Dopravci Železnice

ČD vylepšují další východoněmecké vozy, budou jezdit déle. Řeší, co s Honeckery

První třída, 1. třída, vůz A, České dráhy, Národní dopravce. Foto: Jan Sůra
1. třída, vůz A, České dráhy, Národní dopravce. Foto: Jan Sůra

České dráhy letos provádí v další stovce vozů řady B, AB, A a BDs další úpravy před jejich vyřazením z flotily. Vozy přezdívané kvůli potahu sedaček také jako koženky (s výjimkou vozů 1. třídy) měly původně zmizet, kvůli nedostatku vagónů i rostoucí poptávce po přepravě jim ale  České dráhy mění ještě hlavně interiér.

„Postupně chceme tyto vozy opravdu vyřazovat. Než se tak stane, provedeme na nich menší úpravy pro zlepšení komfortu,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Deník Zdopravy.cz už loni v listopadu informoval, že České dráhy se navzdory původním plánům vozů východoněmecké produkce zbaví později a že plánují na letošní rok revitalizaci padesáti kusů. Teď se ukazuje, že vylepšením jich projde dvakrát více. Dráhy to uvedly v podnikovém časopise Železničář, úpravy mají na starosti depa v Plzni, Brně a Hradci Králové.

Větší modernizace novějších vozů nebo nákup zcela nových nabraly totiž zpoždění, stejně tak se České dráhy musely potýkat s výpadkem slibovaných lepších vagónů od jiných dopravců, zejména od Länderbahn na lince Praha – Mnichov. I proto se staré vozy určené původně už jen ke službě jako záloha objevily například i na expresech.

Revitalizace znamená výměnu koženkového potahu za látkový, obnovu toalet a umístění speciálního polepu připomínající koupelnu, hloubkovou očistu interiérů, seřízení oken a dveří nebo revize zavírání. Nové jsou i podlahy.
Podle Joklíka jsou revitalizované vozy nasazovány podle potřeby. „Nejsou určeny primárně pro konkrétní vybrané linky. V mnoha případech jde o posilové vozy,“ řekl Joklík.

Koženkový potah ještě ale zcela nemizí: zůstává zatím zhruba ve stovce vagónů. „Postupně bychom je chtěli také přečalounit, nebo budou vyřazovány z provozu,“ dodal Joklík.

České dráhy začaly řešit i to, co s dalšími vozy východoněmecké produkce: Bdmtee. Ty jsou často pro své vlastnosti, zejména extrémně malé a nepohodlné sedačky, nazývány jako Honeckerova pomsta nebo jen jako Honecker. „U těchto vozů zvažujeme vhodnost modernizace s ohledem k nákladům a bude samozřejmě záležet i na tom, jaké parametry souprav budou požadovat objednatelé v období po roce 2019,“ nastínil Joklík.

48 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Dobrý večer včera jsem jela do Prahy na hlavní nádraží a překvapily mě nefunkční zásuvky ve vagóně 1 třídy chci se zeptat bude nějaká náprava?

  • Honecker se říká čemu přesně? 😀 Prosím odkaz na vagonweb.cz 😉

    Hlavně bych se zbavil těch poschoďových vozů, před časem jsem s ním jel z Jihlavy do Havl. Brodu a i když byl po modernizaci, tak teda nic moc.. Tam by měli vyhlásit soutěže na lepší vlaky, ideálně aby vyhrál národní dopravce.

    • Honecker je Bdmtee, zřídka kdy se objeví jako náhrada za patrák, do Jihlavy jezdí pouze revitalizace, už také asi 8 let stará a ne příliš udržovaná.. Ty vozy toho hodně najezdí, turnusově přechází do třech krajů, což je bohužel důvod, proč se tady neobjeví moderní jednotka z dotací, která je vždy vázaná na konkrétní kraj.

