Čekání na nového ministra. ŘSD stále neví, jaký most postaví na Pražském okruhu přes Vltavu
Dálniční most přes Vltavu na DO, 2. místo. Autor: Valbek

ŘSD vypsalo architektonickou soutěž pro další most na Pražském okruhu.

ŘSD vypsalo architektonickou soutěž pro další most na Pražském okruhu.
Já tedy pamatuji, že někdy na přelomu tisíciletí se už architektonická soutěž na tento most dělala. Vyhrál to dvoupatrový, úzký most, tuším obloukový.
Jsem zvědav, co se stanes s Vyšehradkým mostem po zkušenostech opravou mostu Barikádníků. Ale víc peněz je taky víc na malé domů, že?
Také mne to napadlo, i když do této diskuze to asi nepatří. Škoda, že rozhodnutí o osudu mostu proběhlo na posledních chvíli před volbami.
Ono se to jeste otevře.
Tak doufám že nakonec zvolit ten vítězný návrh. Je hezký, elegantní a neruší tak moc to údolí.
Naopak ta druhá varianta je vyloženě ošklivá a nechápu, jak ji někdo může favorizovat, pokud je argumentem co nejmenší zásah do rázu údolí…
při prvním zveřejnění jsem most od Valbeku zavrh okamžitě! Avšak následně se ukázaly další snímky a detaily a můj názor se okamžitě změnil. Bohužel první uveřejněné snímky byly opravnu nedostatečné a „zavádějící“ doporučuji najít si další obrázky navrhovaných mostů a třeba změníte názor. Osobně se mi líbí jak první tak i druhý most a upřímně vzhledem k tomu, že je to stavba „navždy“ tak mě ani ty vyšší peníze úplně neomezují !
TAK HLAVNĚ, ABY SE
konečně nějaký ten most stavěl, když to má už zpoždění přes 20let
a
stejně tak by se hodil most dole -¨
z Podbaby přes plavební komoru do troji , alespoň pro auta do 3,5t + MHD, taxi, záchranku, hasiče.
!
Hlavně dostat na druhou stranu konečně tu tramvaj
Praha potřebuje především MĚSTSKÝ most mezi P6 a P8, nikoli DÁLNIČNÍ. Tato varianta je absurdní, dělá z úzkých hrdel serpentyny Horoměřická, věčně ucpaná Kamýcká a Podbabská /Jugopako, téměř již stojící Cimicka dálniční přivaděče. Dvě miliardy na most dvakrát vyšší a dvakrát širší než Nuselský stačit nebudou ani náhodou, a pět set metrů dlouhý lanový most jsme v naší malé kotlině v životě nedokázali postavit. Mmchdm není to první, ale už druhá architektonická soutěž, mohli bychom se ptát, kdo a komu a proč potřeboval rozdat „skicovné“ ve výši 20 mil. Kč. Proč se tady nepíše o napadení soutěže u UHOS? Proč… Číst vice »
POTŘEBUJE
minimálně obojí !
😄
Městský most mezi P6 a P8 bude pro tramvaje a bude nízko ze samotného břehu.
otázkou je proč Praha jako taková už něco nezačala budovat dávno? spojnice mezi P6 a P8 je hrozná. Ano, terén není dobrý. Nyní máme aspoň tunely, ale dříve to bylo ještě větší peklo…
Aniž bych hodnotil co Praha potřebuje nebo nepotřebuje, tak bych rád zmínil, že ŘSD tu není od toho, aby stavělo jen to, co potřebuje Praha. ŘSD je tu od toho, aby řešilo meziregionální a mezinárodní dopravu v rámci celé republiky. To by si někteří měli konečně uvědomit. Ten dálniční most tam republika zcela jednoznačně potřebuje.
„Propočítávání výhod a nevýhod … zabralo tolik času“
Aneb počítám tak dlouho, dokud nevyjde to, co potřebuju. Chápu, že každý politik by rád své rozhodnutí zaštítil nějakou exaktní analýzu, zejména ke konci funkčního období, ale ne všechno se dá spočítat. Mě se líbí vítězný most, ale zřejmě bude vítězit snaha o co nejlevnější řešení.
nejlepší návrh je 5
Obávám se, že na takto velké stavby nebudou peníze. Už se zastavila stavba mostu u Plas, Vrt na Hradec a tato zbytná megastavba bude další na řadě.
Obchvat Šternberka je také zastaven … nicméně toto je D0, další z nejdůležitějších úseků, na to se najdou peníze. Jen se obávám, že se zase vymyslí úspora místo toho, aby vzniklo něco cenného.
Na tento most budou peníze stoprocentně. D0 je nejvyšší státní priorita, pokud sis nevšiml.
stavět se má začít až za 3 nebo 4 roky. proč by na to neměly být peníze? to už přeci bude líp 🙂
Už se veřejně ví, že bude problém financování v sfdi nejen v roce 2026, ale i 27-29. Vzpomínáte na Bártu, který taky zastavil dopravní stavby a pak se 5let nestavělo? Toto bude hodně podobné a spousta staveb se už nikdy nepostaví, protože příští rok dojdou prachy z EU na silnice.
Tohle fakt zbytná stavba není. A stavba VRT na Hradec se určitě nezastavila, když pravděpodobně ani nezačla.
Jestli je tento most, potažmo úsek, potažmo celá severní D0 zbytná, tak už je zbytné úplně všechno, co se plánované infrastruktury týče.
Zbytné jsou Vaše výkřiky. Akorát nevím zda jste NIMBA nebo troll.
Hlavně ať je levný na stavbu a provoz a rychle postavený a jednoduše postavený a dlouho vydrží a vzhled by měl být tak 10% požadavků..
