cargo

ČD vylepšují další východoněmecké vozy, budou jezdit déle. Řeší, co s Honeckery

První třída, 1. třída, vůz A, České dráhy, Národní dopravce. Foto: Jan SůraPrvní třída, 1. třída, vůz A, České dráhy, Národní dopravce. Foto: Jan Sůra

České dráhy letos provádí v další stovce vozů řady B, AB, A a BDs další úpravy před jejich vyřazením z

České dráhy letos provádí v další stovce vozů řady B, AB, A a BDs další úpravy před jejich vyřazením z flotily. Vozy přezdívané kvůli potahu sedaček také jako koženky (s výjimkou vozů 1. třídy) měly původně zmizet, kvůli nedostatku vagónů i rostoucí poptávce po přepravě jim ale  České dráhy mění ještě hlavně interiér.

„Postupně chceme tyto vozy opravdu vyřazovat. Než se tak stane, provedeme na nich menší úpravy pro zlepšení komfortu,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Deník Zdopravy.cz už loni v listopadu informoval, že České dráhy se navzdory původním plánům vozů východoněmecké produkce zbaví později a že plánují na letošní rok revitalizaci padesáti kusů. Teď se ukazuje, že vylepšením jich projde dvakrát více. Dráhy to uvedly v podnikovém časopise Železničář, úpravy mají na starosti depa v Plzni, Brně a Hradci Králové.

Větší modernizace novějších vozů nebo nákup zcela nových nabraly totiž zpoždění, stejně tak se České dráhy musely potýkat s výpadkem slibovaných lepších vagónů od jiných dopravců, zejména od Länderbahn na lince Praha – Mnichov. I proto se staré vozy určené původně už jen ke službě jako záloha objevily například i na expresech.

Revitalizace znamená výměnu koženkového potahu za látkový, obnovu toalet a umístění speciálního polepu připomínající koupelnu, hloubkovou očistu interiérů, seřízení oken a dveří nebo revize zavírání. Nové jsou i podlahy.
Podle Joklíka jsou revitalizované vozy nasazovány podle potřeby. „Nejsou určeny primárně pro konkrétní vybrané linky. V mnoha případech jde o posilové vozy,“ řekl Joklík.

Koženkový potah ještě ale zcela nemizí: zůstává zatím zhruba ve stovce vagónů. „Postupně bychom je chtěli také přečalounit, nebo budou vyřazovány z provozu,“ dodal Joklík.

České dráhy začaly řešit i to, co s dalšími vozy východoněmecké produkce: Bdmtee. Ty jsou často pro své vlastnosti, zejména extrémně malé a nepohodlné sedačky, nazývány jako Honeckerova pomsta nebo jen jako Honecker. „U těchto vozů zvažujeme vhodnost modernizace s ohledem k nákladům a bude samozřejmě záležet i na tom, jaké parametry souprav budou požadovat objednatelé v období po roce 2019,“ nastínil Joklík.

Tagy České dráhy vůz řady A vůz řady AB vůz řady B vůz řady BDs
48 komentářů