Čekání na vjezd do tunelu Blanka má někdy překvapivé důvody. Proč policie nevěří AI na křižovatkách
Vjezd do tunelu Blanka. Foto: TSK

Překvapilo mě, kolika lidem dojde v tunelech benzin, říká šéf IT pražské TSK.
Překvapilo mě, kolika lidem dojde v tunelech benzin, říká šéf IT pražské TSK.
Řešení problému je jednoduché. Stačí být ohleduplný, za volantem přemýšlet a jet. Nečumět do mobilu, na 50 jet 40 atd. Když jsou v tunelu schopný měřit překročení rychlosti proč nepostihují brzdiče?
Rychlosti v Blance jsou dost náhodné. Běžně je 70, pak 50, pak 70, pak 50, pak 70. Prostě při průjezdu člověk musí mnohokrát měnit rychlost, což je otravné.
Přitom by často stačilo místo rychlosti přikázat rozestupy. Adaptivní tempomat na 70, líné rozjezdy.
Jo jo už jsem kolikrát kvůli tomu dostal v tunelu Blanka a pokutu, větší provoz, tak dávám pozor na auta kolem a nemám každý teď nevím kolik to je 100 metrů sledovat proměnnou rychlostní značku ☹️.
A nebo budu pořád koukat mírně nahoru na ty proměnné rychlostní značky a do ostatních aut kolem sebe bourat, nemůžu dělat několik věcí najednou nejsem žena prý 😢
tak jezdit na světýlko rezervy je, jak se zdá podle zmínky v článku, už zase takový český národní sport . Popravdě to moc nechápu, mě v tomhle kdysi “ proškolil“ tchán ten snad v životě netankoval víc než 10 litrů benzínu a tak jet s ním kamkoliv bylo utrpení, on často, já s ním bohužel dvakrát, jsme skončili pár km od pumpy kam jsme pěkně docapkali nebo si stopli a nechali se dovézt Navíc sebou nevozil ani prázdnej kanystr, tak to bylo vždy trapnost na entou s půjčováním/vracením kanystru . Ale spočítaný to měl perfektně kolik “ ušetřil “ když… Číst vice »
Zajímalo by mě, jestli šetřílci započítali do kalkulace i palivové čerpadlo, které při dlouhodobě prázdné nádrži odchází mnohem dřív než při plné.
„Šetřílkové“ především neumí počítat s cenou času a s náklady ušlé příležitosti.
Když si to porovnáte s postupem: „Když klesne ručička pod půku nádrže, tak cestou kolem nejbližší vhodné pumpy zastavím a dotankuji doplna“, tak v té půlce nádrže navíc mám jednorázový umrtvený kapitál cca 800 až 900 korun. To opravdu někomu stojí za ty starosti a riziko, že zůstane někde viset s prázdnou nádrží?
Hm abych jezdil s autem k pumpě pokaždý když klesne ručička pod půlku, k čemu mi je vlastně ta celá nádrž?
Nejezdím na výpary, ale vím, že když se rozsvítí hladový voko, mám to ještě na dobrejch 100km a není potřeba plašit. To se mi už spíš vyplatí si pár dní počkat a při vhodné příležitosti dojet na Primku/Ono kde jsou ceny o 3-5 nižší než jinde a to na 70L nádrži není už úplně málo. Zrovna poslední tankování na Primce jsem měl po dlouhé době pod 2k za plnou.
Když míjím oblíbenou benzinku a ručka je pod půlkou, tak myslím na zastavení. 😀
Taky kupuju benzín v oběhu 10 l, ale každý den 😖.
Samozřejmě že kdybych chtěl jet někam dál mimo Prahu, tak si natankuju víc že jo. Každopádně každý máme v autě kontrolku na stav paliva v nádrži, tak to stačí jenom sledovat, ještě mi snad nikdy v autě nedošel benzín 🤣.
Obzvlášť v Praze Kde je čerpací stanice skoro všude. A počkejte až těmto lidem kterým dochází benzín až budou mít elektrická auta a dojde jim elektřina
A proč si to tak komplikujte?
