měly by být všechny přejezdy zabezpečeny alespoň závorami a kamerovým systémem, který bude automaticky rozesílat pokuty. To je to minimální řešení.

    Nicméně je potřeba za prvé změnit legislativu a jakýkoliv vjezd gumokolu na železniční přejezd v době aktivované výstražné signalizace posuzovat automaticky jako obecné ohrožení. V tom vlaku totiž vždy alespoň 3 lidi včetně posádky cestují. Zvýšit sazbu na minimum 10 let a maximum 30 let v pracovním táboře. A samozřejmě toto reálně vymáhat a nemít tím pouze popsaný trastní zákoník.

    Technickou závadu neberu. Řidič je zodpovědný za technický stav vozidla a pokud nenechává provádět preventivní údržbu a diagnostiku nelze se divit, že vozidlo vysadí… Chceš-li si vozit zadek v autě, potom ale se všemi právními důsledky.

    Prevence je ovšem nejúčinnější řešení. Proto by se měla na základky a střední školy vrátit dopravní výchova bez ohledu na to, zda si dotyčný bude v dospělosti dělat řidičák nebo ne, protože s dopravní infrastrukturou interaguje nějakým způsobem každý (ať už jako chodec nebo cyklista). Zkouška ze zákona o pozemních komunikacích a související legislativy by měla být součástí obecné části maturity.

        • Vy si na Slovensku neplatíte povinné ručení??? A co je nad limit povinného ručení nemá povinnostbodsouzený nahradit ze svého majetku? To jsou kecy neználkovy. Děláte tu zebsebe akorát hlupáka.

          Jinak zabezpečit přejezdy více, třeba i kamery, OK. Ale pracovní lágry? S tím běžte k fašounům, nebo komoušům, nebo jiným zrůdnám.

          • Jakou logiku, smysl a význam mají důstojná nepracovní vězení??
            1.Je to hmotné zabezpečení a všestranný servis, o kterém si leckteří nekriminálníci mohou nechat zdát.
            2. Řádnému životu se tam nenaučí, spíš se vzdělají v lumpárnách.
            3. A místo aby si cosi odpracovali, jejich dluhy nabobtnají, a k tomu jim předepíšou ještě něco za výkon trestu.
            Čímž nepopírám, že se pracovní lágry dají také dělat špatně. Mnoho věcí dělat dobře je těžší než je dělat špatně. Ale podobně např. celou školskou soustavu bych ukvapeně nerušil ani kvůli chybám, které se v ní vyskytují nebo mohou vyskytovat, ani proto, že školy měli i komunisté, fašisté nebo nacionální socialisté.

            • Část věznu pracujebdobrovolne.. Cast pracovat nikdy nebude dost kvalitne. Cast lidi neodradi ani drakonicke tresty avsilenebpodminkybkriminalu. ANakladynna strezeni jejhorsich gauneru na pracovistich jsou mnohem vyssi,mnez jejich pouhabizolace na fele. A jejich vydelky to ani omylem nevykompenzuji. I proto, se zrizuji domaci vezeni u lehcichbtrestu. A takebproto, ze kritrestancu je vic, nez mist g kriminwlech. Zkratka problematikabjebdalekonslozitejsi a na provoz pracovnich lagru, nebonna oovinnou praci vsech veznu, natoz nq jeji zrizeni, nema Cesko dostnpenez. Takze zvednete nam dane a pwkbsi za to zavedte pracovni povinnost.

              Mmch vam mozna unika,mze prommního lidi jebtrest na samotce na cele mnohem horsi,mnez pracovni povinnost.

    • Co se obecného ohrožení týká, možná není třeba měnit legislativu, ale začít jasné případy obecného ohrožení jako obecné ohrožení stíhat.

    • Zvýšit sazbu na minimum 10 let a maximum 30 let v pracovním táboře.

      A za vyjetí vlaků proti sobě potom minimum 30 let a maximum trest smrti. Aby to by bylo spravedlivé, že?

  • Když posádka stačila utéct, tak to mohl být i technický problém na vozidle. Záleží, kdy vjeli na přejezd.
    Nicméně na této trati je těch střetů auto – vlak velmi hodně.

    • to musejí rozluštit vyšetřovatelé, ale česko by tam mohlo poslat svoji kriminálku, nebot slováci kdyby našli v autě režijku, tak by je nic nenapadlo.

  • Kdy jim to konečně dojde :/ stát má k dispozici levný nástroj, který má potenciál při nasazení na hlavních koridorech trestat hazardery…. je to policie

    není potřeba žádných kamer či budování retarderů a budování podjezdů/nadjezdů na každé lokálce

    • Na koridor nic jiného než podjezdy a nadjezdy nepatří. Policie nemůže být všude, a hlavně hlídání přejezdu opravdu není hospodárným nakládáním s omezenými prostředky.
      „Rychlá“ železnice zkrátka není nijak slučitelná se silniční dopravou, a čím dříve si to správce infrastruktury uvědomí, tím líp. Samozřejmě toto není úplně řešení pro trať Bratislava – Komárna, ale třeba koridor Bratislava – Žilina je po modernizaci kompletně bez úrovňových křížení, a tak to má být.

      • A hlídání zákazu odbočení vlevo (mimo MHD) tím hospodárným nakládáním je? Zjevně ano, když tam vidím PaCHy několikrát za týden.

      • No – mezi skutečně „koridorovou“ tratí připravenou pro NTR 200 km/h a původně lokálkou zmodernizovanou a vybavenou pro NTR 100 – 120 km/h je ovšem v požadavcích na úroveň zabezpečení značný rozdíl: závory by tam sice možná užitečné byly, ale zase zvětšují pravděpodobnost poruch zařízení, takže je třeba zvážit, zda neskonalá lidská blbost vypitých „vypatlaných“ mozků některých „takéřidičů“ za tu větší pravděpodobnost poruch na přejezdech v podstatě „místních“ komunikací (využívaných převážně jen IAD) vůbec stojí, když přitom v „soubojích“ s IAD prakticky vždy vyhrávají vlaky – jen si nejsem jist, zda dopravci také vždy vymáhají náhradu škody na svých vozidlech po vinících a pozůstalých po nich.

        • Myslíte jako případ Studénka ?? Polská firmička v likvidaci a majitelé dávno schovaní v jiné ? (tento úspěšný model mají asi od nás nebo co)…..

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora