Dopravci Mimořádné události Železnice

ČD chystají aplikaci pro strojvedoucí. Upozorní je, že se mají hlásit

Zásah u nehody v Perninku. Foto: HZS
Zásah u nehody v Perninku. Foto: HZS
České dráhy chystají vlastní pomocný bezpečnostní systém pro tratě se systémem řízení podle předpisu D3. Jde o reakci na nehodu u Perninku minulý týden, kde strojvedoucí s největší pravděpodobností zapomněl z dopravny zavolat řídícímu dispečerovi.

České dráhy chystají vlastní pomocný bezpečnostní systém pro tratě se systémem řízení podle předpisu D3. Jde o reakci na nehodu u Perninku minulý týden, kde strojvedoucí s největší pravděpodobností zapomněl z dopravny zavolat řídícímu dispečerovi.

Nový systém bude fungovat na bázi GPS a měl by být v aplikaci v tabletu. „Upozorní strojvedoucí během jízdy na nutnost hlásit se dispečerovi v místech křížení vlaků a v případě pochybení upozorní na vozidlo v protisměru,“ upřesnila mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová. Podle ní se nejedná náhradu zabezpečovacího zařízení. „Dokud nebude na tratích D3 zabezpečovací zařízení, může tato aplikace v tabletu pomoci předejít nehodám,“ dodala Rajnochová. Podle ní by měla být aplikace hotová do tří týdnů. „Když se aplikace osvědčí, budeme ji používat a poskytneme ji i ostatním dopravcům a Správě železnic,“ dodala Rajnochová.

Nehoda u Perninku odhalila slabé místo v systému české železnice, a to nedostatečné zabezpečení na tratích řízených podle předpisu D3. K 15. srpnu se má na tyto tratě vrátit ohlašovací povinnost ze všech dopraven. Na tyto tratě se po dlouhých letech vrátí všeobecná ohlašovací povinnost. Podle Správy železnic jde o opatření, které má snížit riziko lidské chyby.

Ohlašovací povinnost je podle předpisu D3 hlášení příjezdu vlaku do dopravny D3 (přilehlé stanice) a o uvolnění prostorového oddílu nebo žádost o svolení k jízdě do následujícího prostorového oddílu (následujících prostorových oddílů). Hlášení strojvedoucího přijímá dirigující dispečer. Všeobecná ohlašovací povinnost byla podle Svobody zrušena koncem 90. let, mimo jiné právě proto, že zdržovala provoz. Dnes platí jen v některých dopravnách.

72 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
pejan

Ještě bych dal na každý návěstidlo bloček a tužtičku a tak každý strojvedoucí podepíše, že rozuměl tomu, co znamená červené světlo, to taky pomůže :))

jan

Jak slyším debaty o etcs, tak to opravdu vidím na tablet, gps, a ideálně ještě odo.
Udělejme nějakou sotěž, s cenou 1 mil pro studenty..

Kráťa

Jako vtip dobrý…

Brian Griffin

„PZB/Indusi? Tak to je vymyšlené už snad 70 roků.“ Jakkoliv považuji PZB za skvělý systém, tak jeho instalace naráží na nějaké překážky: 1. z pohledu evropské legislativy je neinteroperabilní, tzn. mimo jiné, že jeho užívání nelze dopravcům nařídit, nelze přístup na dráhu podmiňovat jeho užíváním (nově, neřešte teď DB, kde už je to desítky let). Ano, je to jen „papír“, možná by ho bylo možné „ohnout“. To je asi ten nejmenší problém. 2. z principu své činnosti dokáže reagovat, až když vlak projede něco, co projet neměl. To znamená, že mezi místem v dopravně, kde má zastavit čelo vlaku, a… Číst vice »

MalyPívo

A proč tam není druhý kontrolní orgán průvodčí? Apka už je vymyšlená a jmenuje se můj vkak stačí ji dovést k dokonalosti;)

René Krejcárek

Jenomže ta appka je pro cestujicí, ne pro zaměstnance, ti mají neveřejnou appku

Brian Griffin

„Dopravce supluje to co by měl zajišťovat provozovatel dráhy.To nevymyslíš. 😂“

Navážíte se do provozovatele dráhy unfair: kdyby provozovatel dráhy nezavedl nově vykonání ohlašovací povinnosti všude, ve všech dopravnách, bez ohledu na to, zda křižování je nebo není, byla by ta aplikace nejspíš bezpečnostní dírou – jak by získávala informace o mimořádných křižováních (protijedoucí zpožděný vlak, adhoc nákladní vlak, adhoc muvka údržby…) bezpečně a spolehlivě, aby nemohla strojvedoucího uvést v omyl?

