ČD otestují InterPanter se satelitním internetem na dalších tratích. Pošlou ho na západ a jih Čech

Jednotka InterPanter s testovací technologií Starlink. Pramen: České dráhyJednotka InterPanter s testovací technologií Starlink. Pramen: České dráhy

Satelitní internet může být podle ČD alternativou k často absentujícímu signálu pozemních mobilních sítí.

41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
cenda

Pomůže jim to nějak vyhrát soutěže? Asi ne. Hlavně, že ministr fotí.

vbb

Mohli to testovat při dnešním obřím výpadku O2 🙂

Otakar

Za skoro 25,5 roku nebyli naši 3 operátoři schopni pokrýt potřebné území. Bych jim zakázal odvádět matkám dividendy, dokud to nebudou mít pokryté, tak jak si stát žádá.

vbb

A nějaký zákonný rámec na to máte? Nebo je to „hlas dělnické třídy“ jako s Horákovou a spol.?

Vojtech

Přitlač. GSM bylo konečně spuštěno 1.7.1996.. tj skoro 30 let.. a kdyby i NMT, tak 1991~2

Petr

Proč ČD posílá InterJety do vyloučených lokalit a jiných tratích jezdí to co jezdí?

Zacker

Salt má skvělou nabídku, jen pokud od nich nepotřebujete fyzickou SIM.
Buď vás v prodejně rovnou pošlou pryč,
nebo ji nabídnou s 40 CHF aktivačním poplatkem.

Pravdou je, že SBB má dohodu s místními operátory a pro omezené tarify by jim neměli na dálkových spojích data účtovat.
https://www.sbb.ch/en/travel-information/services-on-train/free-internet/freesurf.html

Takže místní WiFi tolik nepotřebují, je prakticky jen na mezinárodních spojích a na nástupištích ve stanicích. Plus v některých soupravách mimo gesci SBB.

Turisté s roamingem tak mají často smůlu.

František

U nás jsou na internet do starých popelnic dotace …

Petr-N

A pak má být dostatek InterPanterů na R13 a R19. Upřímně, a přiznávám, že tak trochu sobecky, doufám, že tohle testování co nejdříve ukončí, aby se ten Panter vrátil zase tam, kam patří, protože mě už fakt nebaví jezdit Syslem a Honeckery.

Franta

jak říkají ČD „buďte rádi, že vůbec něco jede“ takže jezdíme Honeckery ale ČD se chlubí starlinkem….

Petr-N

Ono by ani snad tolik nevadilo že jede Honecker se sysli, i když pohodlné to moc není, ale za prvé se tím anulují veškeré místenky, protože tuto náhradní soupravu nelze rezervovat a za druhé to má vždycky zpoždění, protože souparva kje na 140 a jízdní doby jsou na 160. A když mi kvůli tomu v Hodoníně ujede autobus do Strážnice, tak to fakt naštve. Hlavně večer aby si pak člověk vzal taxíka.

Matyáš

Správně. A nejhorší je že tam není skoro žádná záloha. Vypadne jeden panter a hned jedou na R19 A, B, Bd, Bdt, prostě všechno, co se jinde nepotřebuje. Na vlaky mezi dvěma největšími městy v ČR. Neuvěřitelný.

Air Traveller

kdyby do vlaku cpali nejake silene wifi vyuzivajici mobilni signal, byl by vas komentar na miste.

starlink je ale jiny level – to by konecne mohlo fungovat a konecne dat wifi ve vlaku smysl.

Leinad

Pokud je na pěšině 10m od trati nebo dokonce přímo na trati v šukafonu signál, stačí vagony s oknama.

Lukáš F.

Specifický trh.

jan táborský

záchod to má taky nebo už ne

Roman

Díky neukázněným cestujícím….

jan táborský

No tak si prdnou do kalhot , vyfotí se mobilem a pošlou známým -jak zábavné

František

Záchod funguje vždycky, když jste dost odvážný!

MajsterN

Švýcaři chtějí kvalitu, Češi se rádi nechají odrbat operátorem. I regulační úřad nic podstatného nikdy nedělal, tak to tak dopadlo.

