Dopravci Železnice Železniční průmysl

ČD zvažují nákup stadlerů po DB, RegioJet místo nich počítá s vlaky od Pesy

Jednotka Stadler GTW v barvách DB Regio. Foto: kaffeeeinstein from Berlin, Germany (GTW 2/6 der DB Regio) [CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)], via Wikimedia Commons
Jednotka Stadler GTW v barvách DB Regio. Foto: kaffeeeinstein from Berlin, Germany (GTW 2/6 der DB Regio) [CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)], via Wikimedia Commons

Nečekaný vývoj nabraly plány společnosti RegioJet na koupi použitých motorových jednotek Stadler GTW od Deutsche Bahn a jejich nasazení v Ústeckém kraji. RegioJet nové vlaky nakonec nezíská, o jejich koupi jednají naopak České dráhy.

Zájem Českých drah o tyto vlaky potvrdil mluvčí Radek Joklík. „České dráhy byly osloveny s nabídkou na odkup motorových jednotek. Nabídku jsme zvážili a vzhledem k tomu, že zapadá do našeho obchodního konceptu v Olomouckém kraji, vážně se o nákup těchto jednotek zajímáme,“ řekl Joklík.

DB Regio nejsou přímým prodávajícím, ke transakci mělo dojít přes nizozemského prostředníka. DB Regio má ve flotile celkem čtyřicet jednotek řady 646 se 119 sedačkami a dalším místem pro 80 stojících, v provozu jsou od roku 2001 a 2002. Vozy jsou nízkopodlažní a klimatizované.

Jde o stejné vlaky, které měl pořídit RegioJet pro provoz v Ústeckém kraji, kde žlutá firma nabídla nejnižší cenu v poptávkovém řízení. RegioJet plánoval jejich přestavbu, prostřední trakční modul chtěl vyměnit za elektrický, aby mohly vlaky jezdit na elektrifikovaných tratích.

Minulý týden ale RegioJet požádal Ústecký kraj o jednání, kde oznámil, že jednotky bohužel není možné koupit. Podle krajského radního pro dopravu, Jaroslava Komínka měl RegioJet kraji oznámit, že nákup pravděpodobně překazily České dráhy.

Komínek zdůraznil, že po dopravci bude chtít dostatek garancí, že skutečně vyjede. „Jsme velmi poučeni z autobusové dopravy z chování a přístupu společnosti BusLine,“ vysvětlil Komínek.

Namísto podpisu smlouvy, kterou už schválili radní, tak nyní začalo jednání o druhé nabídce. Ta je také od RegioJetu, ale na nové elektrické vlaky s přechodným provozem starších jednotek řady 628. O této nabídce se původně hovořilo jako o nejpravděpodobnější variantě, radní nakonec ale schválili tu s jednotkami Stadler. Přestože je u druhé nabídky od RegioJetu vyšší cena, stále je výrazně levnější, než kolik požadovali ostatní dopravci. Pro provoz s ojetými vozy počítal RegioJet s cenou 129,40 Kč za kilometr, pro nové elektrické vlaky má cena vyjít na 160 korun za kilometr.

S Ústeckým krajem jsme se aktuálně vrátili k variantě naší nabídky počítající s pořízením úplně nových souprav na zajištění provozu na regionálních tratích, kterých se týkalo poptávkové řízení. Musíme vyčkat ukončení jednání a posouzení této varianty ze strany Ústeckého kraje,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Okolnosti, proč z nákupu jednotek Stadler GTW sešlo, nechce firma nyní komentovat – mluvčí pouze dodal, že férová konkurence by měla spočívat v soutěži o kvalitu služeb a nejlepší cenu pro zákazníka, nikoli ve snaze konkurenci poškodit či případně zmařit výsledky samotného poptávkového řízení. RegioJet počítá pro Ústecký kraj s jednotkami Pesa Elf.

