ČD zvažují nákup stadlerů po DB, RegioJet místo nich počítá s vlaky od Pesy
Nečekaný vývoj nabraly plány společnosti RegioJet na koupi použitých motorových jednotek Stadler GTW od Deutsche Bahn a jejich nasazení v
Nečekaný vývoj nabraly plány společnosti RegioJet na koupi použitých motorových jednotek Stadler GTW od Deutsche Bahn a jejich nasazení v Ústeckém kraji. RegioJet nové vlaky nakonec nezíská, o jejich koupi jednají naopak České dráhy.
Zájem Českých drah o tyto vlaky potvrdil mluvčí Radek Joklík. „České dráhy byly osloveny s nabídkou na odkup motorových jednotek. Nabídku jsme zvážili a vzhledem k tomu, že zapadá do našeho obchodního konceptu v Olomouckém kraji, vážně se o nákup těchto jednotek zajímáme,“ řekl Joklík.
DB Regio nejsou přímým prodávajícím, ke transakci mělo dojít přes nizozemského prostředníka. DB Regio má ve flotile celkem čtyřicet jednotek řady 646 se 119 sedačkami a dalším místem pro 80 stojících, v provozu jsou od roku 2001 a 2002. Vozy jsou nízkopodlažní a klimatizované.
Jde o stejné vlaky, které měl pořídit RegioJet pro provoz v Ústeckém kraji, kde žlutá firma nabídla nejnižší cenu v poptávkovém řízení. RegioJet plánoval jejich přestavbu, prostřední trakční modul chtěl vyměnit za elektrický, aby mohly vlaky jezdit na elektrifikovaných tratích.
Minulý týden ale RegioJet požádal Ústecký kraj o jednání, kde oznámil, že jednotky bohužel není možné koupit. Podle krajského radního pro dopravu, Jaroslava Komínka měl RegioJet kraji oznámit, že nákup pravděpodobně překazily České dráhy.
Komínek zdůraznil, že po dopravci bude chtít dostatek garancí, že skutečně vyjede. „Jsme velmi poučeni z autobusové dopravy z chování a přístupu společnosti BusLine,“ vysvětlil Komínek.
Namísto podpisu smlouvy, kterou už schválili radní, tak nyní začalo jednání o druhé nabídce. Ta je také od RegioJetu, ale na nové elektrické vlaky s přechodným provozem starších jednotek řady 628. O této nabídce se původně hovořilo jako o nejpravděpodobnější variantě, radní nakonec ale schválili tu s jednotkami Stadler. Přestože je u druhé nabídky od RegioJetu vyšší cena, stále je výrazně levnější, než kolik požadovali ostatní dopravci. Pro provoz s ojetými vozy počítal RegioJet s cenou 129,40 Kč za kilometr, pro nové elektrické vlaky má cena vyjít na 160 korun za kilometr.
„S Ústeckým krajem jsme se aktuálně vrátili k variantě naší nabídky počítající s pořízením úplně nových souprav na zajištění provozu na regionálních tratích, kterých se týkalo poptávkové řízení. Musíme vyčkat ukončení jednání a posouzení této varianty ze strany Ústeckého kraje,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Okolnosti, proč z nákupu jednotek Stadler GTW sešlo, nechce firma nyní komentovat – mluvčí pouze dodal, že férová konkurence by měla spočívat v soutěži o kvalitu služeb a nejlepší cenu pro zákazníka, nikoli ve snaze konkurenci poškodit či případně zmařit výsledky samotného poptávkového řízení. RegioJet počítá pro Ústecký kraj s jednotkami Pesa Elf.