S tunely to zcela nesouvisí, ale s řízením dopravy v Praze ano. Téměř každý den ráno se zastaví pravý pruh na Jižní spojce před sjezdem do Švehlovy. Auta tam stojí na semaforu při odbočování na Průběžnou. Kolona před semaforem zasahuje až do jízdního pruhu na spojce, kamiony musí zastavovat a pravý pruh stojí kolem Spořilova až k Chodovu. Neměla by ta Jižní spojka a další páteřní komunikace mít prioritu v zajištění průjezdnosti a raději nechat stát lokální kolony třeba na té Švehlově, než zastavovat Jižní spojku? Na jedné straně města se regulují tunely, aby okruh jel. Na druhé straně se… Číst vice »
Ten problem se Svehlovou bude nastesti do 3 let vyresen dostavbou D0. Asi to souvisi s preferenci tramvaji a nebo celkove spatne nastavene semafory – prazsky folklor…
Preferujeme tam dvě tramvajové linky, z toho jednu v polovičním intervalu, a čtyři autobusové linky.
Po zprovoznění D0 se samozřejmě hodně věcí změní. Co se týče preference a nastavení, tak k diskuzi je, jestli je to v pořádku – jestli je lepší nechat stát ty kamiony na Chodov nebo nechat zpozdit tramvaje. Z pohledu řidiče auta mám jasno, ale chápu, že pohledů je více. S touto křižovatkou souvisí ještě další o kus výš – Na Padesátém x Průběžná. Tam odpoledne směrem k Jižní spojce z ulice Na Padesátém také situace není zcela optimální. Minimálně by tam chtělo zlegalizovat jízdu autobusů po kolejích, protože tam stejně takto všechny jezdí a autobusy pouštět do křižovatky samostatně (odbočují… Číst vice »
Kdyby fakt byla snaha to řešit, máme aspoň delší odbočovací pruh, i kdybych zároveň jako město chtěl preferovat MHD pod mostem.
Ale vzhledem ke katastrofálnímu křížení proudů na křižovatce JS a 5. května u garáží Kačerov je zjevně městu jakékoliv rozumné řešení dlouhodobě putna a čeká na modlu D0.
Presne tak. Ony ty preference vymyslela nejaka hlava otevrena (sekerou). Priklad je o kousek vedle Cernokostelecka / Limuzska / Uvalska, kde je absolutni priorita tramvaji, diky ktere nabiraji kolmo jedouci busy 177, 188, 195 a 208 vyznamna zpozdeni, nez se (hlavne z dvouproude Limuzske) dokodrcaji k semaforum. Uplne nesmyslne nastaveny krizovatka. No a Jizni Spojka / Svehlova je neco podobnyho.
A taky s blokovači, kteří tam sjíždí z levého pruhu.
Regulaci tunelu Blanka ve směru na Troju/Holešovice by podle laického pohledu dost pomohlo odstranění úzkého hrdla na světelné křižovatce hned za tunelom na Povltavské, kde jsou jen 2 pruhy. V místě, kde se vyjíždí z tunelu, se ještě připojuje pruh z Trojského mostu, sbíhá se to do dvou pruhů, kde je následně světelná křižovatka na Povltavské (a vlastní semafor má i malé parkoviště na boku pro cca 20 aut), aby se to za semaforem rozšířilo na 4 pruhy. Nárazové kolony, které tento semafor vytváří, pak sahají až k výjezdu z tunelu, který se kvůli tomu musí regulovat. Stačilo by prodloužit… Číst vice »
To úzké hrdlo ale není semafor samotný. Je ním úsek hned za semaforem, který překlenuje most Barikádníků a pod který se víc pruhů nevejde. Nebo alespoň ne bez zásadní přestavby celého úseku včetně protismeru z Povltavské.
https://maps.app.goo.gl/Qvt882FGCqcAAs6Q7
To ale samozřejmě nic nemění na tom, že tam úzké hrdlo je a takhle to někdo naprojektoval během výstavby tunelu.
