ČD Finance. Dráhy chtějí s bankou založit dceru, která bude financovat a vlastnit nové vlaky
Řídící vůz pro soupravu na 230 km/h pro České dráhy, vizualizace. Pramen: Siemens
ČD objednaly u konsorcia Siemens/Škoda až 180 vozů tvořících 20 devítivozových souprav pro rychlost až 230 km/h.
NIC nového pod sluncem.
Tuhle představu měl ing. Rudolf Mládek, když se před 26 LETY, v září 1995, stal generálním ředitelem ČD …..
Mládek měl tolik představ, že ho radši vyhodili.
To už ČD nechce žádná banka půjčit peníze, že zakládají společnost s Národní rozvojovou bankou či jejím fondem?
Jinak očekávám trochu lepší úrok či podmínky než v bance, na druhou stranu dnes, když se dá nákup řešit úvěrem u banky, dluhopisy, leasingem je trochu zvláštní, že ČD, které neustále při prodeji majetku SŽ mluví o tom, že se chtějí čistě věnovat dopravě najednou uvažují o leasingové společnosti.
„Jinak očekávám trochu lepší úrok či podmínky než v bance“
Bingo. O peníze jde až v první řadě. 🙂
DB má v konsorciu Deutsch Bank. Ještě k ČD přihodit Poštu a bude to jak v Německu 🙂
Teda přepisovat SPV jako speciální „vehikl“, to jsem ještě neviděl 😀
Nu, je to méně obvyklé, ale sám autor dal slovo do uvozovek, snad to tolik nevadí. Taky nepoužil módní slova „neprovozuschopné“, „nekonkurenceschopné“, „nickolejný“, ani obraty „cílová destinace“ nebo „cena jízdného“, takže vcelku spokojenost. Jsou portály, kde čeština úpí mnohem více.
Copak se vám na těch slovech nelíbí ?
NE je logickým opakem … provozuschopného, konkurenceschopného …
Je slušné odpovědět, ale už to, že otázka padla, naznačuje, že vnímáme český jazyk rozdílně. Slovo „provozuschopné“ znamená „provozu schopné“. Pokud to „ne“ přidáme k „provozu“, vytvoříme cosi jako „neprovozu schopné“. To moc hezké není (pravda, to je subjektivní pohled). Přitom pro opak provozuschopnosti existuje bezproblémová vazba „nechopné provozu“, která postačovala až do nástupu novinářské novořeči. O „konkurenceschopnosti“ a jejím opaku platí totéž. Podle počtu kolejí může být provoz např. vícekolejný, dvoukolejný, jednokolejný. Padne-li strom přes všechny koleje, provoz je zastaven. „Nickolejný“ je možná někde užívaný hantýrkový termín, ale češtinářsky je to – no, podivné. Jízdné je cena přepravy. Cena… Číst vice »
Holt, ne každý je takový Grammar Nazis, jako vy.
Nickolejný je jen důsledek toho, že máme potřebu všechno zkracovat. Na druhou stranu je logické, že někdo hledal jednoslovný termín, pro zastavený provoz. A mě osobně Vámi zmiňované termíny nikterak nepohoršují, ani v médiích. Horší je
zbytečné nadužívání anglicismů, chyby v shodě podmětu s přísudkem, atd…
Vyplatí se koupit dluhopisy ČD?
Vzhledem k tomu, že se jedná o firmu vlastněnou státem, u které se předpokládá, že stát v případě potřeby dluhy zaplatí, tak si mohou půjčovat za poměrně nízký úrok, který je jen o málo vyšší než státní dluhopisy, které se prodávají dnes s úrokem cca 1,0 – 1,5 % p.a. A inflace je nyní tři procenta, takže se to nevyplatí.
Stát neručí za závazky ČD.
Ale je nepravděpodobné, že by nezaplatil závazky své firmy. Z hlediska trhu to je podobné, jako když si půjčuje stát sám.
Dluhopisy nejsou obecně nějaký velký šlágr…
Podle toho, kolik potřebujete tapet.
A taky kolik miliónů do toho můžete dát. Pokud vím tak pro drobné investory se neprodávají…
Systém financování je dobrý , přítomnost ČD v něm je za mě rozporuplná a jen prodlužující agonii
230 je velmi rozumná varianta.
Tak to určitě . Mohli koupit TGV a bylo by hůř. Je krásné , že Němec bude jezdit vlaky ČD a my si tu užijeme béček , realita je spíše taková , že 230 se tu zatím ani neprojektuje ale snad se tyto vagony tohoto dožijí dřív než budou stát v Třebové
Nové vozy budou jezdit minimálně 40 let a už jenom z toho důvodu je dobré koupit nadimenzovane jednotky.
Tak naddimenzované jsou na dvěstě a těch třicet km stojí víc jak na kupní ceně tak na provozu.
Nic se zde ani neprojektuje , jen se vysílají signaly tzn že reálně do dvaceti let tu ty tratě nebudou a ty vagony se budou přečalouňovat , neboť budou v půlce životnosti. Dnes se staví na 160 a nic moc , reálně tu na 200 vlastně nic není a padesát km vcelku v dohledné době nebude. Viz pendolina – kde doposud využila svůj potenciál ? Potěmkinova vesnice na kolejích .