  • Cpát peníze do po všech směrech zastaralých Y je na pováženou.
    Zato úprava Honekerů je dost na místě. Jsou na shodných podvozcích GP s Vmax 160 stejně jako Bdmpee (což považuji za velmi dobré vozy, nejlepší po Bmz (s výrazně lepším uspořádáním interiéru než Bpmz) a mají tak značný potenciál, byť jejich uspořádání není úplně optimální. Ale rozhodně by šly upravit na několik růrných variant, protože nedostatek různch typů vozů je u ČD značný:
    1) B – s uspořádáním 4+2+4 v krajních + dvojnásobek ve středním dílu; snížení z 96 na 80 míst by výrazně vyřešilo stísněný prostor
    2) AB – stávající AB jsou tragická a zde se nabízí využít krajní části na B 4+2+4 a stření část 2x 2+4+2
    3) víceúčelové vozy obdobně jako Bbdgmee
    4) řídící vozy obdobně jako Bfhpvee, resp. ABfhpvee
    Nový interiér s klimatizací a WiFi a je velmi slušná náhrada Y na běžné rychlíky. Vždyť u Bdmpee se to hodně vyplatilo.

    • 2) AB – stávající AB jsou tragická a zde se nabízí využít krajní části na B 4+2+4 a stření část 2x 2+4+2 na A

    • Aby se dalo v Honeckeru rozumně sedět, tak je to ještě méně, než 80 míst, všechno krom velkoprostoru a řidičáků je u těchto vozů tak trochu utopie, nebo opravdu velký zásah do konstrukce, takže vlastně to samé.

      • Jediný zásah do kontrukce by byl řidičák. Všechno ostatní je jen o uspořádání. Místo současných 4+4+4 upravit u 2. řídky na 4+2+4 a u první 2+4+2 (resp 1+2+1). Řekl bych, že na naše poměrny hodně muziky za málo peněz. Koukněte na slováky, sice zůstalo nasardinkováno, ale vypadá to dobře. A při těch jízdních vlastnostech super.

  • Kdyby kraje uvažovaly, tak objednání jednotky u ČD aspoň na 10 let, pak by pantery, nebo co by bylo, nahradily staré vozy Bdt, Bp, které by šlo předělat na Bdpee, jako první várka z vozů Bp. Bdmtee by se předělali na něco humánnějšího a hnedle bychom měli 200 zbrusu nových vozů pro dálkovou dopravu. Regionální by byla vyřešena vysoutězenými jednotkami. Pak by se Siemensy do Německa nebyl problém, protože by na jiných linkách nejezdily tak hojně. Vymyzely by částečně Bautzeny typu „Y“. Nemusely by se snižovat rychlosti a když, tak jen kvůli mimořádným posilám. My nemáme s čím jezdit, ale furt někomu něco půjčujeme.

    • Omlouvám se za hrubky. Píšu to z mobilu a ta T9 mi dává pořádně zabrat. 😎

    • Souhlas, aspon 100kusu panteru aj cena by byla lepší v třívozové variantě.Jednotky řady 460 do šrotu a 163+ 3 vozy taky na os nejsou ideální

  • Asi bez požadavků krajů nemá cenu do něčeho investovat. Si stejně pak vymyslí nějaké svoje kraviny.

  • Nemalo stavajicich vozu ma po alespon nejake rekonstrukci slusny potencial slouzit v mimo rychlikove vozbe. Z casti lze vytvorit ridici vozy pro push-pull soupravy – staci pak dodat vhodne (rekonstruovane) lokomotivy ci motorove vozy – napriklad 854, 714, 749, 751, 754 (Vmax 90-120km/h stale bohuzel vyhovuje vetsine vykonu; otazkou je moznost sjednoceni Vmax na 120km/h ci 140km/h) (otazkou je jejich rekonstrukce na pohon na vodik)

    Vybaveni modernimi sedackami, novym lakem, klimatizaci/topeni, modernim WC, wifi, informacnim(i rezervacnim) systemem, sirsimi bezpecnymi dvermi, plosinou pro handicapovane, USB (230V netreba – je to nakladne a slozite, navic vetsina lidi tam stejne nacpe nabijecku mobilu/tabletu (pripadne bych uvazoval o rozvodu typu 48V, kdy vyvod by byl DCDC menic na 5V pro USB, 12V pro USB QuickCharge, 19V pro notasy; osobne nevim jake rozvody bezne vozy maji (vim ze 854 maji 24V DC), ale nove vybaveni v dnesni dobe neni problem prizpusobit palubni siti) = toto vse pri poctu stovek kusu musi znamenat rozumnejsi naklady na vuz nez ty miliony korun v pripade „racionalizace“ nekterych vozu CD.

