ČD hrají u Západních expresů o čas. Rozklad zdržel podpis smlouvy státu s Arrivou

Souprava InterJet jako Západní expres do Chebu v Praze na hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSouprava InterJet jako Západní expres do Chebu v Praze na hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Ministerstvo tlačí čas, podle dokumentace má být smlouva podepsána do června, aby mohl vítěz vyjet v roce 2028.

České dráhy, které v soutěži na provoz linek Ex6 Praha – Plzeň – Cheb a R16 Praha – Plzeň – Klatovy podaly ze čtyř uchazečů druhou nejhorší nabídku, zkouší ještě oddálit další velkou ztrátu výkonů v dálkové dopravě.

Podaly rozklad proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který v první instanci odmítl námitky dopravce proti podmínkám soutěže. Podání rozkladu potvrdili deníku Zdopravy.cz mluvčí Českých drah Filip Medelský a ÚOHS Martin Švanda. Vítězem tendru se stala společnost Arriva vlaky.

Bez ohledu na výsledek rozkladového řízení jde o velkou komplikaci pro ministerstvo dopravy. Podle zadávacích podmínek musí vítězný dopravce vyjet v prosinci 2028 s novými vozidly v případě, že s ministerstvem podepíše smlouvu letos do konce června. Relativně dlouhý čas na přípravu je způsoben požadavkem na nová vozidla, která se musí nejprve vyrobit.

Pokud ÚOHS nerozhodne do konce června, termín se posune o jeden rok. Smlouva s Českými drahami na obou linkách skončí ale v prosinci 2028 a není tedy jasné, kdo by nejméně rok provoz linek zajišťoval. Nabízí se možnost prodloužení o rok s ČD, otázkou ale je, jaké podmínky státu nabídnou.

Ještě větší komplikací pro ministerstvo by bylo vyhovění rozkladu a vrácení k prvoinstančnímu rozhodnutí, případě pak zrušení soutěže. To by výběr nového dopravce oddálilo o několik let. Od vypsání soutěže uplynul nyní už více než rok a stále o vítězi není definitivně jasno.

Pozdě podané námitky, konstatoval ÚOHS

ÚOHS v prvoinstančním rozhodnutí konstatoval, že České dráhy podaly námitky pozdě a měly se proti podmínkám soutěže ozvat dříve, než zjistily, že vyhrála společnost Arriva vlaky. „Správní řízení se zastavuje, neboť návrhu nepředcházely řádně a včas podané námitky,“ uvedl ÚOHS. Zjednodušeně řečeno, námitky proti podmínkám měly dráhy i podle výkladu ÚOHS podat před tím, než se podávaly nabídky. Dopravce ve sporu zastupuje společnost Rowan Legal.

Úřad neřešil samotnou podstatu námitek. Podle názoru Českých drah podmínky soutěže umožnily dvojí výklad a způsobily neporovnatelnost obdržených nabídek. „Nezákonnost zadávacích podmínek přitom měla vyjít najevo až z rozhodnutí o výběru dopravce a ze zprávy o hodnocení nabídek,“ popisuje usnesení obsah námitek Českých drah. Už dříve dopravce uvedl, že mu jde hlavně o princip, aby podobně nebyly vypsány další soutěže.

Arriva míří k historicky největšímu kontraktu na české železnici. Vyhrála soutěž na rychlíky a expresy na západ

Na ÚOHS dorazil ještě další podnět od neznámého odesílatele, které je téměř totožný s námitkami Českých drah. Podle aktuálního vyjádření mluvčího ÚOHS Martina Švandy je řízení vedené na návrh ČD jediné, které v této zakázce úřad vede.

Ministerstvo dopravy vyhlásilo společnost Arriva vlaky vítězem soutěže letos v lednu, proti výběru Arrivy protestoval i Regiojet. Ten už ale nepokračoval se stížnostmi na ÚOHS. Majitel RegioJetu Radim Jančura od počátku zpochybňuje reálnost nabídky Arrivy zejména v oblasti tržeb, jejichž odhad má Arriva výrazně vyšší než ostatní dopravci. RegioJet byl druhý, České dráhy třetí.

Tagy České dráhy Ex6 linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy R16 ÚOHS Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
2 komentáře