KarelF

No nekecejte On někdo četl moje příspěvky. Jako opravdu vážně jsem rád, že aspoň maličko z toho co jsem psal se dostane strojvedoucím do tabletu a je fakt super, že tak rychle se přišlo na to co jsem tu psal před 14-ti dny a zavede se to do provozu. Pořád lepší něco než to NIC co je nyní.

bkv

Teď jenom, aby si to ten strojvedoucí aktualizoval. A jak se řeší mimořádnosti?

Bespi

Vsechny tyhle systemy se aktualizuji automaticky pokud je jak … a na tom to zacina i konci.

Tablet

Aktualizace nebude potřeba, ohlašovací povinnost je nařízena ve všech dopravnách D3 a přilehlých stanicích v době výluky dopravní služby, nelze jí nikdy zrušit! = Ohlásit se musíš nově vždy a je úplně jedno, zda křižuješ, nebo ne, zda si křižovat měl, nebo něměl a mimořádně budeš. Rozumíme si? To co se bude v té dopravně skutečně dít po ohlášení se dozví strojvedoucí až při tom telefonickém hlášení a komunikaci s dispečerem, dirigujícím dispečerem. Buď dostane povolení k další jízdě, ale vždy jenom do sousední dopravny D3, přilehlé stanice, dirigující stanice. V případě, že následující je opět dopravna D3, postup se… Číst vice »

Jaaa

Rozdejme si kolíky, vyjde to nastejno…

Tablet

Ale ono to defakto ten kolík nahrazuje.
Zase se alespoň KOLÍK neztrácí a neni předpis co dělat, když kolík ztratíte, nebo bude odcizen. Znáte to, „Karle říkáme jim, jo Karle říkáme, tak kolik?“
Pro odlehčení závažného tématu.

Bespi

Blbost, to co tu mnozi vcetne tebe pisou do diskuze je technicky nerealizovatelne.

Dominik

Teď záleží z čeho bude čerpat data, tzn. jak bude reagovat na mimořádná křižování, nějaké ad hoc jízdy (ať už pracovní vlaky (MUV, MVTV, apod…), či historické jízdy, zpoždění, atd… Abychom se pak nedostali do bodu, kdy aplikace bude ukazovat, že křižování být nemá, ale ono bude.
Jistě je to dobrý nápad o tom žádná, ale doufám, že i tyto věci budou podchyceny.

Tablet

Aplikace nebude upozorňovat na křižování, ale na povinnost se ohlásit a ta bude vždy, viz prohlášení SŽ (bez DC). Když se ohlásíš, tak víš co se bude dít díky dirigujícímu dispečerovi. Když by si se neohlásil, tak by na pozadí hlídala polohu a oznámila by, že se dva vlaky blíží k sobě, jenže to má háček v tom, že v té dopravně se potkají vždycky a kolikrát jsou vedle sebe na několik metrů, což tu aplikaci dost vyblne, nebo se bude muset potlačit ta poloha v rámci dopravny a jelikož už došlo v minulosti ke střetu i v rámci dopravny… Číst vice »

Jaaa

Dal by se testovat přijíždějící vlak, kdyby oba měli dostatečně silný vysílač a dostatečně citlivý přijímač. 🙂

Tablet

Jako dalo by se věcí. Jak jsem psal, vítán je každý smysluplný krok.
Snad jenom jsem v úleku z toho, že po třech týdnech může vzniknout něco, něco avizovaného, co jindy trvá roky, série zkušebních provozů pod dohledem DÚČR.
Pokud to bude pomůcka, pomůcka pro strojvedoucího, s vlivem na bezpečnost provozu tak si myslím, že je před námi pořádný kus cesty.
Ostatně co na to akreditované DVI a.s., jako bezpečnostní prvek, nebo jak se to jmenuje, dohled nad bezpečností a změnou interních norem?

Vašek

Je vidět, že nelze vyhovět všem, konečně se začalo něco řešit a opět kritika. Když už nic, alespoň těm nahoře došlo, že dosavadní zabezpečení je nedostatečné až nebezčné.