135 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Do tohoto obchodu bych šel…,bez ohledu na skutečnost,kolik jednotek se ve skutečnosti nakoupí.I kdyby se jich koupilo třeba jen 20,ČD by to pomohlo v obměně vozidel.Nízkopodlažnost,WI-FI,audiovizuální systém,prostor pro kola ad..Tato vozidla jsou stará cca 15 let,což není moc a je jasné,že od našich výrobců se v nezávislé trakci hned tak něčeho nedočkáme…Před koupí ale nutno pečlivě prověřit technický stav,počet najetých km…

  • Proč i tak krásná zem jako je Česká republika nemůže mít alespoň z části na lokálkách nové vlaky??? Podívejte se třeba na Doupovskou dráhu, tam je důkaz, že to jde, když se chce.

    • To je těžké….V roce 1973 se začalo narychlo s výrobou motoráků ř.152/810/ jako náhrada za hurvínky+ přípoják 010…původně nebyl oddělen ani nástupní prostor od prostoru od cestujících,takže tam pěkně protahovalo….No,a těmi na některých tratích jezdíme dodnes.Všichni si mysleli,že jsou na „Věčné časy“,nic se dále neřešilo a neprojektovalo.Stejně jako dnešní modernizovaná řada 854 sice s motory Caterpillar,ale koncepce z roku 1966,kdy později jezdily na Vindoboně Berlín-Vídeň.Také nejsou nízkopodlažní….Jenže za tu dobu je svět,potažmo Evropa někde jinde….

  • Sice jsou to stará vozidla ale kraje chtějí nizkopodlažní vozidla s wifi za hubičku.Proč ne?A jestli to neměl regiojet ošetřené smlouvou tak nevím proč teď brečí.!Akorát bych byl opatrný s tím vyjádřením že mu to znemožnily ČD.Nemám ověřeno,nepouštím ven!Nepůsobí to úplně nestranně.Jinak dik zdopravy za informace.G

    • Upřesnění – O. K., je tam uvedeno 30 vozů pro oblast Prignitz + dalších 13 pro oblast v Hesensku. I tak to ovšem znamená, že:
      – DB odstavily již všechny či prakticky všechny Stadlery GTW
      – Nizozemský prostředník sám proaktivně nabídl Českým drahám prakticky všechny Stadlery GTW, které kdy pod DB jezdily.

      Také je zajímavé, jak si ČD věří, že těch 40 GTW najde v ČR uplatnění. Pokud by všichni či téměř všichni čeští objednatelé měli např. podmínku sktutečné nízkopodlažnosti (tedy výška podlahy vozidla ve výšce nástupiště dle českých norem), tak si německá GTW neškrtnou. 🙂

  • Někteří diskutující mírně emotivně odsuzují údajný odkup jednotek Českými drahami, což asi zatím stejně není žádná zaručená informace. Úvahy o Štrasburku a odškodném asi soudné diskutující spíše rozesmály.
    Připoměl bych, že na iDnes 7. února 2014 vyšel článek s titulkem „Regiojet vyfoukl drahám vlaky od OBB…“. Prostě někdy ten, jindy onen. 🙂

    • Fakt mi tady chybí něco jako „palec nahoru“. A to opravdu nejsem z těch, kteří jásají nad tím, že se společnost z alfabetikální přesouvá na ikonografickou.

  • Myslím, že hlavním důvodem vysokých cen ČD je vždy o požadavcích kraje. Že absolutně nevyhovuje jejich vozovému parku a pak se musí kupovat nová vozidla. A ty pravděpodobně v této velikosti nejsou s TSI. A už vůbec ne pro český trh. Nějakých 120 míst. Elektrické.

    • Jako že kraje by se se svými požadavky na zajištění železniční dopravy měly přizpůsobovat tomu, jaká vozidla mají ČD k dispozici?

      • Je jedno , jakému dopravci se přizpůsobí. Hlavně se musí přizpůsobit ceně a pohlédnout pravdě do tváře- že to nemusí být tak, jak praví poučky o : soutěž = doprava skoro zadarmo na nejvyšší úrovni.

        O článek výš – už na to přišli v Jihočeském kraji.