Nesmysl. Dulezita je nejen samotna funkce, ale i forma. Odpornych staveb je v tehle zemi uz vic nez dost.
Chyba je výběr podle vzhledu bez ohledu na náklady, stejně jako výběr podle nákladů bez ohledu na vzhled. Za mně bych byl pro něco jako „vybrat nejhezčí z řešení, které v měrných nákladech životního cyklu není o více než 5% dražší, než řešení optimální z ekonomického hlediska“
Jak to poznáte během soutěže?
Plán údržby na 50 let jako součást soutěže?
Jasně, tak tady se bude šetřit miliarda na mostě a postaví se tuctový zato levný, zatímco o pár kilometrů dál v okolí Vinoře se vyháží desítky miliard jen aby se umlčely NIMBY, kdy místo původní varianty okruhu v zářezu za cca 18 miliard se schválili tunely v polích za 35 miliard. A na to peníze jsou.
Já VŘ nerozumím, ale nechápu, jak mohl soutěž vyhrát most, který neplní zadání. Nebudou z toho obstrukce, soudy a další zdržení?
Taky se mi líbí nejvíce ten vítězný návrh, to v tom ale nehraje roli. Možná to špatně vypsali.
V čem náplní vítěz zadání?
Nemá podpěry. Jsou v zadání. Upozorňuje na to i komise při výběru.
Z mého laického pohledu, pokud si návrh vystačí bez podpěr v údolí, je to ku prospěchu věci, nikoliv na závadu. Komise to zřejmě vidí podobně, když most postoupil do výběru (nebyl vyřazen pro nesplnění zadání). Jak říkám, pouze laický pohled.
To je možné, ale neúspěšní kandidáti mohou remcat…
To je podle mě velký problém. Ostatní navrhli mosty s podpěrami, protože byly v zadání. Prostě most bez podpěr dle zadání nekreslili, protože byl poptán s podpěrami.
čím větší rozpětí, tím vyšší jednotková cena čtverečného metru nosné konstrukce. tohle prostě obecně platí. není to v pravém slova smyslu porušení zadání, ale ještě o krok dál nad zadání.
jiná věc je porovnání stavebních nákladů (nejlevnější je rám) a nákladů na údržbu sledování (rám má ložiska/závěry jen na opěrách a závěsy, tedy opět výrazně levnější). a popravdě, ten rám vůbec není špatnej.
ovšem přiznávám, že nejsem architekt profesí, jen koníčkem, jsem jen pouhý mostař s autorizací…
Remcat klidně mohou, ale takovéto drobné přimhouření očí je v architektonických soutěžích AFAIK naprosto běžné.
Vite, že Ještěd také neplnil zadání? Měl se stavět hotel A vysílač, ne hotel ve vysílači
Na břehu, to záleží na průtoku vody. Některé návrhy budou mít pilíře v řece už při 10leté vodě.
Byla to architektonická soutěž, nikoli výběrové řízení. Obecně u architektonické soutěže jsou pravidla mnohem volnější a také není slíbeno, že se postaví zrovna vítězný návrh. (A taky se nemusí stavět vůbec.)
Vítěz (a příp. další pořadí) dostanou odměnu/cenu a pak se s nimi jedná o možných/potřebných změnách, přesnějším projektu apod.
Knihovna na Letné také vyhrál návrh, který nesplnil zadání… a pak se nepostavilo nic.
Jestli skončíme s tím tuctovým mostem, který by navrhla kdejaká projekčí kancelář bez soutěže, bude to neuvěřitelné zklamání..
O kus vedle se jeden úsek prodraží kvůli tunelům o 17 miliard (což chápu) a tady budem honit jednu miliardu za tak velkou oběť?
Ten most bude ikona a je velmi zajímavé, že to vidím opačně. Dražší most mi nevadí. Naopak ty tunely mi vadí moc. Je smysluplné stavět krásné věci. Ale není možné veškerou infrastrukturu dat do země podle toho jak kdo křičí. Bydlím u dálnice 20 let. Byl by tam krásný tunel skrz kopec. Ale v 80 tkach uvažovali zjevně jinak. Extrémy nejsou zdravé. A rozpočty nejsou neomezené.
V 80. letech neuvazovali. Dochazeli jim zdroje, takze vzdycky vybrali tu nejlevnejsi variantu. Prijedte se podivat do zameckeho parku v Kralovem Dvore. Protina ho dalnice.
Ano. Máte samozřejmě pravdu.Máme dálnici za koněm. Ale cost/ benefit je věčný. Efektivita investování určuje bohatství země. Zdroje nejsou neomezené a kdo lépe investuje má v budoucnu víc. Myslím, že krom byrokracie jde evropa do kopru právě pro tohle. Peníze duchodcum a zemědělcům. Na studenty a vědu nakalet. Budoucnost nezajímá. A ty tunely jsou dle mého mínění soucasti tohodle příběhu. Někdo nechce koukat na dálnici a někdo jiný to zaplatí. Most je ukázka našeho umu a vzkaz do budoucnosti.
vypadá to, že jedině takto se daly vyřešit neustálé spory a napadání stavby od obcí a ekologů. také si myslím, že zářezy by byly dostačující … ale za cenu 10let dalšího odkladu? to je holt na politicích…
Tak zklamání to bude především u vítězného uchazeče, který šel do soutěže s tím, že porušil podmínky zadání regulérní architektonické soutěže. Na rozdíl od všech dalších 4 oceněných návrhů. Pro řidiče by bylo zklamání, kdyby se s výstavbou mostu otálelo a pro státní rozpočet a daňového poplatníka, kdyby výstavba mostu byla co nejdražší. A o nákladech na údržbu nemluvě.