Pod mostem uprostřed je asfaltový pás o šířce více než 4 metry, kde není žádný pilíř. Místo pro další pruh tam je i bez zásahu do protisměru.
Čtyři metry to nejspíš nemá a i kdyby, tak alespoň metr zabere oddělení svodidly nebo betonovými pásy. Navíc je uprostřed sloup VO osvětlující most nad tím, který by se také musel posouvat. Bez zásahu do protisměru by to nešlo.
Ok, každopádně v protisměru je vyšrafovaný pruh, ve kterém je nevyužívaná autobusová zastávka (kterou by případně bylo možné posunout o pár metrů dřív), takže prostor by se tam dal snadno vytvořit i bez velkých zásahů do protisměru, v podstatě jen přemalováním čar. Sloup veřejného osvětlení osvětluje rampu na Argentinskou, ale na hlavní části mostu už je osvětlení přímo na mostě, takže by to tam v pohodě přežilo i bez toho jednoho sloupu VO. Navíc je tam i místo, kam ho přesunout z druhé strany. Pořád mi to přijde tak, že za cenu drobných úprav by se dala výrazně navýšit kapacita… Číst vice »
Ano, to je to, co jsem myslel zásahem do protisměru. Asi by to nebyla úplně přestavba toho úseku (na druhé straně je také pilíř mostu, takže to posunout nejde ani tam), spíš vyasfaltování středového pásu, přemalování čár na úkor zastávky, směrové rozdělení svodidly a přeložení sloupu VO, popřípadě jeho ukotvení přímo na rampu, kterou osvětluje. Chtěl jsem tím jen říct, že prostě nejde „prodloužit připojovací pruh z Trojského mostu“, jak píšeš v úvodu, muselo by se to předělat celé a v obou směrech. I tak by tam vzniklo esíčko, bez kterého by se to neobešlo, pokud má zůstat zachován samostatný… Číst vice »
Teoreticky kdyby to nevychazelo, tak odboceni za tunelem z Povltavske doleva na most Barikadniku by se mohl zrusit. Obslouzi to odboceni z tunelu na Trojsky most + Vrbenskeho.
Stejne byste si moc nepomohl, ta cervena tam musi byt kvuli odbocujicim z mostu do Povltavske smer Liben.
tohle odbočení vlevo ale není kolizní s žádným proudem z Blanky, ne? Zdržuje to pouze auta do Blanky
to nejsou 4 metry, sotva 1,5, takže na využití cca tak 70 cm pro nutné zachování betonových svodidel. Pod mostem je za zálivem pilíř, tam se pruh už nevejde
Pod mostem ten středový pás skutečně pres 3 m má. V protisměru je jeste k tomu vyšrafovaný pruh, ve kterém je nevyužívaná autobusová zastávka, takže prostor by se tam dal snadno vytvořit.
Pokud máte na mysli středový pás od výjezdu z tunelu po semafor na Povltavské před mostem, tak je tam prostor mezi silnicí a protipovodňovou zdí.
to malé parkoviště s vlastním semaforem je úlet. to souhlasím, ale naštěstí není aktivní dokud tam nějaké auto nevyjíždí ven, ale jelikož to parkoviště je tak malé, není to často. Využívají jej jen lidé co si jdou zasportovat na stezku, zahrát tenis, případně odložit auto místo šrotiště 😀
To prodloužení napojení až pod most Barikádníků není špatný nápad, místo tam je, takže by se dalo využít. S tím ale pak nutné upravit vjezd/výjezd na parkoviště a následně zrušit i záliv na v minulosti plánovanou bus zastávku
Upravit to male parkoviste nebo zrusit je zcela ok. 20 parkovacich mist nemuze mit prioritu nad prujezdnosti tunelu a okruhu. Ten zaliv tam dokonce muze zustat, ve strede je travnaty/asfaltovy pas o sirce vice ako 4m.
