ČD dál pranýřují dodavatele, zpoždění u obnov hnacích vozidel překročilo 50 dní
Nová vozidla jsou konstruována na vyšší kilometrické proběhy.
České dráhy se i nadále potýkají s nespolehlivostí dodavatelů, kteří pro státního dopravce zajišťují opravy a údržbu vozidel. Vozidla nejsou dodávána včas a v potřebné kvalitě, konstatovalo vedení ČD na 4. ročníku Dne dodavatelů.
„Bohužel za uplynulý rok se dodavatelům nepodařilo zcela eliminovat překračování dodacích lhůt ani podstatně zvýšit kvalitu prováděných prací, i když dílčí zlepšení sledujeme. To se týká například obnov osobních vozů, kde průměrné překročení lhůt kleslo z 21 dní na 12 dní, ale naopak došlo k nárůstu překročení lhůt obnov u hnacích vozidel o 10 dní na 51,“ uvedl náměstek šéfa ČD Michal Kraus, který má na starosti údržbu.
Podle něj musí dopravce kvůli prodlouženým obnovám a vysoké míře reklamací držet „ohromné množství“ záložních vozidel. „Je to zhruba o 15 % vozidel víc, než by bylo nutné v případě dodržování lhůt na obnovy a zajištění vysoké kvality prováděných prací, a tyto vlaky navíc jsou dalšími náklady,“ doplnil Kraus.
Opravárenský byznys přitom stále bobtná. Na léta 2025 až 2030 hodlají dráhy přistavovat k opravám vyšších stupňů 400 až 500 vozidel ročně. Během pěti let tak obnoví více než 2 500 lokomotiv, hnacích a osobních vozů. Náklady se v tomto období vyšplhají na 20 miliard.
„V tomto období také plánujeme znovu vypsat veřejné zakázky na obnovy stávajících typů vozidel, jako jsou například některé osobní vozy. Soutěžit budeme i dodavatele pro první periodické opravy novějších typů vozidel, půjde například o nejmodernější jednotky RegioFox nebo ComfortJet,“ představil Kraus.
Součástí řešení neuspokojivého stavu má být větší podíl oprav zajišťovaných vlastními silami dopravce. Dráhy chtějí do tohoto segmentu investovat v příštích letech 10 miliard. Ke stabilizaci periodických obnov přispívá podle Krause také obnova parku, který se postupně unifikuje.
Nová vozidla jsou konstruována na vyšší kilometrické proběhy. „Zatímco starší lokomotivy řady 151 jsme museli přistavit do vyššího stupně obnovy každých 800 tisíc kilometrů, tak u moderního Vectronu je to 1,2 milionu kilometrů. Starší osobní vozy UIC-Y posíláme na obnovu co půl milionu kilometrů, ale nejmodernější vlaky Railjet a InterJet jezdí na výrobcem předepsané obnovy po 1,2 milionu kilometrů,“ dodal Kraus. Podle něj pomáhá i moderní diagnostika, která odhaluje závady přímo v provozu.