    Na rychliky a vyssi „tridy“ vlaku je ale treba nutne ve velkem porizovat nove vozy vseho druhu. Vzhledem k omezeni site SZDC na 160km/h (pri nejlepsim 230km/h) nemusi byt nutne tak nakladne jejich porizeni … Ale vse to predpoklada, ze se musi chtit.

    UF, pardon – kapku jsem se rozepsal 😀

  • V létě jet v Honeckerech je opravdu požitek….Vůz bez jakékoliv možnosti stínění, může provozovat opravdu jen ČD

    • Nové „nohavice“ pořídil v 80. letech minulého století odbor 15 MD ČSSR (jehož ředitel byl tehdy velitelem milicionářů na železnici) jako „lazaretní“ místo už přežilých „osmidveřových Baiek“, a pokud si správně vzpomínám, byl to snad nějaký souběh s osobními vozy pro východní Asii – tamní obyvatelé jsou většinou menší než Evropané, a tak pro ně menší rozteč sedadel vyhovovala. Nějaké informace o tomto jejich určení jsou dostupné i ve Wikipedii = viz: https://cs.wikipedia.org/wiki/V%C5%AFz_Bdmtee281,_275_%C4%8CD .
      Východní Němci podobné „nohavice“ (se vstupními dveřmi mimo konce vozů, kde naopak byly situovány toalety) vyráběli už od přelomu 70. a 80 let minulého století, ale s větší roztečí sedadel (měly o jeden „oddíl – okno“ méně) a nasazovali je dokonce i na sezónní letní „transevropské“ rychlíky do Rumunska a Bulharska (občané NDR jinam do „socialistické“ ciziny na dovolenou nesměli) – taková cesta musela být skutečným „požitkem pro masochisty“ …

      • Pardon – samozřejmě „jinam NEŽ do „socialistické“ ciziny“ …

        • Za třicet let po převratu se toho moc nového nenakoupilo, takže se paradoxně na našich drahách stále žije – a ještě dlouho bude – z toho, co se nakoupilo za socialismu. Jak v České televizi 😀

  • Se soudruhy z NDR na lince Olomouc – Brno na věčné časy. Máme neskutečně privilegium, za které Pražáci platí příplatek v podobě historického vlaku Ostravan do Ostravy. … No, vlastně i mezi Brnem a Olomoucí se platí proti cestě do Prahy příplatek.

    • Napsal jsi to přesně. To samé platí také pro rychlíky Brno – Bohumín. Taky slušný humus. 🙁

  • Honeckera jsou po 810 to nejhorší v čem se lze u nás svézt. Doufám že jejich příští zastávka bude v na šrotišti v České Třebové. Zcela nevhodné pro příměstskou i dálkovou dopravu.

  • Vozy Bdmtee jsou celkem dobré vozy , vymenit sedačky na zem nové lino a je to.

  • Honeckery mají široké dveře, takže výměna cestujících jde rychleji, horší je to ale se schody které spíš připomínají žebřík. Nicméně pokud by se kompletně předělal interiér, tak by z toho mohly být slušné vagony pro příměsto, ale to z toho zůstane tak akorát skříň a podvozek.

    • Ono je právě dost těžké ho díky limitaci dané velkými nástupním prostory a třemi oddíly předělat.
      Stejně tak zásah směrující k polidštění schůdků pro slepice by pravděpodobně znamenal zásah do rámu…

  • Já mám tyto staré vozy nejraději, můžu si stáhnou okýnko a nasávat vůni železnice 🙂 což v nových nelze

    • Mimo letní období (kvůli absenci klimatizace) v nich cestuji raději než v přesvícených velkoprostorech ve kterých není jakákoli možnost regulace osvětlení. Nevadí ani větší hlučnost a rychlost omezená na 140km/h.