Zmiňoval jsem tohle řešení už několikrát všude. Sjezd z Holešoviček by se řešil na úkor toho středového pruhu, jak psal Pavel. Klidně by mohl končit před tím Mostem, jako připojovák, pokud by byl nějaký problém protáhnout ten pruh až k odbočení(tady se jede už 50, podle mě není nutnost na metr svodidel). Současné 2 pruhy by tedy jely klasicky a nebylo by třeba zastavovat kvůli autům z Holešoviček. Parkoviště jde vyřešit jednoduše i bez zrušení. Příjezd na parkoviště jen z tunelů (zájemci z druhé strany se budou muset otočit u Trojského mostu), výjezd na druhé straně parkoviště jako čistě připojovák,… Číst vice »
Naštěstí tudy často nejezdím, ale stalo se mi, že jsem na Patočkové skončil jako první před červenou. Mohl jsem desítky minut sledovat plynulý provoz v tunelu. Jak čtu článek, policista ve velínu měl nejspíše průjem, když nás nemohl pustit dovnitř.
Je pravda, že Patočkova to schytává nejvíc. Nevím, jak to mají ve velínu, ale vjezd do tunelu z Patočkovy se reguluje vždy výrazně dřív a víc než vjezd z Dobříšské, od Anděla nebo z Milady Horákové.
Dobříšskou zastavují také velice rádi, ač výsledkem je paralýza i těch, co do tunelu nemíří. V Patočkově, když se podaří udělat dlouhý šprajc, to pro změnu odnáší 180.
Samozřejmě je to zbožné přání, ale 180 by to nějak zvládla, kdyby se tuneláři museli řadit vlevo už za zastávkou Břevnovská. Ti inteligentnější to dělají.
To neresi problem, kdyz je regulovan vjezd do tunelu smer Smichov ( napr. jako dnes rano ).
Snášelo by se to líp, kdyby omezovali všechny vjezdy do tunelu spravedlivě a střídavě zapínali červenou všem. Vjezd z Radlické má nejspíše výhodu díky tomu, že auta od Butovic mají jen jeden pruh na dva směry a ještě blokují tramvaj.
Mně občas překvapí stopnutí na dlouhé minuty, resp. dávkování i třeba v sobotu v podvečer. Anebo obligátní padesátka v Blance, ačkoli provoz v daném místě je ospale víkendový. Pak řidiči nemají spekulovat o záměrných rychlostních pastích, nebo že se na velínu dobře baví. Jenže ona to může být reakce na situaci „někde na druhém konci“, musíme tomu věřit, i když Waze, jiné aplikace, Mapy.cz …ukazují NIC.
V tunelovém komplexu mj. vznikají fantomové kolony. Způsobují myškaři a neschopnost řidičů jet konstantní rychlostí, připojit se atp.
Je to markantni hlavne ve smeru z Troje do Dejvic. Tam se vzdycky najde nejaky vocas, kteremu nedojde, ze pri jizde do kopce musi prislapnout plyn aby udrzel rychlost (kdyz uz tedy nema tempomat). Także zpomaluje, zpomaluje, pak zacne hledat kvedlacku aby vylosoloval nizsi rychlost ale cela kolona postupne temer zastavi. Pak zacnou nekteri prejizdet do leveho a zacne zastavovat i levy. A pak zacpa a regulace…
Si říkám, jestli by vlastně lidi nebyli šťastnější, kdyby byl celý systém transparentnější. Třeba nějaká webovka (a API) se znázorněním toho, který vjezd je jak regulovaný a proč tomu tak je.
Dokonce bych si dokázal představit, že by u semaforu u vjezdu mohla být obrazovka ukazující čekajícím řidičům, proč je vjezd regulován, a to buď textem, nebo živým přenosem skoro ucpané komunikace
Policisté na velínu ÚMYSLNĚ, VĚDOMĚ A ZÁMĚRNĚ vytvářejí dopravní komplikace které by jinak nevznikly. Jediná otázka je, jestli ZLOVOLNĚ ŠKODÍ CESTUJÍCÍM jen pro své zvrácené potěšení nebo k tomu mají politické zadání.