        „Dokumentace nabídkových řízení bude podle něj upravena tak, že bude snížen rozsah výkonů a upraveny požadavky na kvalitu, vybavení vozidel i rozsah služeb“

  • Osobně se domnívám že RGJ nikdy žádné motory na elektriky prestavovat nechtěl a obchodnik to pochopil že kšeft nebude a nabídl je jinde. Nyní je vítěz neboť se mu ulevilo neboť nic prestavovat nemusi a ještě so spolu s krajem mohou kopnout do ČD. Normálně chce objednatel zároveň s nabidkou složit i jistotu aby bylo zřejmé že je myšlena vážně. Jak je možné ze mohl RGJ nabídnout něco co nesplní a nic se neděje? Co za takovou vstřícnost na kraji kdo dostal?

  • Jestli čd udělaly podpásovku, tak to půjde do štrasburku, možná rj dostane od národa odškodné, ale na druhou stranu kdo se netěší na nový pesa?

    • Jakou ale podpásovku? DB jim ty motory nabídli, nebo to snad měli říct, děkujeme, ale prodejte je regiojetu, on vyhrál soutěž a chce s nimi jezdit?

    • Místo divokých spekulací, bych se držel informací zde uvedených: „České dráhy byly osloveny s nabídkou na odkup motorových jednotek.“ A České dráhy tuto nabídku zcela logicky přijaly, jelikož uplatnění pro ně jistě najdou.

    • Já vím, je to dost scifi, že obchodník raději udá všech 40 naráz, než jen 10, aby mu tam zbytek hnil, měl s tím více práce, nákladů a snížil si pravděpodobnost, že je udá, protože by se mohl objevit někdo, kdo by měl zájem jen o vyšší počet vozidel.

  • Odpovídají tyhle jednost motorákům 840 ZSSK? Nebo se něčí výrazně liší? Delfínem jsem na Slovensku jel a přijde mi z hlediska cestujícího jako velmi dobrá. Pro naše dráhy by znamenala jistě pozitivní posun ve srovnání s tím, co tu jezdí. Ať u ČD nebo soukromníka.

    • Liší se mj. výškou podlahy; tato verze pro Deutsche Bahn má výšku podlahy 76 cm nad temenem kolejnice. Ovšem jsou vybaveny přídavným schodkem, takže nehrozí, že by cestující museli překonávat např. půlmetrový výškový rozdíl mezi temenem (nižšího) nástupiště a podlahou. Každopádně, na žádném nádraží v ČR to do takové jednotky nebude o „krůčku z vysokého nástupiště do vozidla“ bez rozdílu výšky nástupiště vs. podlahy vozidla.

  • Osobně si myslím že do doby dokud se bude ve výběrovým řízení preferovat co nejnižší cena tak se to nikdy nezlepší. A další věcí je to jak Ústecký kraj postupuje „nelegálně“ při výběru dopravce/dopravců mě fakt začíná rozčilovat.

      • jelikož dopravce nemuže splnit podmínky které si kraj vybral tudíž ta smlouva by měla být zrušena a vypsána nová soutěž…

          • Ne že nesplňuje, ale nemůže splnit, kraj poptal, regiojet nabídl 2 verze, kraj si jednu vybral a teď se ukazuje, že to nemůže splnit. Takže postup kraje je sice trošku pofidérní, ale tím, že se jedná o poptávkové řízení, tak asi nic neporušili, v normálně vypsaném výběrovém řízení by musela být vypsána nová soutěž, zde (jelikož to není nějak ošetřeno), lze asi postupovat stylem, první nemůže dostat slibů vezmeme druhého v pořadí.

            • A tak mají říct „tak teda nic, my to dáme ČD, tak jak se to dělalo vždycky, i když to bude x-krát dražší“ a to Vám připadá úplně košer jo? 😀 Toto je komedie fakt 😀 kázat vodu a pít víno.

              • To neříkám, ale mělo by se vyhlásit nové výběrové řízení, což je částečně sporné, protože kraj (tak jako ostatní kraje) oficiálně žádnou soutěž nevyhlásil.
                No ona ja blbost sama o sobě podkopávat podnik ve vlastnictví státu (pokud soutěž vyhlašuje MD tak to není ani chování řádného hospodáře), a není důvodu rvát peníze do soukromníků. Furt se křičeli aby ČD modernizovalo, ale na druhou stranu jim berou kšefty.

