Centrální komise schválila další dva obchvaty na I/19, celkem za 1,5 miliardy
Silnice I/19, obchvat Chýnova. Pramen: ŘSD
Silnice I/19 je důležitou spojnicí ve směru západ–východ, která mimo jiné propojuje města Plzeň, Tábor a Pelhřimov.
To už mělo být CK schváleno přes 40 lety.
Ty obchvaty jsou potřeba a jsem za jejich přípravu rád, ale v kontextu stavu veřejných financí mi tam přebývají doprovodné komunikace. Na I/19 uprostřed cesty mezi Táborem a Pejrem nejsou takové intenzity provozu, aby se musela separovat místní doprava od tranzitní. A ani ta mimoúrovňová křižování tam z hlediska intenzit nejsou potřeba.
Jasný, projede tudy jen necelých 10.000 aut každý všední den.
Ta silnice (tedy značení) se dost v historii měnilo. Pokud si pamatuju, původně to byla I/18, která vedla až někde k Ukrajinským hranicím, pak to přečíslovali na II/150 (Plzeň – Valmez) a I/35 (od Valmezu k hranicím SK) a potom zase kus na I/19 (Plzeň – I/34). Slováci si ji přečíslovali na I/10 (hranice CZ – I/61) a zbytek od Žiliny dál na východ zůstal jako I/18
Prapůvodní I/18 má v ČR se současnou I/18 společný pouze úsek z Rožmitálu pod Třemšínem po křižovatku s I/3 u Votic. Směrem dal na východ se nyni jmenuje II/150, místy byla v peáži s I/19 a od ValMezu je to teď I/35. Dále na SK pokračovala na Bytču (SK I/61), Žilinu (SK I/61) a dále až na východní Slovensko. Mám pocit, že končila na téčku ve Stránského, nyní vede až do Michalovců. Na SK/UA přechod vedla silnice I/50, nyní SK I/19.
Nemáte úplně pravdu, I/18 vždycky (i po roce 1998) zůstala z Rožmitálu do Votic, II/150 vedla odtud přes luhy a háje krajem blanických rytířů na HavlBrod, Žďár nad Sázavou, Boskovice, Prostějov, Valmez. Pak se za pár let někdo chytil za nos a od Pohledu do Boskovic silnici II/150 povýšil na I/19 (která tak peážuje s I/34, dřív končila v Pelhřimově a ještě dřív vedla po současné II/602 do Jihlavy). Takže máme dva úplně nesouvisející úseky silnice II/150, která před rokem 1998 vedla taky úplně jinudy – byla to dnešní I/24, tam ostatně i dle číslovacího schématu zapadá. A perlička na… Číst vice »
„přídatný pruh“
Pan být dobrá Čecha.
Co konkrétně je špatně? https://www.nlfnorm.cz/terminologicky-slovnik/145180
A vy být zas travič diskuze. Nejde tady o olympiádu z češtiny, takže si to hnidopišství strčte za klobouk a jděte tím šikanovat žáky ZŠ.
Chybí dálniční obchvat „Středních čech“.
Odstranění tzv. Pragocenstrismu pomůže odlehčit D0… věřím, že na D0 vjede mnoho tisíce aut protože nemají jinou nabídku v dálniční sítě ČR… Proč by jeli přes silnici č. 19 když vede přes Brdy, nemá žádné obchvaty, a také je místy příliš úzká bez dělící střední čáry. Místy úzká tak, že se na ní vyskytují značení „dej přednost protijedoucímu“
V případě směru transitu západ – východ Plzeň-Tábor-Jihlava…
Optimálně Plzeň-Tábor-Jihlava (/Humpolec/Větrný Jeníkov)-HavlBrod-Pardubice-Hradec-Liberec-Ústí-Karlovy Vary-Plzeň 🙂
A kašlat na to, že tam dnes „nejsou intenzity“. Ono se to ne nadarmo jmenuje „infrastruktura“.
intenzita tam není, a možná kalkulace zatížení do budoucna nevypadá vysoká, Ale to protože funguje zákon nabídky vs. poptávky. Není poptávka když strana určující nabídku nenabízí dobré služby…
=> I19 je nabídka za školní známku 4 :/ Ale kdyby tam byla silnice lepší resp. dálnice… řidiči ji budou používat raději než D0!
prej důležitá spojnice západ-východ. ano to možná je, ale parametry této silnice hlavně od obce Lety ( I/4) na západ je dost tragické a její napojení na silnici I/20 nedaleko 4. největšího města v ČR je opravdu zarážející … tady se ŘSD může fakt stydět.
Stát vylepšuje tu lepší půlku I/19 od Lety směrem na východ.
Ale Plzeň-Lety není možné přes Brdy vylepšit!
=> I/19 není a nebude lukrativní alternativou pro D0
Ano, I/19 kolem Brd je už hodná památkové péče. 🙂
Napojení na I/20 se přeoře při stavbě obchvatu Losiné a na přilehlý kus pietně dochované c. a k. silnice k Nezvěsticím taky existuje záměr.
samé záměry a studie a 20 let funguje křižovatka tak jak funguje… při současném provozu hrozné…
A co I/27 mezi D6 a D7??? 🙁
Správně, ještě by to chtělo vyřešit Obrataň a Zárybničnou Lhotu, pak by bylo spojení Tábor-D1 luxusní.