      • Honeckry jsou na 160km/h, proto se často používají při různých testech lokomotiv právě do rychlosti 160km/h.

        • Honeckry asi ano, měl jsem na mysli klasická B-čka s kupé a podvozky Görlitz, ty mají max. 140

    • Taky rači jedu rychlíkem, kde je koženka, než expresem s debilním velkoprostorem, kde nemám ani trochu soukromí.

      • Vážně máte větší pocit soukromí ve stísněném kupé, kde jste zavřený s izolovanou skupinou lidí, než v „anonymním“ openspace…? 😀

        • Já také. Kromě toho, nikdo se cestujících nikdy neoptal – nebo Vy jste někde četl, že by proběhl nějaký průzkum? Je to jen vše o tom, že si to někdo rozhodl a to jen proto, aby se do vozu naňahňalo víc lidí na úkor pohodlí. O neustálém svícení i za bílého, jasného dne a věčně, dost často pitomosti krákorající plechové tlamě ani nemluvě (což při cestování za tmy v zimě brzy ráno by jeden zavraždil repráky a následně toho vola, co to vymyslel).

          • Já teda ne. Podstatně příjemněji a bezpečněji se cítím ve velkoprostoru. V kupé je to loterie na koho natrefíte a neustálé koukání na cizího člověka mě nevyhovuje. Velkoprostor má většinou uspořádání sedaček typu letadlo.

          • Pamatuji že byl nějaký průzkum na idnesu asi tak 2-3 roky zpět. Bylo to tak půl na půl. Že polovina lidí velkoprostor, a polovina kupé.

            Osobně nemám rád kupé, ale raději anonymitu velkoprostoru.
            Ale v „autobusovém“ uspořádání po 2, ne ve 4.

            • Já pořád nechápu, co je anonymního na prostoru, který sdílím s dalšími nikoli pěti, ale 60-70 lidmi. To je 12-14x větší šance, že budu muset poslouchat debilní telefonické rozhovory, chichotání puberťaček, záživný rozhovor dvou důchodkyň o nemocech a podobné radosti, plačící miminko ani nezmiňuju.

              • Bohužel, slušné vychování a ohleduplnost už dávno opustily nejen tyto končiny. Svět je samá faleš a přetvářka.

      • Když chcete soukromí, tak jeďte autem nebo seďte doma. Vlak je veřejný a hromadný dopravní prostředek.

        • Netřeba být arogantní. Stačilo by, kdyby se slušně a ohleduplně chovali všichni cestující. Jenže to je bohužel utopie. A v šesti lidem mám prostě násobně větší šanci, že to nebudou hulváti, než v šedesáti.

        • V jedničce soukromí ještě jakžtakž bývá a pokud jedete třeba do Brna přes Žďár, máte nejen soukromé kupé, ale často i celý vagon;)

  • Honeckry po modernizaci nejsou úplně marný vagóny ☺️

    • Při 50% obsazenosti míst k sezení, tj. max. dva cestující ve čtyřce jsou to pohodové vagony a díky kotoučovým brzdám jedou tiše.

        • Ani po modernizaci (Bdmtee266) nedodali roletky proti slunci?! A taky to vypadá, že kvůli posunutí sedaček jsou některé s „výhledem“ na dělící přepážku mezi okny. Tak snad ať do toho nevrtají raději vůbec.

          • Bohužel ta sardinkárna jinak předělat nejde. Slováci podle fotek rozteče nechali, ale dotýkat se cizích lidí koleny není úplně sport pro každého…

      • Bingo! Má to GP 160, pokud se nemýlím, a přišly ve stejné době jako rychlíková kupátka (navíc „Honeckery“ byly takto vymyšleny pro případ války – po úpravě měly sloužit coby lazaretní vozy). Dneska se ale na pohodlí na dráze už kašle a to nejen ve vozech.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora