ČD obhájily rating a dostaly lepší výhled. Investice do vozidel budou pokračovat
Řídicí vůz ComfortJetu. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.cz

Loňský rok byl pro skupinu České dráhy třetím ziskovým v řadě, zisk nicméně o dvě třetiny poklesl.
Gratulace panu Krapincovi, že se ČD podařilo udržet dosavadní stupeň schopnosti splácet své závazky a zlepšit výhled na pozitivní, za situace masivních investic do nových vozidel a propadu Carga.
Pro srovnání:
15.10 2024: Agentura Moody’s Ratings potvrzuje pro Deutsche Bahn rating Aa1 – po prodeji DB Schenker; výhled stabilní.
Přehled ratingových stupňů – hodnocení schopnosti splácet závazky:
https://is.ambis.cz/th/bec4q/Priloha_c1.pdf
A není to srovnání třeba „nivelizovat“ podle základních ratingů dané země? Plus DB má i celou infrastrukturu, takže asi vůbec nehrozí nějaké „nechání padnout“, zatímco u ČD teoreticky může taková změna politického nazírání přijít.
To je naprosto správná připomínka, jde o souměřitelnost.
Doplnění Rating Moodys 2024:
– Česko: Aa3, se stabilním výhledem
– Německo: Aaa, se stabilním výhledem
Zmínku o DB jsem tam dal záměrně proto, aby bylo jasné, že nejde o hodnocení „zákaznické spokojenosti“, nýbrž důvěryhodnosti společnosti z hlediska placení půjček.
Rozdíl hodnocení mezi oběma státy je menší, než rozdíl hodnocení mezi oběma firmami. Vliv na to může mít právě to, jak jste správně zmínil, že Infra, která náleží ke kritické infrastruktuře státu, v Česku patří pod SŽ a v Německu je InfraGO součástí skupiny DB.
Vláda muže DB rozdělit jak 2003 ČD s.o. na ČD a.s. + SŽDC s.o.
Může, ale neudělala to. Má to své výhody a nevýhody. Přičemž některé výhody pro Němce, Německo jsou právě nevýhodami pro ostatní státy, či konkurenty. A naopak. Jednou takovou vlastností je možnost brát zisk z dcerek. To SŽ, nebo třeba ŽSR nemají.
Kde jsou všichni ti gaučoví ekonomové z lidu, co ČD předpovídali brzký krach? Dobrá zpráva, gratulace.
Vyčítají z křišťálových koulí, zda ČD vydrží do malin či do švestek… 😀 🙂
Může krachnout firma vlastněná státem? A jsou ratingové agentury neutrální, když si je firma sama platí? Mimochodem, Řecko u kterého došlo před cca 16 lety téměř k bankrotu, investoři odepsali významnou část svých pohledávek u Řecka a u valné části dluhopisů se prodloužila splatnost dostalo rating D (platební nechopnost) až dodatečně.
ČD v osobni dopravě za rok 2024 skončili v zisku, což je pozitivní, stejně jako obnova vozového parku a obnova dep.
ČSA?
tak kdyz csa ukoncily cinnost, tak statni nebyly.
faktem je, ze na upadku csa ma stat lvi podil.
Proč by nemohla, když je to akciová společnost?
Hospodaření firem soukromých i státních, je vždy o schopnostech majitele a managementu. A taky dost o okolnostech. Takže pokud ČD prohrají zásadní podíl výkonů, může je to i položit.
I taková prohra výkonů by byla vina managementu. Neříkám chyba, třeba by to bylo správné plnění zadání.
Investice do vozidel, např. nových autobusů 🙂
DB má okolo 10.000 autobusů a ÖBB taky provozuje autobusy.
Stabilní postavení na trhu? Když (téměř) co soutěž, to ztráta výkonů? Jestli prohrají ještě Prahu a okolí, tak to pak ať poslední zhasne.
Auditorům ten optimismus závidím.
Moodys jsou žabaři, Vy kouknete a víte… Chtěl bych být taky tak dobrej, bohužel nejsem…
Zaměření na zvolené klíčové oblasti může být ekonomičtější než snaha ovládnout široký trh. Zdravé zmenšení místo přetížení.
Aby to zmenšování nebylo spíš pouštění krví.
Stabilní nemusí znamenat že mají absolutně dominantní pozici, naopak třeba vládnoucí strana vůbec nemusí být stabilní. Pesimistický bych začal být až kdyby ČD začaly masivně přicházet o výkony které předtím vyhrály v soutěžích.
Stále nadpoloviční podíl na trhu byste chtěl nazvat jak? Navíc drtivá většina výkonů je v objednávce státu a krajů s dlouhodobými smlouvami.
Jo ztratili výkony a co když se jim vrátí?