Dopravci Železnice

České dráhy vrací na expresy „koženky“, v depu nestíhají opravovat

Osobní vůz řady B Českých drah. Foto: Jan Sůra
Osobní vůz řady B Českých drah. Foto: Jan Sůra

České dráhy začaly v posledních dnech nasazovat na některé expresy nebo rychlíky vyšší kvality opět osobní vozy řady B, přezdívané díky původnímu potahu sedaček jako koženky. Důvodem jsou hlavně problémy s vozy Bmz, které dopravce koupil od rakouských drah ÖBB.

Vozy řady B se za poslední dva týdny objevily například na expresu Porta Moravica do Varšavy nebo Landeku do Žiliny. „Stav je přechodný a předpokládáme, že se situace postupně zlepší,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Podle něj je nasazení starších vozů způsobeno souběhem několika faktorů v posledních dvou týdnech. Jde například o zvýšenou potřebu vozů o prodloužených víkendech a čerpání volna řadou zaměstnanců v depu během tohoto období. „Byly omezené správkové kapacity a i tím došlo k nárůstu správkovosti vozů. K opravě je tak aktuálně přistaveno více vozů než obvykle,“ řekl Štáhlavský.

Závady se podle něj týkají hlavně klimatizací, centrálních zdrojů energií a brzdových kotoučů. „Přijali jsme opatření k urychlení oprav, depa spolupracují s dílnami i s dodavateli větších oprav a komponentů, aby se situace co nejrychleji stabilizovala. Snažím se posílit provozy i personálně, ale obecně je na trhu práce nedostatek kapacit,“ dodal Štáhlavský. Podle něj dráhy stále přijímají zaměstnance do všech technických a provozních profesí a nabízejí i brigády. Jde o profese posunovač, zámečník, elektrikář – elektromechanik a všechny podobné profese.

 

35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
To

Nemám-li vozidla, neprovozuji tolik spojů… je to jednoduchý

Franta P.

Ad Dan : Jenze prave na zminene Porta Moravice bylo misto Bdmpee233 stare, pravde precaloune, B… Koupil jsem si mistenku abych se po nocni vyspal a „tudle nudle“. Pri poctu 8 dospelych se v kupe spatne spi…

Pitrys

Třikrát sláva velkoprostoru.

Martin Hanzal

Herr Šťáhlavský zapomněl ovšem dodat, že synci pracující na dílnách nesmějí mít pomalu ani šroubek a matičku ve skladových zásobách, neboť by v tom ležely penízky a tak je lepší čekat na každou jednu součástku a její dodání z centrálního skladu. No, hlavně, že jste moderní firma…

Garry

Když ony dráhy musí vést boj na všech frontách!Tak vám schází kde co.I když na ČD vládne přezaměstnanost v th pracovnících.Pořád je to pro zákazníky nejlevnější.Vysvětlujte číňanům že z CB si musí do Krumlova koupit novou jízdenku .Regionální jizdenky a sone jsou bezkonkurenční.A ten kdo to nechce pochopit tak ……Až toto bude normálně fungovat, ať žije liberizace!Zatím je to bordel.G

fanda

Bordel není nic, co by na koleje přišlo až se soukromníky. Ten tady byl už dávno před tím, hluboko v dobách modrého monopolu. To jen pro upřesnění.

Matěj

Není bordel jako bordel. S modrým monopolem tu jistý bordel jistě byl, nicméně v tarifní otázce se se současným způsobem liberalizace osobní železniční dopravy onen bordel maximalizuje.

Tomáš

Když ono to vypadá, jakoby někdo na začátku roku počítal s tím, že dorazí další vozy z Rakouska a tuto krizi přechodně vyřeší. Bohužel jak ÖBB dodávku stoply, tak tím ČD vážně nepomohly. Doteď vlastně nechápu význam proč tu dodávku stopli a co ve finále s těma vagónama budou dělat… No a když se to tak posčítá s mýtickými vozy pro Budapešť, které podle mě neuvidí ani moje děti, tak to už jsme na necelých 100 vozech, které dokážou udělat sakra rozdíl. Plus když některé linky převezmou elektrické jednotky pro dálkovou dopravu, příp. dokonce možná i jiný dopravce, dalo by… Číst vice »

fanda

Možná by pomohlo, kdyby se třeba nakoupily ty legendární „nové vozy na Budapešť“ které vedení ČD neopomene zmínit v každém článku a rozhovoru a které se „usilovně“ soutěží už přes dva roky. Dočkáme se jich ještě v této pětiletce nebo je to celé jen PR projekt, aby Nábřeží budilo dojem, že „investují“ ??!!