Jiří Kocurek

Dosavadní zabezpečení vypadá nějak takhle: https://mapy.cz/s/budujacosu
Na vlečku dobré, místní muzeum tam provozuje šlapací drezíny…

Jaaa

Tady evidentně byla světla. 🙂

Marek Janík

já newim….. nějak cítím v kostech, že tudy cesta nepovede

Tablet

Cením každou dobrou snahu a myšlenku. Na aplikaci je super, že jde poměrně dobře vylepšovat a opravovat, podle zjištění v provozu. Jsem zvědav, jak se to osvědčí. Jako větší překážku vidím spíše dostupný hardware, protože tabletu, který mají, dělá problém už i běh základní aplikace dopravce pro TTP, TJŘ, nástupy …. . Až se k tomu přidá aktivní sledování polohy, navázané do aplikace na TJŘ, to jsem opravdu zvědavej. Taky bude muset být poloha podmíněně zapnuta. Od začátku je problém s dobíjením tabletů na vozidlech, slabé zdroje a dodaný nevhodný kabel k nabíjení s vysokým útlumem a pak je běžnou… Číst vice »

Alois N.

Hw část Informačního systému má být součástí vozidla (odolnost, robustnost..). Komerční tablety jsou téměř na nic.

Jan

Pokud je hardware jednotný, alespoň ve velkých seriích, a aplikace jsou vyvíjeny in house, tak není problém je optimalizovat tak, aby měly malou spotřebu systémových prostředků (procesor, paměť, baterie) a daly se ovládat plynule.

Tablet

Tak jsem ochotný akceptovat, že lze ušít na míru aplikaci i hodně starému zařízení. Ale úplně ve stejném duchu je vyvinutá i současná aplikace dopravce v tabletech pro strojvedoucí, MAPSIS, MAPSISO. A její optimalizace je tragická. Všichni se také honíme za bezpečnostní, kybernetickou bezpečností. Z tohoto pohledu je Služební tablet LENOVO, rok výroby 2015, s Androidem 5 poměrně slušné bezpečnostní riziko, a instalovaný ESET tomu nepomůže, spíš úplně zazdí i zbytek výkonu. No a to je ještě stále k diskuzi otázka vlastnictví a bezpečnosti. Když volají aplikace z tabletu, že jsou zastaralé a jsou dostupné aktualizace, tak aktualizace nejde jinak… Číst vice »

Jaaa

A proto se úspěšně používají v dopravních letadlech už snad 10 let, že. 🙂
Ono by stačilo nekoupit úplné šunky.

Tablet

Krásný „terminus technicus“ ty ŠUNKY 🙂
To se musíte ptát jinde, proč Lenovo, proč leželo rok na skladě, ale už se raději neptejte kolik to všechno stálo, proč se k tomu fasoval USB kabel s útlumem jako velká samice tura domácího, nabíjecí stanice s podvýkonem a jejich výměna za výkonější taky nebyla při počtu vozidel zadara.

Asi proto, jsem onehdá zaslechl na nádraží ve skrumáži „buďme rádi, že nelétáme“

Dominik

Nevím, jak u ČD, ale na Cargu ty tablety fungují docela dobře a ani s nabíjením moc problémy nejsou (občas akorát slabší baterie). A plynulost taky docela dobrá a to sledování polohy musí být zapnuté už nyní, jinak se nedostanu do ACS.

Tablet

Matka a dcera mají rozdílné hračky, když dá čéďák svůj vedle cargového tak ma čéďák hračku.
Část lidiček ani neví, že tam nějaká poloha je 🙂

On.

Nápad asi dobrý,ale aby se to v realitě neukázalo, jako další věc sloužící k odvedení pozornosti. Pár chybných hlášek ať už pozitivních a nebo negativních a strojvedoucí se aplikaci naučí ignorovat. Nejhorší varianta aby bylo nutné aktivně něco potvrzovat, protože pak hrozí oblíbená snaha kontrolních orgánu kontrolovat zda potvrzení informace bylo ve správný čas. Strojvůdce se pak místo soustředění na řízení bude soustředit aby správně potvrdil aplikaci a ne jestli se má ohlásit a nebo jestli může odjet.

CDP

Koukám dle mínusářů je vzhlédnutí se v snadném řešení neskutečně veliké. Bezpečnost se ale opravdu nezvýší tím že se strojvedoucímu přidá práce.

