Centrálu Českých drah čeká nejspíše stěhování, firma chystá soutěž na kanceláře
Bývala to kdysi jejich budova, teď za její používání platí desítky milionů ročně ministerstvu dopravy. Řeč je o monumentální budově
Bývala to kdysi jejich budova, teď za její používání platí desítky milionů ročně ministerstvu dopravy. Řeč je o monumentální budově na nábřeží Ludvíka Svobody v Praze, jejíž východní křídlo České dráhy obývají. To se ale může za necelé dva roky změnit. Dráhy chystají v příštích týdnech vypsání velké zakázky na pronájem kancelářských prostor. Důvodem je končící smlouva s ministerstvem. Nejčastěji se mluví o stěhování na hlavní nádraží.
„Budeme hledat nové sídlo cestou veřejné zakázky. Aktuálně připravujeme zadávací podmínky pro veřejnou zakázku. V průběhu podzimu budou o jejím vypsání rozhodovat orgány společnosti,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.
České dráhy využívají budovu ministerstva dopravy, kde mají kanceláře pro zhruba 500 lidí. A ty jim nestačí, nedávno proto firma pronajala další prostory v nedalekých kancelářských budovách. Smlouva končí 30. června 2020. Přetlak se začal projevovat v roce 2016, kdy ministerstvo kvůli přibývajícím vlastním úředníkům v budově dráhy z části kanceláří vykázalo.
ČD ročně platí ministerstvu 29 milionů korun ročně (do roku 2016 to bylo 35 mil.). Pronájem metru čtverečního kanceláře vychází na 3 720 Kč za rok, metr čtvereční účelových ploch na 1 440 Kč za rok. „Otázka případného dalšího užívání uvolněných prostor po odstěhování ČD bude pravděpodobně řešena s nejvyšším vedením ministerstva dopravy,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.
O stěhování Českých drah se mluví delší dobu. České dráhy mají i pozemky u hlavního nádraží, na kterých aktuálně vzniká projekt Penty a Sudopu Churchill Square. I proto se mluví o vznikajících kancelářích mezi hlavním nádražím a Vysokou školou ekonomickou jako o velmi pravděpodobné budoucí adrese generálního ředitelství. „S Českými drahami se historicky tato příležitost pro konsolidaci diskutovala, dali jsme konkrétní nabídku, nicméně doposud nebylo z jejich strany předloženo přesné zadání,“ sdělil šéf leasingu Penta Real Estate Miloš Kocián.
Podle informací Zdopravy.cz řešilo představenstvo ČD možnost pronájmu budovy E ve vznikajícím komplexu včetně možnosti opce na odkup budovy, k rozhodnutí ale nedošlo.
Kvůli možnému stěhování ale panuje mezi zaměstnanci drah zlost, neboť železničáři považují budovu na nábřeží historicky za svou. Za první republiky na stále prodražující se stavbu tehdejšího ministerstva železnic přispívali ve velké míře i řadoví železničáři. Za socialismu si budovu přivlastnila KSČ jako sídlo svého ústředního výboru. Po sametové revoluci ji vlastnily dráhy, po jejich transformaci ji zákon přiřkl ministerstvu dopravy. V užívání ji ale měly mít obě strany.