ČD otestují InterPanter se satelitním internetem na dalších tratích. Pošlou ho na západ a jih Čech
Jednotka InterPanter s testovací technologií Starlink. Pramen: České dráhy

Satelitní internet může být podle ČD alternativou k často absentujícímu signálu pozemních mobilních sítí.
Pomůže jim to nějak vyhrát soutěže? Asi ne. Hlavně, že ministr fotí.
Mohli to testovat při dnešním obřím výpadku O2 🙂
Za skoro 25,5 roku nebyli naši 3 operátoři schopni pokrýt potřebné území. Bych jim zakázal odvádět matkám dividendy, dokud to nebudou mít pokryté, tak jak si stát žádá.
A nějaký zákonný rámec na to máte? Nebo je to „hlas dělnické třídy“ jako s Horákovou a spol.?
Přitlač. GSM bylo konečně spuštěno 1.7.1996.. tj skoro 30 let.. a kdyby i NMT, tak 1991~2
Proč ČD posílá InterJety do vyloučených lokalit a jiných tratích jezdí to co jezdí?
Salt má skvělou nabídku, jen pokud od nich nepotřebujete fyzickou SIM.
Buď vás v prodejně rovnou pošlou pryč,
nebo ji nabídnou s 40 CHF aktivačním poplatkem.
Pravdou je, že SBB má dohodu s místními operátory a pro omezené tarify by jim neměli na dálkových spojích data účtovat.
https://www.sbb.ch/en/travel-information/services-on-train/free-internet/freesurf.html
Takže místní WiFi tolik nepotřebují, je prakticky jen na mezinárodních spojích a na nástupištích ve stanicích. Plus v některých soupravách mimo gesci SBB.
Turisté s roamingem tak mají často smůlu.
U nás jsou na internet do starých popelnic dotace …
A pak má být dostatek InterPanterů na R13 a R19. Upřímně, a přiznávám, že tak trochu sobecky, doufám, že tohle testování co nejdříve ukončí, aby se ten Panter vrátil zase tam, kam patří, protože mě už fakt nebaví jezdit Syslem a Honeckery.
jak říkají ČD „buďte rádi, že vůbec něco jede“ takže jezdíme Honeckery ale ČD se chlubí starlinkem….
Ono by ani snad tolik nevadilo že jede Honecker se sysli, i když pohodlné to moc není, ale za prvé se tím anulují veškeré místenky, protože tuto náhradní soupravu nelze rezervovat a za druhé to má vždycky zpoždění, protože souparva kje na 140 a jízdní doby jsou na 160. A když mi kvůli tomu v Hodoníně ujede autobus do Strážnice, tak to fakt naštve. Hlavně večer aby si pak člověk vzal taxíka.
Správně. A nejhorší je že tam není skoro žádná záloha. Vypadne jeden panter a hned jedou na R19 A, B, Bd, Bdt, prostě všechno, co se jinde nepotřebuje. Na vlaky mezi dvěma největšími městy v ČR. Neuvěřitelný.
kdyby do vlaku cpali nejake silene wifi vyuzivajici mobilni signal, byl by vas komentar na miste.
starlink je ale jiny level – to by konecne mohlo fungovat a konecne dat wifi ve vlaku smysl.
Pokud je na pěšině 10m od trati nebo dokonce přímo na trati v šukafonu signál, stačí vagony s oknama.
Specifický trh.
záchod to má taky nebo už ne
Díky neukázněným cestujícím….
No tak si prdnou do kalhot , vyfotí se mobilem a pošlou známým -jak zábavné
Záchod funguje vždycky, když jste dost odvážný!
Švýcaři chtějí kvalitu, Češi se rádi nechají odrbat operátorem. I regulační úřad nic podstatného nikdy nedělal, tak to tak dopadlo.
Taková česká klasika…
Vypadá to tak bezstarostně a jednoduše. Bohužel jen do doby, kdy si člověk uvědomí, jak dramaticky nárůst množství družic zapleveluje oběžnou dráhu. Dost pochybuju o tom, že Musk má plán, jak po sobě uklidit.
https://www.wired.cz/clanky/provoz-na-obezne-draze-rychle-houstne-kolik-druzic-leta-nad-nasimi-hlavami
Družice se pohybují na nízkých oběžných drahách. Buď zaniknou řízeně v atmosféře, nebo když selže pohon tak se o to postará gravitace a atmosféra.