Jan

Já to vidím jako pomoc s tou přidanou prací. Práce strojvedoucích je hlásit se tam kde mají. Když na to zapomenou tak budou upozorněni. Stejně jako návrh zvýraznit změny v dokumentech, co dostávají na tabletu, aby nemuseli číst dvacet stránek z nichž většina se jejich směny netýká. Současný stav totiž už je klesající bezpečnost.

Milan

Rovnáky na vohejbáky, stačí že je dráha jako systém přes 50 let pozadu, třeba v těch letech už ve francii lítali 270 dlouhodobě bez jediné nehody, protože to prostě zařídili aby se tak dalo, zas…aný kapitalismus, taky pořekadlo český ručičky pokulhává, vztahuje se jen na to co nejvíce něco vohnout…

Jan

Kapitalismus není všespásný. Optimalizace na náklady vede jen k tomu, že se spočítá pravděpodobnost nehody, výše odškodnění obětí, a pokud je to menší než náklady na zlepšení technologií a infrastruktury tak se ponechá stávající stav. Tedy u nás D3 a nezabezpečující barvičkovače. Vše záleží na nastavených pravidlech, tedy regulace zákonem, jejich kontrola a vymáhání. Nesmí být ani moc volné ani moc striktní, že nejde nic nebo ECTS a vše trvá hrozně dlouho protože byrokracie.

Sova

Snad vyřeší, aby data byla aktuální a aplikace spolehlivá. Ačkoliv úmysl může bý jednoduchý – přidat upomínku a nic víc – tak lidé na to začnou postupně spoléhat…

Jiří Kocurek

Takže raději ať se vlaky srážejí dál, lepší nic nedělat a počkat, až se to někdy vyřeší.

Sova

Neříkám, že se nemá dělat nic. Jen upomínám, že na každý takovýto systém se chtě/nechtě začnou lidé spoléhat. A proto to nemůže být obyčejná aplikace, ale třeba mít nastavený i nějaký systém který bude garantovat aktuálnost jejího obsahu a funkčnosti. Stačí jedna zapomenutá poznámka z JŘ, aplikace nedá upozornění a jsme tam, kde jsme byli…

Martin V.

Podle mě to bude na úrovni navigace v mobilu. Sice se občas objeví kamion v úzké uličce se zákazem vjezdu s argumentem „že ho tam zavedla navigace“, ale tato výmluva neobstojí. Přitom navigace jako taková rozhodně řidičům pomáhá, pokud se používá s rozumem.

Jiří Kocurek

Ten fíra u Českého Brodu se také asi spoléhal na to, že ta zelená je pro něj. A zapomněl, že by být nemusela.
Takže co s autoblokem? Stačí jedno zapomenutí a jsme tam…
Jak vidíte, dá se totéž napsat o čemkoliv.

Jiří Kocurek

Spekulovalo se o tom, že to mohla být jedna z příčin, proč jel tak rychle.

Klacek

Zajímavé, tak tam měl co? Jinou návěst dovolující jízdu, nebo stále návěst Stůj.
Návěst Stůj by zcela vyloučila teorie o propsání kódu povolujícího jízdu, ale při propsání samotného kódu Stůj by vedla k závěru, mylného povědomí o tom, že je už v oddílu automatického bloku sám, na to se ale, když už jednou vjedete do obsazeného oddílu nehraje.

Klacek

Děkuji pane!

Takže nákladní vlak se určitě nerozjížděl. Stál, proti pohybu zajištěn přídavnou, nebo parkovací brzdou jeho lokomotivy.
Návěst Stůj z vjezdového návěstidla u kterého stál nákladní vlak se „propsala“ až na jedoucí jednotku CityElefant, jako druhý vlak v jednom oddíle? Postačí ano x ne.

pejan

Kdyby měl červenou na opakovači, tak se nebude rozjíždět 87 nebo kolik, ale potahoval by 20-30 do dalšího oddílu.

Klacek

To ale jenom při vědomí a dodržení jízdy podle rozhledových podmínek. V momentě, kdy si to mylně vyloží tak, že „hele mám kód, tak kolej předemnou už je uvolněná“ a bohužel by to nebylo poprvé na autobloku, tak by to v mezích teorie možné bylo.

