Cenová válka na dálnicích pokračuje. Na stavbě D35 okolo Vysokého Mýta může stát ušetřit přes půl miliardy korun

Vizualizace úseku D35 Vysoké Mýto - Džbánov. Foto: ŘSDVizualizace úseku D35 Vysoké Mýto - Džbánov. Foto: ŘSD

Dálniční obchvat Vysokého Mýta má stavební povolení. Nejblíže zakázce je sdružení Eurovia CS, M-Silnice a Stavby mostů.

71 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Asd

Výborně. Jen tak dál a co nejrychleji do Mohelnice a Liberce. Včera bylo pozdě.

autobusik2

Len dodám, že na D35 Hořice – Sadová by sa mali obálky otvárať o týždeň.

Leštění

Takže jestli to chápu správně tak když si půjdu koupit chleba se stovkou a koupím ho za 50, tak jsem borec, který ušetřil 50 korun. Když tam půjdu s 45 Kč a koupí za 50, tak jsem neschopný, který bezdůvodně rozhazuje peníze.

Vladimir

Chtělo by ať udělá nějaká železniční stavební společnost poradny průser a bude se stavět i na železnici podstatně levněji. Kdo bude druhý Metrostav?

Jan z Rokycan

Jenže nízké ceny za dálniční stavby s případem Metrostav příliš nesouvisí, nízké nabídkové ceny tu byly i před tím. (Krom toho, že MTS a následně MI podsekávalo nabídkové ceny, což mi osobně přijde jako horší praktika než celý případ kolem soudu.)

Asd

Stačí změnit zadání tak aby se mohl zúčastnit podstatně větší počet uchazečů. Pokud daný typ stavby může provádět jen pár firem, tak se nějakého poklesu cen nedočkáme.

bkv

A co ta stavební firma na železnic potřebuje tak speciálního oproti stavbě na silnici?

Asd

Mě se neptejte ja nedělám zadání zakázek. Jen vím že se zakázka například požadavkem na reference dá zaonačit tak aby se výběrového řízení mohli zúčastnit jen ty „správné“ firmy.

Jan

Pokaždé když tam pojedu si budu těch 500 mil. představovat pokud to teda dodrží…

Radek Vizi

No a to je právě ta klíčová otázka, všichni nadšeně juchají v duchu PR informací ŘSD jak se ušetří a nikdo už neřeší to, za kolik se to skutečně postaví a jestli tam nějakou nešťastnou náhodou nevyplavou nějaké očekávaně neočekávané vícepráce.

Leštění

Tak on ani nikdo neřeší zda předpokládaná doba byla reálná nebo ji ŘSD úmyslně zase účelově navýšilo.

libor

stejně to je zajímavé, rozdíl v nabídce až 30%….

medvěd

Vida jde to , ale proč už D35 nebyla před 10 lety hotová ? Nevěřím, že máme takový hlou….. úřady, který nevidí do budoucna ………..D 1 málo pruhů, D 11 málo pruhů ……. zkrátka se potom musí dodělávat …..

Jirka

A p D0 raději vůbec ani nemluvte.

kik

Proč? Jméno Bárta a Veverky (Věci Veřejné či jak se to jmenovalo) nic neříká? Ten tenkrát zařízl většinu staveb a pak to hodně let trvalo než se to zase za Ťoka rozhýbalo. A i když Mádl z toho dneska těží tak Ťok má na současném tempu výstavby hodně velký podíl.

Otakar

Zase na druhou stranu, kdyby to Bárta nezasekl, tak se pořád staví km za 1 mld.

Martin K.

Nevím proč se stále soutěží na cenu a ne na best-value approach. Přece je v zájmu všech, aby stavby byly kvalitní. Pak by NKÚ nemuselo psát to, co napsalo k D1

DavidS

Tak z mého pohledu kvalita je napsaná v zadávací dokumentaci. A všichni musí uchazeči tu kvalitu musí splnit. Když jí jeden splní o milion méně, tak vyhraje. Jednoduché

libor

a je jistota, když to bude o 30% dražší, že kvalita lepší? nebo může být i stejná či horší?