                • Pokud budu hospodařit s nějakým majetkem (v tomto případě třeba z peněz daňových poplatníků) tak snad vyberu takovou firmu která odvede stejnou práci za menší peníze a nebudu to dávat firmě která to udělá za dvakrát tolik jen proto, že je státní, ne? MD v tomto případě vystupuje jako samostatný subjekt, samostatný hospodář a tak by se měli chovat 🙂 Jakou výhodu má pro mě jako pro daňového poplatníka to že je vybraná státní firma?

              • Na druhém místě stejně byla jiná firma, ČD až na čtvrtém místě,pokud si dobře pamatuju.
                Takže v případě krachu s Regiojetem se s ČD jednat nebude.
                Alespoň tak to někde prohlásil pan Komínek….

  • Někteří diskutující (tady i jinde) tvrdili, že nákupem těch ojetých Stadlerů GTW vlastně Regiojet nepřinese žádná nová vozidla; naopak že půjde o vozidla poruchová, která měla problémy mj. se „zahořením“; dále vozidla, jejichž výška podlahy je 76 cm a ne „českých nízkopodlažních“ 55 cm (kde vše popisované je pravdivé) a že to vlastně není nic světaborného.

    Věřím, že ti samí diskutující nyní budou také argumentovat, že tutéž nekvalitu/poruchovost/reálně ne nízkopodlažnost pořizují ČD. 🙂

      • Možná to někoho svedlo po tvrzeních Jančury, že on bude jezdit s úplně novými vozy, zatímco má všechno ojeté a jediný s novými dálkovými vozy teď a v blízké budoucnosti je někdo trochu jiný.

      • Tak ono je to celkem pravda RJ nákupem 20 letých jednotek zvyšuje stáří vozového parku, kdežto ČD nákupem stejných jednotek omlazuje :-))

      • Když Jančura představoval svoje plány na železnici tak kritizoval „národní moloch“ a sliboval ucelené jednotky od Bombardieru, šest vozových tříd, a výsledek: nebýt jednoho národního molocha na jih od nás tak nemá s čím jezdit, pravda má i nové Astry ale u nich zjistil že když nahňácá 80 míst do jednoho vozu tak se holt roznáška na místo dělat nedá a udělal s toho lowkost. A DB nasliboval hory i s horákama a nebýt národního molocha tak by Česko mělo ostudu jak Brno.

  • No, mně spíš příjde podezřelý, co se DB na těch jednotkách tak nelíbí, že je prodávaj. Přece jenom má DB ve flotile určitě i starší kusy než tohle, takže s nima musí bejt nějakej problém… Pokud ne, tak bude logicky lepší z pohledu cestujícího, když si ČD koupí celej balík a RJ použije Pesy, proč ne…

    • Pro DB jsou tato vozidla nepotřebná, protože na příslušných výkonech byla před necelými 2 lety nahrazena novými Coradiemi LINT 41. Stáří vozidel sice činí „jen“ asi 18 let, ale jezdila na výkonech s vysokými denními kilometrickými proběhy.

  • Tohle je hrubka Regiojetu, měl si to smluvně ošetřit a teď se bude muset sakra snažit. Paradoxně se tímhle tahem ČD, ať už byl motivovaný jakkoli, dostane na české koleje více lepších vozidel. Pro někoho možná šrot ze západu, pro mě dobrá možnost výrazně zlepšit kvalitu vozového parku s ohledem na současný stav regionálních vozidel. Smysl to má ale jen při koupi celého balíku, protože vybavit si dílnu nářadím kvůli 4 jednotkám je nešťastné.

    • Přesně tak. Mluvilo se o tom, že nabídky na prodej ojetin přicházeli přímo ČD od různých subjektů, takže bych se ani nedivil, když by to přišlo hlavně jako snaha prodejce udat všechny jednotky naráz, aby mu pak zbylo xy neudatelných kusů.

  • Si tak nějak říkám, jestli to včerejší vyřazení ČD z další „soutěže“, na některé další linky v Ústeckém kraji, s tímto nějak nesouvisí. Docela dobře se to tu mele. 🙂

  • Však to dopadlo dobře. Ústeckej kraj dostane nové jednotky, RJ je zachráněnej od zoufalého pokusu předělávaní 20 let starejch jednotek a ČD dostanou 40 zánovních jednotek. Na to, že RJ prodával něco, co mu nepatří nebo neměl smluvně podchyceno, tak je tohle malej zázrak.