řízení vjezdu do tunelů je hezká věc, ale chtělo by se to trochu zamyslet nad jinými faktory. Jeden pro ukázku… na výjezdu v Troji směr D8 se zužují 4 pruhy (2 z tunelu, 2 z Argentinské) do do dvou průběžných (V Holešovičkách), přitom uliční prostor tam je široký na 3 pruhy. Stačilo by těch pár parkujících aut dát na chodník (nebo alespoň částečné parkování na chodníku), který žádný z chodců takřka nikdy nevyužívá a rázem bychom měli 3 průběžné pruhy až k Bulovce, kde už se ta doprava dále dělí. V tu chvílí zvýšíme kapacitu průjezdnosti a snížíme dobu čekání… Číst vice »
S těmi Holešovičkami a 3 pruhy do kopce, to už jste trochu extremista. Ta ulice není zrovna louka plná fialek a nemůžete lidem, co tam kolem bydlí vzít možnost zajet/vyjet na pozemek nebo podél ulice jen připozastavit. Řešením je samozřejmě pokračování stavby MO ale politická reprezentace Prahy už roky chrápe. Z Holešoviček do tunelu už pruhy přemalovali (asi po 10 letech) a teď to jede líp. Celý ten uzel je přetížený a do doby dokončení MO bude…
já tam bydlím, a nevidím důvod, proč ty tři pruhy nahoru nepustit. Rozhodně to není na ježdění na pozemek. reps pokud ano, ukažte mi dům, ke pravidelně denně vyjíždějí/zajíždějí lidé na pozemek? K tomu slouží jiná obslužní komunikace (Na Truhlářce, případně malé prostranství pod ulicí Valčíkova). Okolo ulice V Holešovičkách jsou většina firemní baráky. Denně se tam tvoří kolony aut. Současné 2 pruhy jsou 3,75 m široké, takže stačí jej zúžit na 3m, auta z poloviny zaparkovat na chodník, který fakt nikdo nevyužívá (stačí se podívat když našněží, kolik tam je stop od lidí :-D) a rázem máme možnost 3… Číst vice »
Parkovací místa přímo na ulici V Holešovičkách nejsou reálně potřeba. Jejich obsazenost je tak maximálně do 50 %, všechny domy v ulici mají vlastní stání/garáže na svých pozemcích a z parkovišť pod mostem na Valčíkově a okolních ulic je to pěšky maximálně pár minut.
Zrušil bych velkorysé parkovací pruhy po obou stranách, mírně zúžil jízdní pruhy a ze získaného prostoru vytvořil třetí pruh do kopce jako pruh pro BUS/IZS/motorky + travnaté pásy se stromy po obou stranách.
Přidání třetího pruhu je to poslední, co ulice V Holešovičkách potřebuje.
Dopravní inženýr navrhuje jednu křižovatku měsíc a papírování trvá klidně i rok, pak to vypadá jak to vypadá… Tady je přínos AI jasný, výrazně se zrychlí procesy, je potřeba méně lidí, ušetří se prostředky. Ještě aby si dotyční zvykli používat nové technologie, netrvali na papírování nebo ručním řízení, pak se můžem pohnout někam dopředu.
Tady není přínos AI tak úplně jasný, protože hlavní přínos je to zmenšení byrokracie. Kdyby byrokrati trvali na stejně důkladném zkoumání chování AI jako u toho výtvoru dopravního inženýra, tak budou zkoumat ještě déle. A není jen možnost člověk versus AI, ale i možnost klasického, trošku pokročile, ale deterministicky naprogramovaného systému. Jenomže se pak k tomu má potřebu každý vyjádřit, u AI nemůže.
AI (resp machine learning) by měl větší efekt, kdyby zahrnoval celou Prahu a měl okamžitou zpětnou vazbu, jak dlouho auta na které křižovatce trčí a průměrné rychlosti všech úseků. Člověk ty drobné nuance a závislosti v obřím systému neuvidí. Díky tedy za plán nasadit AI na jednu celou silnici.
Taky jsem si říkal, že nasazneím AI na jednu (nebo několik málo zcela oddělených) křižovatku samozřejmě žádné „zlepšení“ vidět nepůjde – to je příliš jednoduchý problém, který i člověk nebo primitivní fuzzy-logic program dokáže řešit téměř ideálně.
