Další injekce pro České dráhy. SŽDC má koupit jejich pozemky
České dráhy čeká další velká finanční injekce v podobě prodejů pozemků na českých nádražích. Jde hlavně o pozemky pod kolejemi,
České dráhy čeká další velká finanční injekce v podobě prodejů pozemků na českých nádražích. Jde hlavně o pozemky pod kolejemi, ale také řadu parcel v jejich sousedství. Příprava převodu už začala.
O převodu pozemků, které jsou pomníkem špatného rozdělení tuzemské železnice na České dráhy a Správu železniční dopravní cesty, se mluví už několik let, teď ale jednání pokročila. Kupujícím má být logicky SŽDC. Podle náměstka SŽDC pro správu majetku Tomáše Drmoly již vznikly takzvané rozhraničovací komise, které problematiku převodu řeší. „Zajímají nás pozemky, které souvisí s provozem dráhy. To znamená, že ne všechny, které České dráhy mají,“ řekl Drmola.
Kvůli rozsáhlým plochám probíhá vyměřování pozemků postupně, probíhat by mělo několik let. Podle Drmoly je logické, aby SŽDC vlastnila pozemky pod kolejemi nebo v těsné blízkosti stanice, které může využít například pro budování parkoviště.
„Jedná se o pozemky v železničních stanicích a v jejich blízkosti. Konkrétně jde o zhruba tisícovku lokalit a na většině z nich jsme již došli se SŽDC ke vzájemné shodě. Postupně se tak začínají pozemky zaměřovat, je k nim potřeba vytvořit geometrické plány a již se také připravuje metodika jejich ocenění. O stavu prací jsme minulý týden informovali Dozorčí radu ČD a zprávu dostane také Řídicí výbor ČD,“ řekl člen představenstva ČD odpovědný za úsek techniky, servisu a majetku Miroslav Kupec.
Teprve po vyměření pozemků začne další klíčová část převodu: dohadování o ceně. Dá se čekat, že představy obou firem budou různé: představitelé ČD už teď veřejně mluví i o desítkách miliard korun, SŽDC o ceně zatím nechce mluvit. „Nemyslím si, že pozemek, na kterém jsou koleje, bude mít nějakou obří hodnotu, i když bude v centru Prahy. Koleje tam podle zákona zůstat musí,“ vysvětlil Drmola. Dá se navíc očekávat, že proti případnému prodeji za vyšší cenu budou vystupovat soukromí dopravci, kteří budou prodej považovat za nedovolenou státní podporu. To se děje už v případě převodu takzvané mrtvé dopravní cesty, kdy ČD žaluje Student Agency. Řízení stále probíhá.
České dráhy si ve výroční zprávě nacenily pozemky na necelých šest miliard korun.