Petr

Tak vady díla by se měly řešit smluvně, ne?

Kování

Stát nic neušetří, pouze si to neumí spočítat.

Leštění

Jj pravda ale není to moc PR.

Lysimachia

Vy máte double-nick?

David

Dokud se k tomu bude přistupovat tak, že a to aby se firma ucházela o železniční zakázku bude potřebovat schválení komory, která je obsazena lidmi z firem, které jsou jediné akreditované získávat železniční zakázky, tak asi nemůžeme čekat moc zlepšení. Jediné co pomůže je odstranění národních specifik a akreditací. A co se týče zabezpečení ještě otevřená rozhraní tak aby se dala napojovat zařízení různých výrobců. Že se opravdu něco změnilo poznáme až první trať bude zabezpečena někým jiným než AŽD.

Eko

Už aby ta dálnice kolem Vysokého Mýta byla.

Franta

A co dozor investora? Bude? Nebo jako vždycky?

Franta

Aha. Takže jako vždycky. Děkuji za mínusy.
Jen… nevadí, že i NKÚ ve své čerstvé zprávě D1 mluví o slabé pozici státu, nedostatečných smluvních ujednáních, nevynucování sankcí etc. …?

jan v

+Ředitel ředitelství jim ješětě kryje v rozhovoru záda.

Franta

Však jo, jen se umínisujte.

Jan

Nevím, jestli víte jak vypadá kontrola ve veřejné správě. Po provedené kontrole se vyhotoví protokol a ten se zašle kontrolovanému (zákon o kontrole). Ředitel ŘSD napsal, že kontrola byla v pořádku a v protokolu nebyla žádná významná výtka. Proto ani nepodali námitku proti kontrolnímu protokolu. Pokud NKÚ následně vyjde s tím, že byly zjištěny závažné nedostatky, které jsou ale v rozporu s tím, co dali ŘSD do protokolu, tak je někde chyba. K tomu, aby si člověk udělal objektivní úsudek by bylo třeba, aby byl zveřejněn protokol o kontrole a následně pravda vyběhne na povrch. Do té doby do dopadlo… Číst vice »

Franta

Stav komunikací jednak vidím, jednak jej lze doložit i excesy typu zvlněná dálnice na Ostravsku. O mobilních vahách, které jsou již mnoho let pečlivě uzamčeny ve sakladech Celní správy, aby se neohmataly, víme všichni. O výběrově slepém investorském dozoru, který navíc vykonávají najaté firmy místo lidí, které ŘSD prozíravě nemá, víme tak všichni. CO proboha -a a hlavně proč – by si musel NKÚ ve zprávě vymyslet, aby námitky vedení ŘSD byly relevantní???

Alibaba

Protože prošel zákon o změně ŘSD na státní podnik (od 1.1.24), tak je naděje že i ŘSD bude mít vlastní dozor.

Franta

Naděje možná. Ale ta pravděpodobně skončí tím, řže stavební lobby ministrovi/řediteli ŘSD, že to vážně není dobrý nápad. Stejně jeko kamionová lobby dokázala komusi vysvětlit, že se ta mobilní váha rozbije.

Jarda

proč to nejde i na železnici? zahájit více staveb, ale vysoutěžit podstatně levnější ceny? Obvykle se spiše vysoutěží ještě dražší ceny. Nechce řsd dělat i do kolejí? 😉

Franta

Vždycky se to tak dělalo.

Otakar

Od Vás bych Františku vážně nečekal střelbu do vlastních řad.

Black

Mnohokrát jsem profesně přišel do styku se zákonem č. 134/2016 Sb. (Zákon o zadávání veřejných zakázek) i když ne v oblasti staveb. a mohu zodpovědně říci, že svou podstatou je to paskvil. Protože, řečeno příměrem, za cenu Trabanta můžete mít zase jen kvalitu Trabanta a nikoliv Porsche nebo Mercedesu.