Tomáš

Já už taky začínám bejt na téma těchto mýtickejch vozů celkem alergickej. Ještě lepší je tradující se legenda na diskusních fórech, kde nejeden člověk argumentuje tím, že se klasické EC vozy v Evropě dlouho nevyráběly, tudíž asi všichni výrobci zapomněli metodu jak tyto vozy vyrobit.

Co se týče ČD a jejich megalomanských ambiciózních plánů už všechno beru s rezervou. Sorry, ale dřív se přidávaly na rychlíky alespoň EC ojetiny, čili by se i dalo říct, že se stav zlepšoval. Teď to vypadá, že jde vozový park ČD totálně do kopru.

Elb

Pokud je ale krom poláků nikdo jiný nevyrábí, tak to s nimi vážně nemusí být tak jednoduché a to není jen o zapomenutí, ale o výrobě, která na to nemusí už být uzpůsobená a pro nějaký malý počet vozů, který se dostává na zajímavé číslo jen opci, bych se vůbec nedivil, když by o to někteří neměli zájem. Mohli sledovat situaci se spacími vozy pro OBB, ikdyž to taky budou tak trochu atypy.

Tomáš

Není to vůbec tak dávno, kdy Siemens vyrobil poslední railjet. Ono je nějak nemožné přidat každému vagónu světla a rozkrájet je tak, aby se daly používat jako klasické vozy?

Šotouš

Chudák co si koupí místenku do 11. kupé v Bmz a pak zjistí, že v tom retrobéčku žádné 11. kupé není.

Já

11. kupé bývá obvykle bezmístenkovité. 🙂

Aleš

Snad jim to ještě dlouho vydrží, protože natrefit na trati Praha-Ostrava na vůz s kupé a otevíracími okny je štěstí, které se za standardní situace málokdy přihodí.

MildaIV

Velkoprostor nevyhovuje každému a strategie zcela odstrait kupéčka dostane řadu lidí z vlakú do aut.

K.S.

Milda IV: To si tak úplně nemyslím, i když strategie zbavit se kupé je špatná, pokud se bavíme o dlouhých trasách. Problém je neukázněnost občasných cestujících v těchto velkoprosotrech, vtipná bývá mnohdy volba velikosti zavazadla ku velikosti cestující, zvyk zdržovat se v uličce či v ní mít velké kufry, nebo hlučnost skupinek, případně rodiče neschopní zvládnout dítě, či se o to ani nesnažící. Když jsem byl malý a jelo se někam vlakem tak nebylo abych se sám trajdal po vagonu, natož lítal po vlaku, dneska asi pětileté děcko mezi vagony zcela běžně. Stejně tak je problém moderních vagonů že když… Číst vice »

Dan

Milda IV: 1) V článku je řečeno, že B nenahrazuje velkoprostory, ale kupéčkové BMZ. Tyto vozy má ČD (i Regiojet) v několika verzích a byť se jich pár přestavělo na velkoprostory, o dalších přestavbách nebo redukci počtu těchto vozů se neuvažuje, protože (přestože jsou starší) patří k tomu nejlepšímu, co na českých kolejích jezdí. A v posledních letech u ČD nejvíce přibývaly právě tyto vozy s kupé, a ne velkoprostory. 2) Zda je pro cestujícího lepší kupé nebo velkoprostor je subjektivní názor a nejde to takhle zobecňovat. Já mám třeba taky rád kupé, ale slýchávám hodně spolucestujících mluvit o tom,… Číst vice »

Milan

Největší nevýhoda těchto vagonů v létě je chybějící klimatizace, jinak proti řadě 814 regionova je to ale stále luxusní cestování. A proti „moderním velkoprostorům“ poskytnou soukromí a hlavně možnost individuální regulace osvětlení.

Pavel

Jablka a hrušky? Nějak nechápu proč do toho taháte 814. Na mnoha tratích bohatě stačí. Béčkama je zrovna tam těžko nahradíte.

Milan

Reakce, že vagony řady „B“ rozhodně nejsou to nehorší, co na české železnici může cestující potkat.