No pochybuji že ty nove vozy na 200 budou o tolik levnější, než railjety (V přepočtu na sedačku) V těch sumách se to snadno ztratí.
Totální nesmysl🤦♂️
V čem ? Že budu do práce jezdit ve Ferrari protože mi někdo slíbil že postaví dálnici ? Za můj život se nikde v republice nepostavilo 100km nových kolejí vcelku a elektrifikaci předběhne i šnek a ikdyby dnes opravdu začali tak dřív jak za patnáct dvacet let po ní nepojedu . A snít cobykdyby si můžeš jak chceš , úspěch bude jízda po dálnici vrchem na Olomouc. Toho bych se dožít mohl.
A na tu dálnici vrchem do Olomouce si koupíte auto s maximální rychlostí 130 km/h. 🙂
To měla taková Škoda 100.Vyrábí se taková auta ještě dnes ?
Ne. Ale v případě potřeby by to šlo celkem snadno (převodovka).
A proč si lidi kupujou třeba Octavii,která má max.rychlost 190 a více? Aby měli Potěmkinovu vesnici před domem?
Poměr je stejný u vlaku i u aut . Octavia 180 Ferrari 300. Náklady na provoz jsou stejne u vlaku beru limity 120,160,200, a 230 s tím že rychlost nevyužijí a servis platím stále .
Vývoj techniky za dvacet let bude dál a zde budou připraveni veteráni a půlkou životnosti . Když kopnout do země tak mám pomalu pět let na koupi . A dopadne to jako pendolino . Par sotousu si toho leští čočku
To se spíš dožijete jízdní doby Praha – Olomouc 1:21, či Praha – Brno 2:20…
Kéž by 👍
Tohle přece vůbec není o naší rychlodráze… Pojďme jednou přestat řešit rychlost, ale co komfort? Jel jste někdy poslední dobou do Budějovic? Rychlíky tam pořad tahají staré vozy. Pokud přijdou nové vozy jinam, budeme jezdit v modernějších i tam, kam dosud jezdili staré béčka. No a tak ten koloběh funguje… A ze s tím bude jezdit většinu času Němec? Proč ne… Nám to přinese, nové vozy má trase Praha-Děčín a peníze z Německa, za které můžeme dal modernizovat… kdežto kdyby ty vozy byly nasazeny právě například na Buďejovice, nebylo by z toho nic… Stát by zaplatil vozy a zároveň objednávku… Číst vice »
Tak na jednu stranu souhlasím s nakupováním nové techniky, protože Drahám se to vrátí (viz railjet). Na druhou stranu si nejsem jist tímto stylem financování, aby z toho zas nebyl tunel.
Každopádně co se může udělat hned je prodat 380 na balkán, koupit Vectrony.
A ta investice jako co.
Probůh, bude-li na vývoj bdělým okem dohlížet „controlling a treasury“, jakékoli tunely jsou vyloučeny. Již samotnou kosmopolitní vznešeností toho názvu ztuhne každá ruka, která by se snad chtěla vztáhnout po hodnotách, jež jí nepatří.
Tenhle název když zavedli, dr. Lutzovi u DB jistě hrůzou přestalo chutnat.
A myslíte, že 380ky budou na Balkáně chtít? Když to musí být složitý a drahý na údržbu.
Takže tyto nové soupravy budou jezdit místo railjetů? Kam teda pošlou railjety?
Na R11 nebo R9, ale to je spíš vlhký sen všech cestujících. 😃
No…později tam jezdit opravdu budou (na Ex), a to ve čtyřicátých letech tohoto století, než dodá Siemens luxusní panoramatické vozy právě pro Ex.
Jinak budou na R9 jezdit Ampz¹⁴³, Bmz²⁴¹, Bdmpz a Bdmpee a na R11 2x Bdpee a buď Bbdgmee + ABmz nebo rakouské ADbmpsz.
Asi Varšava, Košice?
Na Ostravu místo pendolin…
Pane Šindeláři, jak se objednává AŽ 180 vozů? Buď objednaly, nebo neobjednaly a nebo objednaly jiné množství.
To většinou značí rámcovou smlouvu.
Jenže těch 180 vozů není rámcová smlouva – tam bylo napevno 90 ks s tím, že ten zbytek je opce, ale finální podepsaná kupní smlouva je přímo na 180 ks vozů, čili ta opce se nevyužije.
EDIT: I. Předmět a účel Kupní smlouvy 1. Prodávající se zavazuje na svůj náklad, odpovědnost a nebezpečí vyrobit a Kupujícímu řádně a včas za podmínek této Kupní smlouvy ve sjednaném místě plnění ve smyslu čl. III. této Kupní smlouvy dodat 20 vozů řady Afmpz, 20 vozů řady Ampz, 20 vozů řady BRmpz, 20 vozů řady Bbmpz, 80 vozů řady Bmpz, 20 vozů řady Bdmpz osobních železničních vozů pro dálkovou mezinárodní dopravu (souhrnně dále jen „vozy“; každý konkrétní vůz dále jen „vůz“), jež budou v podobě, provedení a stavu plně souladném s touto Kupní smlouvou (včetně Schválených technických podmínek, jak je… Číst vice »
Otázkou je proč se pak soutežilo 80 vozu a ne třeba 360, aby byla opce na pripadný další nákup bez zdlouhavého výběrka. To same je u vozu na Cheb kde se vysoutežilo a odebáírá 50 vozů. Take so mohlo soutežit 100 vozů a mít opci na 50 a připadně rychle doobjednat na další výkony.
