Dopravci Informační technologie Železnice

ČD slibují internet do dalších vlaků, dojde na lůžkové vozy, hydry i rakve

InterPanter na lince Praha - Brno. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
InterPanter na lince Praha - Brno. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

České dráhy slibují do konce příštího roku bezdrátové internetové připojení v dalších několika stovkách vozů. Jako první mají přijít na řadu vozy na Jižní a Slovácké expresy, kde dopravce slibuje wi-fi už delší dobu. Palubní internet se ale objeví i ve starších motorových vozech řad 854 a 843.

O plánu na rozšíření internetu informovaly České dráh ve svém časopise Železničář. „S instalací wi-fi jsme ve skluzu, proto věřím, že nyní aktuální harmonogram bude dodržen,“ řekl člen představenstva odpovědný za úsek osobní dopravy Michal Štěpán.

Plány ČD se týkají více než tří stovek vozů pro dálkovou i regionální dopravu. Aktuálně probíhá instalace wi-fi do modernizovaných vozů řad Amz a Bmz po ÖBB, míří hlavně na Západní expres. Dalších 260 vozů projde úpravou během letošního a příštího roku. „V první fázi by měl být nasazeny na Jižních a Slováckých expresech,“ řekla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. Wifi bude do vozů dosazena buď v rámci modernizace nebo doplněna bez dalších úprav vagónů. U Jižních expresů dopravce slibuje internet už přes rok.

Pro České dráhy je instalace internetového připojení relativně levnou cestou, jak se zalíbit objednatelům. Ty jej začínají čím dál častěji požadovat, nedávno se pro takový krok rozhodla Vysočina. České dráhy na základě objednávky kraje vybaví wifi všechny vozy řady 841 od Stadleru, které na území Vysočiny jezdí. Pochybnosti ale budí cena, kterou České dráhy za tyto technologie chtějí, zvláště v porovnání s náklady u soukromé konkurence.

Novinkou je rozšíření internetu i do ubytovacích vozů. Wi-fi bude nově i 9 lehátkových vozech Bcmz a 12 lůžkových vozech WLABmz. Nově také zamíří do motorových vozů: dostane ji 31 motorových vozů 843 přezdívaných rakve nebo 32 vozů řady 854 (hydry).

České dráhy mají aktuálně téměř pět set vozů s bezdrátovým internetem, dalších 120 patří zahraničním dopravcům, kteří je nasazují na území Česka u mezistátních vlaků. Aktuálně nabízí České dráhy připojení v 530 spojích po celé zemi.

23 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Rtep má pravdu, ano pro nás co to s technikou zvládnou to není problém, pro mladší už vůbec žádný….jenže technika jde dopředu a tak dnes se mladí usmívají, jak jejich rodiče či prarodiče s těmi blbostmi neumí, ale jejich děti a to si vy mladí pište se zase budou „smát“ vám až budete starý, protože Vám taky „ujede“ vlak, jako ujel dnes našim rodičům či prarodičům.
    PS: Místo koukání z okna nebo komunikace se spolucestujícím ať bližním či i náhodným, všichni čučí do displeje.

    • Tak jako se nyní ti lepší výrobci potravin mohou chlubit tím, že jejich výrobek neobsahuje glutaman sodný nebo chemická barviva, tak se možná časem ti lepší dopravci budou chlubit tím, že v jejich vlaku není wi-fi…

  • 32 854. Celkove jich je 50. Ale pocet 32 sedi na soucet trutnovskych a prazskych, brnenske budou tedy nejspis vynechany. Jestli je moje logika spravna.. 🙂

    • Tak proc by davali do brnenckych souprav wifi kdys po roce 2019 tak konci

    • Nekončí, a v motorové trakci bude v IDS jiný dopravce jen velice nepravděpodobný..

  • nevím proč by měla být ve vlaku wifi… kdo chce být na netu at si to zaplatí…

    • On je v podstatě hlavní důvod to, že se to líbí objednavatelům.

    • teoreticky souhlasím, kraj by měl trvat na vysílačích LTE aby bylo pokrytí jejich uzemí včetně tratí 100%.

  • Pro mě jedna z nejhezčích a nejpříjemnějších čekáren jsem zažil v Horní Plané. Nevíte někdo, je ještě v provozu?

    • Není. U GW Train to ani nehrozí, ta čekárna ale poslední dobou byla zavřena i za časů ČD.

    • Proc by to melo vysumet vzdyt se otom ted pise jde rozsireni zrusene zakazky kde byli i mimojine vozy ABpee

  • Já ten jejich Internet ani nevyužívám, web sice funguje, ale IPSec VPN se nespojí, zřejmě vpn protokoly blokují. Tak se připojuji přes vlastní mobil, na který je větší spolehnutí a LTE už drží většinou všude (jedna výjimek je Bezpráví).

    • VPNku ve vlaku normálně používám, takže problém bide spíš jinde.

    • Tak záleží na typu, IPSec mi neprochází ani v ČD Lounge, ale otestuji ještě sslvpn.

  • Když je tak málo vozů vybavených Wi-Fi, proč se musí instalovat do vozů, kde se má spát? Pochopil bych to třeba u přímých vozů do Splitu, ty však tento rok nejezdí a ani jezdit díky blbým výmluvám možná ani nebudou…

  • Toto je právě ten prpblém:
    Pro České dráhy je instalace internetového připojení relativně levnou cestou, jak se zalíbit objednatelům.

    Jihočeskému kraji je jedno, že ve stanicích nejsou pokladny, záchody, úschovny zavazadel, že si docela dost cestujících nerozumí s automatem na jízdenky, že v případě mimořádností se nic pořádně nedozví, že se dopravce vůbec nesnaží své zákazníky informovat o čemkoli,…
    Ale bude tam Wi-fi. To těm zmateným šumavským turistům i místním děsně pomůže. To moje maminka, která se bojí do vlaku, protože by si neuměla koupit jízdenku, ocení.

    • Nechci komentovat situaci v Jihoceskem kraji, ale ty stesky, zeze nejsou pokladny, pruvodci a podobne mi prijdou v roce 2018 usmevne

    • Pro Jana:
      Pro nás relativně mladé lidi možná úsměvné jsou. Ale třeba tady na Šumavě je v turistické sezoně ve vlacích docela dost starších lidí a na ty prostě jak dopravci, tak kraj naprosto kašle.
      Zatímco třeba v Pendolinu jezdí i jakési vlakušky nebo mažorentky nebo co to je, tak na lokálkách (aspoň tady v jižních Čechách) se služby všech dopravců neustále zhoršují.

    • To víte, GW Train. Co dodat, když si kraj udělá blbě smlouvu? Jen co odešly ČD, zavřely se všechny čekárny i pokladny.

    • Jirka: Nádražní budovy, a tím pádem ani čekárny, nepatří GW Trainu, ale SŽDC. Na této státní společnosti je, aby zajistila fungování čekáren.

    • Pro Reného:
      Nádražní budovy sice patří SŽDC, čekárny ale provozují dopravci (úryvek z webu ČD – Čekárny jsou uzavřeným prostorem Českých drah…)
      Fungování čekáren (a třeba i WC) tedy zajišťuje doprace, nikoli vlastník budovy. A uzavření čekáren je tedy především neschopností objednavatelů. Dopravce samozřejmě nebude provozovat něco, co po něm objednavatel vůbec nechce.

Newsletter

Partneři


Výběr editora