ČD nám uvidí do prodejů jízdenek, bojí se autobusoví dopravci. Dráhy to odmítají
České dráhy získaly nepřímou kontrolu nad rezervačními systémy, které využívají autobusoví i vlakoví dopravci. Provozuje je totiž společnost ČSAD SVT,
České dráhy získaly nepřímou kontrolu nad rezervačními systémy, které využívají autobusoví i vlakoví dopravci. Provozuje je totiž společnost ČSAD SVT, která je součástí balíku firem, které získala společnostn ČD – Informační systémy koupí Chapsu.
Autobusoví dopravci z toho nemají velkou radost a někteří zvažují, že nechají řešit tuto transakci antimonopolní úřad. České dráhy ale odmítají, že by data konkurence nějak využívaly. Jde zejména o rezervační systém AMSBUS.
„Nejsem ani trochu nadšený z toho, že náš konkurent, kterým jsou České dráhy, uvidí, jak prodávají autobusoví i vlakoví dopravci své jízdenky. Jednoduše řečeno, ČD teď uvidí do kuchyně svých konkurentů. Jízdenky prodané přes IDOS nebo přes terminály CHAPSu na autobusových nádražích budou nově v jejich vlastních systémech,“ řekl generální ředitel Arrivy Daniel Adamka. Podobně vidí situaci i například šéf BusLine Radek Chobot nebo generální ředitelka společnosti Icom Transport Kateřina Kratochvílová. „Samozřejmě to vnímám jako střet zájmů. ČD tímto krokem získaly celkový přehled o konkurenci,“ uvedla.
Jde o situaci, která připomíná situaci s cenovým srovnávačem Heureka. Ten získala společnost Rockaway Capital, která přitom součastně vlastní řadu e-shopů. Někteří velcí hráči na protest opustili Heureku. Arriva zatím podle Adamky zvažuje, zda podá podnět k antimonopolnímu úřadu.
Předseda představenstva ČD – Informační systémy Miroslav Kopecký ale odmítá, že by se data mohla dostat k Českým drahám. „Tyto věci jsou ošetřeny technicky i smluvně a zůstávají v gesci ČSAD SVT. Data i systémy jsou technicky oddělená a proto můžeme garantovat, že mimo ČSAD SVT se nedostanou. Všichni zákazníci budou osloveni a ubezpečeni, že k takové situaci nemůže dojít. Jejich důvěra je pro nás velmi důležitá a jsme schopni ochranu jejich dat garantovat nad rámec aktuálně platných smluv,“ řekl Kopecký.
Adamka by byl raději, kdyby ČD IDOS nebo AMSBUS prodaly. České dráhy o tom zatím neuvažují. „Chceme rozvíjet všechny segmenty podnikání Skupiny CHAPS, a to včetně IDOS. O jeho prodeji zatím neuvažujeme,“ dodal Kopecký.