  • Až bude pan Komárek za pár týdnů/měsíců škemrat u ČD, aby ještě chvíli jezdili, než si seženou za ně náhradu, poslal bych ho někam a pro Ústecký kraj bych už neodjel ani kilometr. Nepřijde mi tohle jako fér soutěž – snažím se vyštípat stávajícího dopravce, ale když se soukromník rozhodne, že na to dlabe, automaticky počítám s tím, že to objezdí ten, na kterýho jsem se předtím vybodnul. Ať si to pan Komárek třeba objezdí s rikšou! Jak může kraj vybrat pro dopravní oblužnost dopravce, který nemá s čím jezdit??? To nepochopím… To je jako bych se přihlásil do tendru na dodávku motorů pro Škoda auto a pak bych jim oznámil, že jim můžu dodat jeden motor, který mám doma v garáži a ať si teda radši seženou někoho jinýho. Je mi z podnikatelů/vych…ků v ČR a stupidity státu/krajů/obcí, kteří jim na to skočí, na zvracení!

    • Ústecký kraj se nikoho nesnažil vyštípat. Ústecký kraj se rozhodl, že poptá více dopravců a ČD nabídly bezkonkurenčně nejvíce ze všech.

      • A pak nastává umění nákupčího, pro co se rozhodne. Zda pro variantu, která bude na 100% funkční , prověřená a léty odzkoušená anebo levnější , ale o to více rizikovější… ono to není jenom o vozidlech, ale i o personálu. Který také není.

        • Umění nákupčího také spočívá v tom, že nakupuje (či oslovuje prodejce) s dostatečným předstihem. To se zde (ani v jiných krajích) nestalo – děje se tak doslova na poslední chvíli; kdy logicky zvýhodněn pak je dosavadní dopravce, protože přinejmenším má k dispozici ta starší vozidla, kterými by mohl aspoň ze začátku jezdit.

      • Pokud byla zřejmě hlavní kritérium cena, nyní se nemůže pan radní divit, že vybraný dopravce, který nemá de facto s čím jezdit, nevyjede. A k tomuto článku: „Jde o stejné vlaky, které měl pořídit RegioJet pro provoz v Ústeckém kraji, kde žlutá firma nabídla nejnižší cenu v poptávkovém řízení.“ Možná si žlutý dopravce neuvědomil, že ne všude se vyplatí nabízet nejnižší cenu… Pokud se kraj má chovat jako řádný hospodář, vybere dopravce s nejnižší cenou – pokud se DB mají chovat jako řádný hospodář, logicky prodají tomu, kdo nabídne nejlepší (tj. nejvyšší) cenu. To je to tržní prostředí… Nechápu, jak mohl chtít RJ jezdit od 12/19, když neměl zajištěny vozy a vsadím se, že nemá zajištěn ani další věci – personál atd. Jsou to jen velké řeči. Nebude to první případ, kdy se DB na RJ vybodly a poté se vrátily k ČD… hádejte proč. Sice ČD nabízejí mnohde staré vraky, ale objednatel si může být zase jistý, že dopravce mu za rok má s čím vyjet (byť by jezdil s 810) – holt jistota něco stojí. Experiment nevyšel.

      • „Ústecký kraj se rozhodl, že poptá více dopravců“

        Už to samo o sobě je mimořádně podivné, protože české i evropské právo zná v zásadě (a pro tento komentář zjednodušeně) jen tyto postupy při zadání služby ZDO v železniční přepravě osob:
        a) řádné nabídkové řízení (předložím veřejně zadávací dokumentaci a přihlásti se v případě zájmu může úplně každý dopravce z EU, splňující kvalifikační požadavky, v praxi tedy zejména disponující osvědčením dopravce část B)
        b) přímé zadání (nic se nesoutěží, zadá se napřímo jednomu dopravci),
        c) mimořádná opatření (max na dva roky jednomu dopravci).

        Přímé zadání je možné do prosince 2023.