Sova

Že existuje více systémů s tímto problémem znamená, že máme přidat další? Jen jsem upozornil na to, že i když se tato aplikace prezentuje „jen“ jako „dodatečné upozornění“ tak je třeba k ní přistupovat jako ke kritickému systému. Protože lidé na to budou spoléhat a pak můžeme mít další nehodu, u které se ukáže, že strojvůdce jel, protože aplikace nedala upozornění a tak si řekl, že se nemusí hlásit. Toto má řešit skutečná zab.zař. a ne nějaká berlička k D3. Dokud není nainstalována, tak je lepším způsobem pravidelnost. Povinnost hlásit polohu a dovolení k jízdě buďto v každé dopravně anebo… Číst vice »

ABC

strojvůdce jel, protože aplikace nedala upozornění a tak si řekl, že se nemusí hlásit

Tak holt pět let natvrdo a oni se to naučí

Kuzma Kuzmič

Rozumný názor. Jeden z mála tady.

Jan

Len aby zas to riešenie nedopadlo tak, že sa budeme chytať za hlavu, keď to to záchranné riešenie naopak celé doj*ebe…

Kuzma Kuzmič

No, je třeba to udělat právě tak, aby na to strojvedoucí nespoléhali. To znamená:
1) Apkou neposkytovat informace, které jízdu vlaku povolují. Normálně, pokud fíra nic neprojede, tak by ani neměl vědět, že tam nějaká apka je.
2) Všeobecná oznamovací povinnost v každé dopravně D3.

Ten návrh zní rozumně, tak uvidíme, co z toho bude.

Hodně štěstí

Dopravce supluje to co by měl zajišťovat provozovatel dráhy.To nevymyslíš. 😂

Martin Lér

Už pár dní kolují vtipy – národ přestane šít roušky a začne vyvíjet zabzař…

Sova

Jeden víkendový hackaton by to mohl vyřešit.

Kuzma Kuzmič

Tak určitě… Výsledek by byl zhruba stejný, jako u těch dálničních známek. 😉

noerf

Martin Lér: Zabezpečovací zařízení je vymyšlené, jde o to jej nainstalovat na trať a do lokomotiv a jednotek.

Jiří Kocurek

PZB/Indusi? Tak to je vymyšlené už snad 70 roků.

Třicátáprvní béé

A zaplatit a draze😉

ABC

byls rychlejší 🙂

Jiří Kocurek

Otázkou je, zda musí být ETCS v plné palbě i na tratích s Vmax 50 km/h. Jestli by se tam nedalo instalovat něco jednoduchého a spolehlivého. Třeba to německé PZB.

ABC

A taky zaplatit

Jan

ECTS low cost právě že není hotové. Hotový je akorát radioblok, který je zaseknutý politicky.

Tuzemák

Pro Čechy není nic nemožného. Zvládli jsme sami doma roušky, zvládli jsme na koleně spíchnout plicní ventilátory, vymyslet 3D masky pro půl světa. Přes víken udělat demoverzi mýtného systému. A teď přišel čas i zabezpečovací zařízení, se kterým se dráha maže už takovou dobu. Nějaká primitivní apka v obdobě GPS navigace, to už bude malina. Na jeden další víkendový hackathon. 😀

Třicátáprvní béé

Bohužel, ale alespoň ten dopravce má snahu.
Jiní, kteří mohou opravdu zasáhnout do bezpečnosti provozu, to budou svádět na únavu a jiné ekonomicky výhodnější žvásty

Hodně štěstí

To s vámi 100% souhlasím, ale je to smutné. Bohužel to vlastně nic neřeší. Když na té trati pojede vlak jiného dopravce a tuto pojistku mít nebude, tak je to o ničem.

Romanero

Tak v tom snad nebudou ČD tak tvrdohlavé jako u appky Můj vlak..

Hodně štěstí

To nemusí být jen nějaká tvrdohlavost ČD. Třeba ji nebude chtít využívat jiný dopravce.

Romanero

To ji sice třeba využívat nebude, ale jsem přesvědčený, že appka ČD cizí vlaky registrovat bude..

Jiří Kocurek

Tak to alespoň omezí možnost, že vlak ČD vyjde proti vlaku jiného dopravce. A jelikož mají ČD Cargo na lokálkách prakticky monopol, tak to pokryje značnou část případů.
U vlaků v závazku to může mít objednatel ve smlouvě.

bkv

A co když bude mít dopravce svojí aplikaci. Proč ho nutíte použít zrovna jednu?