ČD: V pravidelném provozu zůstává poslední pražský banán
Lokomotivy dostaly svou přezdívku banán kvůli původnímu nátěru s převažující krémovou barvou.
Konec provozu ikonických expresních lokomotiv řady 150.2 a 151, ppřezdívaných banán, se blíží každým dnem. Pražské depo Českých drah dnes naposledy vypravuje na spěšné vlaky linky R41 Praha – Kutná Hora tři tyto lokomotivy (v Praze je řada 150.2), od pondělí už bude práce pouze pro jeden stroj. Do dalších dvou plánovaných oběhů budou nasazeny čtyři nové jednotky RegioPanter.
Elektrické lokomotivy původní řady E 499.2, později označené jako řada 150.2 s rychlostí 140 km/h a řada 151 s rychlostí 160 km/h jsou výkonné lokomotivy pro tratě napájené stejnosměrnou soustavou 3 kV DC. V roce 1978 je vyrobila Škoda Plzeň v počtu 27 kusů.
Řada 151 je deponována v Bohumíně a dopravuje především vlaky InterCity a EuroCity na trase Praha – Bohumín – Žilina. Do 14. prosince je turnusováno ještě 8 lokomotiv této řady. Od změny jízdního řádu 15. prosince 2024 zůstane řada 151 nasazena v pravidelném provozu už pouze ve dvou kusech na rychlících Labe mezi Prahou a Děčínem.
„Většina lokomotiv řad 150.2 a 151 tak bude postupně odstavena a vyřazena z provozu,“ doplnil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Připomněl, že ve své době šlo o nejvýkonnější stejnosměrné elektrické lokomotivy v Československu s výkonem 4 000 kW a maximální tažnou sílou 227 kN. Tehdejší Československé státní dráhy je určily pro dopravu těžkých expresů a rychlíků na 1. železničním tahu z Prahy přes Pardubice, Olomouc, Ostravu a Žilinu do Košic a Čierné nad Tisou.
Lokomotivy dostaly svou přezdívku banán kvůli původnímu nátěru s převažující krémovou barvou doplněnou v dolní části tmavě zelenou. V současnosti je většina lokomotiv v modro-šedém korporátním nátěru Českých drah. Několik lokomotiv neslo také reklamní nátěry. Pouze lokomotiva 151.023 je opatřena jedním z původních krémovo-zelených retronátěrů.