ČD hrozí vracení miliard korun za mrtvou dopravní cestu, soud vyhověl dovolání RegioJetu

Součástí převodu mrtvé dopravní cesty byla vozidla určená k opravám kolejí, budovy sloužící jako zázemí, depa, dílny nebo administrativní objekty. Ilustrační foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSoučástí převodu mrtvé dopravní cesty byla vozidla určená k opravám kolejí, budovy sloužící jako zázemí, depa, dílny nebo administrativní objekty. Ilustrační foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Žalobu RegioJet podal již v roce 2015. Spor je o ocenění majetku, který České dráhy převedly na Správu železnic.

Českým drahám (ČD) znovu hrozí, že budou muset vrátit státu až sedm miliard korun, které dostaly v roce 2008 za převod části svého majetku na tehdejší Správu železniční dopravní cesty, nynější Správu železnic (SŽ). Jde o peníze za převod takzvané mrtvé dopravní cesty. Soudy spor zaměstnává už téměř deset let.

Nejvyšší soud vyhověl dovoláním soukromých dopravců RegioJet a Student Agency, podle kterých šlo o nedovolenou státní podporu a nekalou soutěž. ČTK to zjistila z úřední desky. Znovu musí rozhodnout Městský soud v Praze, jehož verdikt z roku 2019 Nejvyšší soud zrušil, stejně jako rozsudek vrchního soudu z roku 2020.

Drahám zatím podle mluvčího Petra Šťáhlavského rozhodnutí Nejvyššího soudu nebylo doručeno, k věci se tedy v tuhle chvíli vyjadřovat nechtějí. „Nadále jsou však ČD přesvědčeny, že žaloba důvodná není,“ řekl dnes ČTK Šťáhlavský. Podobně se k věci vyjádřil i mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Ministerstvo bude rozhodnutí soudu komentovat, až ho obdrží a seznámí se s rozsudkem. „Nadále jsme však přesvědčeni o tom, že žaloba není důvodná,“ řekl ČTK Jemelka. Mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda ČTK řekl, že zjišťuje vyjádření právního oddělení, věc okomentuje dnes nebo v pátek. Majitel Student Agency a RegioJetu Radim Jančura rozhodnutí soudu komentovat nechtěl, sdělila ČTK mluvčí Alexandra Janoušek Kostřicová.

Promlčeno?

Městský soud žalobu zamítl s vysvětlením, že i kdyby šlo o nedovolenou veřejnou podporu, nebylo by možné rozhodnout o jejím vrácení. Pominula totiž desetiletá promlčecí lhůta spojená s pravomocemi Evropské komise. Nejvyšší soud se komplikovanou problematikou s evropským prvkem zabýval několik let, podal kvůli tomu i předběžnou otázku Soudnímu dvoru EU v Lucemburku.

Soudní dvůr loni na podzim uvedl, že vnitrostátní soudy teoreticky mohou nařídit navrácení státní podpory, i když promlčecí lhůta uplynula. Pražské soudy proto podle dnešního verdiktu Nejvyššího soudu chybovaly, když se v řízení detailně nezabývaly tím, zda šlo o nedovolenou veřejnou podporu, a tím, co z toho případně pro účastníky sporu vyplývá. Městský soud musí rozhodovat znovu, je při tom vázaný právním názorem nejvyšší instance.

České dráhy v roce 2008 na správce kolejí, dnešní Správu železnic, převáděly majetek a činnosti související s údržbou železničních tratí. Šlo zejména o vozidla určená k opravám kolejí, budovy sloužící jako zázemí, depa, dílny nebo administrativní objekty. Dráhy za to od Správy železnic dostaly 12 miliard korun. Transakci v minulosti kritizoval také Nejvyšší kontrolní úřad.

Společnost RegioJet podnikatele Radima Jančury obchod od začátku kritizovala, účastníci transakce prý zvolili špatný způsob ocenění převáděného majetku a výsledná částka byla výrazně nadhodnocená. Podle posudků soukromého dopravce měl majetek hodnotu necelých pěti miliard korun. RegioJet proto obchod označoval jako nedovolenou veřejnou podporu, která by mohla dráhy proti konkurenci zvýhodnit například při nákupu nových vlaků.

Žalobu podal RegioJet v dubnu 2015. Na žalované straně jsou České dráhy, Správa železnic a ministerstvo dopravy. Ještě předtím se Jančurova společnost ve stejné věci obrátila se stížností k Evropské komisi, která v roce 2012 prověřování zastavila s odůvodněním, že pro jeho pokračování nedostala dostatek informací.

Tagy České dráhy Ministerstvo dopravy mrtvá dopravní cesta nedovolená podpora převod mrtvé dopravní cesty RegioJet
97 komentářů