SaulGoodman

Pokud jste s ním přišel do styku, tak jistě víte, že ten zákon nikoho nenutí soutěžit jen na základě ceny. Akorát holt vytvořit jiná hodnotící kritéria je náročnější, vyžaduje to už nějakou úvahu nad tím, je nastavit tak, aby nesmyslně nediskriminovala na základě obskurních parametrů (přesné rozměry dveří apod), a také vyhodnocení je náročnější, protože se nestačí podívat na jedno číslo, ale chce to objektivně vyhodnotit jednotlivé parametry. Takže se to v praxi ne až tak často používá, ale to není chyba zákona. Mimochodem teda má to i druhou stránku, příliš specifických požadavků může nakonec vést také k problémům, viz… Číst vice »

David

Je to prostě dáno tím jak moc je to přeregulované a jak moc velké kvalifikační požadavky má SŽ. Pokud na opravu či stavu nádražní budovy (která ani třeba není v těsné blízkosti dráhy) musí mít firma akreditaci na stavby asociované s dráhou, tak se nemůže divit, že jsou ceny úplně jinde, když si dobrovolně nechá vyškrtnout většinu trhu.

SaulGoodman

Právě, to je ten problém. Technicky to zas tak náročnější není, ale splnit všechny ty byrokratické podmínky už ano, což jednak snižuje počet soutěžitelů a jednak zvyšuje jejich náklady, což pak logicky vede k dražším stavbám.

Alibaba

Jenže bez nějaké regulaci by na železnici byly nehody tak často jako na silnici. Chcete to?

Alibaba

4 lidi kašlou na bezpečnost?

Alibaba

A rozuměl by někdo na ŘSD kolejím? 🙂

veli.k

Díky za to rýpnutí do ceny železničních staveb. Opravdu nedává smysl, proč tu je takřka jeden monopolní dodavatel pražců (ŽPSV), přístřešků a nástupišť (tentýž), informačních systémů do stanice (Elektročas, které navíc stále neumí to co už léta funguje třeba v Německu nebo Rakousku), zabezpečovacího zařízení všeho druhu (AŽD) a tak by se dalo pokračovat dál a dál všemi možnými komponenty.

Jan z Rokycan

…projektant z Olšanské (příp. dceřinka z Argentinské), měření bludných proudů jedině JEKU, výhybky z DT…

Alibaba

Vyrábíte a prodáváte výhybky? Sem s nima…
Máte vůbec představu, kolik výrobců výhybek je v Evropě? Já to sice nezkoumal, ale odhadoval bych tak na stát jeden a dva. Výhybka je proti asfaltu přesná strojní výroba, i proti normální kolejnici je zásadní rozdíl.
A teď si vemte, že obalovna asfaltu je v podstatě v každém okrese, na těch automatech, co to dávkují se dá zkazit skoro jen to, že přivezou špatné kamení.

Michal

Měření bludných proudů nedělá jen JEKU.

OndraG

Ono není pro stavební společnost tak jednoduché pořídit potřebnou techniku pro práce na železnici. Ne všechno se dá udělat UNCéčkem a lopatou. Dalším faktorem a ten je mnohem horší a neprůstřelnější jsou předepsané komponenty, ze kterých má být dílo vytvořeno. Ať to jsou pražce, výhybky, prefabrikované komponenty nástupišť, kabelových žlabů atp. Na všechny věci potřebujete doložit certifikát, ke kterému vede mnohdy trnitá cesta zkoušek. Další problém je, že někdo – investor – státní organizace musí povolit používání nového certifikovaného výrobku v díle. No, co si budeme povídat …. dokážu si představit, jak takové schvalování nového komponentu ve státní správě probíhá,… Číst vice »

a8n

U kolejnic už to bylo dotaženo k dokonalosti. Aktuálně mají 0 certifikovaných dodavatelů pro třídu R350 HT.