Jak se píše, družice spadnou sami 🙂
Starlink přijímá signál na střeše vozu stejně jako tomu je u zařízení použivajících signál mobilních operátorů pro zajištění Wi-Fi konektivity uvnitř vlaku. Telekomunikační regulátor (ČTÚ) provedl měření, která potvrzují vysokou dostupnost/pokrytí železničních koridorů českými operátory. Bude snad Starlink levnější, nebo bude dokonce fungovat v tunelu? https://ctu.gov.cz/mereni-pokryti-zeleznice
No měření ČTÚ je fajn, ale realita je, že na mnoha místech prostě internet ve vlaku nefunguje, nebo velice chabě. Ona taky jedna věc je formální pokrytí a druhá dostatečná propustnost pro rozumné odbavení stovek lidí ve vlacích.
Starlinku v zásadě stačí „výhled“ na nebe a spolehlivé a kapacitní spojení je zajištěno. Smysl to má, byť je poněkud tragické, že zdejší kartel nedokáže pokrýt tratě funkčním signálem.
Myslím jste si odpověděl. Kartel to nedokáže právě proto, že je kartel.
Z tohoto pohledu je proto hodně fajn, že někdo ten kartel obešel.
Na druhou stranu být závislý na psychopatovi co se rád montuje do politiky a vypíná a zapíná internet podle toho..
Pokud mám správné info, tak vypíná/zapíná nad válečnou zónou a ruskem. Což jaksi …
Stačí projet Ostrava-Olomouc-Praha a tam by se vidělo, jestli to má vůbec smysl…
Nebo trat pres Vysocinu …
Snad se Elon špatně nevyspí a nevypne jim to.
To těžko, ten z toho financuje celý vývoj Starship, potřebuje každého zákazníka.
Existuje i nějaké alternativy ke starlinku? Eutelsat Oneweb funguje?
Nic odpovídajícího parametrům Starlinku neexistuje. Veškerá konkurence má výrazně horší pokrytí, horší terminály, je dražší, má horší odezvu a podobně – viz Ukrajina. Evropská unie hodlá vybudovat IRIS², což by měla být primárně alternativa k vojenské verzi Starlinku Starshield, ale eventuálně by měla zajistit satelitní internet i pro komerční sektor a občany EU. Je nicméně otázka, nakolik jsou současné plány realistické a ekonomicky racionální. Celý svět a Evropa zejména si nechal utéct vývoj a zkrátka dnes neexistuje žádná společnost či státní agentura, která by se vůbec blížila SpaceX v kapacitě a cenové atraktivitě vynášení satelitů, s čímž přímo souvisí i… Číst vice »
Co IPv6? Bude konečně? Už ho konečně má na mobilních datech i T-Mobile jako poslední operátor.
(Tento komentář je odeslaný přes IPv6 síť.)
Trefný komentář a pochvala tomuhle webu že IPv6 plně podporuje.
Nicméně u wifi ve vlacích ČD je stejně (ve většině případů) provoz tunelovaný přes infrastrukturu ČD telematiky, takže nasazení mohlo být klidně už dávno bez ohledu na podporu ze strany mob. operátorů. Nicméně dokud se nezmění generace telco pracovníků, IMHO se nic nezmění. Znalosti IPv6 jsou u většiny velmi slabé a někdy dokonce nulové.
rozhodne bych neshazoval uroven pracovniku.
jen proste ta potreba ipv6 pro zakazniky (cestujici) je v turo chvili prakticky nulova.
Přitom mi, upřímně řečeno, přijde, že s IPv6 je míň sr*** než z IPv4 (nemusí se počítat subnety, šetřit s nimi apod.)
On je hlavně problém s podporou IPv6 některých aplikaci. Takový anyconnect od CISCa se s IPv6 nekamarádí a kvůli němu jsem musel doma vypínat komplet IPv6 na celé síti (bohužel).
A umí to taky připojení z Linuxového zařízení? ČD i DB wifi je normálně nepřístupná bez použití skriptů díky specifickému použití přihlašování přes captive portál.
Tak takových síti je vícero.
Bohužel Linux je hodně specifický systém, který používá minorita všech uživatelů