Dopravci Železnice

Centrálu Českých drah čeká nejspíše stěhování, firma chystá soutěž na kanceláře

Budova Churchill Square, která vzniká u pražského hlavního nádraží. Foto: Jan Sůra
Budova Churchill Square, která vzniká u pražského hlavního nádraží. Foto: Jan Sůra

Bývala to kdysi jejich budova, teď za její používání platí desítky milionů ročně ministerstvu dopravy. Řeč je o monumentální budově na nábřeží Ludvíka Svobody v Praze, jejíž východní křídlo České dráhy obývají. To se ale může za necelé dva roky změnit. Dráhy chystají v příštích týdnech vypsání velké zakázky na pronájem kancelářských prostor. Důvodem je končící smlouva s ministerstvem. Nejčastěji se mluví o stěhování na hlavní nádraží.

Budeme hledat nové sídlo cestou veřejné zakázky. Aktuálně připravujeme zadávací podmínky pro veřejnou zakázku. V průběhu podzimu budou o jejím vypsání rozhodovat orgány společnosti,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

České dráhy využívají budovu ministerstva dopravy, kde mají kanceláře pro zhruba 500 lidí. A ty jim nestačí, nedávno proto firma pronajala další prostory v nedalekých kancelářských budovách. Smlouva končí 30. června 2020. Přetlak se začal projevovat v roce 2016, kdy ministerstvo kvůli přibývajícím vlastním úředníkům v budově dráhy z části kanceláří vykázalo.

ČD ročně platí ministerstvu 29 milionů korun ročně (do roku 2016 to bylo 35 mil.). Pronájem metru čtverečního kanceláře vychází na 3 720 Kč za rok, metr čtvereční účelových ploch na 1 440 Kč za rok. „Otázka případného dalšího užívání uvolněných prostor po odstěhování ČD bude pravděpodobně řešena s nejvyšším vedením ministerstva dopravy,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

O stěhování Českých drah se mluví delší dobu. České dráhy mají i pozemky u hlavního nádraží, na kterých aktuálně vzniká projekt Penty a Sudopu Churchill Square. I proto se mluví o vznikajících kancelářích mezi hlavním nádražím a Vysokou školou ekonomickou jako o velmi pravděpodobné budoucí adrese generálního ředitelství. „S Českými drahami se historicky tato příležitost pro konsolidaci diskutovala, dali jsme konkrétní nabídku, nicméně doposud nebylo z jejich strany předloženo přesné zadání,“ sdělil šéf leasingu Penta Real Estate Miloš Kocián. 

Podle informací Zdopravy.cz řešilo představenstvo ČD možnost pronájmu budovy E ve vznikajícím komplexu včetně možnosti opce na odkup budovy, k rozhodnutí ale nedošlo.

Kvůli možnému stěhování ale panuje mezi zaměstnanci drah zlost, neboť železničáři považují budovu na nábřeží historicky za svou. Za první republiky na stále prodražující se stavbu tehdejšího ministerstva železnic přispívali ve velké míře i řadoví železničáři. Za socialismu si budovu přivlastnila KSČ jako sídlo svého ústředního výboru. Po sametové revoluci ji vlastnily dráhy, po jejich transformaci ji zákon přiřkl ministerstvu dopravy. V užívání ji ale měly mít obě strany.

26 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • vlastně u té penty budou na stejným poschodí kde bude čd prodejna železniční techniky škoda plzen.

  • Sestěhování do jedné pokud možno vlastní budovy je na ČD mnohaletý evergreen, za těch cca 30 let co na dráze jsem, jsme toto slyšeli už tolikrát že tomu už nevěnuje, krom těch co se vymýšlením těchto bludů živí, nikdo žádnou pozornost. Jeden z minulých ředitelů, kteří se ve funkci střídají jako cestující v tramvaji, nám před pár lety tvrdil že jsou těsně před podepsáním dohody s investorem který na místě bývalého seřaďovacího nádraží Vršovice postaví dvě administrativní budovy a jednu vymění s ČD za pozemek pod tou druhou kterou využije sám, a co tam stojí? Pár krtinců.

  • Mohlo by být i dodáno do článku kolik uředníku má ministerstvo dopravy.

  • Pane Sůra, není pravda, že ČD kanceláře nestačí. Do jiných prostor se některé složky stěhovali proto, že je obsadilo MD nebo jimi přímo řízené organizace. Zase nemáte pravdu a to si hrajete si na odborníka.

    • Doplnili jsme do článku další kontext. Nicméně konstatování, že drahám kanceláře v budově nestačí, je pravda. Vaše obvinění je liché.

      • Děkuji za doplnění následné informace do článku, vzhledem k tomu že na MD docházím, vidím spíše stav sestěhovávání v řadách ČD.

    • ČD měly kanceláře a v nich lidi i jinde před stěhováním pár menších úřadů (doslova miniúřady) na MD.

  • To by mě zajímalo, co takových 500 lidi dělá a kolik z nich je skutečně potřeba.

    • No je to jednoduché, ono z těch 500 dělá většina, ale také ta většina dělá věci, které by se tam dělat nemusely a dělat by stačila jen menšina 😀

      • 500 lidí to jde , co ministerstva a kraje kolik tisic uředníku živíme.

        • Plus ČD ale ještě mají i krajská ředitelství v každém kraji, ne? Kolik bude lidí tam? 😀

          • Dobrý den, např. ve Zlínském kraji 5.Zajišťují jednání s objednavateli dopravy, náhradní autobusovou dopravu, sestavení jř na základě požadavků kraje, jízdy zvláštních vlaků atd.Mohu Vás ujisti, že práce mají nad hlavu. Ono jednat s politiky např. na uhájení výkonů v ZDO není moc jednoduché. Další info o REGIONÁLNÍCH OBCHODNÍCH CENTRECH tzv. ROC nejdete na http://www.cd.cz
            Hezký den.

            • Takže to, na co u soukromníků stačí pár lidí, tady zajišťuje aparát. Ten dělá to a ten zas tohle..

              • 100 vlaků denně a 7000 vlaků denně je asi trochu jiný kafe nemyslíte??

              • Snažil jsem se Vám to vysvětlit, marně.
                Jestli považujete 5 lidí za moc , pak o náplni práce nevite nic…….Jen na závěr, např. 85 lidí ve službě řídí 1 komandující.Vzhledem k výborně nastavené it komunikaci .
                Přezaměstnanost vzhledem k počtu vypravených vlaků a s tím souvisejících činností žádná není.

        • Problém je, že ČD je již vystaveno konkurenčnímu prostředí a náklady na rozsáhlý administrativní aparát je pro něj v soutěžích velkou přítěží . Úřednictvo od obcí přes kraje až na ministerstva zacvaká daňový poplatník přímo a nikoho to“nemusí“ trápit : – (( …

          • Pak vyvstává otázka zda není rozsáhlý administrativní aparát z větší části zbytečný a zda by nebylo záhodno ho podstatně zredukovat?

            • To jsou bláboly. Máte někdo zkušenosti s řízením velké firmy která funguje plošně po celé republice. Nebo to porovnat a aparátem srovnatelné firmy, kterou by mohl být možná ČEZ.

              • No tak zákonem garantovaný monopol v distribuci a jaderky s nízkými variabilními náklady postavené státem jsou přece jen trochu lepší východiska k přezaměstnanosti než rezatá béčka a regiošuky… 🙂

                A jinak ne, s ČEZem se nesrovnávejte, tam je taky o 50-100% více lidí, než je třeba (myslím ústředí, ne terénní složky).

Newsletter

Partneři