Dan

Milan: Vozy B podle článku nenahrazují Regionovu, ani velkoprostory, ale vozy kupéčkové vozy BMZ. Co se týče srovnání s Reginovou, to asi na dálkových tratích nedává smysl. Celkem by mě ale zajímalo, v čem jsou podle Vás B lepší než Regionova? Rámus je obojím velký a hází to podobně 🙂 A když už porovnáváme neporovnatelné, tak ta Regionova má alespoň nízkopodlažní vstup, s kolem a s kočárkem se do ní dostanete líp. Jinak ve srovnání s BMZ toho vozy B moc nabídnout nemohou. I v BMZ se dá na sedačce lehnout (možná ještě lépe než v B, protože v BMZ… Číst vice »

Chachar Budvar

Copak semtam koženky. Jeden dopravce nasazuje již od samého počátku jeho angažmá celkem pravidelně k vlakům i posilové autobusy. Někdy jimi vlak zcela nahradí.. Nechcete ( pochopitelně v zájmu vyváženosti a objektivity) napsat článek o provozních zvyklostech gwtr?

Petr.R

Jedno nevědí, že mají opustit brno -víden a praha-ostrava a dál na slovensko a nechat to někomu co třeba má chut dělat něco pro lidi. Manažeři českých drah utratili všechny peníze za lejsnutý lokotky a zapomněli na vagony, ale jim je to jedno, dostávají plat a o to jim kde.

Jan

Cha cha

zkep

Zajímalo by mě, který z železničních dopravců u nás má ,,chuť dělat něco pro lidi“.

Ondřej

Petr.R: „utratili všechny peníze za lejsnutý lokotky a zapomněli na vagony“
???
Jak to myslíte? Vemte si co za vagóny jezdilo na rychlících/dálkových vlacích v 2010 a co jezdí dnes. (beru ze zkušeností Zlín (Otrokovice) – Praha)
ČD udělalo za těch posledních deset let obrovský pokrok v oblasti osobních vozů dálkové přepravy.

xxxyyy

Ondřej: Myslíte vozy Bdpee231 s motorákovými sedačkami, které jsou nasazovány na prestižním Metropolitanovi? Nebo dokonce Bdtee 276 bez klimatizace, vakuové WC a EIS/AIS?, které jsou nasazovány na rychlících vyšší kvality? Případně ABpee347, kde je 1. třída stejná jako druhá, kde nemá člověk místo na nohy a je oslňován přímým osvětlením? Nebo reko Bmz245, u kterých udělily DB ČD pokutu za nedodržení kvality?

Petr.R

ondro- zamyslete se, nebo se zeptejte někoho, kdo pamatuje co jezdilo ze zlína před příchodem jančury nebo leoša a já Vám na rovinu říkám, že kdyby tam nezačal jezdit soukromník, tak jezdíte ze zlína trolejbusem a z otrokovic třema koženkama.

Ondřej

xxxyyy: „Myslíte vozy Bdpee231 s motorákovými sedačkami“ Sedačky mi vyhovují. Já těmito vozy jezdím běžně. Právě ty upřednostňuji před Bmz. Protože nemám rád kupé. Před těmito vozy jezdili Bdmpee233 – které bych uvítal více – protože mají více sedadel po dvojicích ne po čtyřech naproti sobě. To když jedu vozy ŽSSK – to jsou sedačky nepohodlné, tvrdé. Petr.R: já vítám každý rekonstruovaný nebo nový vůz na železnici. Nejsem příznicem koženek B ani 810. To byl velký omyl už když se to vyrábělo. Komfort cestujících nebyl prioritou. A když jsme jezdívali v 90tých letech do Prahy tak jsme jeli autobusem. Byl… Číst vice »

Jan

Mě to vůbec nevadí.
Například nyní jedu do Budějovic 7:30. O vlak je obrovský zájem. Vlak má cca 11 vozů. Bez B vozů modernizovaných by lidi jeli tak akorát do.. Kdyby někdo koupil nějakou novou malou pevnou soupravu s podhodnoceným počtem sedaček.
To samé ve špičce na Ostravu. Sice to má nevíhodu 140 km/h. Ale to má Jančura taky.

Panoramix

Ty posilové vozy jsou jenom mimořádnost kvůli pochodu do Prčice. Budějovické rychlíky standardně vypadají trochu jinak 😀

Panoramix

Ty posilové vozy jsou jenom mimořádnost kvůli pochodu do Prčice. Budějovické rychlíky standardně vypadají trochu jinak.

Kajman

Hlavně jsou z béček řazeny kompletně a furt.

Michal

No do Budejovic to ma 4 vagonky a vetsinu spoju by mezi Budejovicemi a Benesovem odvezl v pohode trojpanter.

Becka jsou hnus, lavice po ctyrech nemaji ani v lidove Cine…