        Není možné „poptat“ jen některé dopravce a pak si mezi nimi ještě vybírat. Navíc, v řádném nabídkovém řízení mají uchazeči možnost opravných prostředků, v“poptání“ nikoli. To je totiž, obávám se, mimo jiné ukázková diskriminace nepoptaných dopravců. Je to ovšem, nutno zdůraznit, primárně odpovědnost objednatele.
        V podrobnostech je opravdu dobré si nastudovat a, dodávám, i pochopit, nařízení (má právní sílu zákona, platí přímo) 20007/1370/EU ve znění nařízení 2016/2338 /EU. Je dostupné on-line i v češtině na webu MD ČR.

    • Komárek…máte snad na mysli s. Jaryna Komínka, zasloužilého budovatele reálného kapitalismu, kritika egyptských opic a předsedu OV KSČM v Chomutově?

  • O jaké neférové konkurenci to Ondrůj mluví? Já v textu čtu „České dráhy BYLY OSLOVENY s nabídkou ….“.

    Měli jste předkupní právo smluvně podchycené nebo ne? Pokud ano, žalujte toho, kdo tedy porušil smlouvu. Pokud ne a vaše vlastnictví těchto jednotek bylo pouze ve fázi hezkých obrázků v prezentaci, nemáte právo se chovat ublíženě. Ačkoliv do firemní strategie mi to zapadá 😀

    Každopádně, byla odklepnuta smlouva na 124,90 Kč/vlkm, proč tedy najednou 160 Kč/vlkm? Váš problém, nezájem, odchod 🙂

        • Martin Nosek: Každopádně, byla odklepnuta smlouva na 124,90 Kč/vlkm, proč tedy najednou 160 Kč/vlkm? Váš problém, nezájem, odchod 🙂

          Vylozil jsem si to z tehle vety.. Ale to je jedno, RJ vyhral a byl i druhy. Me jenom stve, ze to danoveho poplatnika bude stat vic a to mi kazi naladu.

            • OK, předpokládám, že se kraj dohodne s RJ na akceptaci nabídky 160Kč/vlkm. Nepředpokládám, že RJ bude rozdíl 124,9Kč/vlkm vs 160Kč/vlkm hradit ze svého. Takže jediný výsledek bude, kraj bude mít nové vláčky, RJ o starost s předělávkou míň a daňový poplatník to bude mít dražší.

              Pokud se nedohodnou a nastoupí 3. nabídka v pořadí, tak to bude…..ještě dražší…. a to se vyplatí…

          • Hlavně že ten komouš když chtějí autobusový dopravci přidat nejde to. Jančura ještě nevyjde a už se peníze navyšují. Že by nějaké všimné?

            • 1. Není žádná smlouva, není co navyšovat. 2. RJ dal dvě nejlevnější nabídky, ve chvíli, kdy padla první, přichází na řadu druhá. Tato stále ještě není schválenou Radou. Třetí nejlevnější nabídka byla výrazně dražší, než druhá nabídka RJ. 3. Když je smlouva, Ústecký kraj ji požadoval dodržet. To je špatné? To, že takový tlak Busline snědí i s navijákem neznamená, že musí na podobnou hru přistoupit všude.

      • RJ vyhrál díky nízké ceně, kraj pak doplatí ze svého mzdy zaměstnancům RJ… vítejte v ČR. Trochu mi to připomíná frázi – je to sice dál, ale zase horší cesta.

        • No a kdo a z čeho platí mzdy zaměstnancům ČD? Jo já zapoměl, tam se to nazývá platba za objednanou službu (zásadně ne dotace či platba od státu / kraje) 🙂

          • Zaměstnanci ČD aspoň ve většině případů nejsou úplní žebráci za minimální mzdu nebo vychytávky jako DoPíČi nebo DPP. U Jančury a spol. se bere pár švestek, tak pak se jim to nabízí tak směšně nízká cena. Soukromník vyhraje kvůli nízké ceně a stát jim pak doplatí mzdy. Takhle bych chtěl podnikat taky. Kdyby dali svým lidem normální plat, nemohli by dát nabídku 130 kč/km, ale třeba 230…

            • je tady článek, že čdáci jsou na pokraji chudoby a houvně opouští republiku aby se aspon platově vyrovnali RJ.

