umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Dopravci Železnice Železniční průmysl

ČD versus Stadler. Dráhy srovnávají skóre, vysoudily pokutu za RegioSpidery pro Vysočinu

RegioSpider v kraji Vysočina. Autor: České dráhy
RegioSpider v kraji Vysočina. Autor: České dráhy

České dráhy uspěly u Obvodního soudu pro Prahu 1 se svou žalobou na německého výrobce vlaků Stadler Pankow. Spor se týká 17 motorových vozů řady 841 pro kraj Vysočina, známých pod obchodní značkou Českých drah RegioSpider.

Dráhy nyní za jejich vady a nedodržení „koeficientu provozuschopnosti“ vysoudily pokutu 2,155 milionu korun plus úroky z prodlení. Deníku Zdopravy.cz to potvrdil mluvčí drah Radek Joklík. Jde o prvoinstanční rozhodnutí, Stadler má právo se odvolat.

„Vzhledem k tomu, že vozy trpěly vadami, pro které nebylo možné je provozovat, jelikož byly v opravě, byl naplněn onen koeficient provozuschopnosti, při jehož dosažení bylo možné požadovat smluvní pokutu. Ta byla předmětem sporu,“ uvedl Joklík.

Dráhy tak musely u soudu mimo jiné doložit podanou reklamaci a dobu, po kterou byla vozidla kvůli vadám (a jakým) odstavena. To se naopak nepodařilo u stejného soudu v případě 16 RegioSpiderů (řada 840) pro Liberecký kraj, takže soud žalobu drah o 7,9 milionu korun zamítl. Tento spor už skončil, dráhy se neodvolaly.

Celkem dráhy s německým výrobcem RegioSpiderů ze švýcarské skupiny Stadler vedou či vedly pět sporů o celkovou částku přes sto milionů korun.

Dosud na body vedl Stadler, když vedle výše zmíněného sporu o „koeficient provozuschopnosti“ v Libereckém kraji dosáhl rovněž zamítnutí drážní žaloby na 1,2 milionu korun. Tyto peníze dráhy žádaly jako náhradu za dodatečné náklady na strojvedoucí, které vznikly údajně vadnou technickou dokumentací.

Naopak Stadler už musel zaplatit smluvní pokutu i s úroky za pozdní dodávku vozidel pro Vysočinu (celkem 16,5 milionu), nejnovějším výrokem obvodního soudu tak dráhy zatím srovnaly pomyslné skóre na 2:2.

Velkým finále zřejmě bude poslední pátá žaloba, kde jde zhruba o 77 milionů, za záruční vady, opravy a zároveň jako slevu; spor se týká motoráků pro Liberecký kraj. Ještě nepadlo ani prvoinstanční rozhodnutí.

Dráhy celkem počátkem tohoto desetiletí koupily od Stadleru Pankow 33 RegioSpiderů (Regio-Shuttle RS1) za 1,8 miliardy korun, 17 pro Vysočinu a 16 pro Liberecký kraj.

19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

Jenže problém je něde jinde. Traťová náročnost (oblouky, stoupání, tvrdé zimní podmínky) a provozní náročnost (na liberecku – neustálé rozpojování a spojování vozů, tím pádem poruhy elektroinstalace, info systému etc…) vždyť jsou to spíš tramvaje, než vlaky.
Co jsme si objednali, to máme. Proto v Liberci spor nemohli vyhrát.

Dominik

Nesnažte se házet vinu z výrobce na provozní podmínky. Zde je jednoznačně vina na straně výrobce, když porucha nastane z důvodu používání zařízení, k tomu, k čemu je určeno.

Y.K.

Každé zařízení ma podnímky, ve kterých je zaručeno že funguje s nějakou definovanou spolehlivostí. Pak jsou tu specifické požadavky, kdy si zákazník naporoučí konkrétní systémy (třeba info systémy atp.) a zde pak výrobce těžko může ručit za spolehlivost, když to není on kdo rozhodl co tam bude. U vlaku je třeba také dost zásadní rozdíl jestli bude jezdit po perfektně udržované koleji a nebo tankodormu s centimetrovými styky, což jistě má obrovský vliv na spolehlivost (pokud kolej měla závady, což je u nás časté, tak to není správný normový stav a opět to může pomoci výrobci snížit své ručení).

Dominik

Ale výrobce souhlasil, že vozidlo s těmito požadavky vyrobí, tak nevím, proč by neměl ručit za spolehlivost.

Jiří Kocurek

V okolí Bodamského jezera to nebude o moc lepší, jezdí to tam taky.

Rado

Tvrdé zimné podmienky a traťová náročnosť mi zrovna nepríde ako argument obhajoby, nakoľko objednávateľ má upresniť respektívne upresnil požiadavky na vozidlo. Výrobca takisto uvádza v parametroch možnosti prevádzky.

AAA

Švýcarská kvalita!

Kubrt

Zrovna RS1 je čistě německá záležitost a vzhledem k tomu, že se jich během 17 let vyrobilo skoro 500, tak to asi úplný shit nebude..

Martin K.

Když se bude s péčí řádného hospodáře postupovat u všech nákupů zboží a služeb jako v tomto případě, tak bude pro ČD jen dobře.

koleyy

To bezesporu. To že by se tak chovali ale nemám pocit, co existují, protože kdyby se tak chovali, tak nejsou v takových (bahně) v jakých jsou, nemají tolik problémů a zákazníci nejezdí v krumplech zakoupených za hříšné peníze.
Nicméně řada lidí se z toho měla, má a ještě dlouho bude mít moc dobře.

Anonym

ČEŠI DO TOHO… Ne, počkat, tohle není hokej… Stadler se může proti tomu gólu odvolat. A ten gól je za 1/8 toho předchozího. Zajímavý a ještě zajímavěji napsaný článek. (omlouvám se za záměnu gól – bod, nevím ve kterém sportu padá tak malo bodů)

Jerry

Dva melouny málo.. když tam sou kvalitní rumunské motory Iveco tak se to bude sypat.

Dalibor

Jenže ono to není jen o Ivekách

koleyy

Tak, tak. Kdyby to, co si navymýšlely ČD oproti originálu, bylo alespoň z poloviny spolehlivé jako ty Iveca, tak by to bylo o něčem jiném.
Ty vysouzené peníze jsou samozřejmě směšné proti komplikacím, co to způsobuje.

Dáda

Kdyby se vzalo osvědčené konstrukční řešení a výbava, akorát modifikace který vyplynou z českejch norem (zamezpečovák atp.) bylo by podstatně míň problémů.

Dominik

Jenže to výrobce neomlouvá, že vyrobil šmejd, který má neustále poruchu.

Y.K.

Že to zrovna říká člověk ze SŽDC, které furt mají nějaké poruchy.

dada

chyba vyrobcr jr ta, ze dovolil udelat modifikace na prani zakaznika ktere vedou mj. k porucham. tj ta slavna customizace je casto cesta do pekla, byt opet dlazdena (mozna) dobrymi umysly

Josef Kubeš

Jaké konkrétně modifikace jsou myšleny?