Přínos AI by měl jít vidět se vzrůstající komplexitou problému – tam, kde už je vstupů přiliš mnoho na to, aby jejich závislosti lidská mysl dokázala pobrat (to znamená že to člověk nejen že neuřídí, ale ani nepřijde na to, jak to optimálně řídit)
Samozřejě řízení AI taky nebude dokonalé – nakonec ona musí pracovat s velmi pochybným materiálem.
Na TyTrubce jsou dašcam záběry, kdy se tunel chová nesmyslně. zavřený pravý pruh, zipuje se doleva – Zavřený levý pruh, had přejíždí doprava – otevřené oba pruhy.
Tím se jenom zvyšuje riziko, kdo to dodržuje tak dělá manévry navíc, místňáci jedou opatrně ale nedodržujou.
V Brně býval během veletrhů celkem běžně Pisárecký tunel plný nastartovaných stojících aut.
Mnoho minut čekání na vjezd do tunelu Mrázovka v Praze z Duškove, ačkoli tam žádná nehoda ani uzávěra není, a po najetí do tunelu je tam poloprázdno, je celkem běžné. Bral bych to celé vychvalování, jak to mají spočítané, s rezervou – spíš je na semaforech na pevno nějaký tupý režim, který funguje více méně špatně.
Celý ten tah Patočkova – Bělohorská je ukázkou aktivisticko-dobroserské doprasenosti. Naprosto spolehlivá červená vlna. Když jedeš +/- 50 tak máš jistotu, že ti na téměř každém semaforu padne červená. Na křižovatce Vypich z centra uměle staženo do jednoho pruhu, kolony az k Radimově. Výsledkem je přelévání dopravy do Radimovy a na Větrník. Na Vypichu stojíš na prvních semaforech na červené ptž tramvaje zajíždí/vyjíždí ze smyčky a na dalších semaforech svítí zelená ale nikdo jí neprojíždí, ptž stojí o pár metru níže na červenou. A samozřejmě Bělohorská radiála pohřbená ptž je přeci lepší, když se doprava valí ulicemi pár metru od… Číst vice »
Ale tak to je přece správně, je potřeba co nejvíce blokovat dopravu, aby se co nejvíce zvýšily emise. Takhle to přece funguje už dlouhá léta a postupně se blížíme finálnímu stavu, tedy totálnímu kolapsu na dobu trvalou. 🙂
Jestli to třeba nebude tím, že je to blbě nastavený…? Nechci vám radit, tak jen zmíním, že paranoia se dá slušně léčit nebo přinejmenším kompenzovat 😉
Výlevy s paranoiou si, prosím, odpusťte. Pokud tedy už máte problém se pregnantně vyjádřit – co přesně je blbě nastavený?
Že má tramvaj přednost, to je snad dobře. Jo ukazovat zelenou směru odkud nic nejede je blbě, mělo v tu chvíli padnout volno něčemu jinému, čas využít.
Znehodnocení MO? Jakože po něm nikdo nebude jezdit a jeho kapacita nebude využita? Vsadím se, že to nenastane
MO sam o sobe je OK ale chybi radialy, ktere by ho propojovaly s periferii…Zvlast na levem brehu je to tristni…
A pokud by se postavili radiály, bude chybět zase kapacita MO. A pokud by se pak zkapacitnil MO (či přistavěl nějaký střední okruh), tak zas bude chybět kapacita radiál.
Prostě není možné mít zároveň
1) hustě osídlené město
2) silnice zdarma nebo skoro zdarma
3) rychlou IAD
Respektive jediné co by to zařídilo je síť tunelů tak obrovská, že to není možné
A na pravém nějaké extra radiály jsou? Jestli ono to není zčásti i tím, že západně (a zejména severozápadně) od Vltavy nemáme pořádné železnice, které by část lidí motivovaly těmi auty až do Prahy nejezdit…
Plné (2+2 bez ÚK) radiály jsou napravo 3 (D1, Štěrboholská, D8), nalevo 1 (Strakonická).