            • Musíte si uvědomit, kolik lidí se v konečném výsledku z té ceny za kilometr musí uživit. V tom pak má navrch každý malý dopravce. Platy nosné profese strojvedoucího nejsou v porovnání s národním dopravcem vůbec špatné, rozhodně ne horší, neslyšel jsem, že by nedostali své peníze. A jen tak na okraj, díky národnímu dopravci značná řada začínajících strojvedoucích po rychlém vystřízlivění odešla po výcviku za státní peníze právě za štěstím k RJ. Dalo by se to vykládat jako podpora soukromého podnikání státem 🙂

    • RJ prostě nepřizná, že nemá na to, aby jezdil v závazku veřejné služby. Má možná na to, aby jezdil na vlastní triko se stylem – buď to pojede nebo ne. Proč se hlásí do výběrového řízení od roku 2019, když nemá s čím jezdit? Bohužel někteří nad tímto stylem liberalizace hýkají a stříkají blahem. Není nic připraveno – uznávání jízdenek možná, tarif možná bude, dopravce možná sežene vozy a možná i někdy vyjede… Jak může kraj vůbec za těchto podmínek vypisovat soutěž od roku 2019?

      • Jančura si bude muset uvědomit, že bude jezdit v ZÁVAZKU veřejné služby. Že už jen tak nepůjde říct – pokakala se mi mašina, odříkáme x spojů. Kraj snad bude mít ošetřeno smluvně penále za nedodržení smlouvy.
        Bude muset mít náhradní stroje/soupravy, bude muset mít dost personálu. Oproti ČD má stále výhodu v tom, že nemá vlastní zázemí jak pro cestující, tak personál ve stanicích, kromě vláčků vlastně nic nemá. Jezdí zatím jen lukrativní trasu, kde používá vše ve vlastnictví někoho jiného.
        Stačí, když se podíváme na šumavské lokálky a zpoždění/odříkání vlaků. Zpoždění až 45 minut v létě a nejen v létě, kdy nezvládnou odbavit frekvenci kol…
        No uvidíme, kraj mu dá šanci, ale kraj si musí uvědomit to, co ČD řekly: je to nevratný proces

        • ad mirekk:
          Tak já hlavně doufám, že to bude nevratný proces pro ČD a kdyby tomu tak bylo ve všech krajích a ČD s tím svým zaláskovaným šrotem typu Regionoha nebo 842-ka který už desítky let vnucují cestujícím jako superové skoro-zánovní upgradované vozidlo už konečně vypadly, vůbec bych se nezlobil, byl by to důvod otevřít šáňo.

          • Nj. kdyby se stát lépe staral o svoji firmu a investoval pravidelně dostatek prostředků do obnovy, nejezdily by nám zde regionovy apod. Soukromník koupí 5 jednotek, z toho jezdí 4 a pár šťastlivců, kteří si stihnou za pár kaček koupit jízdenku, hýká blahem. Co na tom, že v nejexponovanějších časech dáte za jízdenku Pha-Ova třeba 2.500,- Kč. Je to chudák soukromník, tak držte hubu a krok!

            • Co to prosim ctu? Stat ma pro CD zajistovat financovani obnovy vozidloveho parku? Na to si prece musi vydekat sami, a kdyz to neumi, tak at se treba transformuji na pool ruznych zeleznicnich vozidel. Stat nema vlastni prostredky, to jsou jen prostredky danovych poplatniku.

        • jak řekli nevratný proces, čd je národní dopravce a má takové případy řešit ihned. Snad odtavá od státu peníze za pohotovostní služby.

          • “ Snad odtavá od státu peníze za pohotovostní služby.“

            I Vy šprýmaři.Kde na takové ptákoviny chodíte?ČD je normální akciová společnost a peníze dostává za objednanou dopravu stejně,jako jiní(tzv.soukromí dopravci-kteří jsou často dceřinnou společností zahraničního státního dopravce).Bude-li doprava objednána u jiného dopravce,ČD nic řešit nebude.