Nokkonen

Kdyby tak ještě chtěli soupeřit i kvalitou, než jen cenou…

dizgrafyq

Martin Kupka: „Trochu přitvrdíme. Čas vyjednávání se železničními dodavateli vypršel. Říkejte si tomu extrém, ale navrhuji, abychom šli tvrdě a bez prodlení zaútočili skutečně masovou letákovou kampaní, a zatímco se z ní bude sbírat, nasadíme cirkusáky, alegorické vozy, pouliční divadlo a možná i dobročinné koncerty, ano?“

BND 30

Red Dwarf 🤣

Kebab

Už ti někdo někdy řek`, že seš hnusný, plesnivý povidlo, který má důvtip, šarm a duchapřítomnost německýho ovčáka po transplantaci hlavy? 😀

Jan Novák

No, domnívám se, že všichni zapomínáme na jádro našeho problému a to je: Jak si budeme říkat?

Karel IV.

Komise pro Legalizaci Integrace Teroristických Organizmů a jejich Rehabilitaci ve Společnosti

Honza

Super!!! Ty vole, celý vlákno, skvělé jste mě chlapci pobavili 👏🏻👏🏻👏🏻

rastr

Samé dobré zprávy ohledně dálnic. Kde jsou ty časy, kdy za Béma 1 km D0 stál 1 mld Kč (vzhledem k inflaci ještě více).

Jan z Rokycan

Pardon, D0 byl úlet (ale daný množstvím mostních a tunelových objektů). Co měl s D0 společného Bém, to ale fakt nevím.

PetrN

Srovnáváte absolutně nesrovnatelné – D35 na rovině vs. D0 s tunely/mosty nebo prostě jen kolem měst, kde jsou větší požadavky na vedení v zářezech kvůli hluku, velké MUK apod… D0 D1-Běchovice předpokládaná cena 1mld/km, severní D0 dokonce 1,3-2,5mld/km dle úseku a zvolené varianty !!!
Nebo D35 Opatovec-Mohelnice jako celek taky přibližně 1mld/km

Hans

Srovnáváš Mercedesa s Fabii.. Není nic obtížného stavět silnici v totální rovině s minimem mostů …

Vašek

Já jsem hlavně zvědavý, zda se podaří současně s dálnicí zprovoznit aspoň první část obchvatu Mýta směrem na Choceň… ale je to Pardubický kraj, takže asi předem tuším jak to dopadne…

Vojtech

Jaký je důvod že se nemůže dát rovnou vedle dálnice paralelně dvojkolejná trať.?

Otakar

Na to jsou dálnice moc klikaté, ne?

BND 30

Nepěkně se na to díváte. Zatímco tady se teprve začíná stavět, na nábřeží už tisknout letáky k záměrům ☝️

Jan z Rokycan

Rozdílné požadavky na směrové oblouky a sklonové poměry. (U VRT se zas tak neliší, neboť tam jezdí jen osobka, pokud vím se povoluje až 40 ‰, u dálnic bývá sklon cca do 5 %. Na konvenční železnici, kde jezdí i náklady, ale musejí být sklony dost nižší, ideálně do 20 ‰. Na dálnicích se taky zas příliš neřeší ztracené spády a vůbec nějaký konstantní odpor.)

Alibaba

Maximální sklon na hlavní trati je 12,5 ‰ (viz problémy na Vysočině a nutnost postrků), ideální by se měl blížit sklonům na koridoru, které jsou od Pernera okolo 7 ‰.

Vojtech

Minusari, tady ty sklony ani oblouky nejsou tak fatální. Je to pravé původní projekt ještě z 1990 kdy uděláme novou trať Chocen- Svitavy- Záhřeb, což rámcové je

Alibaba

Lepší by to bylo spíše v ose, protože pak by odpadlo spousta křížení na výjezdech z dálnice.
Co se týče směru, tak by to asi šlo, ale problematické jsou stoupání, jak tu píší i jiní.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Díky za ten poslední odstavec!
#svobodaven!

Jan z Rokycan

Situace SŽ tady trápí asi vícero lidí, ale s tím Vaším rádobyvtipným hashtagem už jste jak zaseknutá gramodeska. (Nehledě na to, že problém je hluboko v systému, výměna ředitele nic neřeší.)