Peter

Taková česká klasika…

superhero

Vypadá to tak bezstarostně a jednoduše. Bohužel jen do doby, kdy si člověk uvědomí, jak dramaticky nárůst množství družic zapleveluje oběžnou dráhu. Dost pochybuju o tom, že Musk má plán, jak po sobě uklidit.
https://www.wired.cz/clanky/provoz-na-obezne-draze-rychle-houstne-kolik-druzic-leta-nad-nasimi-hlavami

Roman

Družice se pohybují na nízkých oběžných drahách. Buď zaniknou řízeně v atmosféře, nebo když selže pohon tak se o to postará gravitace a atmosféra.

none

Jak se píše, družice spadnou sami 🙂

Šeryf

Starlink přijímá signál na střeše vozu stejně jako tomu je u zařízení použivajících signál mobilních operátorů pro zajištění Wi-Fi konektivity uvnitř vlaku. Telekomunikační regulátor (ČTÚ) provedl měření, která potvrzují vysokou dostupnost/pokrytí železničních koridorů českými operátory. Bude snad Starlink levnější, nebo bude dokonce fungovat v tunelu? https://ctu.gov.cz/mereni-pokryti-zeleznice

SaulGoodman

No měření ČTÚ je fajn, ale realita je, že na mnoha místech prostě internet ve vlaku nefunguje, nebo velice chabě. Ona taky jedna věc je formální pokrytí a druhá dostatečná propustnost pro rozumné odbavení stovek lidí ve vlacích.

Starlinku v zásadě stačí „výhled“ na nebe a spolehlivé a kapacitní spojení je zajištěno. Smysl to má, byť je poněkud tragické, že zdejší kartel nedokáže pokrýt tratě funkčním signálem.

Zlámalík

Myslím jste si odpověděl. Kartel to nedokáže právě proto, že je kartel.

mgr.pavel

Z tohoto pohledu je proto hodně fajn, že někdo ten kartel obešel.

Na druhou stranu být závislý na psychopatovi co se rád montuje do politiky a vypíná a zapíná internet podle toho..

N.N.

Pokud mám správné info, tak vypíná/zapíná nad válečnou zónou a ruskem. Což jaksi …

Kolejový doktor

Stačí projet Ostrava-Olomouc-Praha a tam by se vidělo, jestli to má vůbec smysl…

David

Nebo trat pres Vysocinu …

Ales

Snad se Elon špatně nevyspí a nevypne jim to.

Jan T.

To těžko, ten z toho financuje celý vývoj Starship, potřebuje každého zákazníka.

ABCD

Existuje i nějaké alternativy ke starlinku? Eutelsat Oneweb funguje?

SaulGoodman

Nic odpovídajícího parametrům Starlinku neexistuje. Veškerá konkurence má výrazně horší pokrytí, horší terminály, je dražší, má horší odezvu a podobně – viz Ukrajina. Evropská unie hodlá vybudovat IRIS², což by měla být primárně alternativa k vojenské verzi Starlinku Starshield, ale eventuálně by měla zajistit satelitní internet i pro komerční sektor a občany EU. Je nicméně otázka, nakolik jsou současné plány realistické a ekonomicky racionální. Celý svět a Evropa zejména si nechal utéct vývoj a zkrátka dnes neexistuje žádná společnost či státní agentura, která by se vůbec blížila SpaceX v kapacitě a cenové atraktivitě vynášení satelitů, s čímž přímo souvisí i… Číst vice »

Hrozen

Co IPv6? Bude konečně? Už ho konečně má na mobilních datech i T-Mobile jako poslední operátor.

(Tento komentář je odeslaný přes IPv6 síť.)

Bez přezdívky

Trefný komentář a pochvala tomuhle webu že IPv6 plně podporuje.

Nicméně u wifi ve vlacích ČD je stejně (ve většině případů) provoz tunelovaný přes infrastrukturu ČD telematiky, takže nasazení mohlo být klidně už dávno bez ohledu na podporu ze strany mob. operátorů. Nicméně dokud se nezmění generace telco pracovníků, IMHO se nic nezmění. Znalosti IPv6 jsou u většiny velmi slabé a někdy dokonce nulové.

Air Traveller

rozhodne bych neshazoval uroven pracovniku.

jen proste ta potreba ipv6 pro zakazniky (cestujici) je v turo chvili prakticky nulova.

A. O.

Přitom mi, upřímně řečeno, přijde, že s IPv6 je míň sr*** než z IPv4 (nemusí se počítat subnety, šetřit s nimi apod.)
On je hlavně problém s podporou IPv6 některých aplikaci. Takový anyconnect od CISCa se s IPv6 nekamarádí a kvůli němu jsem musel doma vypínat komplet IPv6 na celé síti (bohužel).

Jan T.

A umí to taky připojení z Linuxového zařízení? ČD i DB wifi je normálně nepřístupná bez použití skriptů díky specifickému použití přihlašování přes captive portál.

A. O.

Tak takových síti je vícero.
Bohužel Linux je hodně specifický systém, který používá minorita všech uživatelů