          • Hergot chlape, ve Vašem světě bych se chtěl vyznat. Proč by měl dopravce „A“ držet pohotovost pro případ, že dopravce „B“ nesplní svoji smluvně ošetřenou povinnost?

      • „Proč se hlásí do výběrového řízení od roku 2019, když nemá s čím jezdit? “
        Řešíte otázku „slepice nebo vejce“. Dokud (kterýkoliv, např. i autobusový) dopravce nemá přidělení kontraktu jisté, nemá smysl, aby si „pro strýčka příhodu“ pořizoval vozidla.

        Samozřejmě, někteří pak budou takovému (jakémukoliv „ne dosavadnímu“) dopravci předhazovat, že nemá vozidla atd.

      • To: Vzhledem k tomu, že běžná dodací lhůta na železnici je rok až dva, tak pozdě vypsali soutěže či poptávky kraje.
        Dovoluji si upozornit, že Regiojet jezdí již na dvou hlavních tratích v ČR a na Slovensku vcelku úspěšně zajišťuje provoz na trati Bratislava – Komárno.
        mirekk: Co se týče budov, tak ty ČD prodali za více než tři miliardy a SŽDC do tohoto hodnotného majetku nalila či naleje dalších osm miliard. A taková výpravní budova v Českých Budějovicích patří k ostudám města již několik let, nemluvě o zavřené čekárně v úrovní 1. nástupiště již více než deset let.
        Co se týče Šumavských lokálek, ČD měli v létě obdobné potíže, neboť jedna osoba, když má nakládat v zastávce 50 kol, tak to za minutu zkrátka nedá. A to je prosím fenomén na trati České Budějovice – Nové Údolí několik posledních let.

    • Máte naprostou pravdu. Podle mého zjistil, že mu ten modul nikdo na 3kv nepředělá, tak šel škemrat na kraj pro platnost druhé nabídky. A teď to bude svádět na ČD, že mu ten nákup ojetých motoráků dopravce překazil. Bohužel 160kč/km je stále nejmenší nabídka.

    • OK, dráhy nabídly jinde nejvíc, když najednou se zjistilo, že jsou levnější nabídly, tak podstřelily cenu aby tam zůstaly a dotují to odjinud.
      Čili podle vaší logiky, výsledek byl odklepnut, ČD jejich problém, nezájem, odchod.

  • Nekos to dopadne, že slavnostně vyjede slavnostně Regiojet s 810 půjčenými od historických spolků.

    • Jančurák brečel vždy, mnohem dříve, než se Babiš dostal do politiky. Stačí si vzpomenout na dobu, když začal na dráze jezdit…

    • Jančura je mediální manipulátor. Může to být i tak, že Stadler odmítl elekropřestvabu udělat, nebo že si řekli o částku, kterou RJ s nabídnutou cenou kraji neutáhne. Takže z toho sešlo a jednotky se nabídly jinému zájemci. No ale proč si ještě nekopnout do ČD. PR za každou cenu a účel světí prostředky.

          • „proč zveřejňujete ničím nepodložené doměnky““ viz:
            podle krajského radního pro dopravu, Jaroslava Komínka měl RegioJet kraji oznámit, že nákup pravděpodobně překazily České dráhy.

              • „měl RegioJet kraji oznámit“ Už toto spojení samo o sobě zavání tím, že to není 100% ověřená informace a pravda. Jinak řečeno, zveřejňujete domněnky a najednou vám ani nevadí, že jsou od bolševika. Proč nenapíšete třeba úvahu, že RJ zjistil, že jim jednotky na elektriku nikdo nepředělá nebo že zjistil, že za 124 se to objezdit nedá, tak řekl, že jednotky nebudou a proto přechází na druhou nabídku za 160? To by se nehodilo do politiky redakce, že?

                • I tak je za 160 o polovinu levnější než ČD a cestující budou jezdit v novém, oproti 814 kterými jezdí teď. Tak kde je problém?

  • Zajímalo by mne, za kolik je měl koupit Regiojet a za kolik je koupí ČD. Vzheledem k tomu, že DB měl se Student agency vcelku dobré vztahy, tak je otázka, proč tak náhle otočili.

Newsletter

Partneři


Výběr editora