180 vozu
Opce se tomu říká… I když chápu, kam směřujete a vyjádření autora lze skutečně chápat dvojznačně, tuším, co nám tím chtěl autor říci.
Já to taky tuším, co tím chtěl autor říct, proto se ptám, kolik těch vozů ČD skutečně objednaly. Tady se šermuje Berlínem, Vídní, Budapeští… Ale bude těch vozů skutečně 180?
Bude to 20 devítivozových netrakčních jednotek.To by 180 vozů mohlo být. 🙂
Tak pak je zbytečné psát, že jich bude AŽ 180. To pak evokuje myšlenku, že by jich mohlo být i míň.
Jiný počet, nikoliv jiné množství
Celá ta terminologická šaškárna OPCE je dobrá jen k tomu, aby se vytvořila cestička jak si pořídit další vozidla bez nutnosti „šaškárny“ v další soutěži, kdy nemůžete chtít vozidla „kompatibilní“ s těmi stávajícími, protože tak vylučujete ze soutěže jiného výrobce než toho původního ….
Až tu zas bude někdo naříkat, jak je nespravedlivě, že ČD musí dělat na vše výběrka a soukromník ne, tak si vzpomeňte na tohle. Soukromník zase nemá ten luxus, že mu státní banka zafinancuje nové vlaky.
NRB financuje jen podniky vlastněné státem? Ale no tak… 🙂
A kterému skoukromníkovi teda NRB financuje vozidla pro veřejnou dopravu?
Z hlediska obchodního práva jsou České dráhy a.s. soukromníkem, tak jako každá akciová společnost – např. DB, SBB ….. Obchodní právo neřeší, kdo je vlastníkem akcií ….
Nikoliv, to nikde nepíšu. Ale tato banka se zabývá zpravidla podporou menších a středních podniků, nějakých inovací atd. To financování poskytuje za zvýhodněných podmínek, to je ostatně její účel, jinak by si ty podpořené subjekty mohly půjčit prostě v komerční bance.
Teď po transformaci na NRB tedy údajně budou i se zapojením peněz soukromých bank podporovat větší infrastrukturní projekty, tak tohle je asi jeden z nich. Třeba budou financovat i konkurenci no, uvidíme. Ale nevzpomínám si, že by dosud nějaký obdobný projekt u společnosti velikosti ČD tato banka podpořila, ale třeba se pletu.
NRB nemůže ČD financovat za „zvýhodněných podmínek“ to by byla nedovolená veřejná podpora. Financování musí být za podmínek tržních. Pokud to tak nebude, ostatní hráči na tomtéž trhu budou hodně křičet.
Za zvýhodněných oproti komerčním bankám, přece. :/
NRB – to má být ČNB? Co je zkratka NRB?
A číst článek račte umět?
je to v článku – vykopírováno:
Národní rozvojová banka (dříve Českomoravská záruční a rozvojová banka)
jasně, a ta záruka/záruky od EGAP za úvěry Regiojetu v KB a ČS je jako co?
Tak myslím , ze soukromníkovi půjčí každá chytrá banka, protože je ziskový transparentní , nemá nezaplacené faktury po splatnosti a všichni ho mají radi ..
To jsme zasmáli…
Takový RGJ má lidí dostatek, platí je královsky…😂
A nezaplacených faktur má také dostatek.
NRB alias ČMZRB půjčila například 4 miliardy soukromé společnosti Vitkovice, které zahučely do turecké uhelné elektrárny Adularia a které už nikdo nikdy nevrátí.
máte tam vše blbě. půjčila to česká exportní banka. a bylo to miliard 14. jediné výsledek je bohužel spravne
Tak snad se podaří koupit k tomu lokomotivy, ať to má co tahat
Tak už mají 5 taurusů, než to dodají, třeba se ještě nějaké někde uvolní.
Pět Taurů ke 20 souprávám znamená pořidit ještě dalších 15 + 2 lokomotiv do zálohy.
Neni jich 6?
2 už jezdí, 4 další přikoupené
A taky několik Vectronů a dvacet 380 a… Sice jen těch 6 (viz níže) taurusů (a samozřejmě „hromada“ zahraničních) s tím bude moci maximální rychlostí, nicméně třeba na trati do Budapešti to nebude potřebovat lokomotivu s Vmax 230km/h…
Taurus se zkamarádí s tom řidičákem? 🙂
Tak na VRT Polabí by se těch 230 využilo, ale ta ušetřená minuta (maximálně) to opravdu nevytrhne.
Vagonů mají dost, nepotřebují přidávat další v podobě zdechlé 380..