Samozřejmě je škoda úrovňovosti některých křižovatek, zejména ta u Chýnova, nečekal bych, že něco takového v roce 2022 vznikne…
No a zde se plánuje podobná u Kladrub a mnohem později než v roce 2022
A tak to budeme flikovat a flikovat… a ono to pořád nebude dost. A taky budeme brečet, proč je věčně ucpaný Pražský okruh.
Stačí se podívat na mapu, tímhle směrem měla dávno vést dálnice. Převzala by celý proud z východu na jižní Německo a dál ma západ, propojila západní a jižní Čechy s Moravou, a při rozumném pokračování v linii HavlBrod-Pardubice i s východními Čechami. Ale to ne, my všechno poženeme přes Prahu…
Vize je to pěkná, ale musíme být realisté. Kapacitní dálnici „napříč“ nikdo nezaplatí, navíc tam reálně takové intenzity nebudou (OA generuje především Praha a stavět dálnici jen pro kamiony je ekonomický nesmysl). Jsou daleko horší místa, kde nás tlačí bota. A ne, D19 ani obchvat KV to nejsou.
Jestli by nás odvážné vize typu „D19“ přece jen neposunuly k rozložení zátěže, kterou jsme oblažováni ve středobodu zvaném Praha, i když rozumnější je být realisty… Intenzity na D0 jsou už i přes 100 tis., řekněme, že enormní podíl na tom má nákladní tranzitní doprava (kolik přesně, se jistě dá dohledat). Když se sejde nějaká událost, jako třeba zlobivá dilatace s častým vypínáním tunelu, je to dost často ve stavu paralýzy v řádu mnoha km. Na okruh se někdy skoro nedá najet, nebo z něho přes hradbu kamionů odbočit. Vzniká nespočet kolizních, resp. ne zrovna příjemných situací. Tvrzení, že OA… Číst vice »
Souhlas D19/20 a D38 👍
Nejsou tam intenzity a provoz Plzeň – Humpolec není tak velký, aby se dálnice vyplatila. Nicméně se budou dělat obchvaty na I/20 Plzeň – Písek, obchvaty na I/19 na Tábor – Humpolec, pak možná někdy severní obchvat Písku. Do budoucna to bude alternativa průjezdu okolo Prahy, ale nebude to dálnice, pouze první třída a podle intenzit se budou přidávat pruhy v určitých úsecích.
Jestli ono to není naopak… intenzity tam nejsou, protože trasu Brno-Plzeň (a to je tři čtvrtě Moravy-Plzeň, i Slovensko-Bavorsko, i spousta dalších) vám každá navigace vyhodí přes D0, protože to spojení je dnes prostě papírově rychlejší.
je to tak a člověk musí být veliký romantik, aby jel z Brna do Plzeň „spodem“
Trochu se dívím, že tady je tolik mínusů. Nějaky okruh který bude cca 50-80 (nebo místy 30) kilometrů od Prahy dává smysl. Jen to budou například rychlostní silnice, třípruhy nebo někde (speciálně úseky s mosty) jen kvalitní silnice první třídy. Ale všude plné obchvaty.
Hvězdicový systém, kdy se všechno sbíhá do Prahy má opravdu své mouchy.
Je potřeba o tom diskutovat a mít rozumný koncept. D0, D3, D35 a další strašáky budou někdy dostavěny a pak je potřeba mít vizi, která se třeba bude časem korigovat.
Taková vize už existuje: https://www.mdcr.cz/getattachment/Dokumenty/Strategie/Rozvoj-dopravni-infrastruktury-do-roku-2050/Rozvoj-dopravni-infrastruktury-do-roku-2050/Rozvoj-dopravni-infrastruktury-do-roku-2050.pdf.aspx
Nicméně ekonomická a legislativní realita ČR posouvá časový rámec spíš někam k 2100 – když to dobře půjde…
Aktuálně rozhodně má smysl stavět obchvaty důležitých jedniček (byť třeba ne tak velkorysé jak by mohly být), protože dálniční řešení je ještě řadu desítek let nenahradí.
Upřímně, docela by mě zajímalo, jak se stanovuje, která komunikace má být kapacitní. Jak se to počítá, na základě jakých průzkumů, jakým softwarem atd. Taky kdo se na tom podílí jako měrou – Ministerstvo dopravy, ŘSD, Ministerstvo místního rozvoje, kraje atd…? Byl by fajn pěkný článek, kde by nějaký odborník z té správné instituce tuto metodiku popsal. Trasovaní tady řešíme pořád, ale správná metodika je to co dává ty relativně možné nejlepší výsledky i když se to nezdá. Bude-li tlak na správnou metodiku, ideálně veřejnou, dosáhneme maximum možného. A jako obecný dotaz je to hezká otázka na ministra dopravy nebo… Číst vice »
Už brzy se dočkáte, letos budou prezentovány výsledky této komplexní studie: https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0003026/zakazka/359470
Přijde mi to, jako promarnena šance. Minimálně těch stoupacich pruhu 2+1 tam mohlo být více, např mezi Kladruby a Lejckovem. A ta křižovatka tvaru + na konci Kladrub snad ani nemá cenu komentovat.